Lohko-, letku- vai mikä lämppäri jeeppiin?
Lohko-, letku- vai mikä lämppäri jeeppiin?
Talossa on Jeep GC 4.7L Limited -00 joka tarvitsisi moottorilämppärin. En ole koskaan sellaista asentanut enkä taida asentaa nytkään joten kaipaisin neuvoa jotta minkälainen, missä se kannattaisi asennuttaa ja paljonko sellaisesta yleensä kärsii? Sisäpistoke olisi myös mukava.
Kuulin juttua että ns. letkulämmitin voisi olla paras vaihtoehto? Mielipiteitä?
Kuulin juttua että ns. letkulämmitin voisi olla paras vaihtoehto? Mielipiteitä?
Grand Cherokee Limited 4.7 -00
Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...
Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ohhoh, no onhan ruuhkaa... Mailaanpa asiasta lisää...JAMANT kirjoitti:Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...
Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Grand Cherokee Limited 4.7 -00
Jep, ei työt tekemällä lopu!! Eikä työt tekevältä lopu!!dj_pirtu kirjoitti:Ohhoh, no onhan ruuhkaa...JAMANT kirjoitti:Olen sellaisen laittanut lohkoon, siihen öljysuodattimen yläpuolelle/sen taakse, muistaakseni se tulee...
Ja olen tietysti valmis enemmänkin niitä laittelemaan, aikataulukysymys, nyt on jonoa lokakuulle asti...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.kmarkkuvv kirjoitti:Anteeksi, lienen ehkä tyhmä, mutta mihin sitä lämmitintä tarvitaan?
M Arkku
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Lasit on auki joka tapauksesse kylmästä tallista ulos peruuttaessa ja motti on lämmennyt ennen kuin ehdin tallinovet sulkea.ImacInne kirjoitti: Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.
t. Ismo Ämmä
Mutta saahan kukin uskoa mitä huvittaa ja sijoittaa rahansa turhuuksiin ja lisätä sähkön (turhaa)kulutusta.
M Arkku
Ehkä olen tyhmä mutta mihin sitä autoa tarvitaan? Hevonen olisi paljon toimintavarmempi, jos kerran tallikin löytyy...kmarkkuvv kirjoitti:Lasit on auki joka tapauksesse kylmästä tallista ulos peruuttaessa ja motti on lämmennyt ennen kuin ehdin tallinovet sulkea.ImacInne kirjoitti: Maailma pelastuu kun on motti lämmin tartatessa ja ite pelastuu kun lasit on jo valmiiksi auki sisälämppärin ansiosta, muuta syytä en keksi moiselle.
t. Ismo Ämmä
Mutta saahan kukin uskoa mitä huvittaa ja sijoittaa rahansa turhuuksiin ja lisätä sähkön (turhaa)kulutusta.
M Arkku

Miksi lämppäri?
a. Jos ei omista tallia on aika paljon halvempaa ja helpompaa laittaa lämppäri.
b. Ihan tutkittu tieto puoltaa kokonaisenergiataseen kannalta katsoen olevan tehokkaampaa esilämmittää moottoria kuin moottoria.
c. Oikein mitoitettu sähköinen esilämmitys säästää itsensä polttoaineenkulutuksessa, jopa ruisku- ja dieselmoottoreissa.
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
e. Kaikilla ei ole uutta autoa
Ja nämähän on asioita joista jokainen on jotain mieltä ja joista voidaan vääntää kättä hamaan tulevaisuuteen. No flunssaisena jaksaa kirjoitella kun ei pääse uloskaan...

En myy lämppäreitä, sähköä siirrän kylläkin...

Kohdat b ja c eivät ole mielestäni niinkään varmasti totta.sili kirjoitti:
Miksi lämppäri?
b. Ihan tutkittu tieto puoltaa kokonaisenergiataseen kannalta katsoen olevan tehokkaampaa esilämmittää moottoria kuin moottoria.
c. Oikein mitoitettu sähköinen esilämmitys säästää itsensä polttoaineenkulutuksessa, jopa ruisku- ja dieselmoottoreissa.
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
Ja totta tai ei, en laske sille mitään painoarvoa.
Kohta d on täyttä puppua nykyisten täyssynteettisten öljyjen aikana.
Lämmittimet kehiteltiin koska
a.)vanhat mineraaliöljyt muuttuivat pakkasella "vaseliiniksi" aiheutaen käynnistysmoottorille ylimääräistä rasitusta joka ilmeni käynnistymättömyytenä.
b.)Jos sen kaikesta huolimatta jollain ilveellä sai käyntiin niin vanhat öljyt eivät todellakaan voidelleet moottoria, eritoten venttiilikoneistoa, kunnolla ennen kuin jonkin ajan lämmettyään.
Kumpikaan näistä ei enään 5W50 aikakaudella ole akuutti ongelma.
Ettet sittenkin olisi "lämppärikauppias"


M Arkku
Miten se lohkolämmitin lämmittää laturiasili kirjoitti:
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Entä istuinlämmittimiä? Tai tuulilasinpyyhkijöitä?sili kirjoitti:
d. Itse moottori lisälaitteineen kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistettäessä.
Miten se lohkolämmitin lämmittää laturia?? Kuluuko laturi vähemmän niissä autoissa joissa on lohkolämmitin käytössä kuin niissä joissa sitä ei ole??
Kuluuko laturi kylmänä enemmän? Eipä juuri, akun lämpötila sitävastoin vaikuttaa siihen miten paljon laturi kuormittuu...
Näsäviisastelu sikseen, aivan varmasti säästää starttia. Eli lähinnä sitä, jos apulaitteista puhutaan. Jos oikein haluaa saivarrella niin laturikin pääsee helpommalla kun ei tarvitse latailla niin paljon pitkässä startissa purkautunutta akkua.
Lohkolämppäri kyllä lämmittää koko moottoritilaakin jonkun verran, siis moottori hukkaa lämpöä ympärilleen. Huurre sulaa konepellistä...

Kaikki tietenkin riippuu autosta ja lämpötilasta ja muista olosuhteista.
lämppäri
Kun nyt tuli tämä kaikkien foorumeiden lemppari, elikkä ÖLJY esille, niin voin tässä kertoa ihan käytännön kokemuksia, ja myös asiantuntijoiden lausuntoja nimen omaan synteettisestä 5w 50:stä.Siis normaaliöljystä merkistä riippumatta.
Se on öljy joka on tarkoitettu kevyeeseen käyttöön kevyissä ajoneuvoissa.Piste.
Se ei sovellu käyttöön jossa öljyn lämpötila on moottorin rasitustasosta johtuen jatkuvasti korkea.Se ei vastaa kuumana esim mineraali 20w50:stä johon verrattuna se on lähinnä vettä.
Se ei voitele kovassa pakkasessa yhtä hyvin kuin esilämmitetyssä moottorissa;kuluminen on öljyn onnettomien tarttumisominaisuuksien vuoksi aluksi huomattavaa.
Se voi aiheuttaa öljyvuotoa esim suoran kuutosen filtterin kiinnitysjalasta.
Se on törkeästi ylimainostettu muuten kuin kylmänä pumpattavuuden osalta.
Moottorityypistä huolimatta esilämmitys säästää AINA polttoainekuluissa.Siitä väittely on suht koht turhaa.Ei ainakaan kerro hyvää sen kiistäjästä.Eli on vielä opittavaa.Joissain Jeepeissä on jopa kulutusmittari joka kertoo kyllä kovapäisimmällekin mikä on ero kun lähtee pakkaskylmällä koneella verrattuna esilämmitettyyn.Enemmän opiskellut voi vaikka laskeakin sen.
Lupasin kertoa myös omakohtaisen kokemuksen öljyistä näiden öljyalan ihmisten kertomien juttujen lisäksi.
Otetaan yksi kolmetonninen vene veekasilla.Laitetaan siihen hyväuskoisena Mobil 5w50 moottoriin.Kun on ajettu Stadista Kotkaan, ihmetellään nostajien raksuttelua ja kovia mekaanisia ääniä.Vaihdetaan paikalliselta kalastajalta saatua suoraa kolmekymppistä moottoriin(30W).
Moottori on taas hiljainen koko paluumatkan.OMC:n asentaja haukkuu allekirjoittaneen pystyyn kun meinasin rikkoa moottorin moisella ompelukoneöljyllä joka ei kestä pienintäkään kuormitusta.Suositteli pysymään esim mineraali-20w50:ssä tai suorassa kolmekymppisessä.
Eli se mainoksista.
Valvolinen edustaja muuten kertoi että Racing-synteettinen on kuin mobilykköstä johon on lisätty STP:tä.
Ilman henkselinpaukuttelua voin kertoa että korvantaustat ovat kuivat;yli 30 vuotta autojen laittelua, työnantajia ovat olleet esim Suomen Auto (Ford) ,ja Witractor (Caterpillar moottoriosasto).
Jos joku nyt tästä allekirjoittaneen ensiesiintymisestä ei ole ärsyyntynyt, niin hyvä;pitää olla neutraalimpi jatkossa.
Alkoi vain niin korpeamaan kun esilämmitystä ei oteta vakavasti.
Timo K
Se on öljy joka on tarkoitettu kevyeeseen käyttöön kevyissä ajoneuvoissa.Piste.
Se ei sovellu käyttöön jossa öljyn lämpötila on moottorin rasitustasosta johtuen jatkuvasti korkea.Se ei vastaa kuumana esim mineraali 20w50:stä johon verrattuna se on lähinnä vettä.
Se ei voitele kovassa pakkasessa yhtä hyvin kuin esilämmitetyssä moottorissa;kuluminen on öljyn onnettomien tarttumisominaisuuksien vuoksi aluksi huomattavaa.
Se voi aiheuttaa öljyvuotoa esim suoran kuutosen filtterin kiinnitysjalasta.
Se on törkeästi ylimainostettu muuten kuin kylmänä pumpattavuuden osalta.
Moottorityypistä huolimatta esilämmitys säästää AINA polttoainekuluissa.Siitä väittely on suht koht turhaa.Ei ainakaan kerro hyvää sen kiistäjästä.Eli on vielä opittavaa.Joissain Jeepeissä on jopa kulutusmittari joka kertoo kyllä kovapäisimmällekin mikä on ero kun lähtee pakkaskylmällä koneella verrattuna esilämmitettyyn.Enemmän opiskellut voi vaikka laskeakin sen.
Lupasin kertoa myös omakohtaisen kokemuksen öljyistä näiden öljyalan ihmisten kertomien juttujen lisäksi.
Otetaan yksi kolmetonninen vene veekasilla.Laitetaan siihen hyväuskoisena Mobil 5w50 moottoriin.Kun on ajettu Stadista Kotkaan, ihmetellään nostajien raksuttelua ja kovia mekaanisia ääniä.Vaihdetaan paikalliselta kalastajalta saatua suoraa kolmekymppistä moottoriin(30W).
Moottori on taas hiljainen koko paluumatkan.OMC:n asentaja haukkuu allekirjoittaneen pystyyn kun meinasin rikkoa moottorin moisella ompelukoneöljyllä joka ei kestä pienintäkään kuormitusta.Suositteli pysymään esim mineraali-20w50:ssä tai suorassa kolmekymppisessä.
Eli se mainoksista.
Valvolinen edustaja muuten kertoi että Racing-synteettinen on kuin mobilykköstä johon on lisätty STP:tä.
Ilman henkselinpaukuttelua voin kertoa että korvantaustat ovat kuivat;yli 30 vuotta autojen laittelua, työnantajia ovat olleet esim Suomen Auto (Ford) ,ja Witractor (Caterpillar moottoriosasto).
Jos joku nyt tästä allekirjoittaneen ensiesiintymisestä ei ole ärsyyntynyt, niin hyvä;pitää olla neutraalimpi jatkossa.
Alkoi vain niin korpeamaan kun esilämmitystä ei oteta vakavasti.
Timo K