Kulutus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Kulutus

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 17.07.2010. 15:27

Paljon teillä vie löpöä 3,1 td wj normi ajossa? Ja entä vaunuperässä?
Onko normali kulutus jos tuomosta 1000kg vaunua vetää 16l/100km ja normi ajossa 11.6l/100km
vaikka vakkari päällä on ajettu koko ajan ja normaali kiihytyksillä aina lähetty.
Voisko vaikuttaa joku ilma anturi?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.07.2010. 17:57

Kaverin 3.1 TD WJ quadra drive voimansiirrolla ei oo vielä menny alle 13l/100km vaikka kuinka nätisti ajellu..
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä kozel, muokattu yhteensä 18 kertaa

-P-
Viestit: 32
Liittynyt: 27.04.2010. 17:34
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -P- » 18.07.2010. 17:40

Paras matkakulutus rajoitusten mukaan ajettuna 8,4. Normi 9-10.
Kärry+mönkijä/vene perässä 11-12.

Ei pahoja ollenkaan...

-P-

Jeepp
Viestit: 126
Liittynyt: 13.04.2010. 18:51
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jeepp » 19.07.2010. 0:54

jep!
Vaikuttaakoha sitte mulla nuo all terrainit nii paljo ku nyt tullessaki oli 16l keskikulutus 300km matkalla

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 19.07.2010. 7:54

Kulutus onkin hyvin mielenkiintoinen aihe , siihenkun vaikuttaa niin moni asia. Jeeppikansa ajaa varmaan hyvin erilaikokoisilla renkailla . Mun mielestä näitä ei kannata kulutuksen osalta vertailla ennenkuin tiedetään että autossa on saman kehäpituuden omaavat renkaat. Tietysti karkeat ja vierintävastukseltaan huonot renkaan lisäävät kulutusta mutta jos otetaan isommat renkaat niin kulutuksen nousu on lähinnä laskennallista. ( Iso pyörä tekee samalla matkalla vähemmän kilometrejä vaikka matkaaika pisteestä A pist. B pysyy samana !) Perävaunun vedossakin pitäisi vetää samaa vaunua jotta vertailu olisi kelvollista. Ilmanvastus on kulutuksen kannalta hyvin tärkeää . Telivaunussa kannatta vetokoukun asennolla varmistaa että kaikkiin neljään pyörää kohdistuu suurinpiirtein sama paino. Sillä toimenpiteellä voi säästää ainetta merkittävästi :roll:

-P-
Viestit: 32
Liittynyt: 27.04.2010. 17:34
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -P- » 19.07.2010. 14:12

Mulla on alla 235/70-16 Goodride SUV:t, ilmanpaineet on 2,3bar.

Maastorenkaat lisää ehdottomasti kulutusta ja isommat renkaat vastustaa enemmän, niin nekin lisää kulutusta.

-P-

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 20.07.2010. 0:59

Melkoisen pienillä paineilla ajelet!
Itsellä saman koon renkaat ja paineet vähintään 2,8 ja peräkärri perässä ja autotäynnä pidän 3,2!

Ja ovat muuten renkaat kuluneet tasaisesti!
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

-P-
Viestit: 32
Liittynyt: 27.04.2010. 17:34
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -P- » 20.07.2010. 20:44

Juu, nuo paineet ohjekirja neuvoi. Ostaessa kulutti lähes litran enemmän, paineet oli sillon 3 baria :)

Liian pieni paine saa nykyrenkaat kulumaan keskeltä maantienopeuksissa, kun muodonmuutosta tulee liikaa ja renkaat/runko lämpee liikaa.

EIpä noissa ainakaan vielä näy epätasasista kulumista, mutta nykyautot on jo suunniteltu nykyrenkaille, joten suositellut ilmanpaineetkin on aika hehtaarilla. En siis nää mitään syytä laittaa jotain muuta, kuin suositukset on.

Vois tietty kokeilla nyt, kun kulmatkin on kohillaan, että muuttuuko kulutus ja ajettavuus miten, kun laittaa lisää painetta.

-P-

Kirjoita vastaus