TimoKoo kirjoitti:Ei tarvita mitään omakohtaisia kokemuksia kun puhutaan esilämmityksen kokonaistaloudellisuudesta.Se on yksinomaan kiinni hyötysuhteista.
Jokainen voi ihan itse päätyä lopputulokseen,kun vain miettii kummassakohan on parempi hyötysuhde, lämmitysvastuksessa vai polttomoottorissa.
Lopputulos on niin itsestäänselvä,että esilämmityksen hyödyn kiistäminen vastaa paskantamista housuun julkisesti.
Timo K
Minä olen yleensä melko varovainen nimittelyasioissa, etenkin kun se tapahtuu julkisesti.
Toisaalta on kuitenkin melko varmaa että olen julkisesti paskonut housuihini, tai ainakin kapalooni.
En tosin itse omaa sellaisesta tapahtumasta minkäänlaista muistikuvaa mutta uskoisin sen olleen todennäköistä joskus viisikymmentä luvulla ja saattaa olla että niin käy vielä ennen nykyisen vuosisadan viisikymmenlukua.
Mitä tulee hyötysuhteisiin niin ei pidä sotkea villoja ja jauhoja.
Ottomoottorin hyötysuhde liike-energian muodostamiseen on jossain 37-40%. Loput 60-63% menee lämmöksi.
Höyryturbiinivoimalan (ydin- kivihiili- turve- yms lämpöilmiöön perustuva voimala) hyötysuhde on sähkön tuotannon osalta 30%, loput 70% menee vesistöjen lämmittämiseen ja joissain tapauksissa kaukolämpönä asuntojen lämmittäiseen. Siihen sitten nokkiin linjahäviöt ja muut loissähköt niin jääpi se vastuksen hyötysuhde melko mitättömäksi.
Elikäs Ottomoottori on käytettyyn energiaan nähden tehokkaampi lämmön tuottaja

.
Sen lisäksi tulee ottaa huomioon että kaikki se energia mikä käytetään moottorin vesitilan (Huom; ei öljyn) lämmittämiseen on ns. hukka käyttöä koska lämmittämätön moottori käynnistyttyään sivu tuotteenä lämmittää itsensä nopeammin kuin lohkolämmitin.
Pahinta asiassa on että moisella höpöhöpöllä aiheutetaan kulutuspiikkiin lisää kulutusta kun lämmitetään jäähdytysnesteitä aikana jolloin kaikki paistavat aamiaismuniaan, keittävät aamukahviaan, lämmittävät pesuvesiään ja samaan aikaan lämmitysjärjestelmät painavat urakalla lämpöä yön viilentämään kämppään.
No, saapi porho taas syyn käynnistää varahiilivoimalansa ja vaatia lisärakennuslupia ydinvoimaloille.
Mutta, kukin tekee niin kuin oikeaksi näkee. Mielellään kuitenkin jätetään nimittelyt ja muut herjailut nenäkkäin tapahtuvassa keskustelussä käytettäviksi. Ja jos oikein fiksuja ollaan, ei silloinkaan vit..illa.
M Arkku
P.S. Saattaapi olla että aiemmista kirjoitteluistani joku on saanut päähänsä että Jeepissäni olisi eräät 5w50 syntikkalitkut.
Ei ole, on 15w40. muutoin nimittäin nostajat nakuttaa ja ketju rallattaa.