Käyttökokemuksia Jeep Patriotista?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
patriot
Viestit: 7
Liittynyt: 25.08.2009. 21:15
Paikkakunta:

Käyttökokemuksia Jeep Patriotista?

Viesti Kirjoittaja patriot » 26.08.2009. 11:37

Kaipaisin käyttäjien kokemuksia Jeep Patriotista, esim. sen luotettavuudesta, ajettavuudesta, huollon toimivuudesta ja huoltohinnoista; siis kaikki autoon liittyvä info on tervetullutta! Olen harkitsemassa ko. kärryn ostoa manuualivaihteisella bensakoneella.

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 27.08.2009. 12:31

Jahas, mitäs kaikkea minä tähän runoilisinkaan... Tässä on vaarana että sepustuksesta saattaa tulla hieman pitkähkö. :P Pahoittelen tapahtuvaa.

Yhteenveto

Tien päällä mielestäni hemmetin hyvä vehje. Ei mikään urheiluauto mutta jokainenhan pystyy koeajolla toteamaan suorituskyvyn riittävyyden omalla kohdallaan... Maasto-ominaisuudet tämän ajoneuvon heikoin lenkki, kevyessä maastossa kulkee mutta maastoajokyky jää kauas jälkeen normaalista harrastekalustosta.

Sitten itse sepostus

Aloitetaan vaikkapa sanomalla että kaikista (maastoajo)puutteistaan huolimatta minä kyllä tykkään omastani kovasti. Kuulemma saata'n* joskus kuulostaa krittiisemmältä kuin tarkoitankaan kun keskityn enemmän asioihin missä olisi vielä parantamisen varaa, joten sanotaan tämä ensin alta pois: Päälle puolentoista vuoden jälkeen Patriotin ratin taakse istuminen on edelleen hyvin miellyttävä kokemus. En ole omastani luopumassa ihan helpolla.

Ajettavuudesta yleisesti ja kesällä

Kaupungissa ajotuntuma on kovin henkilöautomainen, suorastaan urheilullinen. Tämä siis verrattuna "oikeiden maastoautojen" vaappuvan epämääräiseen menoon - oikeaan urheiluautoonhan nyt CUV:tä ei ehkä kannata verrata. Ne varoitustarrat mitä jenkit lätkivät aurinkovisiireihin vaikuttavat minusta siis kohtalaisen absurdeilta - ei tätä laitetta katolleen saa ellei ihan reikäpäisesti aja. Jotain kahdeksisen senttiä vakiota korkeampana omani tosin kallistelee tiukoissa mutkissa hivenen enemmän, mutta edelleen kulkee varsin napakasti - ei siis hätää senkään suhteen. Ja jos tiet eivät ole niin tyhjiä että pääsee niitä mutkia ottamaan napakasti vaan kykitään ruuhkassa niin ainakin automaatilla varustetussa Patriotissa moinenkin puuha on hämmentävän paljon mukavampaa kuin tavallisessa henkilöautossa.

Maantiellä moottorin rajoitukset alkavat tulla jo vastaan - vaikka tilavuutta onkin jo noin puolentoista limsapullon verran niin kyseessä on kuitenkin puolikas moottori eli vain neljä sylinteriä - mutta sellainen 140km/h matkanopeus onnistuu kyllä ihan näppärästi jos ei kova sivutuuli ole. (Tuo 140km/h taitaa sitten ollakin se suurin turvallinen matkustusnopeus. En ole sellaisella tiellä käynyt missä olisi saanut vapaasti päästellä joten nopeusrajoitukset rajoittaneet minulla vauhdin, mutta kyseessä kuitenkin on CUV eikä mikään urheiluauto. Huippunopeushan näillä lienee jossain siellä 190km/h paikkeilla, mutta ajettavuus yllättävässä tilanteessa ei ehkä liene moisessa nopeudessa enää niin hyvä?) Laatikkomallinen kun on niin tuuli tietenkin tarraa sivutuulitilanteissa sen verran kiinni että tällaisessa tilanteessa hidastan vauhtia suosiolla. Lähinnä tuo moottorin rajoittava tekijä näkyy siinä kun vauhtia polkee takaisin sinne 140km/h pintaan sen jälkeen kun jälleen yhden sankarin on pitänyt väkisin päästä änkeytymään siihen eteen vaikka rekanohitustilanteessa vaikkei sillä nopeutta ole läheskään samaa vertaa... :roll: Mistä päästään muuten auton ensimmäiseen negatiiviseen asiaan - jostain syystä kansalla on kauhea hinku tunkea Patriotin eteen vaikka se oma ranskanpulla mikä alla on ei millään meinaisikaan pystyä moiseen suoritukseen. Kai se sitten on niin että kun takaluukussa lukee Jeep niin oletuksena on että ei tuo oikeasti voi mennä niin lujaa kuin mitä omakin nopeusmittari näyttää, tai jotain? :roll:

Roadtripeillä tämä auto onkin muuten aivan nerokas ajettava - ajaa suunnilleen itse itsensä perille, kunhan nyt pari sormea edes pitää ratilla ettei suunta vaihdu - mitä nyt tosiaan torspot pomppivat aina alle ja pakottavat pumppaamaan vauhtia edestakaisin. Erittäin mukavaa puuhaa on tällaisella matkustaminen.

Ajettavuudesta talvella

Talvella tämä vekotin pääseekin sitten oikein loistamaan. Automaagisesti kytkeytyvä neliveto ja luistonestoviritykset takaavat sen että mikäli alla vaan on kunnolliset renkaat, ei tämä vekotin ole ainakaan ensimmäisenä jumissa. Mediassa itketään lumimyrskyn aikaan maailmanloppua ja Patriotin ratin takaa ihmettelee että mikä tässä nyt muka on ongelmana, ajettavuuden ollessa melkeinpä sama kuin kesällä. :D Vajaavetoisella jos on tottunut ajamaan niin pitää vain muistaa että esim. liikenneympyrässä, vaikka auto lähtee liikkeelle kuin kuivalla kesäasfaltilla muiden sutiessa paikoillaan, sivuttaispito ei silti ole ihan samaa luokkaa kuin kesällä... Eli tämä kyllä lähtee niin rivakasti liikkeelle pahimmissa pääkallokeleissä että sillä saa itsensä pulaan jos ei tajua ottaa olosuhteita huomioon. :) Ei riemulla rajaa kun talvimyräkässä Patriotilla ajaa. :D

Polttoaineenkulutus

Polttoaineenkulutus muuten riippuu sitten paljon kuskista. Säästäväinen kuski ajaa kahdeksaakymppiä ja päässee bensakoneella jonnekin kahdeksan litran tienoille matka-ajossa. Tämä tosin on spekulaatiota - minä maksan mieluummin sen 10l/100km bensankulutuksen ja nostan nopeutta sinne 120km/h tienoille. :) (Tai noh, 120km/h alueella kesällä ilmastoinnin puskiessa kylmää ilmaa ja All-Terraineillani taitaapi kulutus olla jo ylikin kympin. Silti, mielestäni ihan kohtalaisen kohtuullinen kulutus.)

Renkaat

Renkaista puheenollen, minua eivät vakio-Continentalit vakuuttaneet. En tiedä olivatko ne niin äänekkäitä jo alusta asti vai mitä, mutta nykyiset All-Terrainit ovat hämmentävän paljon hiljaisempia... Ja pito Continentaleilla oli luokkaa naurettava verrattuna näihin nykyisiin. Kyytikin on paaaaljon pehmeämpää hieman korkeammilla renkailla, joten mielestäni nämä mitä minulla nyt on alla ovat paljon paremmat. Ainoa haittapuoli on hivenen korkeampi polttoaineenkulutus.

Huolto ja luotettavuus

Huolto... Omat kokemukseni huollosta voisin summata kahteen sanaan: "PRKLN AUTOKESKUS!" Ei hyvää päivää... Minusta heidän huoltonsa taso ei ole mitenkään kovin huima. Tämä liittyy sitten siihen toiseen kysymykseesi eli luotettavuuteen. Olen useamman kerran käyttänyt omaani takuuhuollossa mutta missä määrin kyse on vain siitä että asioita ei tehdä kerralla oikein, sitä en pysty sanomaan.

Ensimmäinen takuuhuolto koski toimimatonta polttoainemittaria minkä ratkaisivat vaihtamalla koko mittariston. (Eri ulkonäön omaavalla - mielestäni se alkuperäinen oli hienompi. :( Oh well... En jaksanut moisesta ruveta inttämään, ei ollut niin tärkeä asia minulle.)

Yksi kallistuksenvakaajan tukivarsi on jo vaihdettu ja kolinasta päätellen toinenkin on nyt menossa takuuvaihtoon - ovatkohan nämä oikeasti tällaista kulutustavaraa vai eikö Autokeskuksessa nyt ymmärretä jotain? (Chrysler on ilmoittanut joissain Patrioteissa käytetyn vääriä pultteja noiden tukivarsien kiinnityksessä mikä ilmenee kolinana alustasta, sitä luulisi merkkihuollon tietävän moisesta ilmoituksesta mutta...)

Lisäksi valitin liian herkkää hälytintä joka lauleskeli työpaikan parkkipaikalla itsestään (Ja sain vastauksen "Tietokoneessa ei ollut vikakoodeja." - no shit, Sherlock?!? Noh, päivittivät ne auton softat eikä kukaan ole ainakaan tullut sen jälkeen kertomaan että tilanne olisi jatkunut.)

Viimeisimpänä asiana nyt kesällä huomasin takajarruvalon ruvenneen vuotamaan. Vuotocasekin oli tosin mielenkiintoinen koska asentaja väitti että ei varmasti vuoda, vaikka viedessäni auton huoltoon valon sisällä näkyi ilmiselvästi vettä... Noh, sen jälkeen kun viimeksi ajoin auton pesuun tarkkailin tilannetta ja toden totta - ei muuten vuoda enää. Ehkä asentaja oli kasatessaan valon vahingossa korjannut vuodon?

Hinnatkin tuolla Autokeskuksen huollossa ovat muuten sellaista ystävällistä merkkiliikehuoltotasoa, eli seuraavan vuosihuollon voisin mielelläni teettää jossain ihan muualla... :? Etenkin kun oma Patriotini ei ole enää ihan vakio, minusta tuntuu ettei Autokeskuksen huollon ymmärrys oikein veny mihinkään mikä ei ole vakiota.

Vinkiksi muuten kerrottakoon että kansainvälisillä foorumeilla on näkynyt enemmän ongelmaraportteja manuaalivaihteistoisista Patrioteista kuin automaattivaihteisista. Kyseessä tosin lienee silti yksittäistapaukset... Sen sijaan vuotoja on raportoitu jo siinä määrin että alkaa vaikuttaa siltä että kyseessä olisi oikea ongelma. Näin siis etenkin kattoluukullisissa autoissa - ilman kattoluukkua olevissa vesivuotoja esiintynyt harvemmin.

Maastossa ajosta

Maasto-ominaisuuksista sen verran että "oikea" maastoautohan tämä ei ikävä kyllä ole, mutta kevyessä maastossa kyllä menee. Suosittelen lämpimästi pieniä muutoksia mikäli minkäänlainen maastoajo kiinnostaa. Pieni korotus ja paremmat renkaat auttavat yllättävän paljon! Silti, matalaksihan tämä toki jää... "Hyötykäytössä" (lumimyräkät, kelirikot, Lapissa mönkijän uria pitkin kulkeminen) minulla ei ole tullut vastaan mitään ongelmia, mutta jos tätä verrataan maastoautoihin millä ihmiset harrastavat offisafareita sun muita jäävät Patriotin kyvyt kauas jälkeen. Onkin harmillista ettei tässä maassa pahemmin harrasteta enemmän "soft road"-tyylistä maastoajoa - helppoa metsäuraa pitkin ajaminen ei ehkä teknisiä haasteita etsivän mielestä ole kovinkaan kummoista puuhaa, mutta minusta ainakin mukavan rentouttavaa. Inhaa ettei tuota vain pääse tekemään luvallisesti kovinkaan usein.

Korotuksia muuten ei turhan montaa erilaista valmisteta, mutta yksi jenkkifirma sentään löytyy joka tekee 2" korotusta. Huhupuhe myös kertoo että Suomessakin tehtäisiin jonkin sortin korotusta? Enpä ole kylläkään koskaan mitään tarkkaa moisesta koskaan kuullut. Noh, huhukin jonka kuulin kertoi että kyseessä olisi ollut hieman matalampi korotus. Muita asioita mitä Patriotille voi tehdä maastoajoa ajatellen: Kannattaa harkita myös etuvetopisteen vahvistamista. (Offivarusteen asentaja repesi spontaaniin nauruun nähdessään moisen rakenteen ensimmäisen kerran, tämä ei mielestäni luvannut hyvää... :roll: ) Pohjaan saa panssareita ihan merkkiliikkeestäkin (Moottorille, bensatankille ja nelivedon kytkimelle - kuuluvat osana vain Pohjois-Amerikassa myytävää offroad-pakettia.) ja rock slidereitakin jo valmistetaan helmoja suojaamaan. Ilmanoton uudelleensijoituskaan ei välttämättä ole yhtään huonompi ajatus jos meinaa kahlata minkäänsyvyisessä vedessä... Mikään vesipetohan Patriot ei ikinä tule olemaan mutta kun se vakioilmanotto nyt vaan on niin hölmössä paikassa. Kallistuksenvakaajien irroittaminen maastoajon ajaksi voisi tuoda lisää joustoja - ne kiinni tämä vekotin on meinaan äkkiä ristiriipunnassa - mutta tätä minä en ole vielä itse tehnyt. Ainakin korotuksen kanssa vakiojarruletkut näyttävät meinaan ainakin minun silmääni ihan riittävän lyhyiltä näilläkin renkaan liikeradoilla enkä yhtään tiedä minkä verran kallistuksenvakaajan irroitus toisi lisää joustoa. Tarttis jonkun tekniikasta tietävän ihmettelemään vähän tuota rakennetta jotta tietäisi mitä jonkin sortin quick disconnectin väsäämiseen vaadittaisiin ja onko se kannattavaa, ja se joku en ole ainakaan minä... :roll:

Kaikenkaikkiaan aftermarket-tuki etenkin maastoajopuolelle on jäänyt harmittavan ja hämmentävän vähäiseksi tälle ajoneuvolle. Tehdäänhän esim. Subarun farmariautoihinkin maastoajovarusteita vaikka minkä verran, miksei sitten muka Patrioteihinkin? Toivottavasti tilanne tästä vielä tulevaisuudessa muuttuu.

Kysy vain jos jäi vielä jotain kysyttävää. ;)

* Hassu havainto: Tämä foorumi sensuroi sanan s a a t a n ellei sitä kirjoita jotenkin väärin.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

ristokakko
Viestit: 62
Liittynyt: 23.04.2008. 22:25
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja ristokakko » 03.01.2010. 6:57

Toni S.Paljonko on tullut mittariin patriootilla ja onko muuta vikaa ollut kun noi tuossa yllämainitut.Meilläkin alkoi Compassin varashälytin heti laulelemaan itsekseen. 10tkm tuli vasta mittariin eikä muuta vikaa ole ilmennyt.Missä vaiheessa nuo kallistuksen vakaajat alkoivat kolisemaan?
Chevrolet silverado k1500 6,2d .33x12,5x15+2" korotus

Jeep Compass 2,4M5 Limited -09 (Mallisarja -07)

Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 04.01.2010. 9:27

Meno vähän hidastunut kun vain 38tkm ja risat tullut mittariin. Kallistuksenvakaaja alkoi kolistelemaan vähän päälle vuosi sitten eli noin 20tkm tienoilla, tuo toinen kolinanaiheuttaja oli muistaakseni raidetangon pää ja ilmeni siis viime kesänä.

Muuna vikana voidaan tietenkin mainita ilmeisesti 30tkm huollossa irtinypätty liitin joka esti lohkolämmittimen toiminnan. :roll: Tuon tosin saivat jopa korjattua hyvinkin ripeästi ja jopa kerralla... :) Muuten auto toiminut vallan nätisti.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Kirjoita vastaus