Johan August
04.10.2012, 23:03
Mikä on normaali öljynpaine Jeepin 5.2l kasissa?
Huomasin tuossa että oma 235tkm ajettu Grand Cherokee pudottaa paineen ainakin oman mittarin mukaan tyhjäkäynnillä lähes nollaan, kuumalla moottorilla. Kierroksilla paine on 2.5 bar luokkaa, Öljyinä Mobilin Delvac 10W-30.
Lieneekö hankalasti korjattava vika?
petroman
05.10.2012, 00:53
Vaihda öljylaatua. Vaikka 5w-40:een. Omassa 4litrasessa oli samaa häikkää..
Johan August
05.10.2012, 22:57
Onko öljyn tyypillä väliä?(synteettinen tai mineraali) entä merkillä, minkä valmistajan öljy olisi soveliasta vanhalle kasille?
petroman
06.10.2012, 00:24
Enpä häntä tiedä.. Itse yritin ajella 10w-30-ölpällä(mineraali) jonkin aikaa, ja varsinkin kesäkuumalla paineet lörpsähti aikas matalalle tyhjäkäynnillä.
Sitten sijoitin KingOils 5w-40-synteettiset halpisöljyt, ja kas kummaa: Paineet pysyy ja huomattavasti tasaisempana lämpötilasta/kierrosluvusta riippumatta.
Omassa koslassa 4.0ho-kuutonen siis..
Timo_L
06.10.2012, 00:45
Onhan se paskojen tai väärien öljyjen käyttö tietysti yksi keino saada öljynpainemittari näyttämään sopivia lukemia.. ei se kyllä mitään korjaa jos jotain on rikki
5W-30 on sekä 4.0 että 5.2/ 5.9 Jeepin ruiskukoneisiin oikea öljy jokseenkin kaikissa normaaleissa täkäläisissä olosuhteissa (äärikylmä tai kuuma niin sitten voisi olla syytä vaihtaa muuhun). Jos pienellä viskositeetin muutoksella tulee isoja eroja öljynpaineeseen niin taitaa silloin olla joko koneremonttia, tai ainakin öljynpainemittarin anturin vaihtoa tiedossa.
Tosin eipä nämä niin ronkeleita ole öljyn suhteen. Täyssynteettisiä olen itse käyttänyt sekä nelilitraisessa että 5.9:ssä, on se kuitenkin jonkin sortin vakuutus kylmäkäynnistyksissä varsinkin. Jos ei ole varaa ostaa täyssynteettistä, niin ehkä kannattaa vaihtaa bensakrematorio 1.0 Nissan Micraan

vmt
06.10.2012, 01:34
Ei se kyllä haitaksi ole, jos se öljyn kuuman pään viskositeetti nyt sattuisikin olemaan 40. Tyhjäkäynnillä kun tuo öljynpaine ei ole speksien mukaankaan kuin alle 0,9 bar (ainakaan 4,0 H.O.:ssa), niin eipä paineet kummoiset ole, jos nyt kone sitten sattuukin olemaan jossain käyttötilanteessa normaalia käyntilämpötilaa kuumempana.
Vaikka nyt väärät öljyt sitten olisikin, niin halvat synteettiset 5W-40 on toimineet oikein hyvin ainakin tuossa nelilitraisessa. Tietty noin kovasti suositeltua öljyä jäykempi lisää kovasti bensankulutusta.

Timo_L
06.10.2012, 07:07
Juu ei se sinänsä iso ongelma ole juu, oli mulla joskus Castrolin 10W-40:ää keskellä talvea yhden öljynvaihtovälin kun oli sopiva purkinpohjallinen jäänyt.. ei se moottori siitä paukahtanut, öljynpaineet oli vähän korkeammalla
Edit: meinasin lähinnä sitä tuossa ekassa viestissä, että jos öljynpaineet on vaikkapa kuluneiden runkolaakereitten takia vähän alhaalla niin ei paksummilla öljyillä asiaa pitkäksi aikaa korjaa.
ahonkivi
06.10.2012, 10:58
-97 manuaalin mukaan minimi öljynpaine tyhjäkäynnillä (curb idle) on 6 psi (41,4 kPa).
Tietysti paksummilla oljyillä pitäisi olla enemmän.
Jos on epäilyksiä paineesta, kannattaa varmaan ihan mitata ne jollain luotettavalla mittarilla.
Johan August
07.10.2012, 12:19
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen

, miten lienee?
Gastrolin Magnatec 5W-40:stä käytän VW T4:ssa pitäisikö kokeilla sitä sitten, vai onko joku muu merkki soveliaampi?
Missäköhän tuo öljynpaine anturi sijaitsee tuossa 5.2:sessa?
ahonkivi
07.10.2012, 13:04
Kyllä siellä voi, ja taitaa olla jopa suositeltavaa käyttää synteettistä.
Paineanturi on jossain suodattimen yläpuolella.
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.
Timo_L
07.10.2012, 13:09
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen

, miten lienee?
Perustunee siihen, että jos sillä on koko elämänsä ajettu moniasteöljyillä ja koneeseen on kertynyt erinäköistä möhnää sisälle, niin täyssynteettisiin vaihdettaessa niiden putsausominaisuudet irrottaa kertymiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Ei kuitenkaan ole muuten mitään järkeviä syitä miksei ko. moottoreissa voisi tai pitäisi käyttää täyssynteettisiä öljyjä.
Johan August
07.10.2012, 17:25
Jos tuohon nyt ensitöikseen vaihtaa synteettiset öljyt niin olisiko kone ensin syytä huudella Forten kanssa?
piippu
07.10.2012, 18:19
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.
Valmistajahan antaa alimman mahdollisen käytettävän öljylaadun, joten tottakai (mielestäni) voi käyttää tuota luokitusta "parempaa" öljyä! Siis jos kuumaapäätä parannetaan öljyssä, niin eihän siitä mitään haittaa ole, se vain kestää kuumia olosuhteita paremmin menettämättä voitelukykyä. Tärkeinhän tuossa on tuo kylmänpään 5W kohta, jolla turvataan kylmäkäynnistyksessäkin riittävä voitelu, minkä valmistaja on katsonut riittämättömäksi esim. 15W-30 tai yksiasteöljyillä.
Ja onhan se korjaus, jos paineet pysyy korkeammalla paksumpana kuumana olevalla öljyllä....siis jos paineet on vaikka 1bar kuumana, niin kertoohan se jo että hyvin suurella tod.näköisyydellä yläkertakin saa nauttia öljystä, jota taas ei saa lievemmällä öljyllä, kun karkaa jo runkolaakerista pois! (siis koneen väljyyttähän se ei korjaa....sen tekee vain seppä, mutta tekohengityksenä loistava konsti

)
Johan August
13.10.2012, 16:44
Nyt on koneessa Mobilin 5W-50. Fortea en löytänyt joten käytin CRC:n Motor Flushia. Öljynpaineet pysyvät nyt tyhjäkäynnillä vajaassa 2 bar:issa.
Pitänee tehdä seuraava öljynvaihto jo 5000km päästä jos tuo synteettinen irroittaa öljykanaviin kertynyttä moskaa.