Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Kokomuksia korotuksista pelkillä korotuspaloilla ?
Olisi ainakin edullista mutta korotukset on tietenkin aika vähäiset...
Olisi ainakin edullista mutta korotukset on tietenkin aika vähäiset...
No ainakin etupäässä pitää jousi ottaa kokonaan pois, että sen palan sinne saa!!Hups72 kirjoitti:Pitääkö koko jousipaketti ottaa irti kun noita korotupaloja asentaa?
vai riittääkö pelkän jousen irroitus ja sitten korotuspala jousen yläpäähän ?
Youtubessa tehtiin se niin monella tavalla...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Mistäs Jeepistä tässä nyt taas keran puhutaan.. TJ/ ZJ/ JK/ WJ on aikalailla samanlaiset kaikki korottaa etu- ja takapään osalta, eli jousi pois ja blokki jousitolppaan.
YJ, CJ:t, full size- Jeepit ja XJ/ MJ:n takapää yms. missä on lehtijouset niin pitää saada akseli irti pääjousesta että saa blokin väliin (ja ainakin XJ:n vakiojousilla korotusblokit on HUONO idea, eikä toisaalta ohjaavalla akselillakaan kotuspalat ainakaan auta ohjausgeometrian ylläpidossa -> mielummin uudet jousipakat).
KJ, WK, XK niin näissä risukeulaisissa joutuu edessä purkamaan jousipaketin osiin/ irrottaa tukivarsista, että sinne saa uuden jousen/ korotuspalan jousen ja yläkupin väliin. Takana menee niinkuin muut vieterijousiset Jeepit.
..ja kannattaako? Riippuu vähän. Halpa se on, vieterijousien kanssa ihan toimiva ja hyvä systeemi ~50mm korotukseen asti (PAITSI risukeuloissa, jossa korotusblokin käyttö lisää jousen esijännitystä ja sitä kautta korottaa -> kova alusta. Tosin eipä noihin juuri blokkeja myydäkkään). Lehtijousialustan ollessa kyseessä skippaisin korotusblokit ja niiden aiheuttamat ongelmat melkeinpä missä vain autossa, ja investoisin sen sijaan kokonaan uusiin korottaviin jousipakkoihin (ei siis myöskään yritä tunkata alustaa korkeammaksi pelkällä lisälehdellä).
YJ, CJ:t, full size- Jeepit ja XJ/ MJ:n takapää yms. missä on lehtijouset niin pitää saada akseli irti pääjousesta että saa blokin väliin (ja ainakin XJ:n vakiojousilla korotusblokit on HUONO idea, eikä toisaalta ohjaavalla akselillakaan kotuspalat ainakaan auta ohjausgeometrian ylläpidossa -> mielummin uudet jousipakat).
KJ, WK, XK niin näissä risukeulaisissa joutuu edessä purkamaan jousipaketin osiin/ irrottaa tukivarsista, että sinne saa uuden jousen/ korotuspalan jousen ja yläkupin väliin. Takana menee niinkuin muut vieterijousiset Jeepit.
..ja kannattaako? Riippuu vähän. Halpa se on, vieterijousien kanssa ihan toimiva ja hyvä systeemi ~50mm korotukseen asti (PAITSI risukeuloissa, jossa korotusblokin käyttö lisää jousen esijännitystä ja sitä kautta korottaa -> kova alusta. Tosin eipä noihin juuri blokkeja myydäkkään). Lehtijousialustan ollessa kyseessä skippaisin korotusblokit ja niiden aiheuttamat ongelmat melkeinpä missä vain autossa, ja investoisin sen sijaan kokonaan uusiin korottaviin jousipakkoihin (ei siis myöskään yritä tunkata alustaa korkeammaksi pelkällä lisälehdellä).
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Hitto jäi sitten toi malli pois tosta kyselystä eli WJ grand cherokee olis kyseessä !
Onhan noissa homma ja viisainta se olis sitten tehdä kunnolla ja vieläpä teetättää se remontti sellaisella joka sen osaa varmasti hyvin tehdä !
Homma kyllä siirtyy hamaan tulevaisuuteen sillä suuttimien ohivirtausta havaittavsissa 2.7crd:ssä !
Konetta joutunee pikkasen tiputtaan alas ja todennäköisesti menee vielä ihan tiivisteiden vaihdolla, mut senkin näkee sitten paremmin kun suuttimet on irti ja samalla nyt sitten otetaan imusarja ja EGR-venttiili irti ja putsataan kaikki kunnolla ja muutenkin katsotaan se kone kunnolla läpi !
Kallista on mutta tuleepahan härveli asialliseen kuntoon
sillä Jeeppiin ollaan vaimon kanssa tykästytty ja tarkoitus olis se pitää
kauan ja varmaan seuraavakin auto tulee olemaan Jeep
Onhan noissa homma ja viisainta se olis sitten tehdä kunnolla ja vieläpä teetättää se remontti sellaisella joka sen osaa varmasti hyvin tehdä !
Homma kyllä siirtyy hamaan tulevaisuuteen sillä suuttimien ohivirtausta havaittavsissa 2.7crd:ssä !
Konetta joutunee pikkasen tiputtaan alas ja todennäköisesti menee vielä ihan tiivisteiden vaihdolla, mut senkin näkee sitten paremmin kun suuttimet on irti ja samalla nyt sitten otetaan imusarja ja EGR-venttiili irti ja putsataan kaikki kunnolla ja muutenkin katsotaan se kone kunnolla läpi !
Kallista on mutta tuleepahan härveli asialliseen kuntoon
sillä Jeeppiin ollaan vaimon kanssa tykästytty ja tarkoitus olis se pitää
kauan ja varmaan seuraavakin auto tulee olemaan Jeep

Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Vanhaan aiheeseen, mutta kun liittyy aiheeseen ja tässä kun oli jo niin hyvät pohjustukset.
Korotuspaloja jouseen näyttäisi saavan useammaltakin valmistajalta. Tarkoitus olisi maltillisesti korottaa 2 tuumaa omaa WJ:tä. Suomesta saa Rough Countryä ja saksanmaalta koukuttavan edullisesti RT Off-roadin korotuspaloja (89€). https://eshop.rbs-handel.de/en/catalog/ ... nsion/610/
Voiko noissa eri paloissa olla jotain käytännön eroa? Netistä hakemalla kokemuksia näytti olevan enemmän Rough Countrystä ja saattaa olla että käännyn joka tapauksessa niiden puoleen ja samalla tuen suomalaista liiketoimintaa.
Kun autoa on sitten paloilla korotettu, niin se pitää muutoskatsastaa. Mitä muutoskatsastukseen tarvitaan mukaan ja vaaditaanko korotuspaloilta jotain merkintöjä/leimoja/hyväksyntöjä?
Korotuspaloja jouseen näyttäisi saavan useammaltakin valmistajalta. Tarkoitus olisi maltillisesti korottaa 2 tuumaa omaa WJ:tä. Suomesta saa Rough Countryä ja saksanmaalta koukuttavan edullisesti RT Off-roadin korotuspaloja (89€). https://eshop.rbs-handel.de/en/catalog/ ... nsion/610/
Voiko noissa eri paloissa olla jotain käytännön eroa? Netistä hakemalla kokemuksia näytti olevan enemmän Rough Countrystä ja saattaa olla että käännyn joka tapauksessa niiden puoleen ja samalla tuen suomalaista liiketoimintaa.
Kun autoa on sitten paloilla korotettu, niin se pitää muutoskatsastaa. Mitä muutoskatsastukseen tarvitaan mukaan ja vaaditaanko korotuspaloilta jotain merkintöjä/leimoja/hyväksyntöjä?
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Kun muutoskatsastin ZJ:n 2" korotuspaloilla niin näytin konttorilla paketin mukana tullutta asennusohjetta, jossa sanottiin että kyseiset palat on tarkoitettu ZJ:hin. Se riitti ainakin minun kohdalla.
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Parilla satkulla saisi jo uudet H&R jouset joihin tulee TUV laput mukana.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Mistä?Renegade kirjoitti:Parilla satkulla saisi jo uudet H&R jouset joihin tulee TUV laput mukana.
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Eipä niissä juuri eroa ole, kaikki on käytännössä jotain kohtalaisen kovaa muovi- tai PU- tankoa sorvattuna muotoonsa. Erona lähinnä se, onko niissä iskareita mukana vai ei - ja jos on, niin minkä laatuiset. Halvimmat emulsioiskarit kannattaa unohtaa heti, jos et halua autosta aivan kamalaa. Ostat kunnolliset kaasuiskarit tai oikeasti hyvät emulsioiskarit, niin pysyy sekä ajomukavuus että alustan toiminta hanskassa.GeneralJ kirjoitti:Voiko noissa eri paloissa olla jotain käytännön eroa? Netistä hakemalla kokemuksia näytti olevan enemmän Rough Countrystä ja saattaa olla että käännyn joka tapauksessa niiden puoleen ja samalla tuen suomalaista liiketoimintaa.
Menet konttorille ja muutoskatsastat. Korotuspalat itse asiassa saa sorvata vaikka itse, koska jouset pysyy alkuperäisenä. Korotuspaloista ei ole mitään erityistä määritelmää Trafin tiedoissa, eli riittää kun ovat sopivasta aineesta tehdyt ja ajoneuvoon sopivat. Toki ei haittaa että on vaikka asennusohje mukana, jossa todetaan palojen soveltuvuus käytössä olevaan automalliin.Kun autoa on sitten paloilla korotettu, niin se pitää muutoskatsastaa. Mitä muutoskatsastukseen tarvitaan mukaan ja vaaditaanko korotuspaloilta jotain merkintöjä/leimoja/hyväksyntöjä?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Ehkei saakaan H&R:ltä. Tuossa on heidän katalogi. Itse tilasin KJ:hin +40mm jouset parilla sataa jostain saksalaisesta nettiputiikista. Mutta tuon mukaan tekevät WJ:hin vain madallusjousia, ei korotus.GeneralJ kirjoitti:Mistä?Renegade kirjoitti:Parilla satkulla saisi jo uudet H&R jouset joihin tulee TUV laput mukana.
http://www.h-r.com/en/katalog/index.html
Chryslerin alta löytyy Jeepit, sivu 32.
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Hei. Melko tuore jeepisti ilmoittautuu. Tuli hommattua zj korinen grand cherokee v8-moottorilla joka oli tarkoitus pitää vakiona... no hillittyä korotusta olen nyt miettinyt joko 1 tai 2 tuumaa korotuspaloilla. Olen ymmärtänyt että tuon 2" voisi huoletta korottaa ilman ongelmia/alustamuutoksia vai olenko väärässä?
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Minulla -96 ZJ kasikoneella ja pistin 2" palat. Ei tarvinnut mitään muuta tehdä eikä myöskään mitään ongelmia ollut.
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Eli onko niin että jos hommaan pidemmät korotusjouset, voin heittää ne palikat kuikkaan?
Iskaritkin menee kyllä uusille, koska nykyisissä loppuu ulosjoustovara.
Mitäs muuta sinne joutuu/kannattaa vaihtaa?
Panhardit on jo säädettävät (hyllyssä vielä)
Jos puhutaan vaikka 3-3,5" korotuksesta.
Iskaritkin menee kyllä uusille, koska nykyisissä loppuu ulosjoustovara.
Mitäs muuta sinne joutuu/kannattaa vaihtaa?
Panhardit on jo säädettävät (hyllyssä vielä)
Jos puhutaan vaikka 3-3,5" korotuksesta.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)
Re: Jeepin korotus pelkillä korotuspaloilla.
Machist, kyllä. Jos hommaat korottavat jouset niin palikat voi heittää kuuseen.
Kannattaa myös tsekata että ei iskareissa lopu liikevara kesken. Kadulla tuskin loppuu, metsässä niin voi käydäkin.
No kyllä siinä on syytä tarkistaa/ säätää ohjauskulmat. Näiden inverted-y ohjaus kun muuttaa aurauskulmaa akseliston liikkuessa -> korotuksen jälkeen auraus on hieman pielessä.jooo kirjoitti:Minulla -96 ZJ kasikoneella ja pistin 2" palat. Ei tarvinnut mitään muuta tehdä eikä myöskään mitään ongelmia ollut.
Kannattaa myös tsekata että ei iskareissa lopu liikevara kesken. Kadulla tuskin loppuu, metsässä niin voi käydäkin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä