jeepin neliveto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
jakkes
Viestit: 13
Liittynyt: 21.03.2011. 20:08
Paikkakunta:

jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja jakkes » 22.03.2011. 10:59

moi kaikille
osaisiko joku kertoa mitä todella tapahtuu kun -90 4l cherokeen neliveto laitetaan päälle ja samoin hidas neliveto.
kaverilla on lyhyt pajero auomaattilootalla ja kaikki mahdolliset lukot autossaan ja alan kyllästymään tähän ylivertaisuuteen ja omaan lähes city maasturi vertailuun.tosin olen joutunnut hinaamaan useamman kerra ko pajeron milloin mistäkin jumista , mutta selitys kiinni jäämisellä on aina sama
"eihän sitä jää koskaan kiinni jos ei uskalla kokeilla(samat reissut olen kuitenkin aina ajannut)
nyt olis kiva saada oikeata tietoa alan ihmisiltä
terveisein uusi jäsen foorumilla jakkes

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.03.2011. 11:03

Jos on osa-aikainen neliveto (siis löytyy vain 2HI, 4HI, N ja 4LO), niin voimaa menee eteen ja taakse yhtä paljon!! Mitään lukkoja se ei kytke, vain etuvedon mukaan!!

Kun kytkee 4LO asennon päälle, sama kuin edellä, mutta alennusvaihteisto lisää vääntöä, vauhdin hinnalla!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 22.03.2011. 14:46

JAMANT kirjoitti: Mitään lukkoja se ei kytke
Ja miksi kytkisikään, takatasauspyörastössä on vakiona yleensä kitkalukko ja jakolaatikossa ei tasauspyörästöä em. tapauksessa ole
(eli tilanne sama kuin jos jatkuvanelivetoisen tasauspyöröstössä 100% lukko.)
Ja etuakselilla yleensä ei vakiona lukkoa ole.

"Perusnelivetoteoriaanoviisiltanoviisille";

jatkuva neliveto ilman yhtäkään lukkoa:
yksikin rengas ilmassa tahi heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto taka-akselin lukolla:
Toinen eturengas ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto jakolaatikon lukolla:
Toinen eturengas ja toinen takarengas ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto jakolaatikon ja taka-akselin lukolla:
Toinen eturengas ja molemmat takarenkaat ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku ( vastaa keskiverto orkkis XJ:tä)


jatkuva neliveto jakolaatikon ja taka-akselin sekä etuakselin lukolla:
molemmat eturenkaat ja molemmat takarenkaat ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku


M Arkku
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.03.2011. 14:54

Kitkalukot on kyllä olleet optioita, paitsi joissain malleissa (Limited??, eikun ei oo siinäkään, näköjään myyntikansion ilmoituksen mukaan on Optional)!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 22.03.2011. 15:00

JAMANT kirjoitti:Kitkalukot on kyllä olleet optioita, paitsi joissain malleissa (Limited??, eikun ei oo siinäkään, näköjään myyntikansion ilmoituksen mukaan on Optional)!!!
No joo lisävaruste, hyvä on. mutta enemmän kuin yleinen sellainen.

M Arkku
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.03.2011. 15:04

kmarkkuvv kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Kitkalukot on kyllä olleet optioita, paitsi joissain malleissa (Limited??, eikun ei oo siinäkään, näköjään myyntikansion ilmoituksen mukaan on Optional)!!!
No joo lisävaruste, hyvä on. mutta enemmän kuin yleinen sellainen.

M Arkku
Aika useassa Jeepissä, mitä mulla käy, on ihan avoin takaperä, ilman mitään lukkoja!! Mutta kyllähän niitä kitkalukollisiakin on!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

4x4_76
Viestit: 77
Liittynyt: 31.03.2008. 13:59
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja 4x4_76 » 22.03.2011. 16:12

kmarkkuvv kirjoitti:jatkuva neliveto ilman yhtäkään lukkoa:
yksikin rengas ilmassa tahi heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto taka-akselin lukolla:
Toinen eturengas ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto jakolaatikon lukolla:
Toinen eturengas ja toinen takarengas ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku

jatkuva neliveto jakolaatikon ja taka-akselin lukolla:
Toinen eturengas ja molemmat takarenkaat ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku ( vastaa keskiverto orkkis XJ:tä)


jatkuva neliveto jakolaatikon ja taka-akselin sekä etuakselin lukolla:
molemmat eturenkaat ja molemmat takarenkaat ilmassa tai heikkokitkaisella alustalla -> ei liiku


M Arkku
Sen verran tarkentaisin, että niin kauan kun auto liikkuu, niin ei ne lukot ole välttämättömät. Liikkeelle saaminenkaan ei aina vaadi lukkoja vaikka olisi lumessa jumissa. Jos edes sentin liikkuu, niin saattaa päästä jumista irti, vaatii kyllä kärsivällisyyttä ja tarkkaa jarrun ja kaasun käyttöä. Toki lukoista on iso apu, mitä jäykempi alusta sen enemmän lukkoja tarvii. Oleellisinta etenemisen kannalta kuitenkin on ajolinja, ja sopiva vauhti.
Heikki

Jeep Grand Cherokee Limited '96 5.2

ex Jeep Cherokee -88, 4.0 + AW-4 + Selec-Trac

jakkes
Viestit: 13
Liittynyt: 21.03.2011. 20:08
Paikkakunta:

jeepin neliveto

Viesti Kirjoittaja jakkes » 22.03.2011. 19:08

kiitoksia vastauksista, asia valaistui jonkin verran
autosssani on kitkalukko ja tämän talven lumilla olen joutunnut kahlaamaan
usein niinkin syvässä lumessa että puoli maskia on toiminnut aurana ja ojissa on tullu käytyä (metsäautotien raveissa) lukematon kerta ja aina olen päässy hitaalla perällä ylös ja renkaina on tavalliset contin 235:set
jotenkin tuntuu oudolta ettei autossa ole lukkoja koska kyllä kaikki nurkat raapii kun joutuu antamaan kenkää urakalla
terv jakkes

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 23.03.2011. 14:59

JAMANT kirjoitti:Jos on osa-aikainen neliveto (siis löytyy vain 2HI, 4HI, N ja 4LO), niin voimaa menee eteen ja taakse yhtä paljon!! Mitään lukkoja se ei kytke, vain etuvedon mukaan!!

Kun kytkee 4LO asennon päälle, sama kuin edellä, mutta alennusvaihteisto lisää vääntöä, vauhdin hinnalla!!
Ihan mielenkiinnosta... Mitäs tapahtuu tässä toisessa mallissa??? Missä voi valita myös jatkuvan nelivedon, siinähän kaiketi on keskelläkin tasauspyörästö???

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.03.2011. 15:45

Anagonda67 kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Jos on osa-aikainen neliveto (siis löytyy vain 2HI, 4HI, N ja 4LO), niin voimaa menee eteen ja taakse yhtä paljon!! Mitään lukkoja se ei kytke, vain etuvedon mukaan!!

Kun kytkee 4LO asennon päälle, sama kuin edellä, mutta alennusvaihteisto lisää vääntöä, vauhdin hinnalla!!
Ihan mielenkiinnosta... Mitäs tapahtuu tässä toisessa mallissa??? Missä voi valita myös jatkuvan nelivedon, siinähän kaiketi on keskelläkin tasauspyörästö???
Jep, silloin asennossa FULL-TIME on keskitasauspyörästö käytössä ja ainakin toi mitä äsken tossa pihalla kokeilin sillä asennolla ei tee liukkaalla mitään, takapää sutii ja etupää ei vedä :lol: :lol:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 23.03.2011. 16:09

JAMANT kirjoitti:
Anagonda67 kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Jos on osa-aikainen neliveto (siis löytyy vain 2HI, 4HI, N ja 4LO), niin voimaa menee eteen ja taakse yhtä paljon!! Mitään lukkoja se ei kytke, vain etuvedon mukaan!!

Kun kytkee 4LO asennon päälle, sama kuin edellä, mutta alennusvaihteisto lisää vääntöä, vauhdin hinnalla!!
Ihan mielenkiinnosta... Mitäs tapahtuu tässä toisessa mallissa??? Missä voi valita myös jatkuvan nelivedon, siinähän kaiketi on keskelläkin tasauspyörästö???
Jep, silloin asennossa FULL-TIME on keskitasauspyörästö käytössä ja ainakin toi mitä äsken tossa pihalla kokeilin sillä asennolla ei tee liukkaalla mitään, takapää sutii ja etupää ei vedä :lol: :lol:
Kyllä minä ainakin olen kokenut full-time asetuksen erittäinkin hyväksi. Talvet on menty tuolla asetuksella, sillä pelkällä takavedolla ainakin Liberty pyörii risteyksissä, kuin puolukka pil#¤%ssa. Maastokäytössä toki tilanne on toinen.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 24.03.2011. 8:26

Onkohan se Liberty "kiikkerämpi" ku XJ??? Meinaan koko talvi mentiin takavedolla eikä ongelmia ollu... Niin, tietty uudet nastarenkaat mallia C alla 8) Pari kertaa suoralla hapettaessa kyl perä lähti aika hätäseen sivulle... :lol:

Avatar
filler
Viestit: 323
Liittynyt: 25.12.2009. 16:33
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja filler » 24.03.2011. 8:58

Anagonda67 kirjoitti:Onkohan se Liberty "kiikkerämpi" ku XJ??? Meinaan koko talvi mentiin takavedolla eikä ongelmia ollu... Niin, tietty uudet nastarenkaat mallia C alla 8) Pari kertaa suoralla hapettaessa kyl perä lähti aika hätäseen sivulle... :lol:
En ole itse saanut kunniaa kokeilla XJ:tä, joten ei vertailupohjaa. Itselläni ei ole kuitenkaan kahta sanaa kummalla ajelen talviliukkaat, takavedolla, vaiko full time nelivedolla.
Onhan se tietysti kaasujalankin painosta kiinni, kuinka vakaasti matka taittuu, mutta KJ:n perä kyllä arvaamattoman äkkiä karkaa.
Itse asiassa en näe mitään syytä olla käyttämättä full time asetusta, kun sellainen kuitenkin löytyy. Polttoainetta kuluu ehkä hieman enemmän, mutta meno on aivan toisenlaista niin risteyksistä lähdettäessä, kuin muutenkin.
Jeep Liberty 3.7 Limited -04
OME 3" + gen 4.5 JBA UCA, custom CV axle assembly, 31/10.5R15, 8.25 + Powertrax No-Slip + Crane

www.ifsjeepers.com
www.jeepkj.com
www.lostjeeps.com

if you break it, upgrade!

Avatar
Liberty'05 CRD
Viestit: 82
Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Liberty'05 CRD » 24.03.2011. 12:34

Olen samaa mieltä full time asennolla ajellaan vaikka silläkin saa takapään luisuun. Mutta liukkaalla lähtö esimerkiksi risteyksistä on todella helppoa ja huoletonta. Ei tarvitse isoa rakoa liikenteessä. Part time nelivetoa kokeilin kun kävin jäätä pitkin mökillä tuossa muutama viikko sitten, ei haitannut vaikka olikin auraamatonta taivalta!

Toki kyllähän ne lukot tai oikeastaan niiden puuttuminen huikan ihmetyttää vaikka en ole niitä koskaa tuolla autolla vielä tarvinnut.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 24.03.2011. 14:38

Anagonda67 kirjoitti:Onkohan se Liberty "kiikkerämpi" ku XJ??? Meinaan koko talvi mentiin takavedolla eikä ongelmia ollu... Niin, tietty uudet nastarenkaat mallia C alla 8) Pari kertaa suoralla hapettaessa kyl perä lähti aika hätäseen sivulle... :lol:
onko sulla vanha diisseli tahi 2.5 bensa?
Mun 4.0 HO:lla jos pelkällä takavedolla yrittää, niin ei oikeata nilkkaa niin varovasti pysty oikaisemaan etteikö kylki näy eteen.
Kesäsateellakin vähän samaa taipumusta.

Kyllä mulla on "parttime 4WD" talvisin ihan "fultime"! (ja kesällä sateella tahi hiekkateillä)
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Kirjoita vastaus