Sivu 1/1

voimansiirto ja perävaunupainot

Lähetetty: 25.10.2008. 23:19
Kirjoittaja MakeTT
Onko KJ: ssa aivan sama voimansiirtoketjun mitoitus moottorista riippumatta? 2.4i: n ja 2.8CRD: n M6 -vaihteiston välitykset ovat ainakin samat. Voikohan olettaa että kytkimen ja muiden voimansiirron osien mitoitus on sama myöskin?

Mikähän on peruste määrittää tuo suurimman perävaunupainon? Onko KJ 2.4 jotenkin huonompi tai turvattomampi veturi kuin KJ 3.7, kun vetopainoissa on tonnin ero?

Re: voimansiirto ja perävaunupainot

Lähetetty: 26.10.2008. 0:00
Kirjoittaja ImacInnes
MakeTT kirjoitti:Onko KJ: ssa aivan sama voimansiirtoketjun mitoitus moottorista riippumatta? 2.4i: n ja 2.8CRD: n M6 -vaihteiston välitykset ovat ainakin samat. Voikohan olettaa että kytkimen ja muiden voimansiirron osien mitoitus on sama myöskin?

Mikähän on peruste määrittää tuo suurimman perävaunupainon? Onko KJ 2.4 jotenkin huonompi tai turvattomampi veturi kuin KJ 3.7, kun vetopainoissa on tonnin ero?
Terve!
Tietävämmät vastaavat tuohon ensimmäiseen kysymykseen ja maahantuojalta niitä "pitäisi" ainakin löytymän, joten sieltä kyselisin.

Tuohon toiseen heitän tässä oman mielipiteeni.
Kyllä se niin on että jos täyteen lastattu perävaunu rupeaa heittelehtimään niin ei sitä muulla kun kaasulla saa aisoihin ja siitä johtune tuo tonnin ero perävaunupainoissa. Eli, isomalla koneella voi hallita isompaa kuormaa.

t.Ismo Ämmä

Lähetetty: 27.10.2008. 15:09
Kirjoittaja cmalino
Eli, isomalla koneella voi hallita isompaa kuormaa.
Onneksi omassa XJ:ssä on 2.5 litranen voimamoottori :wink: Sillä saa rekisteriotteen mukaan kiskoa jarrutonta kärryä 750kg (eli maksimit) ja jarrullista 3150kg, jolloin yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik. 5129kg :D

Lähetetty: 06.11.2008. 23:32
Kirjoittaja MakeTT
No tilasin sitten 3500kg: n lavakärryn. Nykyisellä KJ: llani saan laittaa 1,85t kuorman, kun kärryn omapaino on 550kg, 2.8CRD: llä saisi tasan tonnin enemmän.

Jos kuitenkin omalla luvalla lastaan reilummin, niin mahdanko jotenkin vaarantaa liikenneturvallisuutta? On kait noitten autojen veto-ominaisuudet moottoria lukuunottamatta aika samat.

Lähetetty: 07.11.2008. 8:59
Kirjoittaja cmalino
MakeTT kirjoitti:Jos kuitenkin omalla luvalla lastaan reilummin, niin mahdanko jotenkin vaarantaa liikenneturvallisuutta? On kait noitten autojen veto-ominaisuudet moottoria lukuunottamatta aika samat.
Tätä asiaa senkummemmin kommentoimatta ja lievästi off-topic, mutta saahan isoja pakettiautojakin rekisteröityinä sekä pakuiksi että kuorma-autoiksi. Autot ovat täysin identtiset, mutta kuorma-autoksi rekisteröinnin myötä saa rojua lastata kyytiin paljon enemmän. Joku kai vetoaa siihen että ainakin suuremman lastin kuskaamiseen vaaditaan sitten c-kortti, mutta voihan sillä c-kortilla ajaa sitä pakuakin eikä silti saa kuormaa suuremmaksi... Lainsäätäjä se vasta osaakin. Tietty pitäähän se raja jossain olla mutta kyllä nämä asetukset ja pykälät aina välillä alkaa hymyilyttämään tahattomasti :lol:

Lähetetty: 07.11.2008. 17:06
Kirjoittaja Jansa
ja onko noi vetopaino määrät jotain aken keksimiä vai ovatko olevinaan samat kun tehtaalla kirjotetut?
en oo toho manuaaliin viel tutustunu(yleesä vasta siin vaihees ku jotain on särki) et millaset lukemat siel on...
kuulostaa vaa aina hurjalta kun 2tonnin autol "saa" vetää melkee tuplamäärää perässä... et mitä käy ku se 3.5tonnia lähtee heijaa ni kui lähtee sit se kevyempi vetopeli..ja mitä sit oikeesti kestää noi lootat yms.

chevy suburbani on ollu ainoo vetopeli mis on tuntunu siltä et häntä ei pääse koiraa heiluttaa. oli K2500 6.5td ja perässä roikku autotraileri missä joku 90jotain luvun cherokee kyydis