Sivu 1/2

Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 09.09.2008. 11:37
Kirjoittaja Toni S.
XJ:llä tuntuu ainakin jenkeissä olevan jo puolimystinen maine täydellisyyttäkin parempana ajoneuvona. Mutta kertokaapa te jotka ihan oikeasti omistatte ja mielellään ajelette moisilla muutenkin kuin safareissa, millaista on elämä vanhemman XJ:n kanssa? Täytyykö olla paljonkin rassaamassa vai onko elämä tosiaan niin auvoisaa kuin jenkit antavat ymmärtää? :)

XJ!

Lähetetty: 09.09.2008. 16:02
Kirjoittaja ImacInnes
Oman -85 XJ:ni kanssa on ollut aika huolettomia kilometrejä, mittarissa taitaa olla jo 280000 km ja kertaakaan en ole tienpäälle jäännyt niin että en olisi saman päivän aikana ajamalla kotiin päässyt. (koputan heti puuta, kop kop)

Omassani on tehtaan jäljiltä 2,8 l V6 kone (GM) ja sähkökaasari ja vajaa vuosisitten öljyvuotojen takia sen avasin ja tein perus remontin.
Kaasarina on Varajet sähköinen kaasari ja täytyy myöntää että se ei ole ooikein kunolla ikinä toiminut vaikka on ollut allan asiantuntijoidenkin tutkittavana. Laiskahan tuo on, mutta hyvin on maastossa ja tiellä päässyt sinne mihin on halunutkin enkä ole vielä maastossa saannut sitä hajalle, tosin johtunee kevyemmistä reittivalinnoistani. Muutaman kolhun kyllä olen itseaiheuttaen siihen hankkinut.

Omani paino on vain 1450 kg joten vinssi keulalla sillä pääsisi mihin vain.

Pulttaa kiinni osiakin löytyy vaikka kuinka paljon ja edullisesti ison vedentakaa.

Mäntsälässä sitten katellaan kuin se kulkee ja Patriootti myös.

t.Ismo Ämmä

Lähetetty: 10.09.2008. 8:20
Kirjoittaja hentpe
Aikani ajelin ihan päivittäiset ajot 90 Limitedillä. Tekniikka tuntui kaikin puolin toimivan mutta..........

- löydä yli 100tkm ajettu jenkkikone joka ei vuoda öljyä (ei niitä ole)
- etuakselin vetarinstefa vuosi > hankalat korjata
- oikean yläpallonivelen vaihdoin pari kertaa samoin etuvetareiden ristinivelet (tarvike osat ei näköjään kestä)
- takalasin pyyhkijä jumittui (moottorin sai halvalla jenkeistä)
- kuskin oven lasin nostin petti (hakkasi tyhjää jos laski ihan alas)
- kello ei toiminut koskaan
- vanhempi ABS-systeemi on melkoisen syvältä ja hävyttömän kallis korjata (ei ihme että niitä on heivattu mäkeen kuten myös itse tein)
- auton kokoon nähden takapenkki ja takaovien aukot ovat ahtaat. Itse penkin istuin osa on myös ihme kumipallo. Lastenistuimien kiinnitys pelkillä vöillä oli hankalaa (omassani oli nahkapenkit)
- maalipinnan lakkaus on jotain spray laatua. Saksan tuonneissa melko yleisesti lähtenyt lakka kesimään vähänkin ylöspäin osoittavista pinnoista

......no autohan ei ollut uusi, kun se minulle tuli ja vanhoissa autoissa on aina jotain korjaamista. Auto jäi harrastepeliksi lähinnä kulutuksen takia ja myytiin sitten FSJ:n tieltä.

Re: XJ!

Lähetetty: 10.09.2008. 11:32
Kirjoittaja Toni S.
ImacInnes kirjoitti:kertaakaan en ole tienpäälle jäännyt niin että en olisi saman päivän aikana ajamalla kotiin päässyt.
...Mutta väliaikaisestiko olet kuitenkin tien päälle jäänyt?
ImacInnes kirjoitti:Mäntsälässä sitten katellaan kuin se kulkee ja Patriootti myös.
Patriot ei näillä keleillä kyllä katuslickseillänsä kulkene yhtikäs mihinkään... :roll: Armoton murhenäytelmä lienee tiedossa. :?

Re: XJ!

Lähetetty: 10.09.2008. 13:22
Kirjoittaja cmalino
Toni S kirjoitti:Patriot ei näillä keleillä kyllä katuslickseillänsä kulkene yhtikäs mihinkään... :roll: Armoton murhenäytelmä lienee tiedossa. :?
Nää, väärä asenne :wink: Mäntsälässähän sen sitten näkee miten se oikeasti etenee ja sitäpaitsi kuka on väittänyt että etenemisen pitäisi olla liian helppoa?! :roll:

Pääasia että on hauskaa! :D

Lähetetty: 10.09.2008. 13:38
Kirjoittaja cmalino
Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen liittyen.

Oma XJ ei ole kun sen kahdeksan vuoden ikäinen eikä varsinaisesti vielä vanha, mutta viimeisen vuoden aikana, minkä ajan auto on minulla ollut, ei ole vielä valittamiselle löytynyt aihetta. Mittariin on kaikenkaikkiaan kertynyt vähän reilut 190.000km joista noin parikymmentä kiloa allekirjoittaneelle :) Mitään murheita normaaliajossa ei ole ollut, mutta metsässä on ollut jotain satunnaista äksidenttiä. Lähinnä tulee mieleen herneet nenuun vetänyt laturi (voi olla jopa muuten ehjä, mutta ainakin hiilet alkaa olemaan finaalissa) ja vaihdelaatikon tukikumi (tässä tapauksessa pusla) josta ei ole muuta kun keskipultti jäljellä :roll: Tietenkään vettä/kuraa ei laturiin mene normikäytössä, eikä tukikumikaan ilman kunnon runnomista ole antautunut...

Oikeastaan ainoa asia mitä ihan katsuria varten olen fiksannut oli lisäjarruvalon johdot. Ne kun olivat nirhautuneet takaluukun saranakohdassa poikki/rikki. Näyttäisi vahvasti kuitenkin siltä että auto on joskus maalattu ja johdot on voineet vikaantua luukkua irroiteltaessa. Myös alkuperäiset takajouset olivat ennen korotussarjan asennusta aika huonossa hapessa ja näyttivät olevan jo vähän väärään suuntaan kaarellaan :? Niin ja akun uusin myös joskus viime talvena kai.

Eli aika tyytyväinen kyllä joutuu olemaan :D

Bensaa tietysti menee ihan niin paljon kun tankkiin ehtii kaatamaan, vaikka kone onkin noihin yleisimpiin XJ:n koneisiin verrattuna pieni (vain 2.5L) :roll:

Re: XJ!

Lähetetty: 10.09.2008. 17:24
Kirjoittaja ImacInnes
Toni S. kirjoitti:
ImacInnes kirjoitti:kertaakaan en ole tienpäälle jäännyt niin että en olisi saman päivän aikana ajamalla kotiin päässyt.
...Mutta väliaikaisestiko olet kuitenkin tien päälle jäänyt?
ImacInnes kirjoitti:Mäntsälässä sitten katellaan kuin se kulkee ja Patriootti myös.
Patriot ei näillä keleillä kyllä katuslickseillänsä kulkene yhtikäs mihinkään... :roll: Armoton murhenäytelmä lienee tiedossa. :?
Joo! Ainahan vanhassa autossa joskus jotain on.

Paukkupakkasilla kylästä kotiin lähtiessä automaatin käynistyksenesto ei kytkeytynyt pois päältä millään missään asenossa ja näin ei antanut virtaa startin heräte piuhaan, perhe takaisin kylään ja sitä hetken tuumailtua ja Jamantilta vinkkiä kyseltyäni, virta päälle avaimesta ja herätepiuha suoraan akun + napaan, johna läks. Eikä ole sen jälkeen asia vaivannut?

Puolenvuoden omistuksen jälkeen Puuhamaan jonossa vesipumppu sanoi sopimuksen irti. Perhe vietti päivän puuhamaassa ja iskä Puuhamaan parkkipaikalla (puuhastelemassa), jonne isäni ohjeideni mukaan kävi ostamassa uuden vesipumpun ja toi tarvittavat puuttuvat työkalut vesipumpun vaihtamiseen.
Siinä odotellessa irroitin syylärin ja vesipumpun josta laakerin kuulatkin putoili asfaltille.
Uusi pumppu sitten paikalleen, siinäkin oli kyllä valmistusvika kun tuulettimen ropelin laippa oli niin vinossa että tuuletin hipoi jäähdyttimeen ja alkukiristyksessä vesipumpun yksi korva halkesi. Kotiin päästiin välillä vettä lisäämällä. Illalla otin pumpun irti ja maanataina sain takuuna uuden.

t.Ismo Ämmä

Mieluinen peli on XJ:ni kuitenkin ollut.

Kilometrejä onkin kertynyt jo 326000! Eli kohta on sisään ajettu!? :wink:

Lähetetty: 11.09.2008. 22:09
Kirjoittaja mikkotapani
Terve! Meillä on vm.-93 4-litrainen kuusen vihreä Suomi-Cherokee, automaatilla tottakai. Käyttökokemuksista voin kertoa sen verran että auto on ollut "talossa" 3 vuotta ja vaihdettu on eturistikot, startti, laturi, katalysaattori, lämmityslaitteen puhallin ja pyörimisnopeusanturi vai mikä se oli (crankshaft sensor tai jotain). Autolla on ajettu 340 tkm joten nuo uusimiset eivät tunnu kohtuuttomilta. No, 2" korotussarjaa iskareineen nyt ei voi laskea kulutusosiin mutta sellainen tuli hankittua alkukesästä. Meidän taloudessa autosta tykätään kuin "hullu puurosta", vikojahan siinä ei ole vaan ne luetaan ominaisuuksiin. Nyt auto on "pajalla" eli laitetaan pohja uusiksi (suola, vesi ja huolimaton ylläpito on tehnyt tehtävänsä). Hommasin Jamantilta takapenkin etureunasta takapuskuriin asti uuden pohjapellin jota paraikaa tutun tuttu autopeltiseppä asentaa, kyljet koteloineen on jo käyty läpi (siis uusittu), runkopalkit puhallettu ja etuosan lattiassa vielä hieman hitsaamista. Auto ei pahalainen valmistu lähestyvälle Hossan metsästysreissulle (eli Transitilla on lähdettävä) mutta parempi tehdä/teettää huolella kuin katua sitten myöhemmin. Pellit olisivat kyllä menetelleet vielä kaiken maailman katsastuspaikkahitsauksin muutaman vuoden mutta perheessä päätettiin että tämä Jeeppi pysyy talossa pitemmän aikaa ja siksi ryhdyttiin melko mittaviin ja rahaa viepiin korjaustoimiin. Jossain aiemmassa vastauksessa oli kuskin ikkunan ala-asentoon jumittamisesta puhetta ja meidän Jeepissä on sama vika. Meillä ainakin se johtuu oven sisemmän pellin rasitusmurtumasta eli ikkunan painuessa ala-asentoon sisempi pelti murtumasta johtuen antaa myöten ja mekanismi pääsee "lyömään tyhjää", tämä vika hitsataan pois päiväjärjestyksestä. Summa summarum, tässä XJ-asiassa olen kyllä vähäisestä kokemuksesta huolimatta "ameriikan poikien" kanssa samaa mieltä, hieno peli eikä kuluta sen enempää kuin "wokkipannutkaan" eli ainoastaan kaiken minkä tankkaa.

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 03.01.2016. 9:20
Kirjoittaja Jorma
Kovasti tuntuu syövän eturenkaita tämä XJ katukäytössä.
Vai onko se sitten yksilövika, onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? Renkaan tyypillä ei ole ollut merkitystä, katurenkailla ja nappularenkailla ihan sama homma. Kaikista loppuu pinta edessä paljon nopeammin kuin takana. Auraus on säädetty kutakuinkin nollaan ja kilometreistä suurin osa on ajettu takavedolla kaupunkiliikenteessä.

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 27.02.2017. 19:33
Kirjoittaja Jorma
Onko tiedossa Renix-ajan autoista mahdollisesti muitakin osia kuin MAT-anturi joiden saatavuus alkaa olla loppumassa?
viewtopic.php?t=4863#p26691
Ja oliko toinen se mekaanisen flektin ratas jos oikein muistan..? Entä muuta?

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 27.02.2017. 19:46
Kirjoittaja JAMANT
MAT on ollut jo pitkään mahdoton tuote saada... Ainakaan uutena.

Ja sillä mekaanisella rattaalla tarkoitatko tuota: http://jamant.fi/fi/tuote/2466656-bracket-mop53002901 , just myin sellaisen ja saa niitä, ainakin mulle tuli vielä ja hinnastokin tuntee vielä, halpa se ei enää ole, mutta saa niitä näköjään, tiedä sitten kauanko saa...

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 28.02.2017. 19:20
Kirjoittaja Jorma
Juuri tuo osa oli mielessä, kai siitäkin joskus laakerit loppuu. Jos ne oli tässä niin eihän tilanne vielä pahalta näytä.

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 01.03.2017. 11:53
Kirjoittaja Timo L
Kai tuohonkin saa pelkän laakerin vaihdettua, joku sen on sinne kuitenkin sisäänkin prässännyt..? Kunhan vaan itse osa ei ole murtunut - ja toisaalta jos se on murtunut eikä uutta enää saisi mistään, niin eikun lasikuulapuhalukseen ja joku alumiinihitsari taikoo murtuman umpeen :wink:

Antureiden tai tiettyjen osien puutos onkin sitten hankalampi homma, jos vastaavia ei saa mistään. Monestihan on kuitenkin olemassa antureita jotka toimii soveltamalla, mutta eivät ole "bolt-on".
Vähän kuten ZJ:n 5.9- malliin muutama kalikka, kuten sähköflekti - uusia alkuperäisiä ei enää saa tai jos saa, niin se on koko flekti ja on sikahintainen. Kuitenkin löytyy pelkkä moottori ja siihen liitinrunko jossa on 20cm johdonpätkät, ja ne saa suoraan flektiin paikalleen. Samoin 5.9:n sähköflektin lämpökatkaisijoita ei enää saa, mutta löytyy muutamaakin vaihtoehtoa mitkä toimii vastaavilla lämpötiloilla ja yhtä hyvin. Vaatii vaan soveltamista ja uusia liittimiä..

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 11.03.2017. 20:43
Kirjoittaja Jeeppinen
Päivitän käyttökokemuksen.
Autolla nyt ajettu hieman yli puolivuotta ja kilometrejä tullut noin 8.000 ihan huvitteluajossa. Aina yhtä mukava fiilis kun sen vääntää käyntiin.
25 vuotias peltilehmä käy hyvin, automaatti vaihtaa hyvin ja meno nahkoilla on mukavaa. On niinku heti perillä jo kun istuu penkkin.
Pientä korjausta ja uusintaa tehty akseliston laakereissa + se bensapumppu. Seuraavaa korjausta sitten sen mukaan mikä hajoaa.
Mutta siis aivan loistava auto. Ottaa pannuun kun on flunssa, ni ei pääse nyt viikonloppuna retkeilemään.

Perheessä kaksi muuta autoa joila ajetaan arkisin, mutta Cherokeella ajais mieluiten.

Re: Käyttökokemuksia XJ:stä?

Lähetetty: 18.03.2018. 9:08
Kirjoittaja Jorma
Ihan vain kysymyksenä alkupään XJ 'stä, joskus limitedissä on ylänäyttökin. Mikä limited-malli se on, eikö niissä yleensä ole vain kaukosäätimen vastaanotin siinä kohtaa?