WJ jeep ja öljyvuoto

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

WJ jeep ja öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Jolli » 21.04.2013. 19:55

Heissan

Nyt sain auton ensimmäistä kertaa nosturille ja olihan se arvattava että hiuksia nostattava kokemus oli kyseessä. Parista nivelestä löytyi klappia pikkuisen, mutta löytyi myös öljyvuotoa!

-Jakovaihteistosta perään lähtevä kardaanin laippa oli juurestaan märkä, onko millainen homma vaihtaa tähän stefa?

-Etuperässä näytti olleen kanssa samaa ongelmaa, tämä millainen homma vaihtaa?

Etuperän kardaanin yläpuolella, arviolta moottorin ja vaihteiston välissä on joskus ollut öljyä, sillä se oli tummaa, mutta kuitenkin kuivaa. Enemmän pelkääjän puolella. Olisiko kardaani voinut heittää öljyä sinne pyöriessään ja kardaani olisi kuitenkin kuivunut puhtaaksi, vai vuotaako tuoltakin välistä joku tiiviste? (= Voi olla hyvinkin v-mäinen vaihtaa?)


Aijuu, auto ei kuitenkaan merkkaa reviiriään, eli ei tiputa mitään alleen.
:evil: :? :(
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.04.2013. 9:35

Jos ei se kerran merkkaa reviiriä, niin miksi tekisit yhtään mitään? Nuo kuvaamasi tihkumiset ei ole vikoja, varsinkaan jos ko. stefojen vieressä ei ole varsinaisest ihan märkää vaan hieman tihkuu. Vastarempattu jakoaski tai akselit saattaa tehdä ihan samaa.. jos on selvästi märkä niin voihan tuon korjata jos siltä tuntuu.

Kardaani saattaa heittää välillä aika paljonkin vaseliinia (öljyä siellä ei ole) pitkin pohjaa, pyörii kuitenkin aika lujaa. Tosin cv- nivelestä ei ihan kauheita pitäisi lentää.. mutta jos on vassulla voideltu niin kyllä se ylimääräinen sieltä kyytiä saa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 24.04.2013. 12:40

Timo L kirjoitti:Jos ei se kerran merkkaa reviiriä, niin miksi tekisit yhtään mitään? Nuo kuvaamasi tihkumiset ei ole vikoja, varsinkaan jos ko. stefojen vieressä ei ole varsinaisest ihan märkää vaan hieman tihkuu. Vastarempattu jakoaski tai akselit saattaa tehdä ihan samaa.. jos on selvästi märkä niin voihan tuon korjata jos siltä tuntuu.

Kardaani saattaa heittää välillä aika paljonkin vaseliinia (öljyä siellä ei ole) pitkin pohjaa, pyörii kuitenkin aika lujaa. Tosin cv- nivelestä ei ihan kauheita pitäisi lentää.. mutta jos on vassulla voideltu niin kyllä se ylimääräinen sieltä kyytiä saa.
Hieman tosiaan tihkuu etuperässä, jakolaatikossa oli aavistuksen märkääkin. Selvittelin että kohtalaisen yksinkertainen ainakin tuo jakolaatikon stefan vaihto.

Mulla nyt vasta tuon lauseen myötä välähti mieleen että ei se öljyä tietenkään ole kun oli selvästi vaseliinia mihin oli hiekka / pöly tarttunut osaan paikkoihin kiinni. Mutta heittäisikö se tuonne lohkon ja vaihteiston väliin asti sitä, siihen en osaa vastata?

Ajattelin että mitä leimasetä sanoo jos siellä näkyy tihkumisen jälkiä, onko ympäristösaastetta jne :shock:
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Öljy vuotoa.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 24.04.2013. 21:18

Kannattaa pyyhkä tai pestä nuo paikat ja seuraat tilannetta, nykyinen kosteus voi olla usean vuoden tulos.

Nyt kuntiedät missä on märkää niin enen leimaa putsaat paikat niin ei ainakaan tule mainintaa siitä ja korjaus kehotusta.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 12.05.2013. 18:25

Kesärenkaita vaihtaessa huomasin että edessähän on oikeasti märkää. Vaatiiko tälläisen korjaaminen minkä kaiken purkamista?

Pyyhin edelliset paikat kuivaksi ja etuperän luona oli uudestaan kosteutta, ei onneksi paljoa.
https://www.dropbox.com/s/mbw4kg2by907s ... .46.16.jpg

Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 13.05.2013. 10:58

Jolli kirjoitti:Kesärenkaita vaihtaessa huomasin että edessähän on oikeasti märkää. Vaatiiko tälläisen korjaaminen minkä kaiken purkamista?

Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Kone näyttäisi olevan 4,7 litrainen (?), äkkipäätään netistä katsottuna riittää kun ottaa hihnan ja kampuran hihnapyörän/ dampperin irti (ja varmasti myös flektin että kädet mahtuu väliin ja dampperi pois) niin pääsee stefaan käsiksi. Eri asia on, kuinka helposti vanha stefa lähtee irti ja uuden saa paikalleen naarmuttamatta kampuraa..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 13.05.2013. 11:29

Timo L kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Kesärenkaita vaihtaessa huomasin että edessähän on oikeasti märkää. Vaatiiko tälläisen korjaaminen minkä kaiken purkamista?

Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Kone näyttäisi olevan 4,7 litrainen (?), äkkipäätään netistä katsottuna riittää kun ottaa hihnan ja kampuran hihnapyörän/ dampperin irti (ja varmasti myös flektin että kädet mahtuu väliin ja dampperi pois) niin pääsee stefaan käsiksi. Eri asia on, kuinka helposti vanha stefa lähtee irti ja uuden saa paikalleen naarmuttamatta kampuraa..
Juu, 4,7l V8 siellä hörpöttää.

Näköjään kaksi eri vaihtoehtoa tuon vuodon aiheuttajaksi, juuri tuo kampuran etutiiviste tai sitten jakopään kotelon tiiviste( tämä kuitenkin harvinaisempi?)

Flektin joutuu ainakin irroittamaan ja mahdollisesti syylärinkin, saisi ainakin riittävästi tilaa.
Mitä muuta 178tkm ajetusta koneesta kannattaa vaihtaa tuossa, hihna nyt ainakin, miten vesipumppu ja termari?
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.05.2013. 21:06

Jolli kirjoitti:Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Enpä ole kerennyt lukemaan foorumia, kun on niin paljon hommia jonossa... Mutta en kyllä jäähdytintä ottais pois, se on tossa korimallissa aika isotöinen irroitettava...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 14.05.2013. 7:20

JAMANT kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Enpä ole kerennyt lukemaan foorumia, kun on niin paljon hommia jonossa... Mutta en kyllä jäähdytintä ottais pois, se on tossa korimallissa aika isotöinen irroitettava...
Asia kunnossa.
Onko tuollainen homma muuten ihan "parkkipaikkaremppana" tehtävissä?
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.05.2013. 9:03

Jolli kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Enpä ole kerennyt lukemaan foorumia, kun on niin paljon hommia jonossa... Mutta en kyllä jäähdytintä ottais pois, se on tossa korimallissa aika isotöinen irroitettava...
Asia kunnossa.
Onko tuollainen homma muuten ihan "parkkipaikkaremppana" tehtävissä?
No jos auton alla tykkää maata parkkipaikalla niin kai se sitten on siellä tehtävissä... Alakautta joutuu osan tosta tekemään...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 15.05.2013. 10:48

JAMANT kirjoitti:
Jolli kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:
Jolli kirjoitti:Pienellä selvittelyllä näyttäisi vuoto tulevan front crankshaft sealista. Osaako JAMANT sanoa onko hankala homma vaihtaa? Jotaan erikoistyökaluja tarvitaan?
Enpä ole kerennyt lukemaan foorumia, kun on niin paljon hommia jonossa... Mutta en kyllä jäähdytintä ottais pois, se on tossa korimallissa aika isotöinen irroitettava...
Asia kunnossa.
Onko tuollainen homma muuten ihan "parkkipaikkaremppana" tehtävissä?
No jos auton alla tykkää maata parkkipaikalla niin kai se sitten on siellä tehtävissä... Alakautta joutuu osan tosta tekemään...
Juu, ei siinä hirveästi vaihtoehtoja ole. Pällistelin eilen tuolla auton alla ja totesin että hihna pois, raidetanko pois (samalla pitää päät vaihtaa, ovat aika reilusti väljät) ja tuuletin pois. Tämän jälkeen 3-jalkaisella ulosvetäjällä dampperi pois. Tämän jälkeen kaivelee tiivisteen pois ja koittaa keksiä millä tavalla uusi tilalle. :roll:
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.05.2013. 12:06

Yleensä melkein helpompi saada uusi stefa paikalleen kuin vanha pois hajottamatta mitään.. tosin jos ei stefa varsinkaan ole kovin kallis ja meinaat itse tehdä, niin ostaisin samantien kaksi stefaa jos sattuu menemään ensimmäinen rikki asennettaessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.05.2013. 12:35

Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jolli
Viestit: 94
Liittynyt: 13.01.2013. 20:01
Paikkakunta: Raisio / Virolahti

Viesti Kirjoittaja Jolli » 15.05.2013. 12:54

Katselin Jamantin valikoimaa jo ja samalla mietin, pitäisikö varmuuden vuoksi dampperi vaihtaa, eikö siinä ole kumivulkanointi värinänvaimennukseen, jos se siellä on 10v ja 178tkm tärissyt niin... :wink:
Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.05.2013. 13:09

Jolli kirjoitti:Katselin Jamantin valikoimaa jo ja samalla mietin, pitäisikö varmuuden vuoksi dampperi vaihtaa, eikö siinä ole kumivulkanointi värinänvaimennukseen, jos se siellä on 10v ja 178tkm tärissyt niin... :wink:
Voi sitä kokeilla, mutta aikaisempi kokemus noista dampereista sanoo, että ei välttämättä ole samassa puntissa, pitäis koko alakerta puntittaa damperin ja vetolevyn kanssa, joten en kokeilis, jos ei oo pakko (eli vanha damperi rikki)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus