-92 cherokeen ilmastointi
-92 cherokeen ilmastointi
Tietääkö kukaan saako mistään näissä ilmastointilaitteissa käytettyä nykyisin kiellettyä ainetta ? Sanivat että jos vaihtaa nykyisiin aineisiin niin joutuu tehdä aika laila muutoksia
Eipä taida saada enää mistään, kun on kielletty aine!! Joutuu käyttämään konversioainetta sijalla ja toimii, sen aikaa minkä toimii ja kallistakin se on (sen takia mullakin on MJ:n ilmastointi tyhjänä)!!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ilmastointi.
Sanovat jotta pitää huuhdella ja vaihtaa kuivan, vaan omaan -85 XJ hin lyötiin uutta ainetta ja hyvin toimi monta vuotta, nyt seisoo tallisssa odottamassa moottorin vaihtoa eikä ilmastointia ole käytetty vuoteen.
t. ismo Ämmä
t. ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Periaatteessa pitäisi vaihdella tiivisteet sinne koska tuo R134a on pienempi molekyyleiltään niin R12 järjestelmät ainakin teoriassa vuotavat enemmän ulos. Huuhteluhan tietty olisi hyvä tehdä muutenkin noihin järjestelmiin joskus ja varsinkin kompressorivaurion yhteydessä ja siihen tuo kuivaimen vaihto kuuluukin. Mikäli vain kaasut vaihdetaan järjestelmään niin kuivaimen vaihto on yhtä tarpeellista kuin R134a järjestelmässäkin.
R12 ja R134a järjestelmäthän ovat toiminnaltaan samanlaiset paitsi 134 järjestelmiä on tietty kehittyneempiä versioita kun on uudempi kaasu yms.
Kuitenkin noin käytännössä R12 järjestelmä toimii vallan mainiosti kun sinne laittaa vaan R134a kaasut sisään kunhan järjestelmä on tyhjä kun R12 ei saa sekoittaa R134a kanssa ainakaan suuremmissa määrin. Tosin ei tietoa mitä ne tekevät jos sekoittaa suurempia määriä. R12 tyhjennys onkin sitten ongelma koska harvemmalla on siihen tyhjennyslaitteet.
Tyhjennykseen käy normaali ilmastoinnin huoltolaite mutta ei taida sillä kysynnällä kukaan niin arvokasta laitetta siihen investoisa ja R12 on ongelmajätettä jota ei saa mihinkään jatkokäsittelyyn.
Pidemmässä juoksussa R12 järjestelmä vuotaa enemmän tuota 134 kylmäainetta kuin vanhaa 12 joka meinaa että sitä on täytettävä useammin. Kaikki kylmälaitteethan vuotavat koska laitteiston kaikki kumiletkut päästävät vähän läpi. Muistaakseni virallisesti taisi olla että on laskettu että auton kylmälaite saa vuotaa jotain 50g/vuosi. Sitä en osaa sanoa paljon tuollainen R12 järjestelmä sitten käytännössä vuotaa tuota R134a ainetta joka tietysti on riippuvainen siitä paljonko kyseisessä järjestelmässä on putkistossa kumiletkuja.
Tietenkin pitää olla tarkkana öljyjen laatujen yms kanssa. Sedän volvossa nuo R134a aineet on ainakin toiminu ongelmitta jo parisen vuotta..
R12 ja R134a järjestelmäthän ovat toiminnaltaan samanlaiset paitsi 134 järjestelmiä on tietty kehittyneempiä versioita kun on uudempi kaasu yms.
Kuitenkin noin käytännössä R12 järjestelmä toimii vallan mainiosti kun sinne laittaa vaan R134a kaasut sisään kunhan järjestelmä on tyhjä kun R12 ei saa sekoittaa R134a kanssa ainakaan suuremmissa määrin. Tosin ei tietoa mitä ne tekevät jos sekoittaa suurempia määriä. R12 tyhjennys onkin sitten ongelma koska harvemmalla on siihen tyhjennyslaitteet.
Tyhjennykseen käy normaali ilmastoinnin huoltolaite mutta ei taida sillä kysynnällä kukaan niin arvokasta laitetta siihen investoisa ja R12 on ongelmajätettä jota ei saa mihinkään jatkokäsittelyyn.
Pidemmässä juoksussa R12 järjestelmä vuotaa enemmän tuota 134 kylmäainetta kuin vanhaa 12 joka meinaa että sitä on täytettävä useammin. Kaikki kylmälaitteethan vuotavat koska laitteiston kaikki kumiletkut päästävät vähän läpi. Muistaakseni virallisesti taisi olla että on laskettu että auton kylmälaite saa vuotaa jotain 50g/vuosi. Sitä en osaa sanoa paljon tuollainen R12 järjestelmä sitten käytännössä vuotaa tuota R134a ainetta joka tietysti on riippuvainen siitä paljonko kyseisessä järjestelmässä on putkistossa kumiletkuja.
Tietenkin pitää olla tarkkana öljyjen laatujen yms kanssa. Sedän volvossa nuo R134a aineet on ainakin toiminu ongelmitta jo parisen vuotta..