Sivu 1/1

Wj etukardaani

Lähetetty: 25.09.2010. 10:54
Kirjoittaja Anssi.J
Kysyisin semmoista asiaa että saako Jeepillä ajaa etukardaani irroitettuna. Asensin autooni 4 tuuman rc:n korosarjan,jonka jälkeen rupesi kuulumaan ulinaa etenkin moottorijarrutuksella ja epäilisin äänen tulevan etukardaanista. Eli autohan on wj grand cherokee vm.03 ja quadra drive. Terv. Anssi J

Lähetetty: 07.10.2010. 23:10
Kirjoittaja Timo L
Taitanee tällöin olla viskolaatikko, eikä kannata silloin ajaa ilman etukardaania jos ei halua tuhota jakoaskia. 242 jakolaatikolla pystyisit ajamaan kiinteä nelikko kytkettynä ilman ongelmia..

Lähetetty: 08.10.2010. 8:16
Kirjoittaja JAMANT
Pystyy ajamaan, takapää saa voimansa suoraan, jakolaatikon pääakseli menee progressiivisen kytkimen läpi!! Ei siis ole viskolaatikko, vaan on progressiivinen kytkin. Tosin sillä ZJ:n viskolaatikollakin pystyy ajamaan ilman etukardaania, samalla lailla siinä voima välittyy taka-akselille, takapää vetää aina 100%!! Vain etuveto menee noiden kytkimien läpi!!

Kardaanista

Lähetetty: 08.10.2010. 11:58
Kirjoittaja Anssi.J
Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin :D

Re: Kardaanista

Lähetetty: 08.10.2010. 12:10
Kirjoittaja JAMANT
Anssi.J kirjoitti:Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin :D
Juu, enemmän on noita kardaaneja mennyt, kuin muuta etupäästä, yleensä se on se etukardaanin takanivel, joka hajoaa, mutta onneksi, uusia CV-niveliä just siihen takapäähän on tulossa, eli tuota: http://www.jamant.fi/cvnivel-wjkj-jam36180-p-3102.html

Lähetetty: 08.10.2010. 12:25
Kirjoittaja Timo L
Kovasti ainakin jenkkilän foorumeilla puhuvat (ihan siis ZJ:n omistajat jotka on niitä paljon huoltaneet), että '93-'95 mallien 249:t on sellaisia joissa sekä etu- että takapään veto menee viskon läpi? Uudemmissa 249:issä ('96->) taas takaveto menee suoraan läpi. No, minä tosin muistin että kaikki oli tällaisia. Se mitä katoin netistä räjäytyskuvia niin tuntui tosin löytyvän vain tuosta uudemmasta laatikosta tietoa, vanhempaa ei ollenkaan. Vai onko sitten taas jenkeillä ollut ihan eri tyyppiset 249:t alkuvaiheessa kuin Euroopan markkinoilla :?:

Kaikki 247:t ja uudemmat 249:t ainakin siis takaveto on tosiaan "kiinteä" ja etuveto tulee mukaan tarpeen vaatiessa. No, aina oppii jotain uutta, luulin että kaikki nuo jatkuvan nelivedon askit (242:ta lukuunottamatta) on sellaisia missä etu- ja takapään veto ei ole kiinteä.

Re: Kardaanista

Lähetetty: 08.10.2010. 12:30
Kirjoittaja Timo L
JAMANT kirjoitti:
Anssi.J kirjoitti:Kiitokset tiedosta, kokelin ajaa ja äänet hävisivät, eli kardaanin kulma etenkin jakolaatikolta taisi muuttua sen verran että pitää ääntä. Itse veikkaisin sitä jakolaatikon pään niveltä että ääni tulee siitä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan se kestää ja ryhdytään sitten toimenpiteisiin :D
Juu, enemmän on noita kardaaneja mennyt, kuin muuta etupäästä, yleensä se on se etukardaanin takanivel, joka hajoaa
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko WJ:ssä myös sama kuin osassa ZJ:tä että etukardaanin jakoaskin päässä on tuplaristikollinen nivel ja etupäässä vakionopeusnivel? Ittellä mm. on ZJ:ssä näin, ja paljon ovat haukkuneet tuon tyyppisen kardaanin kestoa korotetussa autossa.

Tavallisella etupään ristikolla olevat pitäisi kestää hyvin, eli jos vaihtaisi etuakseliin normi yoken ja laittaisi sellaisen kardaanin missä on tuplaristikko takana ja normiristikko edessä niin pitäisi kestää.. ja tietysti säätää korotuksen yhteydessä ehdottomasti sen akselin pinionikulman kohdalleen. Tuntuu että aika monet unohtavat tämän asian, ja siksi kardaanin niveliä tuhoutuu..

Lähetetty: 08.10.2010. 12:36
Kirjoittaja JAMANT
WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!

Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!

Re:

Lähetetty: 06.08.2015. 12:54
Kirjoittaja Camo
JAMANT kirjoitti:WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!

Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Nostetaanpas aihetta.

Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?

Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...

Re: Wj etukardaani

Lähetetty: 06.08.2015. 13:30
Kirjoittaja JERKKU
Mä olen laittanut yhteen autoon tämän http://www.4x4parts.fi/voimansiirto/126 ... daani.html
Kuva
Ja meinasin omaanikin jossain vaiheessa.

Re: Re:

Lähetetty: 06.08.2015. 13:32
Kirjoittaja JAMANT
Camo kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:WJ:ssä muistaakseni kaikissa malleissa on CV-nivelet etukardaanin molemmissa päissä!!

Olen ainakin yhteen (Urkin) ZJ:n vaihtanut etuperään yoken, jotta saatiin ristikkomallin kardaani tilalle!! Periaatteessa saman vois tehdä WJ:n, mutta pitää vaihtaa sekä jakolaatikon että etuperän yoket!!
Nostetaanpas aihetta.

Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?

Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...
Siis WJ-koppaisessa?? Tuo sarja: http://www.jamant.fi/yokemuutossarja-np ... -4017.html ja lisäksi tarvitset sopivan mittaisen tuplaristikko-mallisen etukardaanin jostain Jeepistä!!

Re: Re:

Lähetetty: 06.08.2015. 14:45
Kirjoittaja Camo
JAMANT kirjoitti:
Camo kirjoitti:Eli mahtaako olla minkälainen homma ja mitä kaikkea osaa tarvitaan?

Itsellä yhden talven ajettu CV-nivel etukardaanissa ja aivan totaalisen paskana. Ei viitsisi noita joka vuosi alkaa uusimaan, joten funtsailin jos olisi mahdollista vaihtaa nuo etukardaaninkin nivelet ristikollisiin...
Siis WJ-koppaisessa?? Tuo sarja: http://www.jamant.fi/yokemuutossarja-np ... -4017.html ja lisäksi tarvitset sopivan mittaisen tuplaristikko-mallisen etukardaanin jostain Jeepistä!!
Juu WJ:hin tarkoitus tehdä.

Näköjään IRO ainakin myy valmista settiä..
http://www.ironrockoffroad.com/10374.html

Re: Wj etukardaani

Lähetetty: 06.08.2015. 17:20
Kirjoittaja JAMANT
Möisin minäkin täydellistä settiä, mutta kukaan ei sitä osta, kun ne kardaanit on niiiin kalliita. Siksi tein tommosen setin, että kaikki muu on siinä, mutta kardaaniaihion saa hankkia itse, niin saa just sen hintaisen kuin jostain löytää... Kun ei kannata myydä kallista settiä, kannattaa myydä vajaita settejä, niin ei tunnu niin kalliilta... Kun jos ostaa ensin 500:n osan ja sitten 300:n osan, kuin että ostaa kerralla 800:n setin. Ihminen on vaan sellainen ihme otus :| :?

Re: Wj etukardaani

Lähetetty: 18.08.2015. 10:13
Kirjoittaja WinChester
Mitenkähän jakolaatikon ristikko-yoke 231:stä tai 242:sa käy suoraan 247:aan? Jostain lähteistä kävi ilmi, että 247:n yokessa on booreissa kevennys laatikon sisään tulevassa osassa, jolloin 242:n yoke ei kävisikään, kun ei mene perille asti boorien mennessä yoken läpi ilman kevennystä. Ja puolestaan 231:n ja 242:n yokien vaihtokelpoisuus keskenään ei pelitä ainakaan osanumeroiden perusteella, mutta joissain taas sanotaan niiden käyvän keskenään.