XJ:n alustan parantelu
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
- Paikkakunta: Mäntsälä
XJ:n alustan parantelu
Moro,
Olen jo jonkun aikaa yrittänyt tutkia sellaista asiaa että miten saisi XJ:n alustasta rakennettua hyvän, mutta maltillisen korkuisen. Tarkoitus olisi siis korottaa autoa vain noin 2 tuumaa ja silti saada alusta mahdollisimman tukevaksi/kestäväksi (tietysti kuitenkin kohtuu kustannuksin). Ja tuo 2 tuuman korotus mahdollistaisi vielä tarvittaessa myös original luokassa suunnistelun jos sitä joskus innostuu kokeilemaan.
Jousethan ei ole ongelma, koska ainakin OME:lta löytyy sopivasti korottavat jouset eteen ja taakse. Mutta ainakin vakiopanhardin ja alatukivarsien suhteen pitäisi mielellään keksiä jotkut kestävät ratkaisut. Mitä olen eri luetteloita selaillut netissä niin tuntuu, että alle neljän tuuman korotukselle ei oikein löydy kunnon tukivarsia tai panhardia.
Mulla on panhardi jokatapauksessa vaihtokunnossa kuluneen pallonivelen vuoksi niin tyydynkö vain ostamaan uuden vakion vai voisiko esim. tuossa Jamantin järeämmässä säädettävässä versiossa olla pätkäisemisvaraa riittävästi (siis ilman mitään hitsailuja jotka estää katsastuksen)?
http://www.jamant.fi/trackbar-xjmjzj-oa ... -2376.html
By the way, maltilliseen korotukseen olen päätymässä myös siksi, että mua on aika paljon varoiteltu eri suunnilta tuon XJ:n reilummasta korottamisesta viitaten esim. Offipalstalta tuttuun RollingJeeppiin, mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
Olen jo jonkun aikaa yrittänyt tutkia sellaista asiaa että miten saisi XJ:n alustasta rakennettua hyvän, mutta maltillisen korkuisen. Tarkoitus olisi siis korottaa autoa vain noin 2 tuumaa ja silti saada alusta mahdollisimman tukevaksi/kestäväksi (tietysti kuitenkin kohtuu kustannuksin). Ja tuo 2 tuuman korotus mahdollistaisi vielä tarvittaessa myös original luokassa suunnistelun jos sitä joskus innostuu kokeilemaan.
Jousethan ei ole ongelma, koska ainakin OME:lta löytyy sopivasti korottavat jouset eteen ja taakse. Mutta ainakin vakiopanhardin ja alatukivarsien suhteen pitäisi mielellään keksiä jotkut kestävät ratkaisut. Mitä olen eri luetteloita selaillut netissä niin tuntuu, että alle neljän tuuman korotukselle ei oikein löydy kunnon tukivarsia tai panhardia.
Mulla on panhardi jokatapauksessa vaihtokunnossa kuluneen pallonivelen vuoksi niin tyydynkö vain ostamaan uuden vakion vai voisiko esim. tuossa Jamantin järeämmässä säädettävässä versiossa olla pätkäisemisvaraa riittävästi (siis ilman mitään hitsailuja jotka estää katsastuksen)?
http://www.jamant.fi/trackbar-xjmjzj-oa ... -2376.html
By the way, maltilliseen korotukseen olen päätymässä myös siksi, että mua on aika paljon varoiteltu eri suunnilta tuon XJ:n reilummasta korottamisesta viitaten esim. Offipalstalta tuttuun RollingJeeppiin, mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
Kokemuksesta voin sanoa että tuo Omix-Adan järeä panhardi on kyllä tosiaan järeä, mutta lyhentelemään sitä joutuu jos haluaa akselin keskelle autoa pienemmillä korotuksilla... Jopa 3" korotuksella jää aksila vähän sivuun ja pieni siivu pitäisi kepistä vetäistä päästä pois. En ole vielä kokeillut miten siinä on varaa...
Jarihan voisi mitata onko siellä panhardin päässä jengat mihin asti?
Tuohon XJ:n kiikkeryyteen voi tosiaan vaikuttaa tuo jumalattoman hyvin toimiva alusta, varsinkin ilman kallistuksenvakaajaa, mutta myös tuo itsekantava kori. Aika monessa maasturissa on se raskas runko auton matalin kohta ja painopistekkin on alempana.
Jarihan voisi mitata onko siellä panhardin päässä jengat mihin asti?

Tuohon XJ:n kiikkeryyteen voi tosiaan vaikuttaa tuo jumalattoman hyvin toimiva alusta, varsinkin ilman kallistuksenvakaajaa, mutta myös tuo itsekantava kori. Aika monessa maasturissa on se raskas runko auton matalin kohta ja painopistekkin on alempana.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Jep, pitäis mitata, MJ:ssäkin on tommonen tanko paikoillaan ja sekin on lyhentämättä
, en oo ehtiny!! Pitää mitata!!

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJ:n alustan parantelu
Hullummat kuskit?JeepTrainee kirjoitti:By the way, maltilliseen korotukseen olen päätymässä myös siksi, että mua on aika paljon varoiteltu eri suunnilta tuon XJ:n reilummasta korottamisesta viitaten esim. Offipalstalta tuttuun RollingJeeppiin, mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?

2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: XJ:n alustan parantelu
Ai niin joo, niinhän sen täytyykin olla. Pitäisköhän pysyä sittenkin kokonaan tasasella maalla, ettei tuo hulluus pääse yllättämään ja Jeeppiä kaatamaan.A-V kirjoitti:Hullummat kuskit?

Tai jos vaikka apupyörät asentelis ettei pääse kaatumaan...
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
Re: XJ:n alustan parantelu
Yksi SUURI syy on että jos korottaa reilusti eikä nosta akselinpuoleista tai laske rungonpuoleista panhardtangon päätä, asettuu tanko huomattavavasti eri kulmaan kuin akseli ja siten joustotilanteessa liikuttaa akselia sivusuunnassa aiheuttaen "mielenkiintoisia" liikkeitä.JeepTrainee kirjoitti:Moro,
mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
Toisaalta myös ohjaukseen liittyvät tangot (XJ:ssä todellinen insinöörihölmöilyn taidon näyte) muuttavat lulmaansa ja saavat joustoissa aikaan kiirettä ohjaamossa.
Eli jos huolehdit että poikittaisten tuki/ohjaustankojen kulmat ei muutu niin ei hätiä.
Muutenhan jäykkäakselinen auto ei korotuksesta ole moksiskaan.
No joo, nouseehan se painopiste hieman mutta niin nousee heilahduspistekin.
Mutta miksi ihmeessä korottaa, varsinkin enemmän kuin tikkuaskin verran?
Pistää isoa rengasta alle ja hakee rälläkän ja lekan että mahtuu kääntymään, eikä niitä joustojakaan niin pirusti tarvita, hankkii kunnon lukot.
M Arkku
Re: XJ:n alustan parantelu
Tähän liittyen, kurkatkaapa joskus transit 100L tai 190 (Ennen vuotta -92)kmarkkuvv kirjoitti: Toisaalta myös ohjaukseen liittyvät tangot (XJ:ssä todellinen insinöörihölmöilyn taidon näyte) muuttavat lulmaansa ja saavat joustoissa aikaan kiirettä ohjaamossa.
M Arkku
keulan alle niin näette miten jäykän akselin ripustus ja ohjaus pitää oikeaoppisesti toteuttaa.
Ja noilta ajoilta transuissa joissa ei ole lukkoperää, ei ole edes kallistuksen vakaajaa kummallakaan akselilla.
M Arkku
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
- Paikkakunta: Mäntsälä
Tästähän syntyy hyvin keskustelua
Tossa Omix-Adan panhardissahan tulee mukana tuo uusi korin puolen kiinnitys. Laskeekohan tämä myös tuota kiinnityspistettä vai onko vain tehty järeämmäksi kuin alkuperäinen?
Mulla ei oikeastaan näiden alustamuutosten suhteen ole niinkään tavoitteena etenemiskyvyn parantaminen (olen jo aika tyytyväinen vakio XJ:n etenemiseen pikkusilla 235/75/15 AT renkailla) vaan enemmänkin auton kestävyyden ja tukevuuden/ajo ominaisuuksien parantaminen sekä maastossa, että maantiellä. Korotusta kaipailen lähinnä vähentämään jatkuvia pohjakosketuksia kaiken maailman kiviin ja kantoihin (vaihteiston kannatin, etualatukivarret ja tankki on kovilla). Myös pikkuojien ylityksissä on ikävä kun tuo on niin herkästi mahastaan kiinni.
Jeeppi toimii meillä vaimon kauppakassina, joten käytös tien päällä pitää olla hyvä. Mulle tuo Jeeppi taas toimii jonkinlaisena stressileluna, jolla lepuutetaan hermoja liikkumalla tuolla luonnossa ja mua ainakin v*tuttaa suuresti alkaa tekemään mitään remppoja metsän puolella, joten autosta on tarkoitus saada mahdollisimman pomminvarma nautiskeluväline. Eli näin olen ajatellut tavoitella tuota kestävyyttä:
- Maltillinen rengaskoko -> voimansiirto kestää paremmin
- Hieman korotusta -> kivet ei rusikoi autoa niin pahasti
- Kevyehkö panssarointi -> osumien kestävyys paremmaksi, mutta toteutettuna kuitenkin niin ettei mitään panssarivaunua olla tekemässä ja että alustan puhdistus onnistuisi silti helposti
- Iskarit, ohjausiskari, puslat, nivelet ym. mahd. laadukkaat
- Mahdolliset tukivarsi- ja ohjausvarsimuutokset
Muutoksia on tarkoitus tehdä soveltuvin osin niin, että aina kun vanha osa kuluu entiseksi vaihdetaan pykälää laadukkaampaa palikkaa tilalle. Näin jakautuu kulut hieman pidemmälle aikavälille eikä jää niin paljon "hyvää" vakio-osaa pyörimään nurkkiin kun jos pistäisi koko alustan kerralla uusiksi. Auto on ollut meillä vasta puoli vuotta ja huolto-osiin on mennyt jo parisen tonnia, joten lähtee nuo kulut hyvin äkkiä lapasesta tämän ikä- ja hintaluokan pelissä.

Tossa Omix-Adan panhardissahan tulee mukana tuo uusi korin puolen kiinnitys. Laskeekohan tämä myös tuota kiinnityspistettä vai onko vain tehty järeämmäksi kuin alkuperäinen?
Mulla ei oikeastaan näiden alustamuutosten suhteen ole niinkään tavoitteena etenemiskyvyn parantaminen (olen jo aika tyytyväinen vakio XJ:n etenemiseen pikkusilla 235/75/15 AT renkailla) vaan enemmänkin auton kestävyyden ja tukevuuden/ajo ominaisuuksien parantaminen sekä maastossa, että maantiellä. Korotusta kaipailen lähinnä vähentämään jatkuvia pohjakosketuksia kaiken maailman kiviin ja kantoihin (vaihteiston kannatin, etualatukivarret ja tankki on kovilla). Myös pikkuojien ylityksissä on ikävä kun tuo on niin herkästi mahastaan kiinni.
Jeeppi toimii meillä vaimon kauppakassina, joten käytös tien päällä pitää olla hyvä. Mulle tuo Jeeppi taas toimii jonkinlaisena stressileluna, jolla lepuutetaan hermoja liikkumalla tuolla luonnossa ja mua ainakin v*tuttaa suuresti alkaa tekemään mitään remppoja metsän puolella, joten autosta on tarkoitus saada mahdollisimman pomminvarma nautiskeluväline. Eli näin olen ajatellut tavoitella tuota kestävyyttä:
- Maltillinen rengaskoko -> voimansiirto kestää paremmin
- Hieman korotusta -> kivet ei rusikoi autoa niin pahasti
- Kevyehkö panssarointi -> osumien kestävyys paremmaksi, mutta toteutettuna kuitenkin niin ettei mitään panssarivaunua olla tekemässä ja että alustan puhdistus onnistuisi silti helposti
- Iskarit, ohjausiskari, puslat, nivelet ym. mahd. laadukkaat
- Mahdolliset tukivarsi- ja ohjausvarsimuutokset
Muutoksia on tarkoitus tehdä soveltuvin osin niin, että aina kun vanha osa kuluu entiseksi vaihdetaan pykälää laadukkaampaa palikkaa tilalle. Näin jakautuu kulut hieman pidemmälle aikavälille eikä jää niin paljon "hyvää" vakio-osaa pyörimään nurkkiin kun jos pistäisi koko alustan kerralla uusiksi. Auto on ollut meillä vasta puoli vuotta ja huolto-osiin on mennyt jo parisen tonnia, joten lähtee nuo kulut hyvin äkkiä lapasesta tämän ikä- ja hintaluokan pelissä.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
Laskee alemmas ja on järeämpi!!JeepTrainee kirjoitti: Tossa Omix-Adan panhardissahan tulee mukana tuo uusi korin puolen kiinnitys. Laskeekohan tämä myös tuota kiinnityspistettä vai onko vain tehty järeämmäksi kuin alkuperäinen?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: XJ:n alustan parantelu
Jos haluat oikeasti tukevan ja toimivan alustan, niin laita vähintään WJ:n alatukivarret alkuperäisten rimpuloiden tilalle. Vielä parempi olisi, että hommaat säädettävät ala- ja ylätukivarret kunnon flex- jointeilla. Tekee ihmeitä katu- ja maastokäytökselle.JeepTrainee kirjoitti:Moro,
Olen jo jonkun aikaa yrittänyt tutkia sellaista asiaa että miten saisi XJ:n alustasta rakennettua hyvän, mutta maltillisen korkuisen. Tarkoitus olisi siis korottaa autoa vain noin 2 tuumaa ja silti saada alusta mahdollisimman tukevaksi/kestäväksi (tietysti kuitenkin kohtuu kustannuksin). Ja tuo 2 tuuman korotus mahdollistaisi vielä tarvittaessa myös original luokassa suunnistelun jos sitä joskus innostuu kokeilemaan.
Löytyy, säädettäviä tukivarsia on melkein jokaisella valmistajalla jotka Jeeppiin korotusosia tekee. Niistä enemmän tai vähemmän kaikki saa säädettyä sen verran lyhyeksi että voi laittaa vaikka vakiokorkuiseen alustaan. Lyhyillä tukivarsilla ei muutenkaan kannata paljoa yli 4" korottaa, ja silloinkin tukivarren pituudessa puhutaan vain ~3cm erosta alkuperäiseen.Jousethan ei ole ongelma, koska ainakin OME:lta löytyy sopivasti korottavat jouset eteen ja taakse. Mutta ainakin vakiopanhardin ja alatukivarsien suhteen pitäisi mielellään keksiä jotkut kestävät ratkaisut. Mitä olen eri luetteloita selaillut netissä niin tuntuu, että alle neljän tuuman korotukselle ei oikein löydy kunnon tukivarsia tai panhardia.
Säädettävien tukivarsien hyöty on lisäksi, että voi siirtää akselia hieman eteenpäin, jolloin saa vähän pelattua ylityksien, ohjaus- ja alustageometrian sekä renkaiden paikan kanssa.
Säädettävät panhardit on vähän hankalempi tapaus, koska ne jotka kiinnittyy alkuperäiseen korin kiinnikkeeseen eivät kestä kovempaa käyttöä kunnolla. Sitten taas järeät panhardit + kunnon kiinnike maksaa, ja lisäksi maltillisella korotuksella voi jäädä kulmat vähän oudoksi.
Jos on hitsauslaitteet, niin kannattaa vahvistaa akselinpään kiinnitystä lattaraudan pätkällä. Samalla voit porata reiän hieman eri paikkaan kuin alunperin, saat sillä tarvittaessa muutaman sentin vielä ekstra säätövaraa ettei välttämättä tartte katkaista panhardia.Mulla on panhardi jokatapauksessa vaihtokunnossa kuluneen pallonivelen vuoksi niin tyydynkö vain ostamaan uuden vakion vai voisiko esim. tuossa Jamantin järeämmässä säädettävässä versiossa olla pätkäisemisvaraa riittävästi (siis ilman mitään hitsailuja jotka estää katsastuksen)?
Minkä lasket reilummaksi korotukseksi? 3"-4" on XJ:ssä ihan ok eikä se sitä tee vielä kiikkeräksi kun alustan suunnittelee oikein. Suosittelen myös 0ET vanteita (7" leveät) tai -12ET (8" leveät), saat sillä alkuperäiseen ~60mm raideleveyteen lisää. Tekee jo kummia tukevuuden kanssa... Toki joku nilkki katsastusmies siitä voi valittaa (raidelevys saisi kasvaa vain 30mm), mutta tien päällä ei ongelmia pitäisi tulla..By the way, maltilliseen korotukseen olen päätymässä myös siksi, että mua on aika paljon varoiteltu eri suunnilta tuon XJ:n reilummasta korottamisesta viitaten esim. Offipalstalta tuttuun RollingJeeppiin, mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
~4" alkaa olemaan maksimi mitä Cherokeeta oikeasti on järkevää ja/tai tarvetta korottaa, siitä ylöspäin kyse on vain show- hengestä ja huonosti toteutetusta korin muokkauksesta. Kun vähän radikaalimmin muokkaa etu- ja takapään koteloita (pystyy vielä leimaamaan hyvin), niin vaikka 35" x 12.50" kumit menee hyvin alle 3"-4" korotuksella, että jää vielä sisäänjoustoakin käyttöön.
Noh, TJ/XJ/MJ/ZJ ohjaus todellakin on enemmän tai vähemmän surkea, monestakin syystä. Oikeastaan minulla ei ole hajuakaan mitä Jeepin insinöörit on tuon inverted- y ohjauksen kanssa oikein hakeneetkmarkkuvv kirjoitti:JeepTrainee kirjoitti:Moro,
mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?Kiikkerämmän Jeepistä tekee ehkä eniten se, että alusta on varsin kevyt verrattuna moniin "oikeisiin" maastureihin. Esim. etuakseli ei paina kuin vajaat 100kg, taka- akseli ~60kg jos kyseessä on D35. Ja kun taas painavemmat osat (moottori, laatikko & jakoaski) nousee korotuksen myötä, niin painopiste hupsahtaa äkkiä korkealle jos ei ole järeämpiä akseleita laittanut tilalle ja rengaskoko pysyy pienenä -> kaatumatautinen.Mutta miksi ihmeessä korottaa, varsinkin enemmän kuin tikkuaskin verran?
Pistää isoa rengasta alle ja hakee rälläkän ja lekan että mahtuu kääntymään, eikä niitä joustojakaan niin pirusti tarvita, hankkii kunnon lukot.
M Arkku
Tosin ei nämä nyt mitään yliherkkiä ole menemään nurin, jos katsoo vaikka vähän noita jenkkien rock- crawling videoita niin taitaa enemmän olla kuskin taidoista ja ajotavoista kiinni..
Kuitenkin XJ:tä kannattaa mielestäni korottaa, koska jo vakiona näissä on varsin surkeasti sisäänjoustoa. Jos pistät isommat renkaat alle, niin joutuu kyllä rälläköimään aika &%¤%&( ja laittamaan uutta peltiä tilalle, ja siirtämään etuakselia eteenpäin että saa edes jossain määrin pidettyä järkevässä määrin sisäänjoustoa käytössä. Eikä sitä ulosjoustoakaan vakiojousilla ihan liikaa ole... Lukot toki on hyvä olla joka tapauksessa, mutta olisi sitä joustoakin syytä olla jos haluaa kunnolla edetä
Lekaa tosiaan joutuu sen verran käyttämään, että paukuttaa ne "huulet" etukoteloiden takaosasta ja ylhäältä sisään. Toinen paikka missä vähän isommilla kumeilla on ongelmia on sitten ilmanputsarikotelon ja akun alta; sieltä viisteet pois ja peltiä tilalle.
T. Yhden Cherokeen kaatanut![]()
kmarkkuvv kirjoitti:Tähän liittyen, kurkatkaapa joskus transit 100L tai 190 (Ennen vuotta -92)kmarkkuvv kirjoitti: Toisaalta myös ohjaukseen liittyvät tangot (XJ:ssä todellinen insinöörihölmöilyn taidon näyte) muuttavat lulmaansa ja saavat joustoissa aikaan kiirettä ohjaamossa.
M Arkku
keulan alle niin näette miten jäykän akselin ripustus ja ohjaus pitää oikeaoppisesti toteuttaa.
Ja noilta ajoilta transuissa joissa ei ole lukkoperää, ei ole edes kallistuksen vakaajaa kummallakaan akselilla.
M Arkku

Akselin ripustuksessa ei ole muuta vikaa kuin se, että käyttivät jotain pahuksen millin- parin pellistä stanssattuja rimpulatukivarsia. Muutenhan tuo alusta toimii mainiosti niin tiellä kuin maastossa, ja hakkaa esim. japsivehkeiden jakarivarret mennen tullen

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
- Paikkakunta: Mäntsälä
Kiitoksia tiedoista! Taas on paljon uutta asiaa sulateltavaksi.
Onko muuten kokemusta noista Jerkun kauppaamista tukivarsista:
http://www.4x4parts.fi/kuvat/ala-tukivarsi.gif
Onkohan nuo ihan vakiomittaset vai jotain muuta ja onko käytännön kokemuksia kestävyydestä/laadusta? Hinta ainakin olisi ihan kohtuullinen.

Onko muuten kokemusta noista Jerkun kauppaamista tukivarsista:
http://www.4x4parts.fi/kuvat/ala-tukivarsi.gif
Onkohan nuo ihan vakiomittaset vai jotain muuta ja onko käytännön kokemuksia kestävyydestä/laadusta? Hinta ainakin olisi ihan kohtuullinen.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä
Olettehan huomioineet että XJ;n naurettava ohjausjärjestelmä vatkaa aurauskulmaa joustoliikkeen mukana?
Ja siten siis korotettaessa aurauskulma muuttuu ja on se säädettävä.
Muutos tulee esiin jo kahden tuuman korotuksessa aiheuttaen mielenkiintoisia muljahteluja kaarteissa ja siitä johtuvaa epävakavuuden tunnetta.
Moinen tunne katoaa aurauskulman säädöllä.
M Arkku
Ja siten siis korotettaessa aurauskulma muuttuu ja on se säädettävä.
Muutos tulee esiin jo kahden tuuman korotuksessa aiheuttaen mielenkiintoisia muljahteluja kaarteissa ja siitä johtuvaa epävakavuuden tunnetta.
Moinen tunne katoaa aurauskulman säädöllä.
M Arkku
Moi
Tuo on muutaman sentin pidempi kuin alkuperäinen, eli jos ei ole korotettu, niin se lisää Casterkulmaa, mutta parempaan päin. Näitä on asennettu myös korottamattomiin ilman ongelmia.
Kestävyys ja laatu on taatusti hyvät.
Terveisin
Jarno
Tuo on muutaman sentin pidempi kuin alkuperäinen, eli jos ei ole korotettu, niin se lisää Casterkulmaa, mutta parempaan päin. Näitä on asennettu myös korottamattomiin ilman ongelmia.
Kestävyys ja laatu on taatusti hyvät.
Terveisin
Jarno
JeepTrainee kirjoitti:Kiitoksia tiedoista! Taas on paljon uutta asiaa sulateltavaksi.![]()
Onko muuten kokemusta noista Jerkun kauppaamista tukivarsista:
http://www.4x4parts.fi/kuvat/ala-tukivarsi.gif
Onkohan nuo ihan vakiomittaset vai jotain muuta ja onko käytännön kokemuksia kestävyydestä/laadusta? Hinta ainakin olisi ihan kohtuullinen.
No et ilmeisesti tainnut huomata, että puhuin viestissäni XJ:n (kuten myös ZJ/MJ/TJ sama asia koska sama ohjaus) idioottimaisesta inverted-y toteutuksesta, ja sen vaihtamisesta kunnolliseen cross- over tyyppiseen. Loppuu kaikki ohjauksen probleemat, eikä välttämättä ole edes ohjausiskarille enää käyttöä.kmarkkuvv kirjoitti:Olettehan huomioineet että XJ;n naurettava ohjausjärjestelmä vatkaa aurauskulmaa joustoliikkeen mukana?
Ja siten siis korotettaessa aurauskulma muuttuu ja on se säädettävä.
Muutos tulee esiin jo kahden tuuman korotuksessa aiheuttaen mielenkiintoisia muljahteluja kaarteissa ja siitä johtuvaa epävakavuuden tunnetta.
Moinen tunne katoaa aurauskulman säädöllä.
M Arkku
Tuo alkuperäinen ohjaus ei muuta ole kuin suuri ongelma...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: XJ:n alustan parantelu
Olisiko siinä ajateltu että ohjaussuunta ei muuttuisi joustoliikkeiden takia, kuten tapahtuu jos raidetanko on yhtä puuta.Timo L kirjoitti: Noh, TJ/XJ/MJ/ZJ ohjaus todellakin on enemmän tai vähemmän surkea, monestakin syystä. Oikeastaan minulla ei ole hajuakaan mitä Jeepin insinöörit on tuon inverted- y ohjauksen kanssa oikein hakeneet![]()
Joustoliikkeissä renkaat aina kääntyvät, jäykällä raidetangolla molemmat samaan suuntaan jolloin koko auto kääntyy. Tässä y-rakenteessa vastakkaisiin suuntiin jolloin auraus kyllä muuttuu mutta ohjaussuunta ei joten auto kulkee suoraan.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242