-03 2.4 KJ ja tyhjäkäyntiongelmat (oli öljynpaineongelmat)

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Eevis
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2012. 13:08
Paikkakunta: Kangasala

-03 2.4 KJ ja tyhjäkäyntiongelmat (oli öljynpaineongelmat)

Viesti Kirjoittaja Eevis » 26.08.2013. 20:59

Terve.

Meidän Jeeppiä on nyt useamman viikon vaivannut omituinen ongelma, ja kun ei tavallisissa huoltoliikkeissä käyttämisestä ole nyt ollut apua, ajattelin kääntyä viisaampien puoleen, josko olisi edes arvauksia, mistä vikaa kannattaisi pyytää etsimään.

Eli tarina alkaa niin, että eräänä päivä KJ:ta tutun pihaan ajettaessa öljynpaineen valo syttyi, kuului 'piip', ohjaustehostin lakkaa toimimasta (?) ja kone sammuu. Jäähdyttelyn jälkeen lähti liikkeelle, teki uudelleen saman ehkä 15 km ajon jälkeen. Saatiin vietyä huoltoon, jossa huoltomies totesi, että oli vissiin vähän laiminlyöty öljynvaihtoa, vaihtoi öljyt ja suodattimen, ja auto pelasi puolitoista viikkoa.
Samaa vikaa taas, vietiin toiseen huoltoon, jossa tekivät Forte-käsittelyn tms, siltä varalta että vika olisi likaisessa moottorissa/&öljyssä. Sen jälkeen pelasi kolme päivää.

Nyt kun on sitä vähän aina siirrelty, on huomattu seuraavanlaiseksi auton kiukuttelu. Käynnistyy kyllä, ja ajaa voi kunhan kierroksia on vähintään se 1500-2000. Jos kierrokset päästää sen alle (vaikka kun hidastaa parkkipaikalle kääntyessään), öljynpaineen varoitusvalo syttyy, kuuluu piip, ohjaustehostin lakkaa toimimasta ja moottori sammuu.

Yritimme katsoa vikakoodeja avainta nopeasti kääntelemällä, mutta sillä ei ollut kyllä minkäänlaista vaikutusta, en sitten tiedä teimmekö sen jotenkin väärin..?

Veikkauksia on kuultu, viallisesta anturista tai öljykellosta/öljypumpusta/jostain muusta.
Olisiko nyt viisaammilla jeepisteillä jotain neuvoja tahi ohjeita?
Ensi viikolla on kyllä aika jo varattuna American Powerille Hämeenlinnaan määräaikaishuollon ja jakopäähihnan vaihdon merkeissä, mutta kiinnostaisi silti tietää mikä voisi olla vikana, etenkin kun auto olisi tarkoitus ajamalla siirtää Kangasalta Hämeenlinnaan..

Kiitos!
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Eevis, muokattu yhteensä 19 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 26.08.2013. 21:10

Anturivika, kun paineet tippuu, öljynpainevahti sammuttaa koneen... Anturi vaihtoon ja taas toimii...

Tuossa uusi: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-t ... -3298.html tai tuossa: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-t ... -3741.html , kolmas vaihtoehto: http://www.jamant.fi/oljynpaineanturi-w ... -2790.html tunnistaa erilaisista liittimistä, ei voi suoraan muuten tietää mikä noista sulla on siinä koneessa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Eevis
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2012. 13:08
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Eevis » 10.09.2013. 9:22

Onpas tämä jeeppeily nyt hankalaa. Ilahduimme jo, ettei kyse ollut mistään anturivikaa vakavammasta, ja anturi vaihdettiinkin samalla kun autoa muutenkin huollettiin.
Mutta! Nyt parin päivä ongelmattomien ajojen jälkeen sama ongelma/oireet eli matalilla kierroksilla sammuminen tapahtui taas. Enää ei myöskään tunnu olevan ihan suoraa yhteyttä öljynpainevalon syttymisen ja moottorin sammumisen kanssa, vaan ainakin kerran moottori on sammunut ilman valon syttymistä, ja kerran valo syttynyt koneen sammumisen jälkeen. Olen toki yhteydessä huoltoonkin, mutta olisiko täällä ehdotuksia syistä tai jatkotoimenpiteistä? Onko vika jossain muualla vai hajosiko anturi uudelleen vai mitä hittoa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.09.2013. 9:54

Joku syyhän siihen on, miksi sammuu, mutta ei pysty keksimään muutakuin ne perus syyt, jotka tulee mieleen: polttoainepumppu, puola, joku tunnistin, sulake/relerasiavika, johtosarjavika, virtalukonpohjavika, joku muu syy...

Sitä pitäis tutkia, ja mittailla ja kokeilla, kunnes selviää....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Eevis
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2012. 13:08
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Eevis » 19.09.2013. 15:06

Jatkan selostamista, kun oireet ovat hieman tarkentuneet, josko viisaammat tästä jotain keksisivät.
Öljynpaineen varoitusvalon syttyminen ja äänimerkki ovat nyt historiaa, ja kovasti vaikuttaa siltä, että ongelma liittyy tavalla tai toisella tyhjäkäyntiin.

Eli kun päästää vaihteen vapaalle tai on kytkin pohjassa (liikennevalot, risteykset yms) toisinaan auto käy ihan normaalisti, kierroksia taitaa olla se noin 900. Mutta sitten toisinaan käykin niin, että kierrokset laskevat noin 500, ja jos ei siinä vaiheessa hoksaa hieman painaa kaasua, kierrokset laskevat nollaan ja kone sammuu, tai kumpi nyt tapahtuukin ensin. Mitään logiikkaa en ole vielä sen suhteen huomannut, että kummin käy.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.09.2013. 16:10

IAC-venttiili likainen tai viallinen....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Eevis
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2012. 13:08
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Eevis » 19.09.2013. 22:00

Kieltämättä kun netistä katseli likaisen IAC-venttiilin oireita, niin aika hyvin osui kohdalleen. Nettiä selaamalla sai sellaisen käsityksen, että jopa suhteellisen tumpelo voisi ehkä jopa onnistua venttiilin puhdistamisessa, joten ties vaikka tuohon perehtyisi viikonloppuna.. Ehkä sitten jos puhdistaminen ei auta, siirrytään epäilemään josko se olisi rikki.


Kiitos taas!

Kirjoita vastaus