JeepTrainee kirjoitti:Moro,
Olen jo jonkun aikaa yrittänyt tutkia sellaista asiaa että miten saisi XJ:n alustasta rakennettua hyvän, mutta maltillisen korkuisen. Tarkoitus olisi siis korottaa autoa vain noin 2 tuumaa ja silti saada alusta mahdollisimman tukevaksi/kestäväksi (tietysti kuitenkin kohtuu kustannuksin). Ja tuo 2 tuuman korotus mahdollistaisi vielä tarvittaessa myös original luokassa suunnistelun jos sitä joskus innostuu kokeilemaan.
Jos haluat oikeasti tukevan ja toimivan alustan, niin laita vähintään WJ:n alatukivarret alkuperäisten rimpuloiden tilalle. Vielä parempi olisi, että hommaat säädettävät ala- ja ylätukivarret kunnon flex- jointeilla. Tekee ihmeitä katu- ja maastokäytökselle.
Jousethan ei ole ongelma, koska ainakin OME:lta löytyy sopivasti korottavat jouset eteen ja taakse. Mutta ainakin vakiopanhardin ja alatukivarsien suhteen pitäisi mielellään keksiä jotkut kestävät ratkaisut. Mitä olen eri luetteloita selaillut netissä niin tuntuu, että alle neljän tuuman korotukselle ei oikein löydy kunnon tukivarsia tai panhardia.
Löytyy, säädettäviä tukivarsia on melkein jokaisella valmistajalla jotka Jeeppiin korotusosia tekee. Niistä enemmän tai vähemmän kaikki saa säädettyä sen verran lyhyeksi että voi laittaa vaikka vakiokorkuiseen alustaan. Lyhyillä tukivarsilla ei muutenkaan kannata paljoa yli 4" korottaa, ja silloinkin tukivarren pituudessa puhutaan vain ~3cm erosta alkuperäiseen.
Säädettävien tukivarsien hyöty on lisäksi, että voi siirtää akselia hieman eteenpäin, jolloin saa vähän pelattua ylityksien, ohjaus- ja alustageometrian sekä renkaiden paikan kanssa.
Säädettävät panhardit on vähän hankalempi tapaus, koska ne jotka kiinnittyy alkuperäiseen korin kiinnikkeeseen eivät kestä kovempaa käyttöä kunnolla. Sitten taas järeät panhardit + kunnon kiinnike maksaa, ja lisäksi maltillisella korotuksella voi jäädä kulmat vähän oudoksi.
Mulla on panhardi jokatapauksessa vaihtokunnossa kuluneen pallonivelen vuoksi niin tyydynkö vain ostamaan uuden vakion vai voisiko esim. tuossa Jamantin järeämmässä säädettävässä versiossa olla pätkäisemisvaraa riittävästi (siis ilman mitään hitsailuja jotka estää katsastuksen)?
Jos on hitsauslaitteet, niin kannattaa vahvistaa akselinpään kiinnitystä lattaraudan pätkällä. Samalla voit porata reiän hieman eri paikkaan kuin alunperin, saat sillä tarvittaessa muutaman sentin vielä ekstra säätövaraa ettei välttämättä tartte katkaista panhardia.
By the way, maltilliseen korotukseen olen päätymässä myös siksi, että mua on aika paljon varoiteltu eri suunnilta tuon XJ:n reilummasta korottamisesta viitaten esim. Offipalstalta tuttuun RollingJeeppiin, mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
Minkä lasket reilummaksi korotukseksi? 3"-4" on XJ:ssä ihan ok eikä se sitä tee vielä kiikkeräksi kun alustan suunnittelee oikein. Suosittelen myös 0ET vanteita (7" leveät) tai -12ET (8" leveät), saat sillä alkuperäiseen ~60mm raideleveyteen lisää. Tekee jo kummia tukevuuden kanssa... Toki joku nilkki katsastusmies siitä voi valittaa (raidelevys saisi kasvaa vain 30mm), mutta tien päällä ei ongelmia pitäisi tulla..
~4" alkaa olemaan maksimi mitä Cherokeeta oikeasti on järkevää ja/tai tarvetta korottaa, siitä ylöspäin kyse on vain show- hengestä ja huonosti toteutetusta korin muokkauksesta. Kun vähän radikaalimmin muokkaa etu- ja takapään koteloita (pystyy vielä leimaamaan hyvin), niin vaikka 35" x 12.50" kumit menee hyvin alle 3"-4" korotuksella, että jää vielä sisäänjoustoakin käyttöön.
kmarkkuvv kirjoitti:JeepTrainee kirjoitti:Moro,
mutta mikä reilummin korotetusta XJ:stä tekee sitten muka muita maastureita kiikkerämmän? Jo vakiona hyvin joustava alustako?
Mutta miksi ihmeessä korottaa, varsinkin enemmän kuin tikkuaskin verran?
Pistää isoa rengasta alle ja hakee rälläkän ja lekan että mahtuu kääntymään, eikä niitä joustojakaan niin pirusti tarvita, hankkii kunnon lukot.
M Arkku
Kiikkerämmän Jeepistä tekee ehkä eniten se, että alusta on varsin kevyt verrattuna moniin "oikeisiin" maastureihin. Esim. etuakseli ei paina kuin vajaat 100kg, taka- akseli ~60kg jos kyseessä on D35. Ja kun taas painavemmat osat (moottori, laatikko & jakoaski) nousee korotuksen myötä, niin painopiste hupsahtaa äkkiä korkealle jos ei ole järeämpiä akseleita laittanut tilalle ja rengaskoko pysyy pienenä -> kaatumatautinen.
Tosin ei nämä nyt mitään yliherkkiä ole menemään nurin, jos katsoo vaikka vähän noita jenkkien rock- crawling videoita niin taitaa enemmän olla kuskin taidoista ja ajotavoista kiinni..
Kuitenkin XJ:tä kannattaa mielestäni korottaa, koska jo vakiona näissä on varsin surkeasti sisäänjoustoa. Jos pistät isommat renkaat alle, niin joutuu kyllä rälläköimään aika &%¤%&( ja laittamaan uutta peltiä tilalle, ja siirtämään etuakselia eteenpäin että saa edes jossain määrin pidettyä järkevässä määrin sisäänjoustoa käytössä. Eikä sitä ulosjoustoakaan vakiojousilla ihan liikaa ole... Lukot toki on hyvä olla joka tapauksessa, mutta olisi sitä joustoakin syytä olla jos haluaa kunnolla edetä
Lekaa tosiaan joutuu sen verran käyttämään, että paukuttaa ne "huulet" etukoteloiden takaosasta ja ylhäältä sisään. Toinen paikka missä vähän isommilla kumeilla on ongelmia on sitten ilmanputsarikotelon ja akun alta; sieltä viisteet pois ja peltiä tilalle.
T. Yhden Cherokeen kaatanut
kmarkkuvv kirjoitti:kmarkkuvv kirjoitti:
Toisaalta myös ohjaukseen liittyvät tangot (XJ:ssä todellinen insinöörihölmöilyn taidon näyte) muuttavat lulmaansa ja saavat joustoissa aikaan kiirettä ohjaamossa.
M Arkku
Tähän liittyen, kurkatkaapa joskus transit 100L tai 190 (Ennen vuotta -92)
keulan alle niin näette miten jäykän akselin ripustus ja ohjaus pitää oikeaoppisesti toteuttaa.
Ja noilta ajoilta transuissa joissa ei ole lukkoperää, ei ole edes kallistuksen vakaajaa kummallakaan akselilla.
M Arkku
Noh, TJ/XJ/MJ/ZJ ohjaus todellakin on enemmän tai vähemmän surkea, monestakin syystä. Oikeastaan minulla ei ole hajuakaan mitä Jeepin insinöörit on tuon inverted- y ohjauksen kanssa oikein hakeneet

..ja kun on vielä XJ:ssä niin turkasen ohutta tavaraa raidetanko.. Kunnon cross- over ohjaus (kuten esim. WJ:hin vihdoin saatiin Jeepeissä) on aivan toista luokkaa kaikkien ominaisuuksien puolesta, ja esim. XJ:hin varsin helposti toteutettavissa. Sopivilla raidetangon päillä ja uusilla tangoilla menee ihan mukavasti.. Aina parempi jos vaihtaa WJ:n kääntyvät osat + jarrut, mutta se vaatii jo vähän enemmän hommaa ja rahaa.
Akselin ripustuksessa ei ole muuta vikaa kuin se, että käyttivät jotain pahuksen millin- parin pellistä stanssattuja rimpulatukivarsia. Muutenhan tuo alusta toimii mainiosti niin tiellä kuin maastossa, ja hakkaa esim. japsivehkeiden jakarivarret mennen tullen
