Sivu 1/1
XJ vs. ZJ?
Lähetetty: 02.11.2008. 0:53
Kirjoittaja Toni S.
Päädyin taas haaveilemaan seuraavasta Jeepistä ja selailemaan Nettiautoa...

Grand Cherokeeta myydään näköjään läjäpäin. Halvimmat XJ-Cherokeet ovat halvempia mutta jos hintahaarukkaa hilaa pikkaisen ylemmäs alkaa löytyä molempia. XJ:stä olen jo jonkin verran lueskellut mutta ZJ on tuntemattomampi tapaus minulle. Kertokaapa siis te enemmän harrastaneet kumpaa te suosittelisitte perheen kakkos-Jeepiksi ja ennen kaikkea miksi?
Tietenkin, jos joku haluaa lahjoittaa JK:n hyvään kotiin niin moinen otetaan vastaan...
Muutenkin Wranglerit ja CJ:t kyllä kovasti kiehtovat. Kaikki Wranglerit vaan tuntuvat olevan hinnoissaan.
Lähetetty: 02.11.2008. 10:22
Kirjoittaja JERKKU
Moi
ZJ:ssä kierrejouset edessä ja takana, XJ:ssä kierrejouset edessä ja lehdet takana
ZJ tilavampi sisältä
XJ ehkä kaposempi ja ketterämpi metsässä
ZJ:ssä automaattisesti enemmän varusteita (toki XJ:täkin löytyy hyvin varusteltuna
ps. minulta vois lohjeta diesel ZJ, jos siihen malliin innostut
Lähetetty: 05.11.2008. 10:38
Kirjoittaja Toni S.
Kiitos Jerkku, mutta tässä saattaa kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin minulta löytyy varaa toiseen autoon. Kunhan metsäänmenokuumeessani höpäjän...

Lähetetty: 05.11.2008. 12:36
Kirjoittaja JERKKU
Hyvä suunnitelma on aina puolivalmis toteutus
Lähetetty: 11.08.2009. 23:06
Kirjoittaja 4x4_76
JERKKU kirjoitti:ZJ tilavampi sisältä
Kuinka paljon tilavampi? XJ alkaa olla ahdas kun siellä on yksi kappale lasten turvaistuimia, ja keväällä taitaa olla myös turvakaukalo, niin sitten onkin jo todella ahdasta!
Lähetetty: 12.08.2009. 7:21
Kirjoittaja Gary Grand
4x4_76 kirjoitti:JERKKU kirjoitti:ZJ tilavampi sisältä
Kuinka paljon tilavampi? XJ alkaa olla ahdas kun siellä on yksi kappale lasten turvaistuimia, ja keväällä taitaa olla myös turvakaukalo, niin sitten onkin jo todella ahdasta!
Ei se nyt niin ahdas voi olla?!?
Mulla on ollut ZJ:ssä 2 turvaistuinta ja korokepenkki takana, eikä siellä nyt kovin ahdasta ole... No, keskivyön laitto on vähän tuskaista, mutta muuten menee ihan kivasti.

Nyt olen jättänyt korokepenkin pois ja laittanut 7-veen istumaan keskelle.
Tosin mulla oli vuoden päivät ajoautona Mitsu Colt -90 ja sinnekin sain laitettua taakse kaksi turvaistuinta... On muuten kokoisekseen todella isot sisätilat
Vieläköhän muuten onnistuu leimata autoon lisäpenkkejä? Kun emäntääkin on alkanut tyydyttää tuon Jeepin kyyti(=autolla on kelvannut jopa ajella...), niin sais lähteä koko porukalla tarvittaessa. Voyagerin kanssa ei kannata yrittää tien reunaa pidemmälle ja joskus tulee tarve mennä metsään.
Niin poikia on siis neljä... Ja iät on 1,3,5 ja 7.
edittiä:
Paljonkos sulla sinne on väkeä tunkemassa noiden istuimen ja kaukalon
lisäksi. Pientä matkaahan aina ajaa vaikkei kaikilla niin herkulliset oltavat olisikaan, mutta pidempää ei. Tulee tappelu.
Itse päädyin ZJ:hin tilan takia, vaikka XJ olisi muuten ollut houkuttelevampi, kun olisin saanut hyväkuntoisen yksilön suoralla vaihdolla omaaan K10:in... Mutta kun kävin ZJ:n takapenkillä istumassa, niin päätös oli helppo tehdä. Ja tuolta
http://www.allpar.com/model/99gc.html lainatakseni:
Compared to the Jeep Cherokee, Grand Cherokee was larger, with a 4.5 inch longer wheelbase, eight inches greater length, five inches more rear-seat hip room, three inches more front-seat shoulder room, 7.4 cubic feet more cargo space, and 4-inch wider rear doors.
Eli aika paljon ja joka suuntaan.

Lähetetty: 12.08.2009. 22:40
Kirjoittaja 4x4_76
Kaks aikuista, yksi lapsi turvaistuimessa (keväällä toinen), rattaat, sekä yksi Pyreneittenmastiffi (kuukauden päästä toinen) + muut kamppeet.
Voi käydä ZJ:kin ahtaaksi, ehkä Suburban olis kuitenki parempi

Lähetetty: 13.08.2009. 7:30
Kirjoittaja Gary Grand
4x4_76 kirjoitti:Kaks aikuista, yksi lapsi turvaistuimessa (keväällä toinen), rattaat, sekä yksi Pyreneittenmastiffi (kuukauden päästä toinen) + muut kamppeet.
Voi käydä ZJ:kin ahtaaksi, ehkä Suburban olis kuitenki parempi

no, joo. En kyselis enää tuossa vaiheessa Grandin sisätiloista... Pitää olla tosi GRANDit tilat.
Itsekin kattelin jo ihan vakavasti noita Subbareita, mutta aattelin sitten ettei kannata kahta joukkojenkuljetusvälinettä pitää. ZJ:llä on kanssa mukavampi poiketa metsään, kuin Suburbanilla.
HDJ oli tiloiltaan hyvä, mutta varaosa- ja ylläpito-hinnat sai vaihtamaan sen pois.
Uudempikorista(risukeula) Blazeria olin kanssa ajatellut, mutta niitä oli huonosti tarjolla ja hinnat on kovat. Eikä taida tilaa loppupelissä niin kovin paljon paremmin olla kuin ZJ:ssä

Lähetetty: 13.08.2009. 9:56
Kirjoittaja cmalino
Itsekkin olen ZJ:tä katsellut käyttöautoksi. Kasikone pitäisi saada koska kaksi litraa on limupullon koko

Lähetetty: 16.08.2009. 22:21
Kirjoittaja 4x4_76
Jos nyt kuitenki järjellä asiaa miettii, niin se olis tosi harvoin että olis koiratkin mukana. ZJ saattaa tulla jossain vaiheessa, vaimokin oli katellu niitä nettiautosta. XJ:stä tehdään sellanen että metässäkin pääsee kunnes se Iisakin kirkko Suburban joskus valmistuu

Lähetetty: 17.08.2009. 7:32
Kirjoittaja Gary Grand

No, sittenhän tuo Grandi on järjen riemuvoitto, jos perheen talousosastokin(johto) sen hyväksyy. 2 istuinta ja pari-kolme aikuista menee kyllä kivuttomasti autoon ja kaikilla on mukavaa.
Meillä pojat kysyy aika usein lähtöä tehdessä: Mennäänkö Jeepillä, vai lähteeks äiti TAAS mukaan...
Tuosta kasin paremmuudesta ZJ:ssä en menisi sanomaan, kuutosellakin kerkiää ja aikeissa on laitella kakkos-Jeepin koneeseen 4.2:sen kampura ja muita juttuja, minkä jälkeen vielä paremmin. Saa nähdä kumman pellin alle stroukkikone sitten siirtyy

Kasin ääniähän tuossa kuutosessa ei ole, mutta eihän se äänellä kulje...

Ja muita "hyviä" selityksiä kasittomalta. En kuitenkaan lisäpainoa tuonne keulalle enää haluaisi muuten niin kevyeen autoon. Tietysti sellainen 360-malli olisi ihan mahtava.
Laatikoista sanoisin sen verran, että tuo -93:sen AW-4 on huomattavasti paremman oloinen kuin -94:sen 42RE. Onhan tuossa uudemmassa noita kilometrejäkin aikalailla, mutta AW4 on selkeästi varmemman tuntuinen. Kumpikaan ei luista tai muuten temppuile, mutta toimivat ihan eri tuntuisesti. 42RE:ssähän on vielä lisäkiusana pantojen kiristeleminen vanhaan "hyvään" jenkkimalliin.
Nuo RE:thän ovat sähköohjattuja ja RH:t perinteisiä hydraulisia. 46RH:ta käytettiin ainakin ihan alkupään V8 ZJ:ssä. Olisikohan vaihtunut samaan aikaan pois kuin tuo AW4? Eli -94 alusta.
Lähetetty: 30.09.2009. 6:07
Kirjoittaja 4x4_76
Kuinka paljon on ZJ:n kokonaispaino noin niinku suurinpiirtein? "Saasteveroa" mietin, XJ:ssä se tulee olemaan 218 ja risat.