Sivu 1/1
Tyhjäkäynti sekaisin
Lähetetty: 15.09.2011. 7:43
Kirjoittaja scoffer
Noniin, ongelma on varmaankin tuttu aika monillekin ja tästä löytää helposti etsimällä paljonkin tietoa. Ongelma onkin, että Jeepissä on useita antureita ja sensoreita joiden paskaisuus / hajoaminen aiheuttaa näitä oireita ja minä ainakaan en erota mikä vaikutti mihinkin
Kyseessähän oli tuo -90 4.0 XJ
Jo pidempään tyhjäkäynti on aaltoillut 500-900rpm välillä, en reagoinut kun ei juuri haitannut. Nyt huomasin yllättäen, että ainakin lämpimällä koneella kierrokset jäivät tyhjäkäynnillä välillä 1000-1500rpm kierrosnopeuteen.
Olikos tää nyt MAP-anturi sitten joka on syynättävä? Joku viisaampi voisi samalla selittää oireilevan sensorin vaikutukset jotta muutkin oppisivat tietämään mitä oireita voi aiheuttaa

Lähetetty: 15.09.2011. 9:18
Kirjoittaja JAMANT
IAC-venttiili, siis tyhjäkäynti-ilma-säätö-venttiili, hoitaa tyhjäkäynnin säädön!! Ja jos kuumana joka kerta jättää kierrokset ylös, sullä on joko toi IAC-venttiili jumissa auki tai ilmavuoto läpän ja imuventtiilin välillä, koska happitunnistin kertoo tietokoneelle että ollaan laihalla ja PCM lisää polttoainetta, että ei tulisi mäntä/venttiilivauriota ja kierrokset vain nousee!! Eli -90:seen se IAC olis tuo:
http://www.jamant.fi/iacventtiili-xjmj- ... p-787.html
Lähetetty: 17.09.2011. 21:05
Kirjoittaja scoffer
Kiitokset, perehdytäänpä asiaan kun huomenna saa vielä duuniviikon loppumaan. Pystyykös tota viallista venttiiliä todentaa jotenkin helposti vai onko ainoa testitapa vaihto?
Lähetetty: 19.09.2011. 6:44
Kirjoittaja Jorma
Ekaks kattoisin ettei oo kökköä päässyt kertymään siihen tyhjäkäyntiventtiiliin ja puhistaa sen.
Oikeastaaan ainoa testi mitä mulla tulee mieleen että sille voi tehdä on tukkia sen ilmanotto tyhjäkäynnillä ja kuunnella vaikuttaako se kierroksiin.
Paikka löytyy kaasuläpän vierestä kun irrottaa suodattimelta tulevan röörin.
Jos ei auta niin sitten hakisin niitä ilmavuotoja muualta. Voi löytyä niistä muovisista alipainelinjoista joita risteilee konehuoneessa, jarrutehostimesta, alipaineakusta jos se yleensä on tallessa, alipainekelloista (egr,ilmanotto,lämppäri). Imusarjan pulttien tiukkuus, kaasuläpän vapaa sulkeutuminen (vaijerit, toppari).
Sensoreista kaasuläpän asennontunnistin, molemmat lämpöanturit, happianturi ja alipaineanturi ainakin vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja ne voi mitata ihan yleismittarilla.
viewtopic.php?t=1388
Re: Tyhjäkäynti sekaisin
Lähetetty: 24.10.2016. 17:10
Kirjoittaja scoffer
Muita tulevaisuuden tuskailijoita varten vielä. Eihän siinä mennyt kuin viisi vuotta, mutta nyt oli pakko ottaa auki kun ei läpäissyt enää pakokaasumittausta. IACin putsasin, ei apua, ehkä jopa tyhjäkäynti vähän huononi kylmänä.
Ja sitten se vika.. imusarjan kanavien välistä tiiviste kadonnut ajan myötä.

Re: Tyhjäkäynti sekaisin
Lähetetty: 25.10.2016. 10:07
Kirjoittaja rane58
http://jamant.fi/fi/tuote/2463476-iac-v ... ro83503643
-Tuosta osasta pitää ottaa musta suoja "skordari" pois että näkyy metallinen liuku osa?
Taassekyseleetyhmiä.

Re: Tyhjäkäynti sekaisin
Lähetetty: 25.10.2016. 10:40
Kirjoittaja JAMANT
Joo, se on näköjään kuvattu kuljetussuoja päällä...