Lohko-, letku- vai mikä lämppäri jeeppiin?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
dj_pirtu
Viestit: 58
Liittynyt: 29.07.2010. 21:11
Paikkakunta: Lohja

Lohko-, letku- vai mikä lämppäri jeeppiin?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 17.08.2010. 16:30

Talossa on Jeep GC 4.7L Limited -00 joka tarvitsisi moottorilämppärin. En ole koskaan sellaista asentanut enkä taida asentaa nytkään joten kaipaisin neuvoa jotta minkälainen, missä se kannattaisi asennuttaa ja paljonko sellaisesta yleensä kärsii? Sisäpistoke olisi myös mukava.

Kuulin juttua että ns. letkulämmitin voisi olla paras vaihtoehto? Mielipiteitä?
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

-P-
Viestit: 32
Liittynyt: 27.04.2010. 17:34
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja -P- » 17.08.2010. 16:53

Letkulämmitin on harvoin se paras/tehokkain, lohkon plommiin laitettava on paras jos sen vaan voi laittaa.

Öljypohjaan liitettävät säteilylämmittimet on kaikkein surkeimpia tapauksia.

-P-

dj_pirtu
Viestit: 58
Liittynyt: 29.07.2010. 21:11
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 17.08.2010. 17:14

Defan sivuilla kävin pyörimässä ja jos oikein ymmärsin niin koloon plugattava lämppäri olisi saatavilla. Ei kellään olisi asennuspaikkaa suositella Lohja/Espoo/Helsinki -akselilla?
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2010. 17:49

Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...

Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

dj_pirtu
Viestit: 58
Liittynyt: 29.07.2010. 21:11
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 17.08.2010. 17:53

JAMANT kirjoitti:Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...

Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Ohhoh, no onhan ruuhkaa... Mailaanpa asiasta lisää...
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2010. 18:22

dj_pirtu kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...

Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Ohhoh, no onhan ruuhkaa...
Jep, ei työt tekemällä lopu!! Eikä työt tekevältä lopu!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

tkar61
Viestit: 36
Liittynyt: 24.06.2010. 14:17
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 02.10.2010. 23:26

Oletko harkinnut bensalämppäriä? Mulla Webasto, jota en vaihtaisi sähkövastukseen. Toki ensi talvi näyttää miten tuon kanssa pärjätään.

Kallimpi ratkaisu se tietysti on, mutta eipähän ole sidottu sähköverkkoon.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 03.10.2010. 19:31

Anteeksi, lienen ehkä tyhmä, mutta mihin sitä lämmitintä tarvitaan?

M Arkku

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.10.2010. 19:43

kmarkkuvv kirjoitti:Anteeksi, lienen ehkä tyhmä, mutta mihin sitä lämmitintä tarvitaan?

M Arkku
Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 03.10.2010. 20:36

ImacInne kirjoitti: Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.
t. Ismo Ämmä
Lasit on auki joka tapauksesse kylmästä tallista ulos peruuttaessa ja motti on lämmennyt ennen kuin ehdin tallinovet sulkea.

Mutta saahan kukin uskoa mitä huvittaa ja sijoittaa rahansa turhuuksiin ja lisätä sähkön (turhaa)kulutusta.

M Arkku

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 03.10.2010. 21:46

kmarkkuvv kirjoitti:
ImacInne kirjoitti: Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.
t. Ismo Ämmä
Lasit on auki joka tapauksesse kylmästä tallista ulos peruuttaessa ja motti on lämmennyt ennen kuin ehdin tallinovet sulkea.

Mutta saahan kukin uskoa mitä huvittaa ja sijoittaa rahansa turhuuksiin ja lisätä sähkön (turhaa)kulutusta.

M Arkku
Ehkä olen tyhmä mutta mihin sitä autoa tarvitaan? Hevonen olisi paljon toimintavarmempi, jos kerran tallikin löytyy... :D Laitetaan nyt hymiö varmuuden vuoksi.

Miksi lämppäri?
a. Jos ei omista tallia on aika paljon halvempaa ja helpompaa laittaa lämppäri.
b. Ihan tutkittu tieto puoltaa kokonaisenergiataseen kannalta katsoen olevan tehokkaampaa esilämmittää moottoria kuin moottoria.
c. Oikein mitoitettu sähköinen esilämmitys säästää itsensä polttoaineenkulutuksessa, jopa ruisku- ja dieselmoottoreissa.
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
e. Kaikilla ei ole uutta autoa
Ja nämähän on asioita joista jokainen on jotain mieltä ja joista voidaan vääntää kättä hamaan tulevaisuuteen. No flunssaisena jaksaa kirjoitella kun ei pääse uloskaan... 8)

En myy lämppäreitä, sähköä siirrän kylläkin... 8)

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 04.10.2010. 7:15

sili kirjoitti:

Miksi lämppäri?
b. Ihan tutkittu tieto puoltaa kokonaisenergiataseen kannalta katsoen olevan tehokkaampaa esilämmittää moottoria kuin moottoria.
c. Oikein mitoitettu sähköinen esilämmitys säästää itsensä polttoaineenkulutuksessa, jopa ruisku- ja dieselmoottoreissa.
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
Kohdat b ja c eivät ole mielestäni niinkään varmasti totta.
Ja totta tai ei, en laske sille mitään painoarvoa.
Kohta d on täyttä puppua nykyisten täyssynteettisten öljyjen aikana.

Lämmittimet kehiteltiin koska
a.)vanhat mineraaliöljyt muuttuivat pakkasella "vaseliiniksi" aiheutaen käynnistysmoottorille ylimääräistä rasitusta joka ilmeni käynnistymättömyytenä.

b.)Jos sen kaikesta huolimatta jollain ilveellä sai käyntiin niin vanhat öljyt eivät todellakaan voidelleet moottoria, eritoten venttiilikoneistoa, kunnolla ennen kuin jonkin ajan lämmettyään.

Kumpikaan näistä ei enään 5W50 aikakaudella ole akuutti ongelma.

Ettet sittenkin olisi "lämppärikauppias" :?: :roll:

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.10.2010. 9:58

sili kirjoitti:
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
Miten se lohkolämmitin lämmittää laturia :shock: ?? Kuluuko laturi vähemmän niissä autoissa joissa on lohkolämmitin käytössä kuin niissä joissa sitä ei ole?? :D
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 04.10.2010. 10:33

sili kirjoitti:

d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.

Miten se lohkolämmitin lämmittää laturia?? Kuluuko laturi vähemmän niissä autoissa joissa on lohkolämmitin käytössä kuin niissä joissa sitä ei ole??
Entä istuinlämmittimiä? Tai tuulilasinpyyhkijöitä?

Kuluuko laturi kylmänä enemmän? Eipä juuri, akun lämpötila sitävastoin vaikuttaa siihen miten paljon laturi kuormittuu...

Näsäviisastelu sikseen, aivan varmasti säästää starttia. Eli lähinnä sitä, jos apulaitteista puhutaan. Jos oikein haluaa saivarrella niin laturikin pääsee helpommalla kun ei tarvitse latailla niin paljon pitkässä startissa purkautunutta akkua.
Lohkolämppäri kyllä lämmittää koko moottoritilaakin jonkun verran, siis moottori hukkaa lämpöä ympärilleen. Huurre sulaa konepellistä... :D
Kaikki tietenkin riippuu autosta ja lämpötilasta ja muista olosuhteista.

TimoKoo
Viestit: 4
Liittynyt: 04.10.2010. 20:26
Paikkakunta: Vantaa

lämppäri

Viesti Kirjoittaja TimoKoo » 04.10.2010. 21:15

Kun nyt tuli tämä kaikkien foorumeiden lemppari, elikkä ÖLJY esille, niin voin tässä kertoa ihan käytännön kokemuksia, ja myös asiantuntijoiden lausuntoja nimen omaan synteettisestä 5w 50:stä.Siis normaaliöljystä merkistä riippumatta.
Se on öljy joka on tarkoitettu kevyeeseen käyttöön kevyissä ajoneuvoissa.Piste.
Se ei sovellu käyttöön jossa öljyn lämpötila on moottorin rasitustasosta johtuen jatkuvasti korkea.Se ei vastaa kuumana esim mineraali 20w50:stä johon verrattuna se on lähinnä vettä.
Se ei voitele kovassa pakkasessa yhtä hyvin kuin esilämmitetyssä moottorissa;kuluminen on öljyn onnettomien tarttumisominaisuuksien vuoksi aluksi huomattavaa.
Se voi aiheuttaa öljyvuotoa esim suoran kuutosen filtterin kiinnitysjalasta.
Se on törkeästi ylimainostettu muuten kuin kylmänä pumpattavuuden osalta.
Moottorityypistä huolimatta esilämmitys säästää AINA polttoainekuluissa.Siitä väittely on suht koht turhaa.Ei ainakaan kerro hyvää sen kiistäjästä.Eli on vielä opittavaa.Joissain Jeepeissä on jopa kulutusmittari joka kertoo kyllä kovapäisimmällekin mikä on ero kun lähtee pakkaskylmällä koneella verrattuna esilämmitettyyn.Enemmän opiskellut voi vaikka laskeakin sen.
Lupasin kertoa myös omakohtaisen kokemuksen öljyistä näiden öljyalan ihmisten kertomien juttujen lisäksi.
Otetaan yksi kolmetonninen vene veekasilla.Laitetaan siihen hyväuskoisena Mobil 5w50 moottoriin.Kun on ajettu Stadista Kotkaan, ihmetellään nostajien raksuttelua ja kovia mekaanisia ääniä.Vaihdetaan paikalliselta kalastajalta saatua suoraa kolmekymppistä moottoriin(30W).
Moottori on taas hiljainen koko paluumatkan.OMC:n asentaja haukkuu allekirjoittaneen pystyyn kun meinasin rikkoa moottorin moisella ompelukoneöljyllä joka ei kestä pienintäkään kuormitusta.Suositteli pysymään esim mineraali-20w50:ssä tai suorassa kolmekymppisessä.
Eli se mainoksista.
Valvolinen edustaja muuten kertoi että Racing-synteettinen on kuin mobilykköstä johon on lisätty STP:tä.
Ilman henkselinpaukuttelua voin kertoa että korvantaustat ovat kuivat;yli 30 vuotta autojen laittelua, työnantajia ovat olleet esim Suomen Auto (Ford) ,ja Witractor (Caterpillar moottoriosasto).
Jos joku nyt tästä allekirjoittaneen ensiesiintymisestä ei ole ärsyyntynyt, niin hyvä;pitää olla neutraalimpi jatkossa.
Alkoi vain niin korpeamaan kun esilämmitystä ei oteta vakavasti.

Timo K

BUTTON_TOPIC_LOCKED