KJ kolisee kun sivuittain huojuu

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

KJ kolisee kun sivuittain huojuu

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 26.04.2013. 11:27

Newbienä täällä foorumilla ja jahtaamassa Cherokeeta.
Nyt ois yksi kanditaatti kiikarissa joka on juuri katsastettu mutta häiritsee kolina joka kuuluu kun auto heiluu sivuittain kuoppiin ajettaessa, siis reilusti huojuu sivulle.

Olisiko mitään ideaa mikä mahtaisi olla vikana, huomioiden, että se on juuri katsastettu, eli nivelten "pitäisi" olla kunnossa.

Olen lukenut näitä ketjuja läpi vinkin toivossa ja silmiini osui myös maininta takaisin kutsusta maahantuojan toimesta jossa vaihdetaan taakse tukivarsiin nivelet. Voisiko tämä kolina johtua siitä? ja päteekös takuu myös Saksasta tuotuihin yksilöihin?

Auto on ollut Suomessa jo hyvän aikaa.

Pahoitteluni jos aihe on jo käsitelty jossain muualla.

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

KJ kolisee

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 26.04.2013. 16:46

Terve.
Kannattaa soitella mmahantuojalle huoltoon ja rekkarilla kysellä josko vaikka saisi hoitoa takuuna.

Takapäästä vatoakselit on c klipseillä ja siellä on välystä ja kun nostat takapään ylös ja pyörästä nyit sisään ulos selviä tuo välys jonka maksimi arvon Jamant tietää ja on jossain näissä topikeissa maininnutkin.

Omastani olen kahteen kertaan vaihatnut takaakselin altukivarren puslia ja ja myöhemmin koko alatkivarret.
Taka akselilla on ylätukivartena "kolmio" tukivarsi joka ona korissa kiinni kumipuslin ja akselin keskellä isolla pallonivelellä. Nekin olen kerran jo vaihtanut ja myöhemmin koko ylätukivarrenkin.

Omalla kohdallani olen ainakin huomannut että jos ajaa maastossa niin takapään nivelet ja puslat eivät kestä sitä ja ovat kovinkin nopeasti vaihtokuntoiset. Nyt itselläni on heavy dutu osia tuolla vaan tunuu että jostain kolisee kuitenkin.

Etu päässäkin tuntuu olevan aina pini kolina? Ennen viime katsastusta vaihdoin uudet etupään iskarit ja kuitenkin jokin pitää kolinaa.

Ei jaksa enään tutkia vaan kun jotain hajoaa tai normi huollon yhteydessä huomaa väljää jossakin niin korjataan sitten. Tai jos katsuri löytää jotain.
Olen muuten katsastukseen mentäessä sanonnut että jokin silä kolisee vaan ei ole sillläkään mitään löytänyt??

Että sellaista.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 26.04.2013. 20:17

Pystyykö kotikonstein autoa purkamatta selvittämään onko takana ylätukivarren pallonivelessä vikaa?
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 26.04.2013. 22:02

Oukei!

Minulla ei vielä ole tuota autoa vaan se oli yksi potentiaalinen kanditaatti.
Taitaapa jäädä kuitenkin ostamatta ja täytyy jatkaa etsintää.
Toki niitä niveliä kuluu se on ihan normaalia, mutta saisi sitä ainakin kuvitella, että auto on ostohetkellä kunnossa.

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 27.04.2013. 21:51

En ole vielä ostanut yhtään täysin virheetöntä käytettyä autoa :shock:
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rane58 » 28.04.2013. 0:04

Omaa Jeeppiä ostaessa autoasentaja kaverini teki siihen myyjän luvalla ja vieressä ollessamme perusteellisen "katsastustarkastuksen", pilkkuja nuss.... viilaten. :wink:
Viat ja puutteet havaittiin, hinnasta keskusteltiin ja kaupat tehtiin! :mrgreen:
Olen ollut onnellinen Jeepin omistaja siitä lähtien. 8)
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 29.04.2013. 13:59

Kaikista näistä jotain kolinaa on kuulunut, metsäreissun jälkeen enemmänkin. Tosin joskus ne kolinat on kadonneet metsäreissun jälkeen eli kait ne enimmät irto-osat on pudonneet jonnekin..

Yleensäkin olen suhtautunut käytetyn auton ostoon siten että se ei todellakaan sitten vastaa uutta. Ja tuon oman ameriikan malmikasan ostin projektimielessä, siksi mikään korjaus ei tunnu niinsanotusti työläältä. Ellei siellä ole väljiä puslia/ niveliä suurempia vikoja odotettavissa niin itse en ainakaan sen takia jättäisi ostamatta. Etenkin jos saa hinnasta pudotettua pois nuilla epäkohdilla.
ZJ 4.0 -96

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 29.04.2013. 15:56

Eihän ne käytetyt ikinä ole uusia.
Aikoinaan tuli ostettua Farmari Eemeli kolinoiden kanssa ja sen kun tiesi ja hinta saatiin kohdalleen niin ei se haittaa. Korjattuahan noita saa. Edelleen kolina Eemeli kulkee ja säännöllisesti saa harvemmin tai tiheämmin vaihdella niveliä.

Täytyy selvitellä, että koskeeko takaisinkutsukampanja Jeepin tuontiautoja. Jos koskee niin ok, nou problem ja jos ei koske niin sitten rahalla saa ja hevosella pääsee.

Eli en vielä heitä kirvestä kaivoon kun noita yksilöitä vielä on kuitenkin kartoittamatta.

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Taka ylätukivarren pallonivel.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 29.04.2013. 16:52

KJark kirjoitti:Pystyykö kotikonstein autoa purkamatta selvittämään onko takana ylätukivarren pallonivelessä vikaa?
En ole ikinä tuota parkkipaikalla joutunut tutkimaan?

Mutta kyllä sitä jonkin verran pystyy.
Runkopalkista toinen takapyörä ylös ja mielellään pukki alle, sitten vaan rautakangella tai jollain muulla vääntöraudalla kaveri heiluttelee pallonivelen ja taka akselin kiinnityskohdasta kun ite makaat auton alla ja kädellä tunnustelet palloniveltä samalla hyvässä valossa katselet näkyykö väljää.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vaihdelaatikon neste vuotaa KJ:ssä.

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 04.05.2013. 13:26

Joo, eli nyt sitten ostin tämän kyseisen KJ:n 2006, 2.8 CRD Automaatti. Hinnasta päästiin sopuun.
Mutta se mitä en huomannut kun en kontannut auton alle niin toinen edessä olevista syyläreistä on kuskin puolelta märkä.
Siinä on punaista öljyä eli ilmeisesti automaattilaatiikon öljy siellä vuotaa.
Eli onko KJ:ssä erillinen/ oma syyläri laatikon öljyille vai kiertääkö samassa jäähdytysnesteiden kanssa?
Ainakin näytti olevan kaksi syyläriä, eli olisko molemmille oma?

Sitten se pitäisi tietenkin korjata, onko tämmöinen tyypillinen vika vai paska tsäkä?

Niin ja kuinka korkealle kuuluisi lämmön nousta mittarin mukaan?
Puoliväliin? mulla se nousee vain siihen seuraavaan pykälään.
Ei siis edes puoliväliin.

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 04.05.2013. 20:56

Itse itselleni vastaten, se taitaakin olla ohjaustehostimen öljyä joka siellä porsii. Vaihteistossa on täydet öljyt ja ohjaustehostimessa on vajaata.
No mistä ne sinne pääsee? niin sitäpä en viekä tiedäkkään.

Niin ja foorumilta löytyikin jo vastaus termostaattiin, eli vaihtoon.

Mistäs ne vaihdelaatikon öljyt saa laskettua pois ja mistä uusi tilalle?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 04.05.2013. 21:02

erauspentu kirjoitti: Mistäs ne vaihdelaatikon öljyt saa laskettua pois ja mistä uusi tilalle?
Automaatista öljyt saa pois vain imemällä öljytikunputken kautta (ei tule kaikki edes öljypohjasta) ja sitten öljypohja pois ja tulee loput ja uudet laitetaan siitä samasta tikunputkesta...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Vaihdelaatikon neste vuotaa KJ:ssä.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 04.05.2013. 21:19

erauspentu kirjoitti:Joo, eli nyt sitten ostin tämän kyseisen KJ:n 2006, 2.8 CRD Automaatti. Hinnasta päästiin sopuun.
Mutta se mitä en huomannut kun en kontannut auton alle niin toinen edessä olevista syyläreistä on kuskin puolelta märkä.
Siinä on punaista öljyä eli ilmeisesti automaattilaatiikon öljy siellä vuotaa.
Eli onko KJ:ssä erillinen/ oma syyläri laatikon öljyille vai kiertääkö samassa jäähdytysnesteiden kanssa?
Ainakin näytti olevan kaksi syyläriä, eli olisko molemmille oma?

Sitten se pitäisi tietenkin korjata, onko tämmöinen tyypillinen vika vai paska tsäkä?

Niin ja kuinka korkealle kuuluisi lämmön nousta mittarin mukaan?
Puoliväliin? mulla se nousee vain siihen seuraavaan pykälään.
Ei siis edes puoliväliin.
Terve.
Toinen kennoista on moottorin jäähdytin ja toinen ilmastoinnin lauhdutin.
Jäähdytyttimen alareunaaan tulee kaksi putkea automaatilta ja jos nuo liittimet tihkuu, niin eikun kiristät liittimiä.

Sitten peset tai pyyhit kaikki vuotaneet nesteet pois ja seuraat vuotaakos vielä.

Ohjaustehostimessa ei pitäisi olla punaista öljyä vaan kirkasta ohjaustehostin öljyä.

Diisseli koneissa ei välttämättä lämpömittari hirveästi nouse ja niin kauan kuin ei näytä punaista asiat pitäisi jotakuinkin olla kunnossa.

Jos asia häiritsee voit toiki vaihtaa termostaattia ja lämömittarin anturia vaan todennäköisesti asiat pysynee ennallaan.

Mukavia kilometrejä uudella hankinnalla.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

NaftaKJ
Viestit: 8
Liittynyt: 06.04.2012. 22:32
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja NaftaKJ » 05.05.2013. 12:01

Jos lämpömittari ei nouse kuin neljänneksen kohdille on termostaatti suurella todennäköisyydellä entinen. Normaaliasento on viisarin verran puolivälistä vasemalle. Tähän se nousee kyllä pakkasillakin.

Viileämmillä ilmoilla menee lisäksi hihnakäyttöinen lisälämmitin automaattisesti päälle ja jos termostaatti pitää moottoria liian kylmänä käy kyseinen lämmitin koko ajan. Tämä lisää kulutusta koska lämmitin ei ole kovin kevyt pyöritettävä.

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Öljyä tihkuu

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 05.05.2013. 19:10

Joo, eli siellä oli se edessä kuskinpuolella ilmeisesti vaihteistolta tuleva letku joka liittyy syyläriin, niin se siinä helppas ees kahtaalle kun sitä nyki.
Eikä sitä tuntunut saavan kireämmälle ja en uskaltanut liikaa voimaa käyttää. Siitä ympäriltä se on märkä. Kuivasin sitä ja täytyy nyt varmistua asiasta, että josko se siitä sitä vaihdelaatikon öljyä vuotaa. Ei sitä paljoa tule mutta ei tarttis tulla yhtään.
Jakolaatikosta löytyi öljyt ja perästä myös.
Moottoriin piti lisätä, että alkoi tikussa näkyä.
Pitää vaihtaa kaikki öljyt mutta ennen laatikon öljyjä, paikallistaa se vuotokohta.

Saakos näihin KJ:hin ihan omia kumimattosarjoja?
Suojaisi paremmin rapakelillä.

Kirjoita vastaus