XJ 4.0 kova kulutus

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 27.01.2015. 22:12

Automaatti tuo ZJ on, en käsivaihteista edes ottaisi kun on automaattiin tottunut muissakin autoissa.
ZJ 4.0 -96

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Qtka » 28.01.2015. 8:42

Sitä pitikin kysymäni että oliko näissä lukkoturbiinia.... Eli on ja ei nyt ilmeisesti toimi? Huomaako tuon toiminnan miten helposti? Eli pitääkö lukossa miten sitkeästi jos vähän kiihdyttää kasikympin vauhdista vai luovuttaako välittömästi kun kaasuun koskee? Ja onkos tuossa lootassa nyt sitten kolme pykälää+turbiinilukko vai 4+lukko?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2015. 8:46

Siinä on kolme + ylivaihde + lukkoturbiini, lukon pitäis kytkeytyä noin 60 nopeudessa, kun ajaa pintakaasulla, niin mulla tekee...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 28.01.2015. 14:18

Qtka kirjoitti:Sitä pitikin kysymäni että oliko näissä lukkoturbiinia.... Eli on ja ei nyt ilmeisesti toimi? Huomaako tuon toiminnan miten helposti?
Ajat tasakaasulla tasasella tiellä 80+km/h. Katse kiekkamittariin ja KEVYESTI hipaiset jarrua. Jos mittari heilahtaa ja kierrokset nousee (huomaa selvästi), oli turbiini lukossa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2015. 15:13

Lukitus on about 500 r/min kun kytkeytyy tai avautuu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Qtka » 29.01.2015. 21:13

Kävin testailemassa ja ei lukitu turbiini, ei... Mistäs tuolle menee lukituskäsky? ECU:lta? Voiko tuota lukita jotenkin suoralla virralla kokeeksi, että onko se lukko suikaleina vai eikö saa vaan käskyä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 29.01.2015. 21:28

Qtka kirjoitti:Kävin testailemassa ja ei lukitu turbiini, ei... Mistäs tuolle menee lukituskäsky? ECU:lta? Voiko tuota lukita jotenkin suoralla virralla kokeeksi, että onko se lukko suikaleina vai eikö saa vaan käskyä?
Ehkä sama vika kuin pihalla seisovassa XJ:ssä epäillään, TCM luulee että painetaan jarrua, vapauttaa lukituksen, tehostaa jarrutusta....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Qtka » 30.01.2015. 0:30

Ookkei... Onko tietoa miten moisesta riesasta pääsee eroon? Tämän otteessa lukee "ABS-järjestelmä poistettu maahantuojan ohjeiden mukaan" mutta silti siellä jököttää sähköhydraulinen tehostin paikallaan :lol: Eli ilmeisesti on otettu vaan mittaristosta ABS valo pois (ABSit ei siis toimi)... Voiko näillä olla joku yhteys? Takaa lähti myös yksi ABS anturi liitämään kun asensin vetarin stefaa turhan isolla vasaralla...

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Qtka » 08.03.2015. 15:11

Nyt kerkesin tätä tutkimaan... Jarrupolkimen anturi oli nostettu niin ylös ettei ottanut kontaktia polkimeen ollenkaan. No syykin tälle selvisi ekan koeajon aikana: turbiinilukko vetää päälle kun kaasun painaa pohjaan! Ja muutenkin laatikko on haluton vaihtamaan pienempää täyskaasulla. Eli haisteleeko loota TPS:sää? MAP:ia? Voiko TPS olla väärinpäin asennettu? Mitä arvoja sen pitäisi antaa?

Gomanzhe
Viestit: 8
Liittynyt: 20.03.2012. 17:57
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Gomanzhe » 08.03.2015. 16:50

Moi, löytyikö tähän asiaan vastausta ? Mulla on vastaava Cherokee ja tuntuu, että lukitus ei pelitä ? Vaihteet tuntuu kyllä löytyvän. Tämä on vähän tuore hankinta itsellä ja edellinen omistaja on vaihdattunut ruiskun boksin, tosin onko sillä edes merkitystä?

Comanche on itsellä manuaalilaatikolla, ei voi vakoilla toimintoja siitäkään :)

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Qtka » 08.03.2015. 19:43

Ei oo vielä lopullista selvyyttä tullu... Jarrupolkimen anturin säädön jälkeen alkoi lukko pelaamaan satunnaisesti... Nyt TPS mitattu ja voltteja tulee 0,76-4,2... Onko haarukassa? Katkoksia yms. ei tuolla digitaalisella yleismittarilla TPSn jännitekäyrästä löytynyt...

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.03.2015. 18:16

Laatikolle menee vaijeri joka seuraa kaasupolkimen asentoa. Sitä voi koittaa säätää. Laatikon ohjausboxille menee sitten se TPS-signaali. Sitäkin voi säätää mutta minusta tuo sinun mittaustulos on oikeassa haarukassa.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.03.2015. 2:11

Laittakaahan sähköpostiosoitteita, voin mailata tarvitsijoille AW4 huoltomanuaalin.

TCM nuuskii mm. TPS:ää, ja viallinen TPS on varmaan yleisimpiä syitä automaatin outoon toimintaan. Toisaalta ei sen takia pitäisi muuntimen lukon mennä päälle miten sattuu. TV- kaapeli joka säätää laatikon linjapainetta on myös suuresti vaikuttava tekijä vaihtoihin liittyen, eli määrittelee mm. sitä millä kierroksilla laatikko vaihtaa pienempää ja isompaa silmään kaasupedaalin asennosta riippuen. Säädön täytyy olla kohdallaan että loota pelittää oikein. Jos en väärin muista, senkään tosin ei pitäisi vaikuttaa muuntimen lukkoon.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.03.2015. 9:34

Sen TPS:n säätö moottorinohjauksen puolelta ei noissa Renixeissä ohjaa vaihteistoa, kun siellä TPS:ssä on toinen potikka joka toimii just toisinpäin, kuin sen moottorinohjauksen potikka, jännite on ylhäällä, kun läpät kiinni ja laskee alemmas, mitä enemmän läpät aukeaa ja se ohjaa vaihteistoa!! Ja ei ole ainoa vikapaikka noissa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Qtka
Viestit: 59
Liittynyt: 03.11.2014. 0:20
Paikkakunta:

Re: XJ 4.0 kova kulutus

Viesti Kirjoittaja Qtka » 10.03.2015. 10:42

JAMANT kirjoitti:Sen TPS:n säätö moottorinohjauksen puolelta ei noissa Renixeissä ohjaa vaihteistoa, kun siellä TPS:ssä on toinen potikka joka toimii just toisinpäin, kuin sen moottorinohjauksen potikka, jännite on ylhäällä, kun läpät kiinni ja laskee alemmas, mitä enemmän läpät aukeaa ja se ohjaa vaihteistoa!! Ja ei ole ainoa vikapaikka noissa...
Jep... Tämän huomasin eilen guugletellessa ja illalla mittailin oikeista piuhoista....näyttäs olevan sökö kun mittari ei asetu hetkeksikään aloilleen...

Kirjoita vastaus