Kokemuksia katsastukseta!

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kirjoita vastaus
Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

katastusesta.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.11.2012. 19:11

Jorma kirjoitti:Tänään se sitten iski omalle kohdalle: Korotukset on hyväksytty muutoskatsastuksessa jo aiemmin mutta tämän vuoden vuosikatsastuksessa sitten "havaittiin" että renkaat näkyy liikaa taaksepäin. Takana "roiskesuojan" pitäisi yltää vähintään 15 cm päähän keskiön tasosta.
Hyvin kuvaavaa on että autosta ei ollut osoittaa mitään teknistä vikaa.
Offipalstan puolella Winchester on paininut saman asiaan kanssa ja hän joutui laittamaan alleajo suojankin taakse.

http://forums.offipalsta.com/showthread ... 593&page=9

t. Ismo Ämmä
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä ImacInnes, muokattu yhteensä 6 kertaa
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

PÄSSI
Viestit: 154
Liittynyt: 16.08.2009. 15:10
Paikkakunta: OSLO
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja PÄSSI » 06.11.2012. 9:24

Neljä vuotta uudesta, ensimmäinen katsastus, sitten joka toinen vuosi.
Nyt se ensimmäinen, osui pässin kohdalle eilen. Tämänkin palstan juttuja lukiessa on melkein pas... housuissa olo ollut, sillä ei ole ollut varmuutta kuinka paljon voi luottaa paikalliseen puskaradioon. :?:

Pässissä on muutoksina, uuteen: 2.5" korotus ja numeroa ylikokoiset ( laskuopin mukaan ) uudet renkaat. :idea: Kumpikin kohta huolestutti koska nehän näkee ilman lukulasejakin.
Pässi oli jarrupenkissä ja nostettiin ylös. Ylösnosettuna tarkastaja katseli silmämääräisesti ja ihmetteli kuinka pirun paksua rautaa maastoautossa täytyy olla.. " kyllä kaikki saksalaiset pitäis EU:n ulkopuolella kieltää " olimme hartaasti samaa mieltä :wink:
Homma oli ohi, kun minä rupesin vänkäämään. Niin mutta mites toi korotus ja rekisteriotteesta poikkeavat rengaskoko ? Niimpäs onkin, hyvä kun sanoit niillehän täytyykin tehdä jotain, sanoi katsastuspäällikkö. Voi hemmetti kun oli pirullinen olo, tehdä mitä :?:
Puskaradio oli oikeassa: Postissa on tulossa uusi rekisteriote johon on merkattu uusi isompi rengaskoko jota voi seuraavaan katsastukseen kasvattaa taas sen laskennallisen kaavan mukaan isommaksi joka taas merkataan normaaliksi seuraavassa katsastuksessa jne. :o
Nyt korotus on myös rekisteriotteessa: Merkinnällä KOROTETTU. Nyt Pässi on virallisesti korotettu ja kun pysyy kohtuudessa niin 2.5" korotusta voi kasvattaa pykälän tai kaksi ylöspäin, sillä korotettu on korotettu ja sillä selvä. :D
Tämä on kuulemma se täkäläisten köyhien menettelytapa, paljon kalliimpaa on hoitaa homma ns. muutoskatsastuksena, joka kuulemma joskus voi vaatia enemmänkin papereita ja selvittelyä.
Kyllä tämä touhu EU:n ulkopuolella vaikuttaa järkevältä on se ns. maalaisjärki vielä olemassa, sillä ihan oikeastikkaan ainakaan turvallisuus ei ole uhattuna ja sehän se katsastuksen perus tarkoitus pitäisi olla eikä järjestelmän/virkamiesten #&%! tavalliselle pulliaiselle :idea:
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09

axlegrease
Viestit: 2
Liittynyt: 09.01.2013. 22:09
Paikkakunta:

WJ jeeppiä suomen kilpiin

Viesti Kirjoittaja axlegrease » 11.01.2013. 9:11

No nih. Ny on tunnukset tällekin palstalle. Ensimmäinen viesti...

Saksantuonti WJ -99 4.7 bensakoneella. Rekisteröintikatsastus meni Kivenlahden Helppokatsastuksella hengeltään hyvin leppoisissa tunnelmissa.
Vikalistaakin tuli, valojen suuntausta, väljiä puslia, käsijarrupulmia ja sit tämä murheenkryyni, pakokaasuista mittari löysi liikaa CO:ta. Kierroksilla ja tyhjäkäynnillä arvot koholla.

Perushuoltoa: tulpat, öljyt, ilmanputsari vaihtoon ja kohti Nupuria ja tiettyä jeeppipajaa ja pakokaasutestiin, arvot parantui muttei vielä läpi.

Monien kaupassakäyntien ja mm. lambdojen vaihdon, ohipuhallusmittauksen ja muiden sadetanssien jälkeen SWT:ltä Magnaflow tarvikekatti noin niinkuin viimeisenä mahdollisuutena.
Katin asennuksessa kävi ilmi että vanha katti oli täysin tyhjä. Vika ei siis tälläkertaa paljastunut helinästä kattia heilutellessa.

Taas kohti Nupuria ja Jamantin pajaa ja nythän se jo menikin arvoihin. sitte vaan leimalle. Käsijarrukengistä muuten puuttui kitkapinnat...

Jamantille: Pakokaasuprintit kelpasi sellaisenaan ei mitannut uudestaan.

Nyt eikun tullin veropäätöstä odottelemaan.
WJ Grand Cherokee 4.7 -99

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ jeeppiä suomen kilpiin

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2013. 9:16

axlegrease kirjoitti:
Jamantille: Pakokaasuprintit kelpasi sellaisenaan ei mitannut uudestaan.
Hienoa!! Olis saanu mitata, ei siinä mitään, kunnossahan se on!!
Ja onnea läpimenosta!! Niin ja tervetuloa foorumille!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

axlegrease
Viestit: 2
Liittynyt: 09.01.2013. 22:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja axlegrease » 11.01.2013. 9:24

Tattis vaan, elikkäs kiitoksia itsellenne.

On muuten erinomaista palvelua Jamantilla. Suosittelen... Kannattaa tulla kauempaakin. Jaa kyllä sinulla taitaa asiakaskuntaa olla ympäri suomen ja liekö pohjoiseuroopankin.
WJ Grand Cherokee 4.7 -99

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.01.2013. 9:58

axlegrease kirjoitti: Kannattaa tulla kauempaakin. Jaa kyllä sinulla taitaa asiakaskuntaa olla ympäri suomen ja liekö pohjoiseuroopankin.
Tietääkseni itäisin asiakas on Muurmanskissa ja eteläisin Sloveniassa ja läntisin Lontoossa, Pohjoisin taitaa olla Suomen ja Norjan rajalla jossain Karigasniemen kohdilla (edellämainitut iso ehkä, äkkiä ei muita tullut mieleen), terveisiä vaan jos lukevat!!

EDITTI: just puhuin puhelimessa Afrikan Tansaniaan, asiakas ei tosin asu siellä, on häämatkalla siellä ja Jeeppi on tuossa pihalla valmiina, kunhan pääsevät tuolta pois.... Hyvää häämatkaa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
TombaliC
Viestit: 10
Liittynyt: 11.01.2012. 18:15
Paikkakunta: Murmansk, Venäjä

Viesti Kirjoittaja TombaliC » 13.01.2013. 18:32

Terveisiä vain Jamantille ja muille myös Murmanskista. Suosittelen myös lämpimästi Jamanttia kaikille. Täällä päin autojen katsastaminen on vapaaehtoista eikä muutenkaan pienistä muutoksista kukaan nipota. Siksi vaan kerron että saan terveiset sidottua aiheeseen edes löyhästi. :)
"Murmansk Rated" Jeep Grand Cherokee WJ Limited 3.1 TD -00, 2" korotuksella + hieman isommilla ja karkeammilla renkailla.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 07.08.2013. 19:42

A-V kirjoitti:siis wtf.. :D kuulostaa melkoselta skeidalta. Toki autan minkä voin, mutta toi vaimon auto on 2" korotettu, tosin tossa kaverilla on orkkiskorkeudessa oleva XJ eli voin mittailla mitä tarttet.

Mutta en mä ymmärrä mitä tosta pitäisi mitata? siis mikä pitäisi olla 15cm? minkä keskiön taso?
Kuva
Tossa se nyt on tuokin, tänä vuonnakin kelpasi liikenteeseen. Eihän tuo iso homma ole mutta kiinnostaa vieläkin se orkkismitta, että tarviiko tosiaan tommosia typeriä ulokkeita.
Pelti takapyörän takana saisi siis loppua korkeintaan 15 cm pyörän keskiötä ylempänä. Sillä perusteella vaadittiin ylimääräinen jatko viime kerralla. Mitenkäs se tilanne on alkuperäisessä XJ :ssä?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 08.08.2013. 20:24

Sulla toi lirpake palauttaa alkuperäisen tason, kun takakulmasta puuttuu helma.
Eli taso on suunnilleen sama kuin muuallakin helmassa.

Tossa linkkien takana on leimakuntoinen 3" korotettu XJ-jossa kulma on paikallaan:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 298ee772ae

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 5137832ed2

.
.
.
.
.
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.08.2013. 18:25

Hyvät kuvat. Eli pelkkä helma riittää, itse pyöräkotelon ei tarvi jatkua yhtä alas vaikka helma ei peitäkään taaksepäin koko renkaan leveydeltä. Tai edes puolta renkaan leveydestä alimmassa kohdassa kuten pykälissä sanottiin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.08.2013. 12:13

Mulla on Grandissä tälleen takapuskuri, ja ovat leimalla aina halunneet roiskeläpät taakse koska kulmavaatimukset ei täyty tuollaisella korirakenteella. Tosin viimeksi todettiin että maastoajoneuvossa ei ole ihan pakolliset jos se oleellisesti häiritsee ajoneuvon käyttöä :lol:
Bensatankki tuosta kuvasta vielä uupuu panssareineen, muuten tarttisi ehkä jo alleajosuojankin.. :roll:

Kuva

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 11.08.2013. 14:40

Kuvakulmat voi joskus hämätä, joten tän albumin loppupuolella on vielä parempia kuvia takakulmasta :)

On sitä peittävyyttä enemmän kuin puolet renkaasta.
Ite mittasin kulmat ja oli ihan nippanappa hyväksyttävät, ja konttorikin katsoi ne kelpaaviksi.
Renkaatkin oli siinä ja siinä... varmistivat oikein Trafin tiedotteista mitä näistä sanotaan.

Ihan viimeiset kuvat sivun alaosassa:
Uusi yritys:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 37c74c54b3

Nyt ei taas suju tän linkin kanssa! Puolet kuvista jää näkymättä ainakin mulle.

Tuossa yksi kuva suoraan:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 5f5137e312

Ja toinen:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... e2ad00f3cd[/url]
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 11.08.2013. 18:54

Nämä pykälät se setä mulle kaiveli koneelta, muun muassa:
-roiskesuojan peittokulma pystytason etupuolelle vähintään 30 astetta ja takapuolelle vähintään 50 astetta, kun auton kokonaispaino enintään 3500 kg.
-roiskesuojan takareuna ei saa olla kuitenkaan ylempänä kuin 15 cm akselin vaakatasosta mitattuna.
-roiskesuojan takaosa saa kaventua alaspäin, sen tulee päättyessään peittää kuitenkin yli puolet renkaan leveydestä.
(Lähde Katsastajan käsikirja versio 2 2008 sivu 137)

Jos XJ on uutena täyttänyt nuo kaikki niin siinä tapauksessa on ihan asiaa jos vaaditaan samoihin pykäliin menemistä leikeltyjen ja korotettujen kanssakin.
Pointti tässä olikin että onko XJ uutenakaan täyttänyt noita kaikkia? Siitä en vieläkään ole ihan vakuuttunut.
Itsekin ehdotin ensimmäisenä roiskeläppiä niinkuin Timokin mutta silloiselle virkamiehelle ne eivät kelvanneet, roiskesuojan kuulemma piti olla jäykkä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 05.09.2013. 22:27

Niinpä niin. Katsastus ohi ja leima paperissa. Sen verran on tullut rempattua parin viime viikon ajan ettei oikein jaksanut keskittyä katsastukseen juuri ollenkaan. Kulkine jätti tien päälle ja piti käydä läpi käytännössä kaikki sytytykseen/ moottoriin liittyvä, Jamantillekin piti välillä soittaa ja kiitos vielä kerran neuvoista. :)

Katsastus sinällään oli hieman erikoinen kokemus. Sen verran panostin tähän tilaisuuteen että kytkin sumuvalojen piuhat katkaisimeen kiinni, ne kun oli irrallaan viime talvisen lämppärikennon vaihdon jäljiltä. Katsastusmies ei saanut Jeeppiä käyntiin ennenkuin kävin neuvomassa, onneksi hoksasi kysyä saako ajaa dynolle.. joten jarrut tuli testattua hallissa. Käsijarru ei pitänyt juuri ollenkaan, tosin vauhdissa harva sitä kokeileekaan. Konttorille lähtiessä kokeilin ja toimi ihan hyvin, käsijarru päälle ja D asentoon, ei liikkunut mihinkään vaikka olisi antanut hieman kierroksiakin. Totesi että tässä taitaa olla muutenkin aika onnettoman heikot nuo käsijarru systeemit joten sekin jäi sitten siihen.

Seuraavaksi minulta kysyttiin onko tässä katalysaattori. Sanoin että oli siinä vielä kun kotoa läksin.. mihin katsuri totesi että kun rekisteriotteessa ei ole siitä mitään mainintaa ja että onko tämä tuontiauto. No ei ole. Mittauksesta totesi että eikös tuossa liene arvot kohdillaan ja kirjasi lukemat.

Muuten alustan tutkiminen kävi äkkiä eikä mitään väljyyksiä/ omituisuuksia löytynyt. Olisin halunnut rekisteriotteeseen rangaskoon luvuiksi nykyisen 235/75/R15 mutta sitä ei kuulemma erikseen tarvitse laittaa kun se pystyy laskemaan. Eli sinne jäi nyt se 225/75/R15 tai R16. Maksimikoko on edelleenkin 245/75/R16 minkä myös olisin halunnut kirjattavan rekisteriotteeseen. Toisaalta, en ole vielä oikein päässyt sinuiksi itseni kanssa olisiko minulle mitään hyötyä tuota leveämmistä renkaista, ajo on 50/50 maantie/ maasto ja alla Goodrich AT renkaat.

Mutta olipahan taas yksi kokemus katsastuskonttorilla. Olen käynyt samalla asemalla vuosikausia ja monen eri auton kanssa ja aina on sujunut kaikki hyvin, niinhän tämä nytkin meni. :) Ei kai ne katsuritkaan kaikkien autojen omituisuuksia voi tietää.
ZJ 4.0 -96

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Renegade » 16.09.2013. 10:50

Tuli taas perjantaina Jeeppi leimattua. Ei mitään mainitoja, niin kuin ei koskaan ennenkään.
Mutta katsurina toiminut vanhempi herrasmies ei ollut tainnut kovin paljon ajaa automaattivaihteisella.
Kun hän ajoi auton iskaritestipaikalle, niin jätti vaihteen D-asentoon. No auto pysyi nippanappa paikoillaan kun renkaat oli niissä kuopissa. Sitten alkoi mittaamaan päästöjä samassa paikassa. Laittoi pillin pakoputkeen ja meni painamaan kaasua, sillai vaan puoliksi istui poikittain kuskinpenkille ja survaisi kaasua. Ja auto hyppäsi kaksi metriä eteenpäin. Pappa vähän säikähti mutta löysi jarrupolkimen sentään nopeasti. Onneksi ei ollut ketään tai mitään ihan auton edessä.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Kirjoita vastaus