Sivu 1/6

Muhkea kulutus, onko normaalia?

Lähetetty: 19.01.2012. 12:36
Kirjoittaja ItalianStallion
Hankin muutama kuukausi sitten 2.8 CRD KJ:n. Mitään säästöpossua ei ollut tarkoituskaan hankkia, mutta silti tuon ruokahalu on mielestäni melkoinen. Alkuun ajoin melko paljon matka-ajoa, jolloin kulutus asettui 10 litran tuntumaan. Kaupunkipainotteisesti ajellen kulutus on ollut noin 13 litraa. Ensimmäiset melkein pakkaskelit ja hyvin kaupunki/taajamapainotteinen ajo nostivat kulutuksen 20 litraan. Mielestäni tuo on dieselille melko tajuton kulutus. Kulutuksen ole laskenut ihan litrat jaettuna kilometreillä. Hiukan jo ihmettelinkin, kun tankillisella pääsi alle 300 kilometriä.

Auto on toki korotettu, mutta eihän tuon pitäisi juurikaan kaupunkikulutukseen vaikuttaa? Pitäisköhän tuonne runtata joku uusi softa, sillä nuo lukemat alkavat olemaan jo kipukynnyksellä?

Millaisia lukemia muut kohtalotoverit ovat CRD KJ:llä ajaneet. Auto on siis automaatti.

Sama olis kai hankkia GC bensakasilla, tulisi kaiketi halvemmaksi :D

Lähetetty: 19.01.2012. 13:38
Kirjoittaja filler
onko termostaatti kunnossa?
ei tuo 2.8 CRD minullakaan tuoppiin sylkenyt ja liemi maistui.
Muistaakseni 13-14L oli keskikulutus seka ajossa.
3.7 menee melkein samaan.
MAP anturikin saattaa olla likainen? -->http://liberty.eurekaboy.com/mapsensor.htm

Lähetetty: 19.01.2012. 13:46
Kirjoittaja ItalianStallion
Termari on vaihdettu viime vuonna. Auto lämpenee tosi nopeasti ja lämmöt nousevat mittarin mukaan puoleen väliin.

Pitääpä kurkata tuo MAP-anturi. Kiitoksia vastauksesta.

Lähetetty: 19.01.2012. 14:02
Kirjoittaja kippari
Mulla auton oma tietokone sanoo 8,2-9,7 l/100km.
Tuolle välille menee kesällä ja talvella.

Pitänee mullakin tarkastaa ihan laskemalla, että heittääkö paljon todellisuudesta.

Lähetetty: 19.01.2012. 15:59
Kirjoittaja ItalianStallion
kippari kirjoitti:Mulla auton oma tietokone sanoo 8,2-9,7 l/100km.
Sinulla taitaa olla manuaali? Ei taida kuitenkaan ihan pelkästään sillä selittyä tuo ero? Minulla on ajotietokoneessa 4000 kilometriä ja se näyttää 12,5. Alkuun jaksoin pitää siitä kirjaa ja mielestäni se näyttää lähes oikein. Sittemmin olen laskenut aina tankatessa ja viimeisin oli varsinainen Jytky, 19,95 l/100km. Breathtaking.

Lähetetty: 19.01.2012. 16:30
Kirjoittaja kozel
Mulla tuo 2.5 crd -02 manual KJ on tässä 3kk ahkeran Eberin käytön kanssa vieny evästä 9,5-12.5L/100km

12.5 tuli jo sitten ison kärryn kanssa puukuormalla ja 3 ehjällä renkaalla kun yksi puhki.

Kesällä normi katukumeilla 80km/h kun pitää siinä max nopeutena niin 8.2l/100km on pienin mihin on päässyt.

Kulutukseen vaikuttaa aika paljon mitkä öljyt perässä on. Noilla nykyisillä 90-140 öljyillä minimi kulutus on siinä 9l/100km.

Lähetetty: 20.01.2012. 7:52
Kirjoittaja kippari
ItalianStallion kirjoitti:
kippari kirjoitti:Mulla auton oma tietokone sanoo 8,2-9,7 l/100km.
Sinulla taitaa olla manuaali? Ei taida kuitenkaan ihan pelkästään sillä selittyä tuo ero? Minulla on ajotietokoneessa 4000 kilometriä ja se näyttää 12,5. Alkuun jaksoin pitää siitä kirjaa ja mielestäni se näyttää lähes oikein. Sittemmin olen laskenut aina tankatessa ja viimeisin oli varsinainen Jytky, 19,95 l/100km. Breathtaking.
Automaatti on mullakin. Noin isot erot kulutuksessa laittaa kyllä miettimään, että paljokohan mullakin oikeesti menee..

Joka tapauksessa käyn jkl-kni-jkl yhellä tankkauksella ja vielä töissäkin sen jälkeen, joten ~650km ainakin pääsen tankilla.

Lähetetty: 20.01.2012. 10:13
Kirjoittaja ItalianStallion
Omassa autossani on tullut ajettua tankillisella 300-500 kilometriä. Ihan kuivaksi en sitä ole ajanut, mutta lähestulkoon, eli kyllä minulla on juoppo auto.

Pitääpä alkaa tutkailemaan aihetta ihan tosissaan. Insan Mountain, ei taida olla ihan vierintävastukseltaan paras mahdollinen rengas, vaikka se vaikuttaakin kompromissilta kuviointinsa suhteen. Ilmanputsari ja tuo MAP-anturi pitää kurkkia ihan ensimmäiseksi. Hyllystä pitäisi löytyä jotain Motonetin lisäainetta (Redline tms.), jolla muinoin sain Sitikan Hdi-koneen lopettamaan savuttamisen. Jeeppi ei pahemmin savua, mutta kokeillaan sitäkin silti

no niin

Lähetetty: 20.01.2012. 13:02
Kirjoittaja Hunter
Mulla 2,5 crd(manuaali tietysti) ja keskikulutus alle 10l ja tämä on normaalia suurempi kulutuslukema ja selittyy sillä että viikonloppuisin ollaan jahdissa ja ryömitään lumessa ja mettäautoteillä. Kyllä noi lukemat tuntuu todella korkeilta mitä tuossa kerroitte. Niin ja Eberillä lämmitetään aamuisin ja jahdissa.

Lähetetty: 20.01.2012. 13:38
Kirjoittaja ZJussi
ItalianStallion kirjoitti:Omassa autossani on tullut ajettua tankillisella 300-500 kilometriä. Ihan kuivaksi en sitä ole ajanut, mutta lähestulkoon, eli kyllä minulla on juoppo auto.

Pitääpä alkaa tutkailemaan aihetta ihan tosissaan. Insan Mountain, ei taida olla ihan vierintävastukseltaan paras mahdollinen rengas, vaikka se vaikuttaakin kompromissilta kuviointinsa suhteen. Ilmanputsari ja tuo MAP-anturi pitää kurkkia ihan ensimmäiseksi. Hyllystä pitäisi löytyä jotain Motonetin lisäainetta (Redline tms.), jolla muinoin sain Sitikan Hdi-koneen lopettamaan savuttamisen. Jeeppi ei pahemmin savua, mutta kokeillaan sitäkin silti
Kuinkas isot noi insat on? Jos renkaan kehä on paljon vakiota suurempi , niin se kyllä vääristää kulutuslukemia useilla litroilla. Tollainen kulutus verrattuna muitten ilmoittamiin pitäis näkyä jokinkinlaisina ongelmina :roll:

Lähetetty: 20.01.2012. 18:44
Kirjoittaja ItalianStallion
Rengaskoko on 245/70-16, eli ei mitkään valtavat. En edes tiedä, mikä koko oikeasti pitäisi olla, mutta kehä tuskin on prosentuaalisesti kovin ratkaisevasti suurempi. Edes 10-20 prosentin muutos ei vielä tuo kulutusta ihan oikealle tolalle. Automaatti vie varmaan sen reilun litran, korotus ehkä puolikkaan ja karkeat renkaat toisen puolikkaan, silti ollaan melko paljon päälle noiden 2,5 CDR manuaalien kulutuksen. Ilmanputsari oli ihan tuoreen oloinen, eli sieltä ei vikaa löytynyt.

Lähetetty: 21.01.2012. 0:40
Kirjoittaja 28CRDKJ
Mulla meni 80 vauhtia sataselle ilman kärriä ja oikeen varpaankynnellä ajettuna 6.9 litraa... KJ 2,8 tomaatti saksan tehoboksilla höystettynä.

Lähetetty: 22.01.2012. 15:31
Kirjoittaja ItalianStallion
Mikä olisi järkevin tapa päivittää tuota moottorinohjaussoftaa, niistä lienee tässä tapauksessa lähinnä hyviä kokemuksia? Ymmärtääkseni KJ:ssä on voimansiirron puolesta suhteellisen turvallista ottaa koneesta hieman enemmän irti?

Lähetetty: 22.01.2012. 21:48
Kirjoittaja kozel
Mikä olisi järkevin tapa päivittää tuota moottorinohjaussoftaa, niistä lienee tässä tapauksessa lähinnä hyviä kokemuksia?
Itselle tuli ohjelmaan korjauksia Savonautotunen toimesta (www.savonautotune.fi) Tehoja ei otettu mutta muutettiin ahtopainekarttaa yms. että ei tule sitä piikkiä 2k rpm kohdalla.
Ymmärtääkseni KJ:ssä on voimansiirron puolesta suhteellisen turvallista ottaa koneesta hieman enemmän irti?
Voimansiirto kyllä mutta en tuosta VeneMoottorista lähtisi kovin tehoja repimään. Tai ainakin sitten pitää muistaa antaa lämmöt tasottua ennen ja jälkeen kun niitä tehoja haluaa. Kansi kai noissa voisi olla kestävämpääkin.

**********************************************
Noin muuten oletteko katsonu noita kulutuksia siitä tietokoneelta vai laskenu tankkausten yhteydessä. Nuo omat kulutukset on tankkausten yhteydessä laskettuja. Kannattaa noissa huomioida että tietokoneen laskema on keskiarvo 100km matkalle ja nuo omat kulutukset on keskiarvo siitä kilometrimäärästä mitä milloinkin on tankillisella päässyt.
Tietenkin tietokoneissakin on eroja miten ne on laitettu laskemaan.

Lähetetty: 23.01.2012. 10:46
Kirjoittaja ItalianStallion
Itse olen laskeskellut, kun en täysin luota noihin ajotietokoneisiin. Nyt on taas jännittävää nähdä kulutus, kun ulkona on 20 astetta pakkasta.

Eikös tästä samasta koneesta ole otettu reilut 160 heposta niissä viimeisimmissä Cherokee malleissa? Pitkä Wrangler käyttää myös 2.8:a, vaan onko kyseessä sama moottori?