Wranglerin kulutuksen pienentäminen
Wranglerin kulutuksen pienentäminen
Moro!
Laitoin viikko sitten Wranglerin myyntiin, koska mulla tulee vuodessa liian paljon kilometrejä Jeepin kulutukseen nähden. Nyt jo viikon jälkeen olen miettinyt, et jos hyötysuhdetta saisikin parannetua jotenkin muuten kuin autoa vaihtamalla. Aluksi ajattelin, että parannan kulutusta ahtamisen kautta ja tulikin jo innoissani ostettua Eatonin mekaaninen ahdin kun "halvalla sain". No tää homma tökkäs lakipykäliin. Kaasua olen kans miettinyt, mutta siinä tuo noin 3000 € investoinnin järkevyys mietityttää. Olen tullut siihen tulokseen, että olisiko hinta/laatusuhteeltaan järkevin tapa pudottaa kulutusta asentaa alle ihan tavalliset katurenkaat ja uusi moottorinohjausjärjestelmä? Pakoputkisto paremmin virtaavaksi ja parantaa vähän ilmansaantia ja jättää vararengas talliin. Onko kukaan laittanut esim. Megasquirttia tohon 4.0 HO koneeseen? Nyt mulla on keskikulutus 15 l/100 km ja renkaina nastoitetut mutiaiset talvella ja nastoittamattomat kesällä.
Kiitos!
T: Jani
Laitoin viikko sitten Wranglerin myyntiin, koska mulla tulee vuodessa liian paljon kilometrejä Jeepin kulutukseen nähden. Nyt jo viikon jälkeen olen miettinyt, et jos hyötysuhdetta saisikin parannetua jotenkin muuten kuin autoa vaihtamalla. Aluksi ajattelin, että parannan kulutusta ahtamisen kautta ja tulikin jo innoissani ostettua Eatonin mekaaninen ahdin kun "halvalla sain". No tää homma tökkäs lakipykäliin. Kaasua olen kans miettinyt, mutta siinä tuo noin 3000 € investoinnin järkevyys mietityttää. Olen tullut siihen tulokseen, että olisiko hinta/laatusuhteeltaan järkevin tapa pudottaa kulutusta asentaa alle ihan tavalliset katurenkaat ja uusi moottorinohjausjärjestelmä? Pakoputkisto paremmin virtaavaksi ja parantaa vähän ilmansaantia ja jättää vararengas talliin. Onko kukaan laittanut esim. Megasquirttia tohon 4.0 HO koneeseen? Nyt mulla on keskikulutus 15 l/100 km ja renkaina nastoitetut mutiaiset talvella ja nastoittamattomat kesällä.
Kiitos!
T: Jani
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Ihan 100% faktaa ei ole, mutta jotain kutinaa siitä, että (Grand) Cherokeessa voisi 235/75-15 vakiokaturenkaiden ja 31" Turbo Insa Saharoiden välissä olla jotain 3l/100km. Saharat nyt ei minusta ole mutiaiset, koska mutavellissä meno hyytyy niillä.
Kaimaneilla 33x12,5-15 koossa puolestaan mutarengasominaisuus täyttyy, mutta litrojakin menee hitusen enemmän. Tarkkoja vertailuja ei ole tullut niillä tehtyä, mutta Cherokeella (XJ) kulutus n. 22l/100km on yhdistelmä kunnon offroadia/kurakkoa jotain 3km ja motaria n. 220km maastokärrin kanssa.
Jos metsään ei ole juuri menemistä ja pääkäyttö on kadulla, niin mutiaiset alle vain sitten, kun niille on tarvista.
Ahtamaan jos halua ruveta, niin turbolla saa nimenomaan hyötysuhdetta paremmaksi, kun pakokaasun mukana menevää hukkaenergiaa saadaan käyttöön toisin kuin mekaanisissa ahtimissa.
Omakohtainen näkemys pääomakustannuksiin on se, että kunnon vekotin maastoon, toinen käyttikseksi. Pakoputki/tietokoneviritykset sun muut kaasut maksaa kuitenkin monta tankillista niillä saatavaan säästöön nähden; miksi siis ei ostaisi kerralla "valmista" autoa. Eli maastoon halpa XJ/ZJ, johon alustakorotus ja isot renkaat. Kadulle puolestaan edullinen turbodiesel kinnerikäyttis, jolla ajetaan silloin, kun ei mennä maastoon. Wranglerin hinnalla saa molemmat.
Kaimaneilla 33x12,5-15 koossa puolestaan mutarengasominaisuus täyttyy, mutta litrojakin menee hitusen enemmän. Tarkkoja vertailuja ei ole tullut niillä tehtyä, mutta Cherokeella (XJ) kulutus n. 22l/100km on yhdistelmä kunnon offroadia/kurakkoa jotain 3km ja motaria n. 220km maastokärrin kanssa.
Jos metsään ei ole juuri menemistä ja pääkäyttö on kadulla, niin mutiaiset alle vain sitten, kun niille on tarvista.
Ahtamaan jos halua ruveta, niin turbolla saa nimenomaan hyötysuhdetta paremmaksi, kun pakokaasun mukana menevää hukkaenergiaa saadaan käyttöön toisin kuin mekaanisissa ahtimissa.
Omakohtainen näkemys pääomakustannuksiin on se, että kunnon vekotin maastoon, toinen käyttikseksi. Pakoputki/tietokoneviritykset sun muut kaasut maksaa kuitenkin monta tankillista niillä saatavaan säästöön nähden; miksi siis ei ostaisi kerralla "valmista" autoa. Eli maastoon halpa XJ/ZJ, johon alustakorotus ja isot renkaat. Kadulle puolestaan edullinen turbodiesel kinnerikäyttis, jolla ajetaan silloin, kun ei mennä maastoon. Wranglerin hinnalla saa molemmat.

Raha ja romut rauhottaa.
Mulla vei 5.9 Grandi vakiorengastuksella ja vakiovälityksillä (245/70 R16, 3.73) täysin alkuperäiskunnossa maantiellä 13-15 litraa sadalla, sekalaisessa maantie/ kaupunkipyörityksessä (~40/60 jakaumalla) 16-20 litraa sadalla.
Nyt 32" mutarenkailla (BFG MT KM2, paineet edessä ~2.6 bar ja takana ~2.4) ja 4.56 välityksillä, sekä kaikensorttisella maastoon muokkauksella, kulutus maantiellä 13-16 satasella, sekalaisessa ajossa 17-21 litraa sadalla. Molemmissa tapauksissa mittarivirhe sama (nopeusmittarin ratas vaihdettu ja GPS:llä tarkistettu nopeusheitot). Eli aika turhaa kikkailua näillä vehkeillä ruveta koittaa säästämään bensankulutuksessa.
Aikalailla samat kokemukset jäi XJ:stä, siinä tosin kulutuseroa oli enemmän koska oli suunnilleen 100mm korotettu ja 35" mutakumit. Toisaalta siinäkin oli välitykset vaihdettu. Kun ajoin Grandillä 32" mutarenkailla 3.73 välityksillä ja mittarivirhe oli silloin nolla, niin bensaa paloi 2-4 litraa enemmän satasella kuin nyt.
Isoimman säästön kulutuksessa saat oikeilla välityksillä, mutta niiden rahojen takaisin tienaamisessa menee aika monta kilometriä. Jos haluat säästää bensaa, osta uusi auto pihillä koneella
Nyt 32" mutarenkailla (BFG MT KM2, paineet edessä ~2.6 bar ja takana ~2.4) ja 4.56 välityksillä, sekä kaikensorttisella maastoon muokkauksella, kulutus maantiellä 13-16 satasella, sekalaisessa ajossa 17-21 litraa sadalla. Molemmissa tapauksissa mittarivirhe sama (nopeusmittarin ratas vaihdettu ja GPS:llä tarkistettu nopeusheitot). Eli aika turhaa kikkailua näillä vehkeillä ruveta koittaa säästämään bensankulutuksessa.
Aikalailla samat kokemukset jäi XJ:stä, siinä tosin kulutuseroa oli enemmän koska oli suunnilleen 100mm korotettu ja 35" mutakumit. Toisaalta siinäkin oli välitykset vaihdettu. Kun ajoin Grandillä 32" mutarenkailla 3.73 välityksillä ja mittarivirhe oli silloin nolla, niin bensaa paloi 2-4 litraa enemmän satasella kuin nyt.
Isoimman säästön kulutuksessa saat oikeilla välityksillä, mutta niiden rahojen takaisin tienaamisessa menee aika monta kilometriä. Jos haluat säästää bensaa, osta uusi auto pihillä koneella

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Katurenkailla ja optimi välityksillä voit maantiellä päästä tuohon 11L/100km, mutta keskikulutuksena ei mitenkään.
Pääsin KJ:llä vakiorenkailla (Goodyear Wrangler All Season) juurikin tuohon 11L maantiellä, ehkä jopa 10L jos oikein hissutteli. Nyt hieman isommilla ja karkeammilla General grabbereilla menee 12L minimissään.
Keskikulutus on sama 15L kun sulla.
On muuten virtaavammat rosteriputketkin. En huomannut mitään eroa kulutuksessa. Äänet toki on miehekkäämmät.
Ilmansaantia en katsonut tarpeelliseksi parantaa, kun jopa Grand Cherokee SRT-8:ssa on sama ilmanputsari, niin kait sitä ilmaa tulee tarpeeksi puolta pienenpään myllyyn.
Pääsin KJ:llä vakiorenkailla (Goodyear Wrangler All Season) juurikin tuohon 11L maantiellä, ehkä jopa 10L jos oikein hissutteli. Nyt hieman isommilla ja karkeammilla General grabbereilla menee 12L minimissään.
Keskikulutus on sama 15L kun sulla.
On muuten virtaavammat rosteriputketkin. En huomannut mitään eroa kulutuksessa. Äänet toki on miehekkäämmät.

Ilmansaantia en katsonut tarpeelliseksi parantaa, kun jopa Grand Cherokee SRT-8:ssa on sama ilmanputsari, niin kait sitä ilmaa tulee tarpeeksi puolta pienenpään myllyyn.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Oletko ajatellut E85 muutoksia.
Itse en niistä mitään tiedä, mutta yksi innokas Jeeppeilijä on ajannut 50/50 suhteella.
Niihin saa kuitenkin niitä sarjoja millä voi ajaa pelkästään tuolla.
Toi Sami on kai jollain tavalla perehtynyt tohon http://www.parasta-autollesi.fi jos haluat kysäistä lisää.
Jarno
Itse en niistä mitään tiedä, mutta yksi innokas Jeeppeilijä on ajannut 50/50 suhteella.
Niihin saa kuitenkin niitä sarjoja millä voi ajaa pelkästään tuolla.
Toi Sami on kai jollain tavalla perehtynyt tohon http://www.parasta-autollesi.fi jos haluat kysäistä lisää.
Jarno
Tarkennusta sen verran, että tuo mun keskikulutus on duunimatkan keskikulutus, mikä sisältää 3/4 100 km/h ja 70 km/h nopeusrajoitukset, eli melko lailla maantiepainotteinen ja sen takia pidän mahdollisena tuota 11 l/100 km. Jotkut väittävät, että Wranglerin ilmansaannissa ahdistaa melko pieni läppärunko, jonka vaihtamalla hengitys paranee. Ja jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna Wranglerin pakoputki on melkoinen mehupilli koneen tilavuuteen nähden.
E85:een en olekaan tosissaan perehtynyt. Hieman olen lueskellut tälläkin palstalla käytyjä keskusteluita. Täytyypä vielä siihenkin tutustua.
Ei kenelläkään sattuis löytymään "tieteellisen" testin ajaksi jotain perus allterrain tai vast renkaita? Voisin ajaa esim. 50 km maantielenkin nykyisillä mutiaisilla ja heti perään sama lenkki tavallisilla katurenkailla. Sais jonkun käsityksen renkaiden vaikutuksesta kulutukseen.
E85:een en olekaan tosissaan perehtynyt. Hieman olen lueskellut tälläkin palstalla käytyjä keskusteluita. Täytyypä vielä siihenkin tutustua.
Ei kenelläkään sattuis löytymään "tieteellisen" testin ajaksi jotain perus allterrain tai vast renkaita? Voisin ajaa esim. 50 km maantielenkin nykyisillä mutiaisilla ja heti perään sama lenkki tavallisilla katurenkailla. Sais jonkun käsityksen renkaiden vaikutuksesta kulutukseen.
Tommoseen testiin pitäis olla vertailurenkailla täysin sama kehäpituus,tai sitte ajaa matka jollain gps-laitteella. Pieninpään kulutukseen varmasti pääsee kun pitää rengaskoon ja auton korkeuden valmistajan arvoissa. Vielä kun ostaa Michelinit tai Contit kesäkuvioisina, niin votjaniojan kirjoitti:Tarkennusta sen verran, että tuo mun keskikulutus on duunimatkan keskikulutus, mikä sisältää 3/4 100 km/h ja 70 km/h nopeusrajoitukset, eli melko lailla maantiepainotteinen ja sen takia pidän mahdollisena tuota 11 l/100 km. Jotkut väittävät, että Wranglerin ilmansaannissa ahdistaa melko pieni läppärunko, jonka vaihtamalla hengitys paranee. Ja jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna Wranglerin pakoputki on melkoinen mehupilli koneen tilavuuteen nähden.
E85:een en olekaan tosissaan perehtynyt. Hieman olen lueskellut tälläkin palstalla käytyjä keskusteluita. Täytyypä vielä siihenkin tutustua.
Ei kenelläkään sattuis löytymään "tieteellisen" testin ajaksi jotain perus allterrain tai vast renkaita? Voisin ajaa esim. 50 km maantielenkin nykyisillä mutiaisilla ja heti perään sama lenkki tavallisilla katurenkailla. Sais jonkun käsityksen renkaiden vaikutuksesta kulutukseen.

Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15
Opel Insignia Sports Tourer -15
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
- Paikkakunta: Viiala (Akaa)
Nyt oot vaarallisilla vesilläWinChester kirjoitti:Jospa se onkin eukon- eikä autonvaihto, mikä pitäs tehdä...janiojan kirjoitti:Ja vaimo on ominut ton Commanderin.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Onneks Jeeppi alkaa J:lläRenegade kirjoitti:Paras kun vaihtaa kerralla kaikki A:lla alkavat: auto, asunto, akka ja ammatti.


Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1