jeepin neliveto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 24.03.2011. 15:03

kmarkkuvv kirjoitti:
Anagonda67 kirjoitti:Onkohan se Liberty "kiikkerämpi" ku XJ??? Meinaan koko talvi mentiin takavedolla eikä ongelmia ollu... Niin, tietty uudet nastarenkaat mallia C alla 8) Pari kertaa suoralla hapettaessa kyl perä lähti aika hätäseen sivulle... :lol:
onko sulla vanha diisseli tahi 2.5 bensa?
Mun 4.0 HO:lla jos pelkällä takavedolla yrittää, niin ei oikeata nilkkaa niin varovasti pysty oikaisemaan etteikö kylki näy eteen.
Kesäsateellakin vähän samaa taipumusta.

Kyllä mulla on "parttime 4WD" talvisin ihan "fultime"! (ja kesällä sateella tahi hiekkateillä)
Äläpäs rienaa :evil: Kyl mul on ihan 4.0 Renix... Mut toki uudet nastarenkaat EI mitkään AT:t ja kesägummeina korput Mutiaiset :lol:

Ja tosiaan kyl se tuo eteneminen nilkankin asennosta kiinni on... Jos nilkka oikosena ajelee ni taatusti kylki edellä edetään 8)

Ja varmaan oisin itekkin varmuuden vuoksi Full-Timee käyttäny mut ku ristikot sökönä :oops:

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 24.03.2011. 17:49

Semmostakin kuulee että rasvanipattomat eturistikot eivät kestäisi kilometrejä, eikä siksi kannattaisi ajella tavan vuoksi nelivedolla katukäytössä. Koskee XJ-kuskeja, KJ'ssähän ei taida olla ristikoita.
En tiedä onko tuo nyt sitten mikään selitys, voihan niitä ristikoita vaihtaa jos ne kuluu.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

DSOTM
Viestit: 11
Liittynyt: 09.02.2010. 23:24
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja DSOTM » 01.04.2011. 8:58

Käsittämätöntä että näinkin maineikkaalla "maasturilla" kuin Jeepillä, on aina ollut perusratkaisuna avoimet perät edessä ja takana.

Hyvä jos edes taka-akselille on ollut mahdollisuus saada joku Trash-lok optiona. Quadra Drive oli ensimmäinen neliveto, jossa oli Vari-lokien ansiosta edes jotakin järkeä, mutta sekin tietysti vain optiona. Meniköhän peräti vuoden 2003 Rubiconiin asti, ennen kuin legendaarinen Jeeppimme sai ensimmäisen (ja ainoan?) OIKEAN nelivetonsa, jossa oikeat lukot edessä ja takana.

Vasta 2006 alkoi Jeep-nelivetojen perusratkaisuista löytymään edes ripaus maastouskottavuutta ESP/BLD-purkkaviritelmien ansiosta. Tosin kaikki muu maastouskottavuus olikin Jeepeistä siihen mennessä ehditty jo riisua, tietysti Rubiconeja lukuunottamatta.

edit: no olipa avautuminen :shock:
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä DSOTM, muokattu yhteensä 1 kertaa

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 01.04.2011. 10:19

KJ Renegadessa on ainakin kitkalukko takana. Ja vetovaihtoehdot:
-FULL TIME 4WD
-PART TIME 4WD HI
-PART TIME 4WD LO
-2WD.
Talvet on menty full time 4WD:llä. Sen verran hurja ajettava on liukkaalla pelkällä takavedolla ja nastattomilla yleiskourijoilla. Esim. kun tulee ylämäkeen vakkari päällä ja laatikko päättää hettää pienemmälle ja lapun lattiaan, niin siinä on vastaantulevan rekan keulakoristeena aika äkkiä.
Kesät tietty 2WD:llä. Nyt alkaa olla jo ne kelit käsillä 8)
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

MikkoP
Viestit: 14
Liittynyt: 03.11.2010. 10:10
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja MikkoP » 01.04.2011. 19:44

DSOTM kirjoitti:Käsittämätöntä että näinkin maineikkaalla "maasturilla" kuin Jeepillä, on aina ollut perusratkaisuna avoimet perät edessä ja takana.
Missä merkissä näin ei ole? Ei silti, kyllähän kytkettävät lukot vakiovarusteena olisivat omallakin toivomuslistalla. Kuitenkin tähän asti on ihan hyvin pärjätty part(y) time nelivedolla ja kitkalukolla. Ei ole tarvinnut pajeroita tai muitakaan itämaisia mahtimaastureita pyytää vetämään. Lapio ja naapurin isäntä astinlaudalla vastapainona riittivät viimeksi irroittamaan. :lol:

Oman kokemuksen mukaan KJ on takavedolla hieman XJ:tä rauhallisempi liukkaissa olosuhteissa. Wrangler Unlimited on sitten reilusti KJ:tä rauhallisempi. Johtunee pitemmästä akselivälistä.

Nykyisten sähköhärpättimien maailmassa kammesta päälle nykäistävä neliveto tuntuu herättävän hilpeyttä ainakin satunnaisissa kyyditettävissä.

Kirjoita vastaus