Korotuksen mittaus katsastuksessa?
Korotuksen mittaus katsastuksessa?
Kerokaapas miten korotus todetaan konttorilla?
Mitataanko pyörännavan ja lokasuojan kaaren väli? Vai kuinka?
Saakos pyöränkaaria avartaa/ korottaa?
Kyselen kun AKEn teksti ei kerro eikä itselläni ole moiseta kokemusta?
t.ismo
Mitataanko pyörännavan ja lokasuojan kaaren väli? Vai kuinka?
Saakos pyöränkaaria avartaa/ korottaa?
Kyselen kun AKEn teksti ei kerro eikä itselläni ole moiseta kokemusta?
t.ismo
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Mitään virallista ohjetta en ole nähnyt, mutta näin katsuri kirjoitti mulle rek.otteeseen kun korotuksen muutoskatsastin:
"Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan:edessä 520mm takana 500mm."
"Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan:edessä 520mm takana 500mm."
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Käytännössä tarkastavat korotuksen olemassaolon silmillä, ei ole koskaan ajettu autoa edes nosturille!! Eivät halua nähdä autoa ennen korotusta, ottavat mitan renkaan keskiöstä lokasuojan reunaan ja kirjaavat sen otteeseen!! Eli kannattaa korottaa paljon kerralla!! Kerran on haluttu tietää tehtaan ilmoittaman alkuperäisen ajoneuvon korkeuden!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Mun auto ajettiin montun päälle raskaan kaluston puolella Hakuninmaalla ja katsuri kävi kyllä lampun kanssa katselemassa uusien osien asennukset läpi. Eipä siinä mitään huomautettavaa ollut ja seuraavaksi kaivettiin mittanauha esiin ja mittailtiin korkeudet. Sen jälkeen sainkin sitten odotella pojan kanssa parikymmentä minuuttia kun katsuri askarteli toimistossa kai uutta rek.otetta. Onneksi katsastivat viereisellä paikalla lakaisukonetta (mallia kuorma-auto) ja poitsulla riitti ihmettelemistä 

Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Kiitoksia tedon jaosta.
Tässä aken tekstiä aiheesta:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
No! Jos korottaa kokonaiskorkeuden sarjalla ja renkailla tuon 150 mm, niin voikohan pyöräaukkoja lisäksi avartaa?
Kiinostaisi Xj:n pyöräaukot suurentaa maksimiin, kuitenkin niin että ulkonäkö on alkuperäisen kaltainen, mutta muovikaaret jatketut.
Täytyy varmaan kysellä konttorilta kun seuraavaksi menen leimalle.
t.Ismo
Tässä aken tekstiä aiheesta:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
No! Jos korottaa kokonaiskorkeuden sarjalla ja renkailla tuon 150 mm, niin voikohan pyöräaukkoja lisäksi avartaa?
Kiinostaisi Xj:n pyöräaukot suurentaa maksimiin, kuitenkin niin että ulkonäkö on alkuperäisen kaltainen, mutta muovikaaret jatketut.
Täytyy varmaan kysellä konttorilta kun seuraavaksi menen leimalle.
t.Ismo
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Noh, jos XJ:tä korottelee, niin renkaiden osuus siitä ei kyllä päätä huimaa. Leimallehan ei 31" virallisesti saa
En usko että lokarin kaarien avartaminen kuitenkaan on ongelma. Tietenkin lokarit olisi kai hyvä avartaa ENNEN muutoskatsastusta. Muutenhan tuo rek.otteeseen merkitty korkeus kasvaa ja alkaa AKE osoittamaan syyttävällä sormella että olet korottanut autoa lisää
Tätä asiaa pitää melkein itsekkin selvitellä.
Itse olen kanssa haaveillut noista Bushwackerin levikkeistä. On vaan niin pirun rouhea hinta muovilärpättimillä
XJ 97-01: http://www.bushwacker.com/fender.asp?ma ... rch=Search
Vaivaiset 395$ 4WD:ssä.. uhh..


Itse olen kanssa haaveillut noista Bushwackerin levikkeistä. On vaan niin pirun rouhea hinta muovilärpättimillä

XJ 97-01: http://www.bushwacker.com/fender.asp?ma ... rch=Search
Vaivaiset 395$ 4WD:ssä.. uhh..
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Ei noi ole kilohinnaltaan edes kalliit, kävin ostamassa faijan -83:n Mazdaan uudet pissapojan suuttimet!!! Maksoivat yli 50,-euroa/kappale!! Eli noin 5000,-euroa/kilo, on siinä muovilla kilohintaa 

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1