Vellu kirjoitti:Eli, kävin koeajamassa 5.9 Grandia. Muutoin auto oli hyvä ajettava, mutta ohjauksessa oli klapia jonkin verran. Eli rattia sai käännellä jonkin verran ennenkuin tuntui renkaissa vatkaaminen. Samoiten auton kulkua sai välillä korjailla, eli oli vähän rauhaton etenemään.
Koeajon lopuksi lähdin pakilla kääntämään tiukasti, niin auto vänkäsi vastaan. Nelivedothan saattaa noin tehdä, mutta näissä on vissiin jotain viskovikaa ollut?
Tuo keskialueen lähes totaalinen tunnottomuus on XJ:n ja ZJ:n ominaisuus, ei niinkään vika. Johtuu ihan ohjausgeometriasta ja ohjauksen rakenteesta. Jos on selkeästi "tyhjää" ohjauksessa niin on siellä jotain kulunut, mutta näitten inverted-y tyyppinen ohjaus ei ole ihan sieltä parhaasta päästä jäykkäakselisiin. Tuo tunnottomuus johtuu siitä että välivarsi (drag link) pääsee kiertymään kun rattia kääntää, ja vasta kun tämä kiertoliike loppuu niin ohjaus vaikuttaa renkaiden kääntöön. Korostuu korotetussa autossa, mutta sen huomaa myös korottamattomassa.
Asiaan kyllä tottuu, mutta tuntuu koeajolla tottumattomalle hivenen oudolta (eikä se ihan "tätä päivää" ole jos multa kysytään).
neliveto voi kihnuttaa vähän vastaan, ja perässäkin on kitkalukko mikä osaltaan tiukassa käännöksessä tähän vaikuttaa. Mutta visko kyllä kuluu ajan saatossa, yleensä n.150-200tkm ajetuissa alkaa olla loppu.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä