E10 bensiini

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
tkar61

E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 03.10.2010. 14:01

Tuo uusi bensa puhuttaa autoilijoita monella foorumilla.
E10 infosivujen http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/ mukaan E10:ä voi käyttää kaikissa Jeepeissä vuosimallista 1989 alkaen.

Onko sitten järkevää tai mitään hyötyä käyttää tuota uutta sekoitebensaa?

Ilmeisesti E10:ä kuluu enemmän saman suorituskyvyn saavuttamiseen, joten kulujen puolesta saattaa olla aivan samantekevää tai jopa edullisempaa käyttää 98E:tä.

Minulle ainakaan muutaman sentin litrahinnan ero ei merkitse yhtään mitään. Muutama euro tankillista kohti ei kaada ketään. Tärkeämpää on, että moottori säilyy kunnossa eikä tiivisteet ala vuotaa.

Onko Jeepit sitten säädetty siten jo tehtaalla, että E10 toimii täysin samoin kuin vanha 95E? Varmempaa on minusta käyttää tuota 98E:tä vanhoissa autoissa.
Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 1993

Toni S.

Re: E10 bensiini

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 04.10.2010. 10:43

tkar61 kirjoitti:Onko sitten järkevää tai mitään hyötyä käyttää tuota uutta sekoitebensaa?
Minä tuossa aikaisemmin aamulla itsekin pohdin tuota asiaa, en vanhojen autojen näkökulmasta vaan yleisestikin. Yle kun uutisoi (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/10/b ... 28247.html) että mahdollisesti tuo etanolisekoitus tulisi olemaan pari senttiä 98E:tä halvempaa, kuitenkin samaan aikaan polttoainekulutushan lisääntyy koska etanoli ei vaan ole bensiinin veroinen polttoaine. Eikös tässä käy niin että 98E:tä tankkaamalla pääsee kokolailla tasoihin 95E10:n käyttöön verrattuna?

Hauskaa muuten sekin että tuollainen päätös tehty jo että näin tullaan tekemään, mutta mitään varmaa tietoa ei vielä ole siitä mikä sen uuden polttoainelaadun hinta tulee loppujen lopuksi olemaan... :roll: Suomi - tuo maailman pohjoisin banaanivaltio.

Ja huomionarvoista lienee sekin että suomessahan rekisteriotteessa lukeva "vuosimalli" määräytyy ensirekisteröinnin mukaan eikä suinkaan auton oikean vuosimallin mukaan. Eli kummastakohan siinä virallisessa listassa ylipäätänsä puhutaan? Muutenkin tuo tulee varmaankin aiheuttamaan taas hämmennystä kansalaisten keskuudessa. On se hyvä että tämäkin asia hoidettu taas järkevästi tässä maassa...
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Renegade
Viesti Kirjoittaja Renegade » 04.10.2010. 10:45

Saa nähdä mikä tulee olemaan hinta. Etanoli lisää kulutusta. Eli jollei E10 saa keveämpää verotusta osakseen, niin siirryn 98:iin
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

A-V

Viesti Kirjoittaja A-V » 04.10.2010. 10:47

Lisäkysymys tähän voisi olla että mikä ihmeen maaginen raja tuo 1989 on? Ainakaan itse en keksi mitään eroa 1987 ja 1989 4.0L koneissa (renixejä molemmat) tai vastaavasti mitään älytöntä eroa vaikka 1986 ja 1989 2.5L ruiskumoottoreissa..?

Niin ja miksei vaikka vanhat AMC V8:t tai kuutoset (esim 258cid) ei toimisi E10:llä, jos seokset säätää kohdilleen?

Onko tässä nyt käynyt tyypillisesti niin, että "vanhempaa tietoa meidän kirjoista ei löytynyt"...?

Mutta juu, kannattaa tosiaan laskea onko E10:n käyttö halvempaa kuin 98E:n tuon nousevan kulutuksen vuoksi...
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

tkar61

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 04.10.2010. 23:55

Noihin soveltuvuustaulukoihin kannattaa varmaankin suhtautua kuten tuollaisiin yleistiedotteisiin aina eli epäillen.

Itse en näe mitään syytä alkaa käyttää tuota pirtubensaa sopi tai ei.
Meikäläisen muu ajoneuvokalusto on sen laatuista ettei se sovi niihin muutenkaan.

Huvittavaa selittelyä sensijaan on 95E:n markkinoilta poistamisen syyt:
ei muka ole jakeluverkostossa kapasiteettia eli suomeksi pumput ja säiliöt asemilla ei riitä kolmen eri bensalaadun jakeluun!
Onhan se mukavampaa, helpompaa ja kannattavampaa lopettaa yksi bensalaatu ja ottaa toinen sen tilalle kuin pitää kolmea eri laatua myynnissä.

Eipä ole kuluttajajärjestöt älähtäneet tästä. Ja suuri osa autoilijoista on huuli pyöreänä että mitä bensaa pitää ostaa vuodenvaihteen jälkeen ja pitääkö vanha auto romuttaa jne...muistuttaa digiaikaan siirtymistä ja sekoilua sen asian kanssa.

Tuleekohan 95E loppuun/alennusmyyntiin ennen vuodenvaihdetta että säiliöt saadaan tyhjiksi E10:ä varten? :lol:

Toni S.

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 05.10.2010. 11:11

Huvittavaa tosiaan tuo selittely että ei voi kolmea bensalaatua olla myynnissä. Tuota noin niin... Mitenköhän se tuossa parikymmentä vuotta sitten menikään, eikös silloinkin ollut kolmea eri bensalaatua myynnissä samaan aikaan? :) (Ei niin että minä moista muistaisin itse, mutta näin olen asian ymmärtänyt vanhempien autoilijoiden puheista.)

Mutta niinhän tässä ikävä kyllä taitaa käydä että tavallinen sukankuluttaja kohauttaa olkapäitään hämmentyneenä bensapumpulla ja toteaa että "noh, kai sitä pitää ostaa uusi auto" ja ajaa autokauppaan. Oli syytä tai ei.
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

dj_pirtu

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 12.10.2010. 11:39

Viimeiset 13v mitä autolla olen ajanut niin tankkiin on aina mennyt 99siä, v-poweria tai 98:sia. Syy on se että 95 nyt vaan on mielestäni vedellä jatkettua 98:sia. Tehot laskee ja kulutus nousee, sama se on sitten tankata kunnon litkua.
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

Timo L

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.10.2010. 17:45

No ei se nyt ihan noinkaan mene, auto joka on suunniteltu toimimaan tietyllä polttoaineella ei välttämättä tuosta korkeampioktaanisesta liemestä hyödy yhtään millään tavalla.

Itseä esim. ihmetyttää omassa 5.9 Grandissa oleva "Super unleaded"- suositus (käytännössä siis 98E/ V-power/ vastaava), kun jenkeissä samaan koneeseen on muistaakseni suosituksena sikäläinen 87 joka vastaisi täkäläistä 91 oktaanista jos sellaista olisi. Vain raskaaseen käyttöön tai vuoristossa ajoon suositellaan korkeampioktaanista jotta ei nakuta. 95E:llä olen ajanut eikä bensan takia ole mitään outoa huomannut.

Nyt kun tulee 95E10, niin harkitsen vaihtoa 98E bensaan. Pitää varmaan muutama tankillinen tutkailla kulutusta ja "perstuntumatehoa" niin näkee mitä tapahtuu. Jos kulutuksessa on selkeä ero niin 98:a tankkiin. Mitä tuon itse E10- bensan ympäristöystävällisyyteen tulee, niin yhtä hevon v*tun kusetusta on koko homma kun katsotaan kokonaistilannetta etanolin raaka-aineen tuotannosta loppukäyttäjälle asti. Ainoa hyvä puoli on että aletaan edes etsiä vaihtoehtoisia polttoaineita, mutta etanoli on vain huono tekohengityskeino tässä touhussa.

Tuo ympäristökanta on vähän sama Nesteen biodieselissä, vedetään sademetsää matalaksi että saadaan öljypalmuplantaaseja, että saadaan palmuöljyä ja siitä "ekologista ja ympäristöystävällistä" menovettä. Jos minulta kysytään niin suurimmassa osassa "vihreätä" ajatusta on menty perse edellä puuhun kuten tässäkin. Idea on kyllä hyvä että ynpäristöä säästetään, mutta toteutus harvoin on järkevä. On firmoilla hyvät lobbaajat kun saa kaikkea sitä skeidaa menemään ympäristöystävällisenä tuotteena tai ajatuksena läpi... :evil:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Renegade
Viesti Kirjoittaja Renegade » 14.10.2010. 9:26

Voisko olla niin, että auton ruiskutusjärjestelmä osaa ohjelmoitua bensalaadun mukaan. Siis euroopan "paremmalla" bensalla autossa olisi hieman enemmän tehoa ja pienempi kulutus kuin jenkkilässä?
Ainakin mulla oli aluksi kulutus selvästi pienempi kuin esitteessä ilmoitetaan. Nyt kun on korotukset ja karkeammat renkaat, niin kulutus on suunnilleen se ilmoitettu.

Timo L

Viesti Kirjoittaja Timo L » 14.10.2010. 13:52

Se mitä koitin jenkeissä 2010- mallin RAV4:llä, 2.5 litran bensanelonen + automaattilodju, ajoin pari ekaa tankillista sikäläisellä premiumilla (vastaa ~95/98 bensaa), ja loput 87:lla niin ei keskikulutuksessa näkynyt mitään eroa. Ajotapa ja ajoympäristö oli ihan samanlaista koko ajan. Jotain pientä tehontuntua oli siinä premium- bensassa, mutta persdyno on aika epätarkka väline :D

Toki tietokone osaa säätää konetta bensalaadun mukaan, mutta ei se perusviritteisessä patalaiskassa jenkkikoneessa kummempia muutoksia tuo. Tehokkaissa korkean puristuksen koneissa/ virikoneissa ero voi tietysti olla selvempi, samoin kuin pikkukoneilla olevissa "eurotehohirmuissa" joissa suositellaan 98:n käyttöä.

Ei siitä tietysti haittaakaan ole, mutta mitään sellaisia eroja en ainakaan itsellä ole missään autossa huomannut että olisi tähän mennessä kannattanut 98:ia tankata. Katotaan nyt E10- bensan kanssa sitten.. :D

tkar61

Viesti Kirjoittaja tkar61 » 14.10.2010. 21:55

Timo L kirjoitti:
Mitä tuon itse E10- bensan ympäristöystävällisyyteen tulee, niin yhtä hevon v*tun kusetusta on koko homma kun katsotaan kokonaistilannetta etanolin raaka-aineen tuotannosta loppukäyttäjälle asti.
Tuo ympäristökanta on vähän sama Nesteen biodieselissä, vedetään sademetsää matalaksi että saadaan öljypalmuplantaaseja, että saadaan palmuöljyä ja siitä "ekologista ja ympäristöystävällistä" menovettä. Jos minulta kysytään niin suurimmassa osassa "vihreätä" ajatusta on menty perse edellä puuhun kuten tässäkin. Idea on kyllä hyvä että ynpäristöä säästetään, mutta toteutus harvoin on järkevä. On firmoilla hyvät lobbaajat kun saa kaikkea sitä skeidaa menemään ympäristöystävällisenä tuotteena tai ajatuksena läpi... :evil:
Olen täysin samaa mieltä.

dj_pirtu

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu » 15.10.2010. 17:15

No tuo mun 95-vastaisuus tulee siitä kun eräs pienkonekorjaaja manaili kun porukka käyttää ruohonleikkureissa/moottorisahoissa/ym. laitteissa 95-bensaa kun pitäis 98:sia käyttää. Kyselin jotta miksi ja vastaus: 95:ssa on lisäaineistus (en muista nyt miten) paskempaa kuin 98:ssa joka karstoittaa huomattavasti helpommin konetta.
Grand Cherokee Limited 4.7 -00

Renegade
Viesti Kirjoittaja Renegade » 15.10.2010. 18:18

Tuolta löytyy kaikki Shellin polttonesteiden tarkat tuotetiedot ja koostumukset jos jotain kiinnostaa tutkiskella.
http://www.shell.fi/home/content/fin/pr ... datasheet/
E10 ei löydy vielä mutta varmaan kohta.

Timo L

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.10.2010. 21:11

dj_pirtu kirjoitti:No tuo mun 95-vastaisuus tulee siitä kun eräs pienkonekorjaaja manaili kun porukka käyttää ruohonleikkureissa/moottorisahoissa/ym. laitteissa 95-bensaa kun pitäis 98:sia käyttää. Kyselin jotta miksi ja vastaus: 95:ssa on lisäaineistus (en muista nyt miten) paskempaa kuin 98:ssa joka karstoittaa huomattavasti helpommin konetta.
Onko sulla autossa ruohonleikkurin moottori? ;)

Kyllä se 95 voi hyvinkin karstoittaa pienmoottoreita varsinkin jos niissä pitäisi käyttää 98:a. Pitäishän tuota 98:a käyttää myös niissä autoissa jotka vaati lyijyllistä bensaa. Kolme konetta olen nyt avannut joilla oli ajettu kymmeniä tuhansia 95:llä, ei ollut normaalia enempää karstaa. Taitaa olla enemmän ajotavasta kiinni.

Harri
FJDC Hallitus

Viesti Kirjoittaja Harri » 15.10.2010. 22:10

Timo L lainaus "Pitäishän tuota 98:a käyttää myös niissä autoissa jotka vaati lyijyllistä bensaa."

Eihän tuo nyt ihan noin voi mennä... Mulla on tallissa SAAB 96 vm -75 enkä taatusti aja 98 bensiinillä ILMAN lisäainetta. SAABiin käy myös 95E lisäaineistettuna. Ei sovi olla heti niin musta/valkoinen.

Eiköhän tuo mahda olla niin että jokainen palstalainen/Jeep-hemmo selvittää itse mikä soosi sopii härveliin 1.1.2011 alkaen...

Toivottavasti yksikään JEEPpi ei pysähdy moisen takia... Mulla muuten kulutus on sitä, mitä auto kuluttaa. Hitto; Viekö tää härveli 0,02 ltr lisää uudella polttoaineella. Jos vie niin sitten vie...
Harri

Kirjoita vastaus