ZJ:n etupyörien auraus?

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Grandman
Viestit: 34
Liittynyt: 23.04.2013. 14:41
Paikkakunta: Vihti

ZJ:n etupyörien auraus?

Viesti Kirjoittaja Grandman » 27.08.2013. 9:11

Onko kenelläkään kokemuksia ZJ:n aurauskulmien säädöstä? Laitoin isommat renkaat alle ja näyttäisi olevan melkoisesti haritusta. Onko tietoa mikä olisi sopiva kulma? Meinasin ihan rullamitalla mitata renkaista...

Entäs castor-kulma? Autoon tuli pidemmät alatukivarret korotuksen yhteydessä. Jos kääntäisi kulman maksimiin...ja kokeilisi miltä tuntuu ajaa..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.08.2013. 9:22

Laita auraus nollaan, muuten saataa hurja woblaus alkaa... Tai hiukan haritukselle...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n etupyörien auraus?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.08.2013. 11:22

Jeps, auraus nollaan tai hyvin lähelle sitä. Vähän riippuen renkaasta, caster- kulmasta, korotuksen määrästä ja miten toteutettu (pitkät vai lyhyet tukivarret, yms.) sekä vanteen ET:stä niin useimmiten joko minimaalinen haritus tai nolla toimii.

Tehtaan ohjearvoilla et tule saamaan kunnolla toimivaa ohjausta, kuten Jamant totesi niin woblaa lähes varmasti.

Grandman kirjoitti:Entäs castor-kulma? Autoon tuli pidemmät alatukivarret korotuksen yhteydessä. Jos kääntäisi kulman maksimiin...ja kokeilisi miltä tuntuu ajaa..
Prioriteettina etupäässä on pinionikulma, ei caster. Jos sulla on korotuksen määrä jossain max.3-4" välillä niin casterin saa kohtalaisen hyvin vielä osumaan niin että ajettavuus ei vielä liikaa kärsi. Sen sijaan jos edessä on pinionikulma parikin astetta perseellään niin kardaanivärinöiden määrä voi olla melkoinen, ja sitä kautta hajoaa sitten kardaanin ristikot, sekä ennenpitkää myös pinionin- ja jakolaatikon etuvedon akselin laakerit.

Jos tuntuu ettei casteria saa lähellekään mitä sen pitäisi olla pinionikulman ollessa oikea, niin melkein ainoa vaihtoehto on silloin kääntää C:t oikeaan asentoon (= rälläköidä hitsaussaumat pois ja moskalla paukuttaa C:t oikeaan kulmaan, sitten hitsata takaisin kiinni). Tämä ei kuitenkaan yleensä ole Jeepissä tarvittava toimenpide Suomessa laillisilla alustakorotuksilla.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

CRD 3.0
Viestit: 43
Liittynyt: 08.05.2011. 22:00
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja CRD 3.0 » 27.08.2013. 17:44

Lainataampa aloitusta, vaihdoin Wh Jepuliin Hammastangon, etuperän puslat jousitukseen korotuspalat ym, mistä löytys pääkaupunkiseudulta luotettava firma pyöränkulmien säätöön.
ps. takana 2 tuumaa korottavat jouset, onko säädettävästä Track barista vielä mitään hyötyä noin mitättömällä korotuksella.
-jyrki

Avatar
Jooseppi
Viestit: 41
Liittynyt: 19.01.2013. 23:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jooseppi » 28.08.2013. 8:30

CRD 3.0 kirjoitti:Lainataampa aloitusta, vaihdoin Wh Jepuliin Hammastangon, etuperän puslat jousitukseen korotuspalat ym, mistä löytys pääkaupunkiseudulta luotettava firma pyöränkulmien säätöön.
ps. takana 2 tuumaa korottavat jouset, onko säädettävästä Track barista vielä mitään hyötyä noin mitättömällä korotuksella.
-jyrki
www.vallilantakomo.fi Mulla tehtiin tuolla vuosaaressa ja maksoi 75€
WJ Grand cherokee 4.7 limited 99
ex. WH Grand cherokee 07 laredo crd
ex. Kj Cherokee 04 Limited crd

CRD 3.0
Viestit: 43
Liittynyt: 08.05.2011. 22:00
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja CRD 3.0 » 29.08.2013. 19:41

Kiitoksia täytyypä kysellä tuolta aikoja, edellisen auton käytin läheisellä a.. huolossa, vetelyä vähän sinne sun tänne ja renkaat kulu sisäreunasta.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.08.2013. 23:03

Kannattaa muistaa, että iso osa autokorjaamoista ei tajua hölkäsen pöläystäkään korotetuista autoista. Säätävät kulmat tehtaan arvoihin mitä tietokone kertoo - ja tulos sitten sen mukainen :roll:

Asiansa osaava liike ymmärtää että korotus tuo mukanaan asioita mitä pitää ottaa kulmien säädössä huomioon. ..ja ei, itse en osaisi säätää korotetun risukeulajeepin kulmia kohdalleen ilman ankaraa selvitystyötä mitkä on sopivat arvot. Nämä jäykkäakseliset menee sitten vähän helpommin :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus