Sivu 1/5

"Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppivika?

Lähetetty: 11.06.2010. 22:56
Kirjoittaja sili
On tullut tutustuttua ilmiöön jota ameriikkalaiset nimittävät death wobble:ksi, ohjaus alkaa ravistaa pyörän (yleensä oikea) osuttua kuoppaan tms.
Ilmiö liittyy ohjausjärjestelmän rakenteeseen ja ilmeisesti usean eri "väljyyden" samanaikaiseen resonointiin.
Itselläni vaiva ilmeni seuraavanlaisen kehityspolun tuloksena:
Ohjaus alkoi ravistaa melkolailla yhtäkkiä niin paljon että tuntui kuin koko auto hajoaisi, piti hidastaa jonnekin 30kmh tienoille ennenkuin rauhoittui.
Vasemmanpuoleinen yläpallonivel oli huomattavan väljä ja tämän tulkitsin johtaneen oireeseen. Pallot vaihdettuani totesin ettei auttanut yhtään!! Seuraavaksi ohjausiskrai vaihtoon -> Auto taas ajettava mutta tieto lisää tuskaa, oire ainoastaan poistui mutta syy jäi olemaan. Ennen ohjausiskarin rikkoutumista asiaan ei ole kiinnittänyt huomiota.
No seuraava liike oli etuiskarien vaihto, logiikka meni niin että akseli joustaessaan tekee "bump steer":in (kvg) ja jäädessään värähtelemään pahenee.
Ärsyttävää! Oire pieneni huomattavasti MUTTA EI poistunut!

Merkikorjaamolla katsoivat alustan läpi ja totesivat ettei väljyyttä missään. Sanoivat myös että hakevat yhdestä grandista samaa vikaa ja MAKSAVAT tiedosta joka ratkaisee ongelman!!! :)
Iskarit myyneessä liikkeessä sanoivat myös parhaillaan hakevansa samaa vikaa... Eivät rahaa luvanneet sentään! :)
Jenkkifoorumeilta olen ymmärtänyt että kyseessä olisi tyyppivika jossa koko grandin etuapurunko(?) joustaa ja siten hankalasti korjattavissa.
Mahdollinen korotus vaan pahentaa asiaa todennäköisesti koska caster-kulma pienenee.
Koko pitkän sepustuksen tarkoituksena oli vaan kysyä että miten tuttu ilmiö on ja millaisia ratkaisuja olette löytäneet mikäli niitä yleensä on?
Polyuretaanipuslat nelilinkkeihin ja trakbaariin? Renkaisiin eri ET:n vanteet? Aurauskulma yleensäkin?
Hyvä Jeep! :evil:

Re: "Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppiv

Lähetetty: 14.06.2010. 8:49
Kirjoittaja kmarkkuvv
sili kirjoitti:On tullut tutustuttua ilmiöön jota ameriikkalaiset nimittävät death wobble:ksi, ohjaus alkaa ravistaa pyörän (yleensä oikea) osuttua kuoppaan tms.
Ärsyttävää! Oire pieneni huomattavasti MUTTA EI poistunut!

Merkikorjaamolla katsoivat alustan läpi ja totesivat ettei väljyyttä missään. Sanoivat myös että hakevat yhdestä grandista samaa vikaa ja MAKSAVAT tiedosta joka ratkaisee ongelman!!! :)
Hyvä Jeep! :evil:
Tuo "voblaus" on tosi tuskainen juttu, oli aikoinaan valmet 700:sen tyyppivika, kuin myös vanhoissa lantikoissa. johtui todella typerästä ohjausjärjestelmästä.

Mutta Jeepin järjestelmä on melkein järkevä. Oma veikkaukseni on että vaikka kuinka väittäisivät että välyyksiä ei ole, kannattaa vaihtaa panhardtangon (se omituinen mutkalla oleva poikittainen putkenpätkä :? ) puslat, eritoten se rungon puoleinen.
Samalla kannattaa tarkistaa että tanko ei ole vääntynyt (esim. kun on liu´uttu jäällä rotvallinreunaa vasten) ja että rungon puoleinen kiinnike ei ole vikuuntunut.

Ja niille palkkiorahoille annan toimitusosoitteen heti kun löydän tilinumeroni sisältävän muistilapun. :D

M Arkku

Lähetetty: 14.06.2010. 13:15
Kirjoittaja sili
no joo, sori, itseltänikin unohtui, hankkiessani auton oli jonkinmoista välystä havaittavissa panhard / track bar:issa ja vaihdoin sen. No DW havainnon jälkeen vaihdoin ko. tangon takaisin koska "uusi" jousti yhtä paljon ja "vanhassa" oli pusla vaan "pullahtanut". Ajatuksissa on teettää puslat kovemmasta aineesta... Nyloni on liian kovaa, ei kestä?
Hieman olen yrittänyt uusien kumi- ja jopa uretaanipuslien saatavuutta tiedustella, laihoin tuloksin...
Tietääkö joku mistä saisi PU-puslia tukivarsiin ja panhardiin???

Lähetetty: 14.06.2010. 13:18
Kirjoittaja sili
hmm, täytyypä muuten tarkistaa että ohjausvälitysvarsi ja panhardi ovat samanpituiset koska muutenhan esiintyy tuo "bump steer" ilmiö...
Jos täysin samanpituiset ja samassa "kulmassa" niin silloinhan jousto ei muuta pyörien suuntaa ollenkaan, ainoastaan poikkeavat sivusuunnassa...

Lähetetty: 08.05.2011. 18:42
Kirjoittaja sili
Nosto, eli eikö kellään muulla palstalaisella ole tästä kokemuksia?? Menee hermot jo kuinka monetta kertaa, no nyt laitetaan kaksi ohjausiskaria josko lakkaisivat hajoamasta.
Muunmuassa trackbar on nyt "viimisen päälle" eli JKS:n säädettävä PU-puslilla. Vaikutti jonkin verran mutta ei kadonnut.
Ilmeisesti on niin monen yhteensattuman summa että hankalaa löytää parannuskeinoja. Todelllakin ihmetyttää ettei kukaan muu ole tällaisen tturin kohteeksi päätynyt...

death woble

Lähetetty: 08.05.2011. 20:24
Kirjoittaja arto
oli toyota land cruicerissa sama ongelma . sitten huomasin että oli pieni kivi moottorin kiinnitys kumityynyn ja rungon välissä. sen poistamisen jälkeen ei enään ollut kyseistä ongelmaa. mitään muuta en tehnyt.

Lähetetty: 08.05.2011. 20:46
Kirjoittaja filler
juuh, taitaa olla melkoinen probleema saada ojennukseen kokonaan.
Oletko jo tuon tai vastaavan kahlannut läpi --> http://kevinsoffroad.com/death-wobble-c ... th-wobble/

Lähetetty: 08.05.2011. 21:53
Kirjoittaja sili
Joo, tuo JA muutama muu... :evil:
No, pitää ottaa harrastuksen kannalta, haaste... :cry:

Lähetetty: 09.05.2011. 9:53
Kirjoittaja Renegade
Varmaankin kaikki ohjauskulmat on jo katsottu moneen kertaan?

Alignment
There are two schools when it comes to alignment. Too much caster and too much toe-in can induce death wobble. Too little caster and too much toe-out can cause wandering. Identify your symptom. If the tires start oscillating and hopping violently, you've got death wobble. Increasing the toe setting to as much as 3/8-inch toe-out (yes, readers toe-out; no misprint) has been known to help, or if possible, dialing the caster back to 3-4 degrees positive (bottom ball joint in front of top). The larger your tires, the less caster you should need.

http://www.jpmagazine.com/techarticles/ ... index.html

Lähetetty: 22.05.2011. 16:04
Kirjoittaja Timo L
sili kirjoitti:Nosto, eli eikö kellään muulla palstalaisella ole tästä kokemuksia?? Menee hermot jo kuinka monetta kertaa, no nyt laitetaan kaksi ohjausiskaria josko lakkaisivat hajoamasta.
Muunmuassa trackbar on nyt "viimisen päälle" eli JKS:n säädettävä PU-puslilla. Vaikutti jonkin verran mutta ei kadonnut.
Ilmeisesti on niin monen yhteensattuman summa että hankalaa löytää parannuskeinoja. Todelllakin ihmetyttää ettei kukaan muu ole tällaisen tturin kohteeksi päätynyt...

Onko sulla vakiokorkuinen auto, vai korotettu? Jos on korotettu kuinka paljon? Millä osilla, onko säädettäviä ala- ja ylätukivarsia? ZJ ja vai XJ?

DW on ZJ/ XJ/ MJ- malleissa ainakin varsin yleinen ongelma (ja varmaan myös TJ:ssä kun on samat hilppeet keulalla), ja johtuu pitkälti ohajustyypistä (inverted-y). Se on aivan paska, koska aiheuttaa aurauskulman muutosta joustoliikkeen mukana. Tämä on yksi edesauttava tekijä tuohon woblaukseen.

Yksi probleema on myös aivan anaalisen surkea panhardi alkuperäisenä, eli kun se on "single shear" tyypiä eli pultti läpi yhdestä reijästä. Pääsee elämään yllättävän paljon, ja tietysti kun terävään monttuun ajaa vain toisella renkaalla niin tietää mitä käy - ottaahan panhardi käytännössä kaiken sivusuuntaisen voiman vastaan.

Tähän apuna KUNNOLLINEN panhardi, eli sellainen versio missä ei ole raidentangonpäätä korin puolen kiinnikkeenä, vaan vaikka metalliholkitettu uretaanipusla. Korin pään kiinnike EHDOTTOMASTI sellainen missä kiinnityspultti menee kahden reiän läpi ja panhardi siinä välissä. Käytännössä mikä tahansa jenkkilän puljujen Heavy Duty kiinnike.

Jos on korotettu auto, kannattaa olla tarkkana ohjauskulmien kanssa. Kannattaa puntaroida kumpiko on tärkeämmässä asemassa etuakselilla, pinionikulma vai casterkulma. Väärä casteri tekee ohjauksesta joko ei- palauttavan tai sitten vähän turhankin hätäisen ja rauhattoman tuntuisen. Vaikuttaa toki myös woblaukseen. Aurausta ei välttämättä kannata laittaa tehtaan arvoihin, vaan hyvin lähelle nollaa. Monesti auttaa. Kannattaa vähän kokeilla.

Ohjaustyypin vaihto cross- overiin, eli kuten esim. WJ:ssä tai JK:ssa on. Eli yhtenäinen raidetanko, ja välivarsi sitten kiinnittymään joko matkustajan puolen kääntöpäähän (knuckle) tai sitten jäykkäaskelichevyjen tyyliin oik. puol. raidetangonpäässä on reikä mihin välivarsi kiinnittyy. Vaikuttaa heti siihen miten ohjaus toimii joustoliikkeen aikana.

Panhardi ja välivarsi mahdollisimman yhdensuuntaisiksi, niin ei tule bumpsteeriä.

Kaikki nivelet, puslat, yms. pitää olla hyvässä kunnossa.

Ohjausiskarin vaihto tai tuplaiskari on vain silmänlumetta, eli ne peittää varsinaiset ongelmat alleen. Kunnolla toteutettu ja toimiva ohjaus ei kaipaa XJ:ssä tai ZJ:ssä välttämättä ohjausiskaria, joskaan ei siitä myöskään haittaa ole.

..aijuu, ei ole pahitteeksi jos vahvistaa eturunkoa siten, että se ei pääse elämään niin paljon. Ei myöskään ole huono idea tehdä tankoa joka yhdistää panhardin korinpuolen kiinnikkeen ja oikean puolen aisan toisiinsa. Molemmat vähentää kiinnikkeen elämistä ja etu"rungon" kiertymistä, mikä osaltaan auttaa tuohon.


Minulla oli jossain välissä 3.5" korotetussa XJ:ssä DW- ongelmia, mutta alustan ja ohjauskulmien kunnollinen säätö, eturungon vahvistus ja ohjaustyypin vaihto hävitti ne ongelmat kokonaan, vaikka ajoin 35" renkailla. Sitä ennen ei edes 31" kumeilla voinut ajaa kunnolla. Minulla ei ollut ohjausiskaria kiinni.

Lähetetty: 25.05.2011. 18:41
Kirjoittaja mace
Samaa ongelmaa JK:ssa vakiorenkailla ja OMEn 2" korotuksella. Nyt isommat pyörät 34" alla, muttei vielä ajokokemuksia niillä...

Lähetetty: 25.05.2011. 23:20
Kirjoittaja Timo L
Ohoh.. ei pitäisi kyllä JK:ssa moista ongelmaa ihan helpolla tulla, kun on cross- over ohjaus ihan vakiona. Eikä pitäisi panhardin ja ohjausvarren välinen kulmakaan olla pahasti viturallaan kun on noin vähän korotettu.

Mielenkiinnolla odottelen syyllisen aiheuttajaa.

Lähetetty: 26.05.2011. 9:18
Kirjoittaja JAMANT
Väljä välivarrenpää??

Lähetetty: 26.05.2011. 14:23
Kirjoittaja mace
Jos meinaat panhardia, niin nivel liikkuu kauniisti, muttei mielestäni väljästi. Äsken hurautin motarilla 100 ja alko vatkata hurjasti, jarrutin, niin vatkas vaan lisää... lopulta alle 50 rauhoittui, kylläpä säikäytti, ei pienemmillä kumeilla noin kauhiast vaivannu. Täytynee tarkastuttaa/säädättää kulmat ensin ja etsiä edelleen "herkkää", eihän tolla uskalla enää edes liikkua!

Lähetetty: 26.05.2011. 15:03
Kirjoittaja JAMANT
mace kirjoitti:Jos meinaat panhardia, niin nivel liikkuu kauniisti, muttei mielestäni väljästi. Äsken hurautin motarilla 100 ja alko vatkata hurjasti, jarrutin, niin vatkas vaan lisää... lopulta alle 50 rauhoittui, kylläpä säikäytti, ei pienemmillä kumeilla noin kauhiast vaivannu. Täytynee tarkastuttaa/säädättää kulmat ensin ja etsiä edelleen "herkkää", eihän tolla uskalla enää edes liikkua!
Eikun välivarsi, se tanko joka tulee simpukalta!! Eli tuo: http://www.jamant.fi/valivarrenpaa-cro5 ... -3312.html