Jeep KJ korotus ja pyöräkoot

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kirjoita vastaus
Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Johan kesti!

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 27.04.2011. 21:26

Tänään vihdoin ja viimein posti toi paketin ovelle, jossa tuli siniset H&R jouset!
Onpas paksua tavaraa noi jouset!
Taitaa mennä vappu vaihellessa jousia ja iskareita... ai niin ja ne Jamantilta tilatut ristikotki pitäs vaihella kardaaniin...


Saa nähdä millainen kivireki tulee, kun nuo etuiskaritki on niin halvatun ponnekkaat... saa laittaa melkee koko 102Kg kropan painon enneku alkaa painua alaspäin! :shock:
Perään laitoin jo renkaan vaihdon aikaan uudet iskarit ja perä tuntuu jo nousseen ylemmäs ilman uusia jousia.
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 27.04.2011. 22:18

Paljonko teillä on navasta kaareen mitta.. ? Mulla on takana 49cm ja edessä 46cm..

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 29.04.2011. 18:03

kozel kirjoitti:Paljonko teillä on navasta kaareen mitta.. ? Mulla on takana 49cm ja edessä 46cm..
Mittasin navasta kaareen mitat niin, että mittanauha oli väärin päin, eli aloitus latta kiinni kaaren sisällä.
Takana 48 cm ja edessä 46,5 cm

Saas nähdä nouseeko noilla uusilla jousilla lainkaan :roll:
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 29.04.2011. 20:21

28CRDKJ kirjoitti:
kozel kirjoitti:Paljonko teillä on navasta kaareen mitta.. ? Mulla on takana 49cm ja edessä 46cm..
Mittasin navasta kaareen mitat niin, että mittanauha oli väärin päin, eli aloitus latta kiinni kaaren sisällä.
Takana 48 cm ja edessä 46,5 cm

Saas nähdä nouseeko noilla uusilla jousilla lainkaan :roll:
Onko tietoa kuinka jäykät nuo H&R vieterit on (lbs ?)
CRD vakiovieterit taitaa olla 410 lbs
OME HD vieterit = 400 lbs <-- 3.7:aan suositellut korotusjouset
OME 790 vieterit = 500 lbs <-- 2.8 CRD:n suositellut korotusjouset
King Springs KJFR-27HD = 450 lbs

Kaikki KJ:t on tainneet lähteä tehtaalta n.19" (keskeltä lokarin kaareen) mitoilla ja -02 mallit n.20" samalla mittauksella.

Itse tavoittelen korotustani 22" - 23" väliin, eli +10cm ja sen päälle hieman alle 31" renkaat, joten ihan huomattavasti on tarkoitus saada ilmaa pohjan alle lisää.

Kannattaa harkita ns. clevis liftiä samalla kun etujouset laittaa. Se ei ainakaan maksa mitään ja yhden sentin korottamisella saa todellista korotusta +1,5cm.

Onkos teistä joku jo päässyt litistämään "pinch weldin"? Jos on, niin oliko mitään ihmeempiä kommervenkkejä, joihin kannattaa varautua? Oletteko vaan takoneet lyttyyn, vai katkaisseet ja hitsanneet lapun päälle?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Huh huh!

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 30.04.2011. 0:04

Nyt ois yksi etunen vaihdettu ja mitta lokarin reunasta keskiöön 50cm.
Ei tarvinnut ottaa ylä palloa irti.
kolme nurkkaa jäljellä...

edit: do dii enää yksi etu nurkka jäljellä! :roll:

ai niin takana 51,5 cm...

Kylläpä näyttää eri mukavan ryhdikkäältä Cherokee! :D :D :D :D
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
28CRDKJ
Viestit: 301
Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
Paikkakunta: Liperi

Re: Huh huh!

Viesti Kirjoittaja 28CRDKJ » 30.04.2011. 12:45

Viimeinen nurkka purettu, aikaa meni noin tunti.
Apukuskin puoli:
1. Ilman putsarista pois pari johtoliitintä.
2.Ilmakanavan klemmari löysälle ja suodatin pois.
3.Nykäse suoraan ylöspäin putsarin pohjaa, niin se irtoaa

4.Kaks (8mm avain) ruuvia pois (ilmeisesti)cruise controllin jalasta.
5. ota tehostajan kannu irti (yhdellä pultilla kiinni) tais olla 10mm avain.
6. irroita tehostajan kannun jalka (kiinni kolmella 10mm avain mutterilla)
7. löysää 4kpl (18mm avain) iskarin yläpää (itse jätin kaksi mutteria paikoilleen ja löysälle)

8. Nosta auton molemmat puolet pukeille (niin ei tarttee irroittaa kallistuksenvaimentimen koiran luuta)
9.Rengas tietysti pois (laita mutterit takas, niin et revi käsii renkaan pultteihin)
10. laita CRC:tä iskarin jalan pultteihi ja mutteriin ( yksi kipale heti iskarin ala osassa ja toinen "tuolin jalassa" ja mene kahville<- jos enempi ruosteessa...
11. Ota jalustin pois ( lähti iskarista irti ku vähä kopsautti vasaralla)
12. Irroita loput kaksi mutteria iskarin yläpäästä ( varo ettei riko jarruputkia alas pudotessaan)

Jos tarviit osia entisestä iskari kokoonpanosta, niin ota pari tukevaa jousipuristinta puristele jousta hieman kasaan, sen verran että tunnet jousen pyörivän paikoillaan.
Sitten vaan otat irti pääty mutterin ja sil viisii.

Sitte eiku kasaamaan! :shock:
Kasataan niin että:
1.Puhdista paikat joihin tulee jutskat kiinni.
2.Purista uusi jousi kasaan (katso uudesta iskarista kuinka paljon joudut puristelemaan)
KÄYTÄ KUNNOLLISIA PURISTIMIA!
3.kasaa iskari/jousipaketti
4. pujota iskari "tuoli" vetarin päällle kenolleen
5.pujota iskari paikoilleen ja laita mutterit ylhäältä kinni, mutta jätä vielä löysälle.
6. asettele tuoli paikoilleen iskarin alle (saattaa tarvita hieman kampeamista jollain kepukalla
7. Kiristä yläpää
8.kiristä alapäät
9.Laita renkaat ja laske kottero ales
10.heitä rojut paikoilleen konehuoneeseen
11.Tarkista kaikki kuuteen kertaan
12.Tarkista ettei ylimääräisiä työkaluja ym jutskaa jää konepellin alle.

Kuskin puolelta joutuu ottamaan irti akun ja akkutelineen.
Tais olla teline kiinni kolmella pultilla.
Telineeseen on kiinnitelty lisäksi johtoja ja rele/sulake loota jotka irtoovat varovasti nipsukoistaan.
-> samalla lailla kuin toisaellakin puolella...

Peräpäähän onkin sitte paljon iisimpi juttu toi vaihto!

Siinä noin suurpiirteittäin toi vaihto jutska :shock:

Jos jotain kysyttävää, niin soittakaa vaikka Jamantille...
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 01.05.2011. 18:23

Erinomainen "how to" kirjoitus!!!
Pieni lisäys tuohon, että kannattaa iskarin yläpään kiinnitys pistää momenttiin vasta kun auto seisoo taas tassujensa päällä ja kaikki paino akseleiden varassa.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 03.06.2011. 21:15

dodii, nyt se Liberty nousi ja melko reippaasti. Ongelmana vaan se että auto on nyt kuin John Wayne baari tiskillä: jalat (eturenkaat) mahottomasti kääntyneenä sisään päin. Lohduttakaa että kyseiseen ongelmaan löytyy helppo ratkaisu? Koitin ihmetellä, mistä tuon saisi säädettyä suoraksi, vaan en keksinyt tämän illan kiireessä. saako alatukivarsia jollain muotoa tuotua ulospäin? :cry:
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Aapo
Viestit: 114
Liittynyt: 10.04.2010. 23:50
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Aapo » 03.06.2011. 22:40

Elä hättäile, normaalia ohjauskulmien säätöä vain vailla.

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Aurausta säädetään.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.06.2011. 0:58

filler kirjoitti:dodii, nyt se Liberty nousi ja melko reippaasti. Ongelmana vaan se että auto on nyt kuin John Wayne baari tiskillä: jalat (eturenkaat) mahottomasti kääntyneenä sisään päin. Lohduttakaa että kyseiseen ongelmaan löytyy helppo ratkaisu? Koitin ihmetellä, mistä tuon saisi säädettyä suoraksi, vaan en keksinyt tämän illan kiireessä. saako alatukivarsia jollain muotoa tuotua ulospäin? :cry:
Jep. Raidetangon päissä on lukitus mutterit jotka lukitsee raidetangin ja pallonivelen kiinni. Mutteri auki ja voit itse silmämääräisesti alukis säätää pyörät ajettavaan kulmaan ja sitten viet pelin säädettäväksi niin ei renkaat kulu huonoiksi.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 04.06.2011. 7:30

OK, eli toimenpide on ilmeisesti helppo,nopea,pieni?
Oletteko laittaneet kulmat tehtaan ohjearvoihin, vai onko korotuksen myötä haettava toiset kulmat?
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Auraukset.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.06.2011. 9:17

filler kirjoitti:OK, eli toimenpide on ilmeisesti helppo,nopea,pieni?
Oletteko laittaneet kulmat tehtaan ohjearvoihin, vai onko korotuksen myötä haettava toiset kulmat?
Jep. Aurauksen saa kyllä tehtaan ohje arvoihin.
t. Ismo
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 04.06.2011. 14:32

Itsellä on kulmat säädetty normaaleihin tehtaan arvoihin. Näillä säädöillä lievää bump steering ilmiötä on havaittavissa. Ratti voi lyödä käsille kuopissa. En tosin enää muista oliko vastaavaa ennen korotusta. Tuohon voisi varmaan jotenkin vaikuttaa muuttamalla säätöjä, mutta mihin suuntaan?

t. Jarkko
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Re: Aurausta säädetään.

Viesti Kirjoittaja filler » 05.06.2011. 20:26

ImacInnes kirjoitti: Jep. Raidetangon päissä on lukitus mutterit jotka lukitsee raidetangin ja pallonivelen kiinni. Mutteri auki ja voit itse silmämääräisesti alukis säätää pyörät ajettavaan kulmaan ja sitten viet pelin säädettäväksi niin ei renkaat kulu huonoiksi.

t. Ismo Ämmä
Hei, selvittääkä vielä tyhmälle, että onko muihin pultteihin kajottava, jotta camper säädöt saa jotenkin ojennukseen? en ole koko viikonloppuna ehtinyt Jeeppiä tutkimaan kun ollut terassiprojekti päällä (siis terassin rakennus, ei terassilla notkuminen;)
Siis raidetangon pulttien takaa on tie takaisin tasapainon siloiteltu? Nyt kun ajelin ne vähät kilometrit heti korotuksen jälkeen, kumit vinkui jokaisen suojatie maalauksen kohdalla, sekä uuden asfaltin kohdalla kuin kidutettu eläin. Ei ole kivaa=( Huomenna pitää viedä jonnekin säädettäväksi, mutta onko mitä kaikkia pultteja joita joutuu vääntelemään?
t: tietämätön ja huolestunut :cry:
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 10.06.2011. 10:36

Ou'jee, nyt on Liberty sitten muutoskatsastettu. Otteeseen merkitty eteen 550mm ja taakse 560mm (itse mittasin 10mm - 15mm korkeammat lukemat).
Ome HD setti + 3/8" "boiler" shimmi + 8mm clevis ja takana 2kpl extra upper isolator lätkää.
JBA:n ylätukivarretkin saivat puoltoäänet.
Valot on nyt kohdistettu ja rengaskulmat...ei muuta kuin kohti uusia haasteita.
Renkaat on seuraavana työlistalla. Niin mikki hiiri kumeilta näyttää nyt vakiorenkailla.

Pientä bumpsteering ilmiötä havaittavissa minullakin korotuksen jälkeen, mutta niin pientä, että sen kanssa voi hyvin elää. Katsotaan jos isompi rengaskoko korostaa ilmiötä.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Kirjoita vastaus