Mutta kun ei ehdi ja lappiin pitäisi lähteä ensi viikonloppuna!

Eli uskaltaako "hieman" lorauttaa ATF-4:sta? Tai Moparin omaa MS-5931:stä? (mistäs sitäkin tähän hätään sais..)
Ei siis tietoa mitä lie öljynä tällä hetkellä...

Jos on punasta niin lisäät aateeäffää jos on ketasen ruskeeta niin nätä muita power steerin öljyjä. Eli väri väriin.sili kirjoitti:Juu, pitäisi vaihtaa öljyt kokonaan, tehostin nimittäin vuotaa päältä, putkiliitoksesta.
Mutta kun ei ehdi ja lappiin pitäisi lähteä ensi viikonloppuna!![]()
Eli uskaltaako "hieman" lorauttaa ATF-4:sta? Tai Moparin omaa MS-5931:stä? (mistäs sitäkin tähän hätään sais..)
Ei siis tietoa mitä lie öljynä tällä hetkellä...
-Tota olen itsekkin jankuttanut monille mutta ei mene jakeluun.....JAMANT kirjoitti:Ei missään tapauksessa ATF:ää enää mihinkään ohjaustehostimeen, montako kertaa se pitää sanoa!!!! Se sitten vuotaa joka reiästä sen jälkeen!!!
Sanoo se ohjekirja että kaikissa bensakoneisissa on sama suodatin (2006 Grand Cherokeen kirjasta luettu, orkkis Amerikan-mallin auto ja sen orkkis Amerikkalainen kirja), mutta 3.7V6:een ei sovi 4.7V8:n suodatin (kirjassa lukee 5281090 sopii kaikkiin), sama kierre niissä on, mutta V6:een ei sovi niin isohalkasijainen suodatin (ja tässä kyseisessä autossa oli juuri tuo V6)...Renegade kirjoitti:Tämäpä onkin ihan uutta tietoa minulle. KJ:n ohjekirja sanoo nimeenomaan ATF+4:sta. Ja sitä siellä varmaan on kun punaiselta näyttää väriltään. Pitäisikö se nyt varmuuden vuoksi vaihtaa ohjaustehostinöljyyn vaikka mitään ongelmia tai vuotoja ei ole ollut?
Jos järjestelmän huuhtelee kahdella litralla ja kolmas litra täyttöön, niin kolmella pitäis pärjätä!! Jos ei huuhtele, niin montako kertaa säiliön imaiset tyhjäks ja täytät uudestaan??Renegade kirjoitti:Jaahas. Täytyy varmaan sitten vaihtaa nuokin litkut. Onkin ainoa neste mitä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu. Mittarissa reilut 100tkm. Ohjekirja ei anna mitään vaihtovälisuositusta.
Montakos litraa sitä sinne menee?
First, power steering fluids (PSF) and ATF's are both hydraulic fluids because they are used in specialized hydraulic systems.
The early PSF fluids were simply mineral-based oils with a low-level phosphorous-based, or a low level of ZDDP addtives with a calcium detergent additive and anti-rust, and metal deacctivators. Specialized fricton modifiers were not needed in PS systems as they had are no friction clutches, just valves, racks, gears, seals, and hoses. Anti-oxidants of course are needed to stabilze the oil against high temperature fluid degradation.
Notice that both PS and AT sstems are essentially closed systems that do not see any combuston gases, so the addtive package and viscosity (thickness) are very different as compared to IC motor oils.
Modern ATF's have wet clutches, which required specialized friction additives to allow smooth shifting during clutch engagement/disengagement. Early ATF's were also mineral oils with low-levels of anti-wear additves mainly for the benefit of the sun/planetary gearing. In addition, low levels of detergents and dispersants are needed only to keep the internals clean. Anti-rust, and metal deactivators (especially the copper deactivators) are needed to keep the heat exchanger (cooler) metals from corroding. Anti-oxidants are needed here as well to stabilze the oil against high temperature fluid degradation.
Later, it was found that ATF's could funtion well as PSF's and it also reduced dealer inventory. Any Dexron/Merc or Type-F ATF seemed to function well as a PSF.
All was well until Honda and GM started requiring PSF formulations because of specific PS designs.
The mineral oil based Honda PSF's required high AW additive levels because of their design or design flaws inherent in the PS design.
The new GM PS fluid is essentially a very low detergent PSF, mineral-oil based fluid with a low level Boron/phos AW additive package.
The Dexron VI fluid was the first low viscosity ATF fluid (6.0 cSt), but this is only the beginning. Vehicle manufacturers are now using or developing transmissons that use fluid viscosities down to 4.0 cSt or lower.
But PSF fluids are still being specified at 7.5 cSt viscosities.
JAMANT kirjoitti:Kaikkea mitä kirjoissa lukee, ei pidä ottaa kirjaimellisesti, kyllä merkkiorganisaatiokin tekee virheitä... Kokemus kertoo myös paljon, ATF ei vaan pysy järjestelmässä sisällä, niinkuin PSF pysyy... Mutta sama se mulle on, itse laitan aina vain PSF:ää ohjaustehostimiin, muut laittaa mun puolesta ihan mitä ohjekirjassa lukee tai itse haluaa, pääseepähän sitten taas korjaamaan tai myymään osia...
-Niii...rane58 kirjoitti:-Tota olen itsekkin jankuttanut monille mutta ei mene jakeluun.....JAMANT kirjoitti:Ei missään tapauksessa ATF:ää enää mihinkään ohjaustehostimeen, montako kertaa se pitää sanoa!!!! Se sitten vuotaa joka reiästä sen jälkeen!!!-"Mutku se tehostinöljy on niin kallista"...
-Kallista ja vaivalloista on se korjailukin...