"Death wobble" eli ohjauksen ravistus, tyyppivika?
Lähetetty: 11.06.2010. 22:56
On tullut tutustuttua ilmiöön jota ameriikkalaiset nimittävät death wobble:ksi, ohjaus alkaa ravistaa pyörän (yleensä oikea) osuttua kuoppaan tms.
Ilmiö liittyy ohjausjärjestelmän rakenteeseen ja ilmeisesti usean eri "väljyyden" samanaikaiseen resonointiin.
Itselläni vaiva ilmeni seuraavanlaisen kehityspolun tuloksena:
Ohjaus alkoi ravistaa melkolailla yhtäkkiä niin paljon että tuntui kuin koko auto hajoaisi, piti hidastaa jonnekin 30kmh tienoille ennenkuin rauhoittui.
Vasemmanpuoleinen yläpallonivel oli huomattavan väljä ja tämän tulkitsin johtaneen oireeseen. Pallot vaihdettuani totesin ettei auttanut yhtään!! Seuraavaksi ohjausiskrai vaihtoon -> Auto taas ajettava mutta tieto lisää tuskaa, oire ainoastaan poistui mutta syy jäi olemaan. Ennen ohjausiskarin rikkoutumista asiaan ei ole kiinnittänyt huomiota.
No seuraava liike oli etuiskarien vaihto, logiikka meni niin että akseli joustaessaan tekee "bump steer":in (kvg) ja jäädessään värähtelemään pahenee.
Ärsyttävää! Oire pieneni huomattavasti MUTTA EI poistunut!
Merkikorjaamolla katsoivat alustan läpi ja totesivat ettei väljyyttä missään. Sanoivat myös että hakevat yhdestä grandista samaa vikaa ja MAKSAVAT tiedosta joka ratkaisee ongelman!!!
Iskarit myyneessä liikkeessä sanoivat myös parhaillaan hakevansa samaa vikaa... Eivät rahaa luvanneet sentään!
Jenkkifoorumeilta olen ymmärtänyt että kyseessä olisi tyyppivika jossa koko grandin etuapurunko(?) joustaa ja siten hankalasti korjattavissa.
Mahdollinen korotus vaan pahentaa asiaa todennäköisesti koska caster-kulma pienenee.
Koko pitkän sepustuksen tarkoituksena oli vaan kysyä että miten tuttu ilmiö on ja millaisia ratkaisuja olette löytäneet mikäli niitä yleensä on?
Polyuretaanipuslat nelilinkkeihin ja trakbaariin? Renkaisiin eri ET:n vanteet? Aurauskulma yleensäkin?
Hyvä Jeep!
Ilmiö liittyy ohjausjärjestelmän rakenteeseen ja ilmeisesti usean eri "väljyyden" samanaikaiseen resonointiin.
Itselläni vaiva ilmeni seuraavanlaisen kehityspolun tuloksena:
Ohjaus alkoi ravistaa melkolailla yhtäkkiä niin paljon että tuntui kuin koko auto hajoaisi, piti hidastaa jonnekin 30kmh tienoille ennenkuin rauhoittui.
Vasemmanpuoleinen yläpallonivel oli huomattavan väljä ja tämän tulkitsin johtaneen oireeseen. Pallot vaihdettuani totesin ettei auttanut yhtään!! Seuraavaksi ohjausiskrai vaihtoon -> Auto taas ajettava mutta tieto lisää tuskaa, oire ainoastaan poistui mutta syy jäi olemaan. Ennen ohjausiskarin rikkoutumista asiaan ei ole kiinnittänyt huomiota.
No seuraava liike oli etuiskarien vaihto, logiikka meni niin että akseli joustaessaan tekee "bump steer":in (kvg) ja jäädessään värähtelemään pahenee.
Ärsyttävää! Oire pieneni huomattavasti MUTTA EI poistunut!
Merkikorjaamolla katsoivat alustan läpi ja totesivat ettei väljyyttä missään. Sanoivat myös että hakevat yhdestä grandista samaa vikaa ja MAKSAVAT tiedosta joka ratkaisee ongelman!!!

Iskarit myyneessä liikkeessä sanoivat myös parhaillaan hakevansa samaa vikaa... Eivät rahaa luvanneet sentään!

Jenkkifoorumeilta olen ymmärtänyt että kyseessä olisi tyyppivika jossa koko grandin etuapurunko(?) joustaa ja siten hankalasti korjattavissa.
Mahdollinen korotus vaan pahentaa asiaa todennäköisesti koska caster-kulma pienenee.
Koko pitkän sepustuksen tarkoituksena oli vaan kysyä että miten tuttu ilmiö on ja millaisia ratkaisuja olette löytäneet mikäli niitä yleensä on?
Polyuretaanipuslat nelilinkkeihin ja trakbaariin? Renkaisiin eri ET:n vanteet? Aurauskulma yleensäkin?
Hyvä Jeep!
