Liuta kysymyksiä tuoreesta KJ:stä
Lähetetty: 21.09.2011. 22:28
Morjens!
Tuli uitettua puolivahingossa Cherokee Frankfurtista talviautoksi ja kun nelikoista ja Jeepeistä ei ole juurikaan kokemuksia, niin muutema nyanssi autossa askarruttaa.. Myös talvivarusteluvinkit kiinnostavat ja pari juttua pitäisi korjata/parannella.
Kyseesä on siis -03 Cherokee Renegade 2.8 CRD jossa extrana DOTZ:in 18" pyörät, FOX -rosterinen tuplaputkisto (takaosa), ohjelmoitu boksi ja Eibachin +40mm vieterit ja iskarit. Ostohetkellä 97300 ajettu ja huoltokirjakin täsmäsi maahantuojan rekisteriin..
Kuva on vissiin aina kiva
http://irc-galleria.net/user/Spud_75/picture/126399366
Nyanssit:
Laatikko vaihtaa aluksi hienosti, mutta kolmosen yli hyppää aika vauhdilla ja käyttää kierroksia todella alhaalla neloselle mentäessä pienen jurinan saattelemana. Samanlainen jurina kun ajaisi manuaalilaatikolla ihan liian suurella vaihteella. Tätä olen jo oppinut hieman paikkaamaan kaasun kevennyksellä hetki ennen jurinan alkua, mutta kiinnostaisi silti onko tuo ihan normaalia / onko tuolle jotain tehtävissä? Sama tilanne vaikka kytkee loikkarivaihteen pois.
Jostain vetopuolelta tuleva tärinä ja jurina 120-150 nopeuksissa. Ei vaikuta renkaiden tasapainotusongelmalta. Mistä tuo voisi johtua? Kardaanit? Laatikoiden laakerointi? Kardaani epätasapainossa?
Parkkitutka? Tuossa on 4 parkkitutkanastaa takapuskurissa mutta netistä, ohjekirjasta tai Haynesista en löytänyt mitään tietoa ko. varusteesta. Onkohan tuo jälkiasennettu? Johdot antureista kyllä lähtee mutta eipä tuo itsestään mitään ilmoittele, mistään ei löydy siihen liittyvää kytkintä eikä nopealla vilkaisulla ohjausboksiakaan. Onko muilla tuota varustetta ja vinkkiä päällekytkemiseen?
Parantelu/korjailu:
Ahtoputki hikoilee vähän huohotusöljyä, kannattanee vaihtaa. Mistä kannattaisi kysellä edullista varaosaa / onko jälkituotantona vahvempaa tavaraa tarjolla?
Ilmastoinnin kompuran ja kennon välinen paineputki on murtunut kompuran laipan juuresta. Kannattaako juottaa kuntoon vai saako jostakin kohtalaiseen hintaan uusia?
Nykyisillä 255/55/18 -renkailla raapii hieman eturenkaiden takana sisälokareissa oleviin ulokkeisiin kun kääntää pyörät ääriasentoon. Onko noilla ulokkeilla joku erityinen funktio vai kannattaisiko leikata kokonaan pois ja hitsata pala muovia tilalle? Vai menisikö kuumailmapuhaltimella ja ruttuun painamalla? Onko jollakin ollut samanlaisia ongelmia?
Sisusta on kuskin penkkiä lukuunottamatta lähes koskematon joten ajattelin hommata ainakin takakonttiin muovi tai kumimaton. Markkinoilla näytti olevan vähän joka lähtöön noita mutta olisiko täällä jo jotain hyväksi havaittua ja enemmänkin jäykkää, muotoonvalettua kaukalomallista? Syksyllä tulee käytyä snorkkelin ja märkkärin kanssa kalahommissa ja ei viitsisi kastella karvalankasisustaa ihan huvikseen
Talvivarustelu:
Vakiovanteille hommasinkin jo 245/70/16 HKPL 5:t mutta lämmityspuoli askarruttaa vielä. Saako tuohon jenkeistä jotain virallista lohkolämmitintä vai onko ainoa vaihtoehto Defan letkulämmitin? Jenkkilän autonmyynti-ilmoituksissa ainakin mainitaan moottorinlämmitin. Defalta en löytänyt ihan 100% varmaa tietoa mikä elementti tuonne käy. Onkohan joku asentanut letkulämmitintä ja hyvällä tuurilla muistaisi vielä lämmittimen koodinkin? Webasto / Eberi ei ole vaihtoehto koska työmatka on vain 2,5-6km.
Pohja näyttäisi olevan toistaikseksi ruosteeton ja voitelen sinne kunnon myrkyt höyrypesun jälkeen. Astinlaudat on tarkoitus myös vetää puhtaaksi, vedellä kunnon myrkkymaalit + kiveniskumassat alle ja mattamusta pintaan. Hopean värisenä nuo istuu jotenkin hölmösti sivulinjaan.. Mutta tuosta pohjasta. Onko nuo KJ:t miten herkkiä reikiintymään? Onko semmoisia paikkoja joihin kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota pohjaa massatessa? Koteloihin oli myös tarkoitus tunkea aineet sisälle.
Tässä nyt alkuun
Kiitokset jos jaksoit lukea tänne asti ja isompi kiitos jos löytyy jotain vinkkiä noihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin!
Jos pääkaupunkiseudulta löytyisi KJ:n omistajaa jolla on hyvä tuntuma minkälainen tuon PITÄÄ olla, niin käyttäisin mielelläni oman kikottimen koeajettavana pullakahvia vastaan. Selviäisi onko mulla liian herkkä perse maastoautoiluun vai onko nuo tärinät ja jurinat todellisia
Ensimmäinen Jeeppi, neliveto, maasturi jne. niin ei ole juurikaan referenssiä pohjilla 
Tuli uitettua puolivahingossa Cherokee Frankfurtista talviautoksi ja kun nelikoista ja Jeepeistä ei ole juurikaan kokemuksia, niin muutema nyanssi autossa askarruttaa.. Myös talvivarusteluvinkit kiinnostavat ja pari juttua pitäisi korjata/parannella.
Kyseesä on siis -03 Cherokee Renegade 2.8 CRD jossa extrana DOTZ:in 18" pyörät, FOX -rosterinen tuplaputkisto (takaosa), ohjelmoitu boksi ja Eibachin +40mm vieterit ja iskarit. Ostohetkellä 97300 ajettu ja huoltokirjakin täsmäsi maahantuojan rekisteriin..
Kuva on vissiin aina kiva

Nyanssit:
Laatikko vaihtaa aluksi hienosti, mutta kolmosen yli hyppää aika vauhdilla ja käyttää kierroksia todella alhaalla neloselle mentäessä pienen jurinan saattelemana. Samanlainen jurina kun ajaisi manuaalilaatikolla ihan liian suurella vaihteella. Tätä olen jo oppinut hieman paikkaamaan kaasun kevennyksellä hetki ennen jurinan alkua, mutta kiinnostaisi silti onko tuo ihan normaalia / onko tuolle jotain tehtävissä? Sama tilanne vaikka kytkee loikkarivaihteen pois.
Jostain vetopuolelta tuleva tärinä ja jurina 120-150 nopeuksissa. Ei vaikuta renkaiden tasapainotusongelmalta. Mistä tuo voisi johtua? Kardaanit? Laatikoiden laakerointi? Kardaani epätasapainossa?
Parkkitutka? Tuossa on 4 parkkitutkanastaa takapuskurissa mutta netistä, ohjekirjasta tai Haynesista en löytänyt mitään tietoa ko. varusteesta. Onkohan tuo jälkiasennettu? Johdot antureista kyllä lähtee mutta eipä tuo itsestään mitään ilmoittele, mistään ei löydy siihen liittyvää kytkintä eikä nopealla vilkaisulla ohjausboksiakaan. Onko muilla tuota varustetta ja vinkkiä päällekytkemiseen?
Parantelu/korjailu:
Ahtoputki hikoilee vähän huohotusöljyä, kannattanee vaihtaa. Mistä kannattaisi kysellä edullista varaosaa / onko jälkituotantona vahvempaa tavaraa tarjolla?
Ilmastoinnin kompuran ja kennon välinen paineputki on murtunut kompuran laipan juuresta. Kannattaako juottaa kuntoon vai saako jostakin kohtalaiseen hintaan uusia?
Nykyisillä 255/55/18 -renkailla raapii hieman eturenkaiden takana sisälokareissa oleviin ulokkeisiin kun kääntää pyörät ääriasentoon. Onko noilla ulokkeilla joku erityinen funktio vai kannattaisiko leikata kokonaan pois ja hitsata pala muovia tilalle? Vai menisikö kuumailmapuhaltimella ja ruttuun painamalla? Onko jollakin ollut samanlaisia ongelmia?
Sisusta on kuskin penkkiä lukuunottamatta lähes koskematon joten ajattelin hommata ainakin takakonttiin muovi tai kumimaton. Markkinoilla näytti olevan vähän joka lähtöön noita mutta olisiko täällä jo jotain hyväksi havaittua ja enemmänkin jäykkää, muotoonvalettua kaukalomallista? Syksyllä tulee käytyä snorkkelin ja märkkärin kanssa kalahommissa ja ei viitsisi kastella karvalankasisustaa ihan huvikseen

Talvivarustelu:
Vakiovanteille hommasinkin jo 245/70/16 HKPL 5:t mutta lämmityspuoli askarruttaa vielä. Saako tuohon jenkeistä jotain virallista lohkolämmitintä vai onko ainoa vaihtoehto Defan letkulämmitin? Jenkkilän autonmyynti-ilmoituksissa ainakin mainitaan moottorinlämmitin. Defalta en löytänyt ihan 100% varmaa tietoa mikä elementti tuonne käy. Onkohan joku asentanut letkulämmitintä ja hyvällä tuurilla muistaisi vielä lämmittimen koodinkin? Webasto / Eberi ei ole vaihtoehto koska työmatka on vain 2,5-6km.
Pohja näyttäisi olevan toistaikseksi ruosteeton ja voitelen sinne kunnon myrkyt höyrypesun jälkeen. Astinlaudat on tarkoitus myös vetää puhtaaksi, vedellä kunnon myrkkymaalit + kiveniskumassat alle ja mattamusta pintaan. Hopean värisenä nuo istuu jotenkin hölmösti sivulinjaan.. Mutta tuosta pohjasta. Onko nuo KJ:t miten herkkiä reikiintymään? Onko semmoisia paikkoja joihin kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota pohjaa massatessa? Koteloihin oli myös tarkoitus tunkea aineet sisälle.
Tässä nyt alkuun

Jos pääkaupunkiseudulta löytyisi KJ:n omistajaa jolla on hyvä tuntuma minkälainen tuon PITÄÄ olla, niin käyttäisin mielelläni oman kikottimen koeajettavana pullakahvia vastaan. Selviäisi onko mulla liian herkkä perse maastoautoiluun vai onko nuo tärinät ja jurinat todellisia

