XJ - pyöränlaakerin vaihto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

XJ - pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jorma » 04.11.2008. 21:42

Tietääkö joku miten pyöränlaakeri takana on kiinni? Tarvitaanko prässiä tai muita konepajalaitteita vai onnistuuko vaihto kotioloissa? Onko stefaa erikseen vai sisältyykö laakeriin? Pitäisi vaihtaa vetari ja kyselen siltä varalta että vaihto-osan mukana oleva laakeri mahdollisesti on lopussa. (Dana)

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 04.11.2008. 21:59

Mikähän akseli on kyseessä? Tuossa mun -00 XJ:n huoltomanuaalissa käsitellään vain Dana 35 (c-klipillä) ja Chrysler 8.25" (valitettavasti myös c-klipsillä). Jenkkilässä on joskus tainnut saada jopa Dana 44:llä XJ:tä jonkun peräkärrynkiskomispaketin mukana tms.

Äkkiä kun huoltomanuskaa vilkasin, niin ei se näyttäisi olevan kiinni juuri mitenkään... Erikoistyökalulla se ohjeissa poistetaan ja toisella erikoistyökalulla nakutellaan taas paikalleen. Eli kun vetari on irti niin laakeriin pitäisi päästä käsiksi kun tiivisteen nyppää ensin pois edestä. Joku näitä enemmän vaihtanut (Jamant?) varmaan kertoo miten se helpoiten tapahtuu.

Näin siis manuskasta äkkiä tulkittuna. Kokemusta ei taka-akselin laakerin vaihdosta itselläni ole... vielä :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 04.11.2008. 22:53

Joku Dana se on, en ole vielä perehtynyt tarkemmin niiden eroihin. Mutta sehän kuulostaa hyvältä että mahdollisesti naputtelemalla onnistuisi. Yritin aiemmin samaa Pajeroon mutta piti luovuttaa ja raahata koko akseli pajalle, ei aivan kevyillä työkaluilla lähtenyt. Hyviä kuvia muuten sinun projektipäiväkirjassa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.11.2008. 10:19

Itseasiassa riippuu enemmänkin vuosimallista.
Dana 35:ssa jos vanhempi kuin -90, niin vetarissa on kiinni kartiorullalaakeri ja stefa. -90 ja uudemmat (ns. C-klippivetari), laakeri on rullalaakeri ja se sijaitsee siellä akseliputkessa, samoinkuin se ulompi stefa, vetoakseli itse toimii laakerin sisäkoolina.
Chryslerin 8-1/4", ilmeisesti tuo uudempi soveltuu tähän (ei ole tarvinnut tälläiseen vielä laakereita vaihtaa)!
Dana 44:ssäainakin XJ:n versiossa ilmeisesti tuo Dana 35:n vanhempi tapa!!! Dana 44:n tulee C-klippi vasta ZJ:n vuosimalliin -93, XJ:ssä siis se perinteisempi malli!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 05.11.2008. 12:59

JAMANT kirjoitti:Dana 44:n tulee C-klippi vasta ZJ:n vuosimalliin -93, XJ:ssä siis se perinteisempi malli!!!
Olikos tuo ZJ:n Dana 44 -93 alkaen myös alumiininen? Muistan kuulleeni että uudempien grandien Dana 44:t ei ole kovin kestäviä rungoltaan?

Niin ja ainakin huoltomanuaalista vakoiltuna molemmat c-klipilliset (Dana 35 ja Chrysler 8 1/4") ovat jotakuinkin identtiset. Ainakin tuon laakerin vaihdon osalta. Mitoitukset, vahvuudet ja boorien lukumäärät sitten ovatkin jo jotain muuta :wink:
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 05.11.2008. 13:02

cmalino kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Dana 44:n tulee C-klippi vasta ZJ:n vuosimalliin -93, XJ:ssä siis se perinteisempi malli!!!
Olikos tuo ZJ:n Dana 44 -93 alkaen myös alumiininen? Muistan kuulleeni että uudempien grandien Dana 44:t ei ole kovin kestäviä rungoltaan?
Se alumiininen tulee mun mielestä vasta -96, ja silloin ne ongelmat vasta alkaa....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 06.11.2008. 17:37

Tässähän sitä olikin jo aimo annos tiedonjyviä avuksi. Vielä kun oppisi tunnistaan ne Danan eri mallit. Pitää palata asiaan kun olen jostakin löytänyt sopivan vetoakselin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.11.2008. 18:05

Jorma kirjoitti:Tässähän sitä olikin jo aimo annos tiedonjyviä avuksi. Vielä kun oppisi tunnistaan ne Danan eri mallit. Pitää palata asiaan kun olen jostakin löytänyt sopivan vetoakselin.
Joo, meidän tunnistekuvatkaan ei näköjään taas toimi, nettikaupan softanvaihdon yhteydessä ilmeisesti osoitteet noissa muuttunu!!!??? Tutkitaan ja laitetaan jossain välissä uudestaan!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.11.2008. 10:48

Otetaan pakkia, tällä kertaa vetaria ei vaihdetakaan.
Koko vaihtoaikeen syynä oli - ei varomaton lukkojen käyttö - vaan se että edellinen omistaja on käynyt sylttäämässä kierteet joistakin pyöränpulteista :x .
Luulin että kotioloissa ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko vetoakseli mutta olin väärässä. Vialliset pultithan saa irti pelkällä vasaralla :shock: .
Tämä oli yllätys ainakin minulle.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus