Hätävaravarusteita maastoilevalle kaupunkimaasturille?
Hätävaravarusteita maastoilevalle kaupunkimaasturille?
Hmm, tämä kuuluisi varmaankin taas kategoriaan "geneerinen off-road-höpinä" mutta kun moista meillä ei ole. Kuuluukohan tämä siis tänne vai yleiseen keskusteluun?
Nyt en siis ajattele varsinaista off-road safaria missä on useampi ajoneuvo letkassa vaan tilannetta missä löydän itseni yksin maastosta mikä onkin paljon vaikeampaa kuin luulin. Esimerkiksi Lapin reissulla, helpoksi tiedetty ura leiripaikalle onkin sateiden vaikutuksesta tms. murentunut yhdestä kohtaa ja humpsis - jumissa ollaan. Tarkoituksellisesti en tietenkään lähtisi kokeilemaan rajojani ilman toista ajoneuvoa mikä pystyy auttamaan tarvittaessa, mutta Murphy ei nuku koskaan...
Minkälaista "recovery gear"-settiä te kokeneemmat suosittelisitte tällaiseen tilanteeseen varustautumiseksi? Kirves, saha ja lapio nyt totta kai, mutta sen lisäksi? Ja nimenomaan pohdin tässä tuota recovery gear-puolta - esim. ensiapuvarusteet kuuluvat auton vakiovarusteisiin muutenkin. (Mikään ei toki estä keskustelemasta niistäkään, tietenkään. Yritän vain selventää sitä mitä haen tällä kysymykselläni takaa.)
Nyt en siis ajattele varsinaista off-road safaria missä on useampi ajoneuvo letkassa vaan tilannetta missä löydän itseni yksin maastosta mikä onkin paljon vaikeampaa kuin luulin. Esimerkiksi Lapin reissulla, helpoksi tiedetty ura leiripaikalle onkin sateiden vaikutuksesta tms. murentunut yhdestä kohtaa ja humpsis - jumissa ollaan. Tarkoituksellisesti en tietenkään lähtisi kokeilemaan rajojani ilman toista ajoneuvoa mikä pystyy auttamaan tarvittaessa, mutta Murphy ei nuku koskaan...
Minkälaista "recovery gear"-settiä te kokeneemmat suosittelisitte tällaiseen tilanteeseen varustautumiseksi? Kirves, saha ja lapio nyt totta kai, mutta sen lisäksi? Ja nimenomaan pohdin tässä tuota recovery gear-puolta - esim. ensiapuvarusteet kuuluvat auton vakiovarusteisiin muutenkin. (Mikään ei toki estä keskustelemasta niistäkään, tietenkään. Yritän vain selventää sitä mitä haen tällä kysymykselläni takaa.)
No maastotunkkihan tietenkin tulee heti ekana mieleen, mutta sillekkin tarttisi autoon paikkoja mistä nostaa. Veikkaisin että muovihelmasta saataa olla hieman hankala tunkata mitään
Jotkut ajoluiskanpätkät voisi olla matalalla autolla muutenkin ihan yleishyödylliset esim. kivien (enkä tarkoita nyt mitään asuntoauton kokoisia järkäleitä), juurien tms. ylityksissä. Ja jos nyt ei aivan vinssiä halua autoon asentaa niin käsitaljallakin tekee jo ihmeitä kun oikea tarve on.

Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Ajoluiskat eivät tulleet mieleenikään... Kiitoksia vinkistä! 
Muovihelmasta on ikävä tunkata, tietenkin jos olisi rahaa niin saisihan tuohon rautaputket suojaksi. (Esim: http://www.rocky-road.com/media/patriot5.JPG) Eri asia sitten että onko tuo kovin järkevä sijoitus..?
Oikea vinssi olisi ehkä hupaisan yliampuvaa tässä tapauksessa.
Mitä käsitaljaan tulee niin eikös maastotunkillakin voi vinssata? Eikös silloin pärjäisi yhdellä kapineella?

Muovihelmasta on ikävä tunkata, tietenkin jos olisi rahaa niin saisihan tuohon rautaputket suojaksi. (Esim: http://www.rocky-road.com/media/patriot5.JPG) Eri asia sitten että onko tuo kovin järkevä sijoitus..?
Oikea vinssi olisi ehkä hupaisan yliampuvaa tässä tapauksessa.

Jos meinaat viellä enemmän metsään mennä niin vahvemmat helmasuojat on ihan järkeen käypä hankinta, sinne ne näkyvät osumat tulee helmaan meinaan.Toni S. kirjoitti:Ajoluiskat eivät tulleet mieleenikään... Kiitoksia vinkistä!
Muovihelmasta on ikävä tunkata, tietenkin jos olisi rahaa niin saisihan tuohon rautaputket suojaksi. (Esim: http://www.rocky-road.com/media/patriot5.JPG) Eri asia sitten että onko tuo kovin järkevä sijoitus..?
Oikea vinssi olisi ehkä hupaisan yliampuvaa tässä tapauksessa.Mitä käsitaljaan tulee niin eikös maastotunkillakin voi vinssata? Eikös silloin pärjäisi yhdellä kapineella?
Maasto tunkilla pystyy hyvin siirtämään noin metrin autoa keralla jos jaksaa tunkata. Maastotunkin kaveriksi kanattaa hankkia Puunsuojaliina, pylpyrä, sakkeleita, ja vaijjeri tai pidempi liina jossa lenkit päissä ja joka kestää auton vedon, hanskoja ehdottomasti 2-3 paria.
t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
http://www.youtube.com/watch?v=xldBPnzohtI
Niin ja käsitaljasta ei itselläni ole mitään kokemuksia. Tosin enpä ole tunkillakaan vinssannut, mutta ainakin tuosta klipistä saa kuvan miten työlästä se on. Hyvä vetopiste autossa pitää tietty olla. Ihan tavallinen hinauspiste ei välttämättä kestä vetoa kun tasaisella pinnalla...
Niin ja käsitaljasta ei itselläni ole mitään kokemuksia. Tosin enpä ole tunkillakaan vinssannut, mutta ainakin tuosta klipistä saa kuvan miten työlästä se on. Hyvä vetopiste autossa pitää tietty olla. Ihan tavallinen hinauspiste ei välttämättä kestä vetoa kun tasaisella pinnalla...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )
Kumapaakin hommaa olen Kulmassa koittanut ja yhtä työläitä ne mielestäni on. Pylpyröillä pystyy keventämään pumppaamista, mutta samalla homma hidastuu. Sitten pitää viellä olla vesitiivis vaijjereiden ja liinojen säilytys kippo niin ei mutavesi leviä pitkin autoa.Toni S. kirjoitti:Tunkilla vinssaamisesta tuli muuten mieleeni: Ilmeisesti kohtalaisen työläs operaatio, moinen. Onko tunkin käyttö vinssinä paljonkin suurempi homma kuin salkkutaljan?ImacInnes kirjoitti:Maasto tunkilla pystyy hyvin siirtämään noin metrin autoa keralla jos jaksaa tunkata.
Kyllä pyydän aina vinnisautolta apuja jos semmoinen on paikalla, se on helpompaa.
t.Ismo
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
jos kaatamalla sataa tai näkyy niitä pahoi railoi tiessä jossai lapin korvesas missä lähin mahollinen vetoapu on 100km pääs ja
yksin liikkuu ja alkaa näyttää epäilyttävältä niin eiku kävelee kattoo eka eikä aja sinne sohjoon sitä ensin jumiin, ja jos ei ole vinssiä keulalla ni kannattaako ottaa riskiä "on tosta ennenki päässy".
eriasia sit jos on muitaki ajokkei tai jossai lähel sivistystä ni sit voi jo pelatakki vähä kolikkoa
yksin liikkuu ja alkaa näyttää epäilyttävältä niin eiku kävelee kattoo eka eikä aja sinne sohjoon sitä ensin jumiin, ja jos ei ole vinssiä keulalla ni kannattaako ottaa riskiä "on tosta ennenki päässy".
eriasia sit jos on muitaki ajokkei tai jossai lähel sivistystä ni sit voi jo pelatakki vähä kolikkoa
Lisäksi kannattaa muistaa "Ylä-Lapissa", että ei niitä puitakaan ole välttämättä ihan riesaksi asti. On sitten käsitalja, ketjutalja, salkkutalja, hi-lifti tai ihan oikea vinssi, niin ei sillä pääse vetämään, jos ei ole mistä vetää.
Harvoinpa on täällä Suomessa pahemmin nähty vetoankkureita...
Vetäminen yleensäkin tarvitsee jos jonkinmoista lisätarviketta, mitä tässä aikaisemmissa vastauksissa onkin jo tuotu esille. Itse uskon siihen, että kunnon pistolapio ja rautakanki auttavat yllättävän paljon pahassakin paikassa.
Tekniikoita, menetelmiä ja toimintatapoja sekä varusteita kannattaa harjoitella ja käyttää ennen kuin on jo kiinni. Sitten se onnistuu harjoitelleena päljon paremmin.
Harvoinpa on täällä Suomessa pahemmin nähty vetoankkureita...
Vetäminen yleensäkin tarvitsee jos jonkinmoista lisätarviketta, mitä tässä aikaisemmissa vastauksissa onkin jo tuotu esille. Itse uskon siihen, että kunnon pistolapio ja rautakanki auttavat yllättävän paljon pahassakin paikassa.
Tekniikoita, menetelmiä ja toimintatapoja sekä varusteita kannattaa harjoitella ja käyttää ennen kuin on jo kiinni. Sitten se onnistuu harjoitelleena päljon paremmin.
- Jeep-Antti
- Viestit: 134
- Liittynyt: 27.03.2008. 9:06
- Paikkakunta: Anjala
Uudehkoissa kaupunkimaastureissa ei vaan yleensä ole paikkaa, mistä Hi-Liftillä saa tunkattua. En kyllä hankkis pitkää liftiä pelkästään vinssaamista varten, kyllä hyvälaatuinen salkkutalja olis siihen hommaan järkevämpi laitos.
Pistolapio tai talvella lumilapio, sekä säkki karkeaa hiekoitushiekkaa olis ehkä se olennaisin.
Työrukkaset, valaisin, hinausköysi, kännykkä ja tulentekovehkeet aina autoon matkaan. Siinä on aikaa sytytellä lämpimikseen nuotio, kun on soittanut kaverin hinaamaan ...jollain vanhalla Jeepin rähjällä, jostain kaukaa maalikyliltä
Pistolapio tai talvella lumilapio, sekä säkki karkeaa hiekoitushiekkaa olis ehkä se olennaisin.
Työrukkaset, valaisin, hinausköysi, kännykkä ja tulentekovehkeet aina autoon matkaan. Siinä on aikaa sytytellä lämpimikseen nuotio, kun on soittanut kaverin hinaamaan ...jollain vanhalla Jeepin rähjällä, jostain kaukaa maalikyliltä

On totta, että uusia maastureita ei todellakaan ole helppo nostaa korista. On muovia ja kromilistaa, on tigeli tangelia ja koristetta.
HighLift:illä (ja miksei muillakin valmistajilla) on varusteita joilla nosto voi onnistua vähän "pehmeämmässäkin" uutuus maasturissa. Eli vanne ja puskurinostimet.
Ymmärrykseni mukaan vanteesta nostettaessa tulee eräänlainen apukappale vanteen aukkojen / pyörän muttereiden alle, josta muodostuu "nostohylly" johonka maastotunkin nokan saa. Näitä on vähän erilaisia, riippuen valmistajasta.
Puskurisarjassa oli käsittääkseni jokin ketju joka kiinnitettiin runkoon (kestävään korin osaan) ja puskuria vasten tuli jonkinlainen suurempi pinta-alainen tuki, mistä nosto tapahtui.
Mielestäni tuota vanteesta nostoa voi käyttää ihan missä vain autossa vaikka olisi kuinka paljon muovia ympärillä. Samalla nousee itse pyörä (jotta sen alle voi laittaa esin ajosillan) eikä se jää riippumaan metrin alemmas korista (pitkät ulosjoustot).
Tosin kun uuden ja kiiltävän maasturin kanssa on liikkeessä, kannattaa varmaan olla varovainen mitä tekee.
Salkkutaljan yksi hyvä ominaisuus on se, että koko vaijeri (yleensä jopa 20 m) voidaan kiskoa yhdellä asettelulla läpi. Itse olen käyttänyt perinteistä vaijeritaljaa joka vetää 1...3 m kerrallaan. Silläkin on pärjännyt vaikka hidasta (ja raskasta, niin kuin aina käsipelissä) se on.
Salkkutalja maksaa keskimäärin 200...400 eur ja vaijeritalja 50..100 eur. Aivan pienimpiä vaijeritaljoja (<1500 kg) en kyllä suosittele pahimmalle vihollisellenikaan. Itse on tullut rikottua jo useampi <1500 kg vaijeritalja, mutta viimeisin (muistaakseni 2500 kg) on kestänyt jo vuosia.
Kummankin taljan pitäisi olla vähintään 1500 kg kuormitukselle suunniteltuja jotta ne kestäisivät maastoautokäytön. Tämä on tietenkin nostovoimaa, eikä laahausvoimaa. 500 kg noston kestävä tunkki laaha jo 2000kg. Mikä tahansa vetopeli on kultaakin kalliimpi kun on käynyt vahinko kaukaa asutuksesta ja auttajista. Sillä voi saada aikaan se kriittinen 0.5 m veto jolla auto juuri irtoaa.
Itse olen mieltynyt pistolapioon. En käytä talvella erillista lumilapiota. Pistolapiolla liikkuu lumi lähes yhtä ripeään kun oikeallakin lumilapiolla. Lumilapio on yleensä alumiinia ja ei kestä sellaisia iskuja kuin teräksinen pistolapio. Lisäksi autoon ei mielestäni kannata ostaa mitään 0.5 m varrella olevaa lapiota, vaan täyskokoinen/vartinen (iso) lapio.
Kuitenkin kannattaa olla pistolapion kanssa todella varovainen kun työskentelee "katurenkaisen" auton renkaiden lähellä, sillä teräsvyörenkaan kyljet ovat todella ohuet.
HighLift:illä (ja miksei muillakin valmistajilla) on varusteita joilla nosto voi onnistua vähän "pehmeämmässäkin" uutuus maasturissa. Eli vanne ja puskurinostimet.
Ymmärrykseni mukaan vanteesta nostettaessa tulee eräänlainen apukappale vanteen aukkojen / pyörän muttereiden alle, josta muodostuu "nostohylly" johonka maastotunkin nokan saa. Näitä on vähän erilaisia, riippuen valmistajasta.
Puskurisarjassa oli käsittääkseni jokin ketju joka kiinnitettiin runkoon (kestävään korin osaan) ja puskuria vasten tuli jonkinlainen suurempi pinta-alainen tuki, mistä nosto tapahtui.
Mielestäni tuota vanteesta nostoa voi käyttää ihan missä vain autossa vaikka olisi kuinka paljon muovia ympärillä. Samalla nousee itse pyörä (jotta sen alle voi laittaa esin ajosillan) eikä se jää riippumaan metrin alemmas korista (pitkät ulosjoustot).
Tosin kun uuden ja kiiltävän maasturin kanssa on liikkeessä, kannattaa varmaan olla varovainen mitä tekee.
Salkkutaljan yksi hyvä ominaisuus on se, että koko vaijeri (yleensä jopa 20 m) voidaan kiskoa yhdellä asettelulla läpi. Itse olen käyttänyt perinteistä vaijeritaljaa joka vetää 1...3 m kerrallaan. Silläkin on pärjännyt vaikka hidasta (ja raskasta, niin kuin aina käsipelissä) se on.
Salkkutalja maksaa keskimäärin 200...400 eur ja vaijeritalja 50..100 eur. Aivan pienimpiä vaijeritaljoja (<1500 kg) en kyllä suosittele pahimmalle vihollisellenikaan. Itse on tullut rikottua jo useampi <1500 kg vaijeritalja, mutta viimeisin (muistaakseni 2500 kg) on kestänyt jo vuosia.
Kummankin taljan pitäisi olla vähintään 1500 kg kuormitukselle suunniteltuja jotta ne kestäisivät maastoautokäytön. Tämä on tietenkin nostovoimaa, eikä laahausvoimaa. 500 kg noston kestävä tunkki laaha jo 2000kg. Mikä tahansa vetopeli on kultaakin kalliimpi kun on käynyt vahinko kaukaa asutuksesta ja auttajista. Sillä voi saada aikaan se kriittinen 0.5 m veto jolla auto juuri irtoaa.
Itse olen mieltynyt pistolapioon. En käytä talvella erillista lumilapiota. Pistolapiolla liikkuu lumi lähes yhtä ripeään kun oikeallakin lumilapiolla. Lumilapio on yleensä alumiinia ja ei kestä sellaisia iskuja kuin teräksinen pistolapio. Lisäksi autoon ei mielestäni kannata ostaa mitään 0.5 m varrella olevaa lapiota, vaan täyskokoinen/vartinen (iso) lapio.
Kuitenkin kannattaa olla pistolapion kanssa todella varovainen kun työskentelee "katurenkaisen" auton renkaiden lähellä, sillä teräsvyörenkaan kyljet ovat todella ohuet.
Niin ja vielä lisää.
Kaverini kertoi, että oli lukenut uuden maasturinsa käyttöohjekirjaa, jossa sanottiin kutakuinkin näin:
Auton vetopisteet on tarkoitettu vain tasaisella pinnalla (tiellä) tapahtuvaa hinausta varten. Jos auto on juuttunut kiinni, ei vetopisteet kestä tätä vetoa. Silloin kehoitettiin ottamaan yhteyttä asiantuntevaan hinausliikkeeseen. Lisäksi ko. auton käyttöohje kertoi, että vetokoukkua ei saa käyttää toisen auton hinaukseen vaurioitumisriskin takia.
Mihinkä tämä maailma on menossa? Vetopisteet eivät kestä vetoa (ojasta) ja vetokoukku vaurioituu jos sillä vetää
Kaverini kertoi, että oli lukenut uuden maasturinsa käyttöohjekirjaa, jossa sanottiin kutakuinkin näin:
Auton vetopisteet on tarkoitettu vain tasaisella pinnalla (tiellä) tapahtuvaa hinausta varten. Jos auto on juuttunut kiinni, ei vetopisteet kestä tätä vetoa. Silloin kehoitettiin ottamaan yhteyttä asiantuntevaan hinausliikkeeseen. Lisäksi ko. auton käyttöohje kertoi, että vetokoukkua ei saa käyttää toisen auton hinaukseen vaurioitumisriskin takia.
Mihinkä tämä maailma on menossa? Vetopisteet eivät kestä vetoa (ojasta) ja vetokoukku vaurioituu jos sillä vetää

-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve! Mistä tuommoisia salkkutaljoja voi hankkia? Toinen kysymys koskee noita vetopisteitä. Meillä täällä Jäppilässä on näiden kulkuneuvojen (Jeep, Transit, Valmet) välillä toiminut tietyn sortin YYA-sopimus eli suunnilleen jokaisella on jouduttu jossain vaiheessa hinaamaan jotain toisista. Esim. Jeepillä nykäistiin savipellosta vanha Pikku-Valpuri irti (sähköt sanoi sopimuksen irti) niin että heilahti eikä nuo vetokoukut ole olleet moksiskaan, yleensä liinat on pettäneet. No, tuli hommattua 4000kg kestävät vetoköydet eli niistä nyt ei enää pitäisi olla kiinni. Lähinnä tuo vetopiste-asia askarruttaa kun ajatus on ollut jossain vaiheessa tulla sinne Etelä-Suomeen kokeilemaan Kulmakorpeen maastoajoa, vakioautoreiteille tietenkin. Eli löytyykö jostain ihan selkeätä ohjetta -93 Cherokeen oikaoppisista vetopisteistä? Oli tarkoitus tulla huomenna sinne Kulmakorpeen makkaranpaistoon vaan ei tuo keli tunnu suosivan sitä ajatusta ja täältä on sen verran pitkä matka että vesisateeseen ei viitsi tulla kuin ainoastaan ajamaan.
MH