kmarkkuvv kirjoitti:
Vitsi on siinä että:
1) raidetanko on eheä ja suora (auraus ei muutu joustoliikkeen aikana.
Eli siis kuten jo moneen kertaan mainitsin, cross- over tyyppisessä ohjauksessa kuten esim. WJ:t ja uudempi Wrangler on suora raidetanko - kuten myös lähes kaikissa Jeeppien ohjausta korjaavissa jälkimarkkinaversioissakin.
2) Simpukaltä lähtevä ohjaustanko on pitkittäinen ja yhtä pitkä kuin akselin tuenta jousen korvakkeesta akselin keskelle. (ei ohjausliikettä joustoliikkeen aikana)
Eli ihan peruskauraa ilman mitään kikkailuja.
Kohta kaksi on se tärkein. usein vain vaikea toteuttaa. Esimerkiksi (1988-2001) Cherokeesin tapauksessa simpukan tulisi sijaita jotakuinkin keskellä kuskin jalkatilaa (lähellä alatukivarren korin puoleista päätä)
Simpukalta lähtevän välivarren ei todellakaan tarvitse olla pitkittäin että kuopat ei vaikuttaisi ohjaukseen joustoliikkeen aikana! Miksi muuten vain '88-'01, XJ:tä tehtiin '84 alkaen
Se on hyvin helppo toteuttaa toimivasti myös poikittaistankona, kuten cross- over tyyppisessä ohjauksessa. Kuten jos aiemmin monesti kirjoitin, jos välivarsi (simpukalta kääntöpäälle) ja panhardi on yhdensuuntaiset (tai ainakin lähes) ei bumpsteeriä esiinny käytännössä ollenkaan. Käy huvikseen koeajamassa vaikkapa WJ- mallin Grand Cherokee. Toki siihen myös vaikuttaa molempien varsien kiinnityspisteiden sijainti ja moni muukin asia, eli on tuollainenkin ohjaus helppo tehdä päin persettä.
Eli mitä tästä opimme? Joko ei mitään, tai sitten sen että hyvä ohjaus voidaan toteuttaa jäykkäakselissa monella tavalla
Tässä esimerkki cross- over ohjauksesta joka toimii käytännössä erittäin hyvin ja on huomattavasti esim. XJ:n alkuperäistä ohjausta parempi:
(käytetty WJ:n ohjausosia)
..ja tässä toinen vastaava WJ:n osilla toteutettu:
(tässä välivarsi ja panhardi ei ole ihan optimaalisesti toisiinsa nähden)

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä