Lohko-, letku- vai mikä lämppäri jeeppiin?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: lämppäri

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 05.10.2010. 8:09

TimoKoo kirjoitti:
esilämmitys säästää AINA polttoainekuluissa.

Lupasin kertoa myös omakohtaisen kokemuksen

Korvantaustat ovat kuivat;

Alkoi vain niin korpeamaan kun esilämmitystä ei oteta vakavasti.

Timo K
Polttoaine kuluissa kyllä, kokonaiskuluissa? Tiedä häntä, miten sen kukin laskee?

Kiva , jonkun toisen omakohtainen kokemus on siis uskottavampi kuin jonkun toisen omakohtainen kokemus?

Kuivista korvista en tiedä, mutta -70 luvulla vaihtelin (siis itse) usein laakereita omiin mineraaliöljyisiin moottoreihin, en tosin muista milloin viimeksi olisin niin tehnyt mutta jotenkin olen ymmärryksessä että synteettisten öljyjen käytöllä ja laakerirempoilla (tai siis niitten puutteella) olisi jonkin tasoinen yhteys. Voi tietysti olla että metallurgiakin on jossain määrin kehittynyt.

Itse kutakin aina joskus korpeaa, vaan onko se sen arvoista?

M Arkku

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 05.10.2010. 9:34

Mulle tuo lämmitelläkkö vaiko eikö päätös on helppo tehdä, koska esim. viime talven kovilla pakkasilla kysymys muuttui muotoon lämmitelläkkö vai jäädäkkö kokonaan kotiin. Meidän autoista ainoastaan bensamersuilla on ollut pieni mahdollisuus startata kolmenkympin pakkasista ilman esilämmitystä ja silloinkin auto hyppii ja ravistaa niin stanasti jonkun aikaa ennenkuin alkaa käydä nätimmin. Jos taas esim. tosta meidän dieseli skodasta unohtaa kunnon pakkasilla lämppärin piuhan irti illalla niin aamulla myöhästyy kyllä töistä puolisen tuntia, koska ilman lämmitystä tota ei ole mitään mahdollisuutta saada käyntiin. Itseasiassa viimetalven pakkasilla joutui autoa käydä töissä aina ruokatunnilla käyttelemässä vartin verran että pääsi illalla kotiin, koska mulla ei ole töissä pistokepaikkaa. Akut on meidän autoissa aina olleet keskivertoa parempia malleja ja jos fyysisesti mahdollista niin vakioita isompia, koska meidän autoissa on aika virtasyöppöjä poppikoneita. Akut myös ehtii latautua koska päivittäistä työmatkaa kertyy mulla reilut 80 km ja vaimolla noin 70 km. Öljyiksi ei taas ole voinut valita kovin laihoja litkuja kun ei ne noissa vanhoissa myllyissä pysy taas sitten lämpimänä sisällä.

Hyvä tietää, että uudemmissa autoissa ei välttämättä enää tarvitse esilämmitellä pakkasaamuisin, mutta koska noita uusia autoja näkyi kuitenkin aika paljon viime talven pakkasilla tien reunoihin hyytyneinä niin taidan kuitenki pysyä vielä näissä vanhemmissa, joilla pääse varmasti perille asti, vaikka tarvitseekin vähän lämmitellä :wink: ...muutenkin viimeaikojen suuntaus on meillä ollut vähän siihen malliin, että autot vaihtuu vain vanhempiin.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.10.2010. 9:42

Mun ei tarvinnut lämmitellä Comanchen konetta etukäteen, pihalta lähti joka kerta ilman ongelmia, mineraalit 10W40 öljyt koneessa ja lohkolämmitin (tai alavesiletkulämmitin) kuutosesta löytyy, mutta ei ole enää liitosjohtoa, kun vinssipuskuriin en jaksanut sitä asentaa... Edelleenkään en näe syytä lämmittää konetta, tossa koneessa esilämmitys EI tosiaan pienennä bensalaskua, kaikki menee mitä tankkiinn on kaadettu (ja perään pakolliset hymiöt, että ymmärrätte olla ottamatta niitä palkokasveja nenuun) :wink: :wink: !!

Jos lämmität, lämmitä, jos et lämmitä, älä lämmitä!! Sama juttu kun tupakoinnin kanssa, älä tuputa omia tapojasi väkisin, jos en halua lämmittää, perustuu ihan omaan harkintaan.... :? :?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 05.10.2010. 10:02

JeepTrainee kirjoitti: Hyvä tietää, että uudemmissa autoissa ei välttämättä enää tarvitse esilämmitellä .
Ei se katso auton ikää vaan kuntoa.

1964 mallin Moskvitsh 403 käynnistysproseduuri 27 tai yli asteen pakkasessa:
Kaivetaan käynnistysveivi esiin, kierrätään moottoria useita kierroksia ilman sytytysvirtaa öljyjen (suora 30Wmineraali) notkistamiseksi
Avataan konepelti, pumpataan pensapumpun kyljessä olevalla käsipumpulla kohokammio täyteen. Suljetaan konepelti,
asetutaan kuljettajan paikalle, pumpataan kaasupolkimella(Lue; kiihdytyspumpulla) viisi-kymmenen painallusta bensaa imusarjaan.
vedetään ryyppy täysille, pikainen anelu miltä tahansa omavalintaiselta jumalolennolta, ja käännetään virta-avaimesta, petytään, kokeillaan uudelleen. Jos käynnistyy ollann tyytyväisiä, jos ei käynnisty jatketaan kunnes startti ei jaksa, mennään ulos otetaan käynnistyskampi ja asetellaan puristus tahti kohdalleen ja nykäistään. lähes poikkeuksetta hörähtää viimeistään toisella nykäisyllä.

Olisinko käyttänyt lohkolämmitintä jos sellaiseen olisi ollut varaa ja käytettävissä olisi ollut sähköpistorasia?

KYLLÄ !

Olisinko käyttanyt 5-50 synteettistä jos sellaista olisi saanut?

ILMAN MUUTA!

Kaksitahti Warren käynnistysproseduuri samalla pakkasella;
Illalla sammutetaan ryypyttämällä tukehduksiin.

Aamulla pumpataan polkimella bensaa imusarjaan.
Ryyppy täysille.
Käynnistetään moottori.
Poistutaan paikalta nelitahtimoottereiden käynnistystä yrittäville naureskellen.

Jeep Cherokeen -92 käynnistys proseduuri viime talvena joka aamu;
Avataan telttatallin ovi.(lue; riuhdotaan pressu tallin katolle)
Kiivetään kuskin paikalle.
Käynnistetään auto.
Perutetaan auto ulos.
Suljetaan tallin ovi.(vedetään pressu ales katolta)
Ajellaan töihin.


M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.10.2010. 11:34

kmarkkuvv kirjoitti:

Jeep Cherokeen -92 käynnistys proseduuri viime talvena joka aamu;
Avataan telttatallin ovi.(lue; riuhdotaan pressu tallin katolle)
Kiivetään kuskin paikalle.
Käynnistetään auto.
Perutetaan auto ulos.
Suljetaan tallin ovi.(vedetään pressu ales katolta)
Ajellaan töihin.


M Arkku
Just näin tein viime talvena Comanchella, paitsi tuo pressutalli puuttui ja itseasiassa ajoin suoraan eteenpäin (peruutan pihalle)... :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

TimoKoo
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2010. 20:26
Paikkakunta: Vantaa

kokemukset

Viesti Kirjoittaja TimoKoo » 09.10.2010. 16:34

Ei tarvita mitään omakohtaisia kokemuksia kun puhutaan esilämmityksen kokonaistaloudellisuudesta.Se on yksinomaan kiinni hyötysuhteista.
Jokainen voi ihan itse päätyä lopputulokseen,kun vain miettii kummassakohan on parempi hyötysuhde, lämmitysvastuksessa vai polttomoottorissa.
Lopputulos on niin itsestäänselvä,että esilämmityksen hyödyn kiistäminen vastaa paskantamista housuun julkisesti.
On eri asia mikä automerkki tai -tyyppi lähtee käyntiin kovassa pakkasessa.Vw kupla kuusivolttisena lähti kovassa pakkasessa (35) käyntiin kuin palmun alta kun sille antoi apuvirtaa takalattialla olevasta 12v akusta.Eli tyydytettiin käynnistysvirran ja -jännitteen tarve.
Vanha Land Rover lähti käyntiin veivillä samassa lämpötilassa, siis taattiin riittävä sytytysjännite,ja tuotiin käynnistysenergia muualta.Nykyisillä akuilla ja niiden mitoituksella saadaan moottori kyllä käyntiin, jos valmistaja vain haluaa.Jännitteen riittäminen moottorinohjaukselle on nykyisin tärkeää,suora polttoaineen ruiskutus kyllä huolehtii käyntiinlähtemisestä.
Veekasissa (esim) on n. sata "vuotokohtaa" öljylle ennen viimeistä voitelukohdetta.Viimeisellekin olisi hyvä tulla öljyä ennen kuin öljykalvo pettää.Runko- ja kampilaakerit ovat ensimmäisenä linjassa,ne yleensä saavat öljynsä ajoissa.Muut voitelupisteet ovat sitten vuorossa myöhemmin.Jos käytetään moottorin käyntivälysten kannalta liian ohutta öljyä,niin öljy löytää kyllä perille aikaisemmin.
Kevyessä käytossä se yleensä on ok.Varsinkin jos vaihtaa autoa usein.
Itsellä kyllä karisi usko nykyöljyjen mystisestä erinomaisuudesta(viimeisimmät ovat jo niin huonoja voiteluominaisuuksiltaan etteivät kaikki MP-valmistajat salli niiden käyttöä, kun metallisia lisäaineita on jouduttu saastesyistä vähentämään), kun pillarilla oli tuo "öljyröntgen"-palvelu.Tulee siis nykyäänkin vaihdettua kaasarikoneissa öljyt kolmentonnin välein,ruiskukoneissa 5-8 tuhannen välein.Sen jälkeen öljy on jo selvästi huonontunut, merkistä ja tyypistä riippumatta.Moottorit ovat nykyään niin hyvin tehtyjä että normaalikäytössä kulumista ei ole.Siis jos moottori käy.Käynnistäminen kuluttaa.

Timo K

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: kokemukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 10.10.2010. 20:41

TimoKoo kirjoitti:Ei tarvita mitään omakohtaisia kokemuksia kun puhutaan esilämmityksen kokonaistaloudellisuudesta.Se on yksinomaan kiinni hyötysuhteista.
Jokainen voi ihan itse päätyä lopputulokseen,kun vain miettii kummassakohan on parempi hyötysuhde, lämmitysvastuksessa vai polttomoottorissa.
Lopputulos on niin itsestäänselvä,että esilämmityksen hyödyn kiistäminen vastaa paskantamista housuun julkisesti.

Timo K
Minä olen yleensä melko varovainen nimittelyasioissa, etenkin kun se tapahtuu julkisesti. :?

Toisaalta on kuitenkin melko varmaa että olen julkisesti paskonut housuihini, tai ainakin kapalooni.

En tosin itse omaa sellaisesta tapahtumasta minkäänlaista muistikuvaa mutta uskoisin sen olleen todennäköistä joskus viisikymmentä luvulla ja saattaa olla että niin käy vielä ennen nykyisen vuosisadan viisikymmenlukua.

Mitä tulee hyötysuhteisiin niin ei pidä sotkea villoja ja jauhoja.

Ottomoottorin hyötysuhde liike-energian muodostamiseen on jossain 37-40%. Loput 60-63% menee lämmöksi.

Höyryturbiinivoimalan (ydin- kivihiili- turve- yms lämpöilmiöön perustuva voimala) hyötysuhde on sähkön tuotannon osalta 30%, loput 70% menee vesistöjen lämmittämiseen ja joissain tapauksissa kaukolämpönä asuntojen lämmittäiseen. Siihen sitten nokkiin linjahäviöt ja muut loissähköt niin jääpi se vastuksen hyötysuhde melko mitättömäksi.

Elikäs Ottomoottori on käytettyyn energiaan nähden tehokkaampi lämmön tuottaja :!: .

Sen lisäksi tulee ottaa huomioon että kaikki se energia mikä käytetään moottorin vesitilan (Huom; ei öljyn) lämmittämiseen on ns. hukka käyttöä koska lämmittämätön moottori käynnistyttyään sivu tuotteenä lämmittää itsensä nopeammin kuin lohkolämmitin.

Pahinta asiassa on että moisella höpöhöpöllä aiheutetaan kulutuspiikkiin lisää kulutusta kun lämmitetään jäähdytysnesteitä aikana jolloin kaikki paistavat aamiaismuniaan, keittävät aamukahviaan, lämmittävät pesuvesiään ja samaan aikaan lämmitysjärjestelmät painavat urakalla lämpöä yön viilentämään kämppään. :!:

No, saapi porho taas syyn käynnistää varahiilivoimalansa ja vaatia lisärakennuslupia ydinvoimaloille.

Mutta, kukin tekee niin kuin oikeaksi näkee. Mielellään kuitenkin jätetään nimittelyt ja muut herjailut nenäkkäin tapahtuvassa keskustelussä käytettäviksi. Ja jos oikein fiksuja ollaan, ei silloinkaan vit..illa.

M Arkku

P.S. Saattaapi olla että aiemmista kirjoitteluistani joku on saanut päähänsä että Jeepissäni olisi eräät 5w50 syntikkalitkut.
Ei ole, on 15w40. muutoin nimittäin nostajat nakuttaa ja ketju rallattaa.

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Re: kokemukset

Viesti Kirjoittaja sili » 10.10.2010. 21:18

kmarkkuv kirjoitti:linjahäviöt ja muut loissähköt niin jääpi se vastuksen hyötysuhde melko mitättömäksi

Elikäs Ottomoottori on käytettyyn energiaan nähden tehokkaampi lämmön tuottaja :!: .
klip
Pahinta asiassa on että moisella höpöhöpöllä aiheutetaan kulutuspiikkiin lisää kulutusta kun lämmitetään jäähdytysnesteitä aikana jolloin kaikki paistavat aamiaismuniaan, keittävät aamukahviaan, lämmittävät pesuvesiään ja samaan aikaan lämmitysjärjestelmät painavat urakalla lämpöä yön viilentämään kämppään. :!:

No, saapi porho taas syyn käynnistää varahiilivoimalansa ja vaatia lisärakennuslupia ydinvoimaloille.
Kulutuspiikkejä Suomen sähköverkossa on talviaamuisin noin kahdeksan yhdeksän aikaan eli silloin kun saavutaan töihin. Rajumpi piikki koetaan iltakymmeneltä jolloin "yösähkö" tariffi kytkeytyy. Auton lämmitys 16A ei takuulla aiheuta yhtään missään piikkiä joka koettaisiin muualla kuin ehkä ko. käyttöpaikassa. "Linjahäviöt" ovat häviävän pieniä, verkostohäviöt muodostuvat pääosin muuntajissa.
Loissähköä ei resistiivinen kuorma tuota...
Ottomoottori on todella tehokas hukkalämmön tuottaja, olet oikeassa.
Sähköautojen yhteydessä tehtyjen tutkimusten mukaan kannattaa sama polttoaine tehdä sähköksi vaikka lauhdevoimalassa ja silti se on huomattavasti tehokkaampaa energiankäyttöä kuin polttomoottorikäyttö.
Mutta mitkään faktat eivät tässä keississä taida vaikuttaa mitenkään, kukin taaplaa tavallaan ja ostaa autonsa sun muut värkkinsä mistä lystää. Minä en osta vanhaa autoa jonka tiedän aina käynnistetyn ilman lämmitystä pakkasesta... 8)

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: kokemukset

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 11.10.2010. 7:45

sili kirjoitti: Ottomoottori on todella tehokas hukkalämmön tuottaja, olet oikeassa.
Tästä se yksimielisyys alkaa... :)
sili kirjoitti: Sähköautojen yhteydessä tehtyjen tutkimusten mukaan kannattaa sama polttoaine tehdä sähköksi vaikka lauhdevoimalassa ja silti se on huomattavasti tehokkaampaa energiankäyttöä kuin polttomoottorikäyttö.
Tätä minun on todella vaikeaa uskoa. Vaikkakin höyryturbiinin hyötysuhde on noin 60% niin höyryntekohyötysuhde on myös noin 60% ja siitä seuraa että käytetystä energiasta sähköksi saadaan reilu 30%Siitä sitten vähennetään sähkömoottorin häviöt niin...

Ja ottomoottorilla se on se reilu 30%

On tosin muita hyviä syita sähköautoiluun, eritoten silloin jos sähkö on tuotettu tuuli-, vesi-, aalto-, aurinko- tms. totaalisesti uusiutuvalla energialla.
sili kirjoitti: Mutta mitkään faktat eivät tässä keississä taida vaikuttaa mitenkään, kukin taaplaa tavallaan ja ostaa autonsa sun muut värkkinsä mistä lystää. Minä en osta vanhaa autoa jonka tiedän aina käynnistetyn ilman lämmitystä pakkasesta... 8)
Se on noitten faktojen kanssa vähän sellaista....
Poikkeuksetta menee uskonasioiksi vaikka kuinka muka tutkimustuloksia...

Tunnettuahan on että tilastolle valehtelussa pärjää vain "riippumaton" tutkimus.

Eläinrasvat tappaa.... kasvisrasvat tappaa...Rasvaton on terveellistä.... rasva on välttämötöntä...

"Meidän äiti tekee parempaa pullaa kuin teidän äiti..."

"Meidän faktat on faktenpia faktoja kuin teidän faktat", sanoo talebaani.

Mutta täytyy muistaa että "tiedemaailma" edelleen pitää suhteellisuusteoriaakin oikeana, huolimatta sen selvistä virheistä ja puutteelisuuksista.

Mutta edelleen, lämmittää tai on lämmittämättä, ihan sama mulle, kunhan vaan ihmettelen..


Menee jo vähän tuonne suomi24 -tasolle joten lopetan tähän. :roll:


M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.10.2010. 9:41

Jokohan olis aika lukita tämä juttu, eiköhän asia ole jo selvä??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

BUTTON_TOPIC_LOCKED