Sivu 1/1

Pyörän lukkomutteri auki

Lähetetty: 04.06.2013. 19:24
Kirjoittaja hammer_man
Iski ongelma.

Puoli vuotta tullut ajeltua WJ:llä (onneksi) ilman rengashuolia. Nyt täytysi leimaa varten saada vanteita käytettyä pois paikoiltaan...

Ongelmana vain, jotta joku aikaisemmista omistajista on vaihtanut hienot siniset mutterit alkuperäisten tilalle. Näissä tietysti seassa lukkomutterit joka nurkassa. Auto pengottu moneen kertaan lävitse, mutta hylsyä ei löydy mistään.

Mikä siis avuksi, jotta saisi lukkomutterit auki ja remonttia etenemään??

Lähetetty: 04.06.2013. 19:48
Kirjoittaja JAMANT
Vastakierrehylsyllä...

Lähetetty: 04.06.2013. 22:50
Kirjoittaja kozel
riippuen mutterista tai pultista niin joskus noita on tullu irroteltua siten että oon hitsannu toisen pultin kantaan kiinni ja siitä vääntämään auki.

Lähetetty: 05.06.2013. 7:34
Kirjoittaja ZJussi
Rengasliikkeessä tuommonen homma hoituu helposti. :lol:

Lähetetty: 05.06.2013. 9:52
Kirjoittaja ZAU
Lyöt tiukan putken mutterin päälle ja pyöräytät auki,turbohylsät ei toimi oikein noissa muttereissa jos on täysin pyöreä varsinkin jos on tiukassa.

Lähetetty: 08.06.2013. 8:29
Kirjoittaja hammer_man
Biltemasta hain 55e maksavan vastakierrehylsy-sarjan. Yhden mutterin jo väänsin testiksi auki, kolme vielä jäljellä.

Alkuun koitin tavallista hylsyä hakata lekalla mutteriin:
19mm meni liian helposti, pyöri tyhjää kun yritti vääntää
18mm jo liian pieni, ei mennyt kunnolla loppuun saakka ja nuljahti aina irti

Hitsaus olisi ollut vasta äärimmäinen vaihtoehto, koska olisi jäänyt niin hirveät palojäljet alumiinivanteeseen. Peltivanteella olisin varmaan suoraan ottanut kempin käteen ilman kyselyitä

Yksi pieni miinus tuossa bilteman sarjassa kyllä on. Hylsyt ovat 3/8" vääntimelle, mikä mielestäni vähän turhan pieni jos kireitä muttereita/pultteja joutuu avaamaan :roll: 8)

Lähetetty: 25.09.2013. 20:34
Kirjoittaja pikkujussi
Olipahan tätäkin murhetta. Hommasin joskus kolmenastaiset lukkomutterit omaan wj:hin ja aloin irrottaa vannetta, niin korkkaspa yks lukkomutterin pää. Ei saanu hitsattua toista mutteria niin kovaan, että ois kestäny vääntää. (16v. Hitsaus hommia, jos joku epäilee). Makitan akkukoneella poraamalla pikkuhiljaa terää isompaan vaihtamalla navan pultti pois. Heitin loput lukkomutterit MEHTÄÄN! Elkää laittako nuita kolmenastaisia!

Lähetetty: 26.09.2013. 10:17
Kirjoittaja WinChester
Sama tilanne, jos mutteri umpiruosteessa ja aluvanne, eli ei ole tilaa hitsailla yms. ja mutteri nyplähtänyt pyöreäksi.

Ei auta kuin porata mutteri ja pultti läpi ja toivoa ettei vahingoita pahasti vannetta. Sitten varaosanavasta tai -autosta uusi pultti ja mutteri tilalle.