voimansiirto ja perävaunupainot

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

voimansiirto ja perävaunupainot

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 25.10.2008. 23:19

Onko KJ: ssa aivan sama voimansiirtoketjun mitoitus moottorista riippumatta? 2.4i: n ja 2.8CRD: n M6 -vaihteiston välitykset ovat ainakin samat. Voikohan olettaa että kytkimen ja muiden voimansiirron osien mitoitus on sama myöskin?

Mikähän on peruste määrittää tuo suurimman perävaunupainon? Onko KJ 2.4 jotenkin huonompi tai turvattomampi veturi kuin KJ 3.7, kun vetopainoissa on tonnin ero?
KJ 2.4 -06

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: voimansiirto ja perävaunupainot

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.10.2008. 0:00

MakeTT kirjoitti:Onko KJ: ssa aivan sama voimansiirtoketjun mitoitus moottorista riippumatta? 2.4i: n ja 2.8CRD: n M6 -vaihteiston välitykset ovat ainakin samat. Voikohan olettaa että kytkimen ja muiden voimansiirron osien mitoitus on sama myöskin?

Mikähän on peruste määrittää tuo suurimman perävaunupainon? Onko KJ 2.4 jotenkin huonompi tai turvattomampi veturi kuin KJ 3.7, kun vetopainoissa on tonnin ero?
Terve!
Tietävämmät vastaavat tuohon ensimmäiseen kysymykseen ja maahantuojalta niitä "pitäisi" ainakin löytymän, joten sieltä kyselisin.

Tuohon toiseen heitän tässä oman mielipiteeni.
Kyllä se niin on että jos täyteen lastattu perävaunu rupeaa heittelehtimään niin ei sitä muulla kun kaasulla saa aisoihin ja siitä johtune tuo tonnin ero perävaunupainoissa. Eli, isomalla koneella voi hallita isompaa kuormaa.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 27.10.2008. 15:09

Eli, isomalla koneella voi hallita isompaa kuormaa.
Onneksi omassa XJ:ssä on 2.5 litranen voimamoottori :wink: Sillä saa rekisteriotteen mukaan kiskoa jarrutonta kärryä 750kg (eli maksimit) ja jarrullista 3150kg, jolloin yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 5129kg :D
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

MakeTT
Viestit: 40
Liittynyt: 09.04.2008. 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MakeTT » 06.11.2008. 23:32

No tilasin sitten 3500kg: n lavakärryn. Nykyisellä KJ: llani saan laittaa 1,85t kuorman, kun kärryn omapaino on 550kg, 2.8CRD: llä saisi tasan tonnin enemmän.

Jos kuitenkin omalla luvalla lastaan reilummin, niin mahdanko jotenkin vaarantaa liikenneturvallisuutta? On kait noitten autojen veto-ominaisuudet moottoria lukuunottamatta aika samat.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä MakeTT, muokattu yhteensä 7 kertaa
KJ 2.4 -06

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 07.11.2008. 8:59

MakeTT kirjoitti:Jos kuitenkin omalla luvalla lastaan reilummin, niin mahdanko jotenkin vaarantaa liikenneturvallisuutta? On kait noitten autojen veto-ominaisuudet moottoria lukuunottamatta aika samat.
Tätä asiaa senkummemmin kommentoimatta ja lievästi off-topic, mutta saahan isoja pakettiautojakin rekisteröityinä sekä pakuiksi että kuorma-autoiksi. Autot ovat täysin identtiset, mutta kuorma-autoksi rekisteröinnin myötä saa rojua lastata kyytiin paljon enemmän. Joku kai vetoaa siihen että ainakin suuremman lastin kuskaamiseen vaaditaan sitten c-kortti, mutta voihan sillä c-kortilla ajaa sitä pakuakin eikä silti saa kuormaa suuremmaksi... Lainsäätäjä se vasta osaakin. Tietty pitäähän se raja jossain olla mutta kyllä nämä asetukset ja pykälät aina välillä alkaa hymyilyttämään tahattomasti :lol:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Jansa
Viestit: 166
Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Jansa » 07.11.2008. 17:06

ja onko noi vetopaino määrät jotain aken keksimiä vai ovatko olevinaan samat kun tehtaalla kirjotetut?
en oo toho manuaaliin viel tutustunu(yleesä vasta siin vaihees ku jotain on särki) et millaset lukemat siel on...
kuulostaa vaa aina hurjalta kun 2tonnin autol "saa" vetää melkee tuplamäärää perässä... et mitä käy ku se 3.5tonnia lähtee heijaa ni kui lähtee sit se kevyempi vetopeli..ja mitä sit oikeesti kestää noi lootat yms.

chevy suburbani on ollu ainoo vetopeli mis on tuntunu siltä et häntä ei pääse koiraa heiluttaa. oli K2500 6.5td ja perässä roikku autotraileri missä joku 90jotain luvun cherokee kyydis

Kirjoita vastaus