Sivu 1/2

Liberty/KJ 2005 Trail Rated

Lähetetty: 12.01.2011. 11:55
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
Olen uusi Jeep omistaja ja nyt alla on Jeep Liberty 2005 CRD limited joka on tuotu USA:sta muuttoautona. Onko libertyssä mitään eroa täällä myytyyn cherokee malliin? trail rated merkki näyttää kyljessä olevan...

Rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetokoukun vetopainoja ollenkaan joten mitä noissa cherokee versioissa ne yleensä ovat?

Re: Liberty/KJ 2005 Trail Rated

Lähetetty: 12.01.2011. 13:37
Kirjoittaja filler
Liberty'05 CRD kirjoitti:Olen uusi Jeep omistaja ja nyt alla on Jeep Liberty 2005 CRD limited joka on tuotu USA:sta muuttoautona. Onko libertyssä mitään eroa täällä myytyyn cherokee malliin? trail rated merkki näyttää kyljessä olevan...

Rekisteriotteeseen ei ole merkitty vetokoukun vetopainoja ollenkaan joten mitä noissa cherokee versioissa ne yleensä ovat?
Tervehdys,

Pieniä eroja löytyy. Ainakin takapuskuri on hieman erilainen (Libertyssä vasemmassa nurkassa rekisteri). Oikeassa lokasuojan pellissä ruma piiska-antenni, joka Euro malleista puuttuu. Takarenkaan päällä on Euro mallissa semmoinen sivusta taittuva muovilevy ja rekisteri siinä pultattuna. Euro malleissa lienee sähköinen korkeus säätö ajovaloille, mikä puuttuu Jenkki malleista (ainakin omastani puuttuu). Yksi olellinen tekijä on myös vetopisteiden puuttuminen Jenkki malleista vakiona(ainakin omastani puuttuu). Jenkki mittaristo on maileissa (myös kilometreissä pienemmällä kehällä). Euro malleissa lienee vakiona abs jarrut (omastani nuo puuttuvat). Radiolaite löytää vain parittomat kanavat Jenkki malleissa. En tiedä onko Euro malleissa semmoista "kauhukahvaa" hanskalokeron päällä, jossa myös apukuskin penkillä istuvan painoon reagoivan airback järjestelmän merkkivalo (kytkeytyy apparin airback pois päältä jos kevyt lapsi esim istuu penkillä...ei tarvitse erikseen kytkeä airbackiä pois päältä). Omassa Jenkki mallissani tuollainen on ja vanhassa Euro mallissani ei ollut.
Muutoin taitaa kaikki olla hyvin pitkälle samaa esteettisesti, kuin teknisestikin. Saattaa olla koodauksissa joitain eroja (merkkiääni keskuslukituksen kanssa, jne... nämä pystyy jälkiohjelmoimaan halutunlaiseksi, vaikkei evic järjestelmääkään olisi kattopaneeliin asennettuna.)

Nämä erot tulivat päällimmäisenä mieleeni. Vuosimalleissa varmasti joitain poikkeuksia ja Jenkkimarkkinoiden CRD malleista en tiedä. Lähtökohtaisesti Jenkkilästä taitaa saada ostettua karvalakkisemman mallin kuin Euroopasta (mm. nuo ajovalojen sähkösäädöt, abs:ät, vetopisteet), jossa vakiona tiettyjä juttuja.
Niin joo, olisiko ajovalojen keilakuviot Euromalleissa epäsymmetriset kun taas Jenkkilässä symmetriset (en tosin varma...muistan joskus jostain lukeneeni semmoista).
Taitaa se trail rated merkki olla kiinni vain Jenkkimalleissa.

Jos en väärin muista, niin olikohan se jopa 3500kg jarrullisen perävaunun paino, joka oli 2.8 crd mallille merkitty?

Lähetetty: 12.01.2011. 13:56
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
kiitoksia!
kyllä ruma antenni löytyy vaikka kyllä radio tuntuu kaikki kanavat löytävän. valoista puuttuu korkeuden säätö ja E merkinnät mutta niitä ei kai vaadita muuttoautosta. ABS jarrut omassani kyllä on ja select trac+automaatti laatikko sitä en tiedä onko siinä jotain luiston rajoitinta perässä?

täytynee yrittää jotain muutoskatsastusta jotta saisi noi perävaunun painot otteeseen.

Lähetetty: 12.01.2011. 14:00
Kirjoittaja Renegade
Netistä löytyy esite -05 mallille:
http://www.jeep.fi/pdf/jeep_che.pdf

3360kg näyttäisi olevan kytkentämassa CRD:llä

Molemmat Liberty ja Cherokee on tehty samalla tehtaalla Ohiossa. Näitä ei ole koskaan tehty Euroopassa niinkuin Grandia.

Lähetetty: 12.01.2011. 14:29
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
kiitoksia tuo olikin ihan hyödyllinen paperi lukea. Eli luistonrajoitin löytyy mutta se että mitä siitä on iloa en vielä tiedä.
Tuo 3360 kg vetopaino olisi kyllä ihan OK mutta en tiedä pitäisikö sitä yrittää saada myös rekisteri otteeseen? ja kuinka on muuten jarruttoman paino onko se aina näissä se max eli 750 kg?

Lähetetty: 12.01.2011. 14:49
Kirjoittaja Renegade
Jep. Jarruton on aina max 750kg.

Mahdatkohan saada vetää mitään jos ei ole mainitaa otteessa....

Lähetetty: 12.01.2011. 18:13
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
jostain netin syövereistä olin lukevinani että uudehkoihin autoihin ei enää merkitä vetopainoja rekisteriotteeseen. olisiko jopa 2000 jälkeen rekisteröidyt. mutta siis E hyväksytty vetokoukku pitää olla ja vetopainot määräytyvät koukun ja auton valmistajan määrityksiin.

En kyllä nyt edes tiedä onko minulla autossa E hyväksytty koukku vai ei.

Re: Liberty/KJ 2005 Trail Rated

Lähetetty: 13.01.2011. 9:05
Kirjoittaja Toni S.
filler kirjoitti:Yksi olellinen tekijä on myös vetopisteiden puuttuminen Jenkki malleista vakiona(ainakin omastani puuttuu).
Trail Rated-merkki on, mikäli se on tehtaalla autoon laitettu eikä jälkikäteen aikaisemman omistajan liimaama, merkki siitä että auto täyttää Jeepin speksit maastoajoon - ns. "off-road paketin" omaava malli. Näissä on aina vetopisteet. (Tai no okei, en minä sitä satavarmasti tiedä, mutta jos Trail Rated-Patriotissakin on vakiona vetopisteet niin lievästi arvelutta ajatus että jättäisivät moiset jostain Trail Rated-mallista pois. :) ) Lisää tietoa löytänee ainakin tuolta: http://www.jeep.com/en/4x4/trail_rated/
filler kirjoitti:Lähtökohtaisesti Jenkkilästä taitaa saada ostettua karvalakkisemman mallin kuin Euroopasta (mm. nuo ajovalojen sähkösäädöt
Tuo ajovalojen korkeussäätö lienee lähinnä EU-säännösten takia autoissa. Itselleni ei ainakaan ole vielä tullut vastaan sellaista tilannetta missä olisin moista ihan oikeasti kaivannut - Patriotinkin tavaratilassa on kuitenkin kulkenut leirintätavaroita niin paljon kun auto vetää sisäänsä, 3-gun touhuissa tarpeellinen määrä patruunoita, pesukone...
Renegade kirjoitti:Mahdatkohan saada vetää mitään jos ei ole mainitaa otteessa....
Ei muuten lue minun Fordinikaan otteessa vetopainoja. Vähän veikkaan että sillä kuitenkin saa jonkinlaista peräkärryä vetää? ;)

Lähetetty: 13.01.2011. 13:45
Kirjoittaja Renegade
Liberty'05 CRD kirjoitti:jostain netin syövereistä olin lukevinani että uudehkoihin autoihin ei enää merkitä vetopainoja rekisteriotteeseen. olisiko jopa 2000 jälkeen rekisteröidyt. mutta siis E hyväksytty vetokoukku pitää olla ja vetopainot määräytyvät koukun ja auton valmistajan määrityksiin.

En kyllä nyt edes tiedä onko minulla autossa E hyväksytty koukku vai ei.
Kyllä mun 2004 mallisessa ainakin on rekisteriotteessa vetopainot merkitty. Mutta saattaa tosiaan olla ettei niitä siihen vaadita jos löytyvät jostain kohtaa autosta.
Multa löytyy kuskinpuolen takaoven karmista kilpi jossa on neljä lukua allekkain. Ensin auton kokonaispaino 2540kg ja sitten max kokonaispaino kärryn kanssa 5900kg. Noiden erotus on siis max kärryn paino 3360kg. Sitä ei ole erikseen merkitty vaan pitää osata itse laskea :wink: Poliisille saattaa olla ylivoimainen tehtävä.
Sitten löytyy vielä akselipainot joita en nyt muista ulkoa.

Re: Liberty/KJ 2005 Trail Rated

Lähetetty: 13.01.2011. 15:43
Kirjoittaja filler
Toni S. kirjoitti:
filler kirjoitti:Yksi olellinen tekijä on myös vetopisteiden puuttuminen Jenkki malleista vakiona(ainakin omastani puuttuu).
Trail Rated-merkki on, mikäli se on tehtaalla autoon laitettu eikä jälkikäteen aikaisemman omistajan liimaama, merkki siitä että auto täyttää Jeepin speksit maastoajoon - ns. "off-road paketin" omaava malli. Näissä on aina vetopisteet. (Tai no okei, en minä sitä satavarmasti tiedä, mutta jos Trail Rated-Patriotissakin on vakiona vetopisteet niin lievästi arvelutta ajatus että jättäisivät moiset jostain Trail Rated-mallista pois. :) ) Lisää tietoa löytänee ainakin tuolta: http://www.jeep.com/en/4x4/trail_rated/



Ymmärtääkseni tämä "Off road" paketti + Trail rated -merkki pätee ainoastaa Jeepin cross over mallissa (Patriot), joissa on tehtaalla asennettu panssaria ja muuta extraa (FDII paketti).

Nelivetoisiin Libertyihin on merkkejä lyöty, vaikkei vetopisteitä olisikaan. Uskaltaisin väittää, että 4WD Lo pykälän löydyttyä laatikosta, on Trail rated merkkejä autoihin laitettu.

Lähetetty: 13.01.2011. 20:36
Kirjoittaja 28CRDKJ
Onkos noissa Patriooteissakin hias alue?

Lähetetty: 13.01.2011. 21:04
Kirjoittaja filler
28CRDKJ kirjoitti:Onkos noissa Patriooteissakin hias alue?
Patriotin FDII versiossa taitaa olla CVT:hen liitetty joku "off road -moodi", sekä muita sähköisesti ohjattuja avustimia.
Varsinaista hidasta aluetta ei ole.

Re: Liberty/KJ 2005 Trail Rated

Lähetetty: 14.01.2011. 9:10
Kirjoittaja Toni S.
filler kirjoitti:Ymmärtääkseni tämä "Off road" paketti + Trail rated -merkki pätee ainoastaa Jeepin cross over mallissa (Patriot), joissa on tehtaalla asennettu panssaria ja muuta extraa (FDII paketti).

Nelivetoisiin Libertyihin on merkkejä lyöty, vaikkei vetopisteitä olisikaan. Uskaltaisin väittää, että 4WD Lo pykälän löydyttyä laatikosta, on Trail rated merkkejä autoihin laitettu.
Okei, "off road paketti" saattoi olla huono termi. Mutta kuulostaa aika hurjalta jos Jeep on sitä mieltä että jokin heidän autonsa on "valmis maastoon" ilman vetopisteitä?! Tosin, minä nyt en ylipäätänsä käsitä moisten puuttumista mistään Jeepistä, tai muustakaan ajoneuvosta. Vaikuttaa todella hullulta touhulta.
28CRDKJ kirjoitti:Onkos noissa Patriooteissakin hias alue?
Jenkkimarkkinoilla tarjotaan Patriotista versiota missä välitykset laitettu hitaammaksi ja auton tietokoneissa koodinpätkiä mitä ei löydy muista versioista - ns. off-road paketti. Varusteluun kuuluu myös pohjapanssareita, vetopisteitä ja muuta pientä. Vaihteenvalitsimesta löytyy asento "L" millä saa alimmat välitykset ja nuo maastoajosoftat käyttöön, mutta oikeata transfer casea (suomenkielinen termi näin aamulla hakusessa :oops: ) missä erillinen nopea ja hidas alue ei ole. Eli paremman ryömintäkyvyn vastapainoksi moottori huutaa sitten maantiellä enemmän.

(Tuossa esimerkki siitä mitä ne koodinpätkät siellä tietokoneissa mahdollistavat: http://www.youtube.com/watch?v=FRMXt9QCiyw Ihan kivasti näyttävät jarrut simuloivan kitkalukkoja akseleilla vaikka oikeasti akselit ovatkin avoimet.)

Lähetetty: 14.01.2011. 9:32
Kirjoittaja filler
Juu, tuo on ihan älytön juttu, ettei vetopisteitä välttämättä ole ja se minuakin harmittanut omassa Jeepissäni melko lailla. Toki teetän siihen tuossa kevään aikana itse kunnolliset, muun "päivityksen" ohessa.

Mitä itse Trail Rated merkkiin tulee, niin se tuntuu olevan mielikuvamarkkinointi lätkä enemmänkin, kuin todiste auton todellisista kyvyistä.

Nosturin nokkaan

Lähetetty: 31.01.2011. 9:46
Kirjoittaja Liberty'05 CRD
Tutkin autonani nyt myös alapuolelta tutun korjaamolla.
Ihan hyvältä kaikki näytti, sellainen hiukan ihmetytti että siellä oli todella vahvasta 4-5 mm teräslevystä tehdyt suojat moottorin ja koko vaihdelaatikko osien alla.
Onkohan ne olleet jotenkin vakiona vai edellisen omistajan asentamia? Ainoastaan takaperä oli ilman suojaa.

Epämääräisen kolahtelun syy ei ainakaan täysin varmasti vielä selvinnyt mutta voi olla että vaihdelaatikon petinä olevat kumityynyt oli liiaksi pehmentyneet ja laatikko pääsee joissain tilanteissa kolahtamaan jonnekin.
Pallonivelissä ei väljyyttä tuntunut