ZJ 4.0 käynti ja bensankulutus ongelmaa

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

ZJ 4.0 käynti ja bensankulutus ongelmaa

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 09.09.2013. 17:27

Keväällä tehdyn kansirempan jälkeen sain 1996 Grandin katsastettua ja peli kävi ja kukkui, mutta kesäloma-ajot tuli ajeltua toisella ajoneuvolla. Parin kuukauden seisonnan jälkeen Jeeppi on nyt oireillut seuraavasti:

-Bensaa kuluu hirmuisesti (10-25 litraa alamäkeen vaihdeloota "N" asennossa),
-käynti epätasaista, tyhjäkäynti (edellisessä esimerkkitilanteesta) kierrokset lähellä 0:llaa, ei silti ihan sammu.
-"check engine" valo syttyyy, akunkengän irrottamisen jälkeen sammui eikä syttynyt pikku lenkillä, mutta toisella kerralla syttyi taas. Koodeja en pysty lukemaan.

Mistähän vikaa etsisi seuraavaksi?

Tulpat on uudet. Puolalta virtaa/kipinää tulee niihin.

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 10.09.2013. 7:26

Bensankulutus viittaa happianturiin :x
Kannattaa puhdistaa myös IAC-sensori sekä tarkastaa kaasuläpän asentotunnistin.
Vikakoodit lukuun... Joiltakin korjaamoilta löytyy lukulaite
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 10.09.2013. 15:10

ZJussi kirjoitti:Bensankulutus viittaa happianturiin :x
Kannattaa puhdistaa myös IAC-sensori sekä tarkastaa kaasuläpän asentotunnistin.
Vikakoodit lukuun... Joiltakin korjaamoilta löytyy lukulaite
Kiitos vastauksesta.

Vikakoodien lukulaite ois 50-60 km päässä yhdellä korjaamolla, mutta ei Jeeppiä tässä kunnossa oikein pysty sinne ajeleen...

Missäs noi anturi ja sensori tarkemmin ottaen sijaitsee?

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 10.09.2013. 23:16

Sinulla kun on -96 mallin kulkine niin kokeile ottaa vikakoodit ulos avaimella jos sinulla on digitaalinäyttö; avain virtalukkoon ja on-off-on-off-on viiden sekunnin sisällä, odotat mitä lukemia sieltä tulee. Ellei ole digitaalinäyttöä niin voit laskea ne check engine valon tuikahdukset. Koska olet irrottanut akkukaapelin niin sieltä tulee ainakin 12 ja se lopetuskoodi 55.

Nuo check engine valon vilkkumiset voi olla hankalaa lukea aluksi mutta saahan ne sieltä otettua uudestaankin. Lopetuskoodi 55 vilkkuu seuraavalla tavalla: 5 vilkahdusta, hieman pidempi väli ja taas 5 vilkahdusta. 98 jeeppi ei kuulemma toimisi tällä syteemillä mutta en osaa sanoa kun en sellaista omista.

Mutta ei oikein voi luottaa tuohonkaan avainsysteemiin, omassa oli samantyyppisiä oireita joka sitten kulminoitui Jeepin sammumiseen tien varteen ja kaverikyytiin kotio. Vasta kun osa oli lopullisesti hajonnut niin sain ulos vikakoodin 11, kampiakselin asentotunnistin oli sanoutunut irti. Sitä ennen ei mitään. Korjaamon hienoilla laitteilla se olisi luultavasti sieltä löytynyt jo aiemminkin.

Tulipa vielä mieleen, kannattaisi varmaan tutkia maadoituksia ja sähköjä. Jokin aika sitten kävin kaikki sähköt konehuoneesta ja yllätyin kuinka hyvin virta voikaan kulkea ruosteessa.. :roll:

Tässä nyt jotain vinkkiä, toivottavasti joku viisaampi antaa parempia neuvoja, onhan se ankeaa kun auto ei pelitä.
ZJ 4.0 -96

ZJussi
Viestit: 63
Liittynyt: 18.05.2010. 7:48
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja ZJussi » 11.09.2013. 11:03

GC9612 kirjoitti:
ZJussi kirjoitti:Bensankulutus viittaa happianturiin :x
Kannattaa puhdistaa myös IAC-sensori sekä tarkastaa kaasuläpän asentotunnistin.
Vikakoodit lukuun... Joiltakin korjaamoilta löytyy lukulaite
Kiitos vastauksesta.

Vikakoodien lukulaite ois 50-60 km päässä yhdellä korjaamolla, mutta ei Jeeppiä tässä kunnossa oikein pysty sinne ajeleen...

Missäs noi anturi ja sensori tarkemmin ottaen sijaitsee?
IAC sensori ja kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee siinä imusarjan yläpuolella kaasuläpän yhteydessä. IAC on se jonka liitin on poikittain ja kaasuläpän tunnistimen liitin pituussunnassa moottoriin nähden. Pieni torx-avain pitää olla. Happianturin toimivuuden saa parhaiten selville viemällä auto pakokaasutestiin.
IAC(intake air censor) puhdistusspraytä on ainakin Wurthin valikoimissa, mutta voi sen pestä millä vaan... :D
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15

GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 12.09.2013. 18:02

Sikli kirjoitti:Sinulla kun on -96 mallin kulkine niin kokeile ottaa vikakoodit ulos avaimella jos sinulla on digitaalinäyttö; avain virtalukkoon ja on-off-on-off-on viiden sekunnin sisällä, odotat mitä lukemia sieltä tulee. Ellei ole digitaalinäyttöä niin voit laskea ne check engine valon tuikahdukset. Koska olet irrottanut akkukaapelin niin sieltä tulee ainakin 12 ja se lopetuskoodi 55.

Nuo check engine valon vilkkumiset voi olla hankalaa lukea aluksi mutta saahan ne sieltä otettua uudestaankin. Lopetuskoodi 55 vilkkuu seuraavalla tavalla: 5 vilkahdusta, hieman pidempi väli ja taas 5 vilkahdusta. 98 jeeppi ei kuulemma toimisi tällä syteemillä mutta en osaa sanoa kun en sellaista omista.

Mutta ei oikein voi luottaa tuohonkaan avainsysteemiin, omassa oli samantyyppisiä oireita joka sitten kulminoitui Jeepin sammumiseen tien varteen ja kaverikyytiin kotio. Vasta kun osa oli lopullisesti hajonnut niin sain ulos vikakoodin 11, kampiakselin asentotunnistin oli sanoutunut irti. Sitä ennen ei mitään. Korjaamon hienoilla laitteilla se olisi luultavasti sieltä löytynyt jo aiemminkin.

Tulipa vielä mieleen, kannattaisi varmaan tutkia maadoituksia ja sähköjä. Jokin aika sitten kävin kaikki sähköt konehuoneesta ja yllätyin kuinka hyvin virta voikaan kulkea ruosteessa.. :roll:

Tässä nyt jotain vinkkiä, toivottavasti joku viisaampi antaa parempia neuvoja, onhan se ankeaa kun auto ei pelitä.
Eipä sieltä muuta koodia tullut kuin nuo 12 ja 55. (Hyvä maininta tuo 5 sek, kun aiemmin yritin liian hitaasti eikä onnistunut koodin luku).

Sähkövioista... Tämä Jeeppi on kyllä aiemmin useampaan otteeseen todistanut oikeaksi sen eri organisaatioissakin todetun lausuman, että jos jokin mättää, niiin vika on johdossa...

Ekan kerran; yllättäen ei käynnistettäessä reagoinut sitten mitenkään. Aikansa yritettyään ja heiluttuaan lähtikin kiltisti. Muutamia satunnaisia kertoja tämän tehtyään satuin sitten kerran huomaamaan tarkastaessani johdotuksia moottoritilassa, yhden siististi poikki leikatun johdon olevan kohtisuorasti vasten koripeltiä. Joskus maadotti koko sähkösysteemin ja taas auton heilahtaessa irtosi pellistä...

Toinen tapaus oli ongelma ABS-valon kanssa, Hartikaisen merkkikorjaaja kävi läpi vikakaaviot ja totesi homman osoittavan keskusyksikön olevan viallinen. Käytetty sellainen löytyi, vaan ei mitään apua. Jotain muuta siinä purettiin ja kasattiin, ja kas sattui valo suvaita sammumaan. Alkaakseen vuoden parin päästä kummittelemaan taas. Kaveri sitten löysi johdon, jonka korjattuaan ei sitä riesaa ole sittemmin ollut.

Jotain muuta riesaa vaan on:roll:

GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 12.09.2013. 18:08

ZJussi kirjoitti:
GC9612 kirjoitti:
ZJussi kirjoitti:Bensankulutus viittaa happianturiin :x
Kannattaa puhdistaa myös IAC-sensori sekä tarkastaa kaasuläpän asentotunnistin.
Vikakoodit lukuun... Joiltakin korjaamoilta löytyy lukulaite
Kiitos vastauksesta.

Vikakoodien lukulaite ois 50-60 km päässä yhdellä korjaamolla, mutta ei Jeeppiä tässä kunnossa oikein pysty sinne ajeleen...

Missäs noi anturi ja sensori tarkemmin ottaen sijaitsee?
IAC sensori ja kaasuläpän asentotunnistin sijaitsee siinä imusarjan yläpuolella kaasuläpän yhteydessä. IAC on se jonka liitin on poikittain ja kaasuläpän tunnistimen liitin pituussunnassa moottoriin nähden. Pieni torx-avain pitää olla. Happianturin toimivuuden saa parhaiten selville viemällä auto pakokaasutestiin.
IAC(intake air censor) puhdistusspraytä on ainakin Wurthin valikoimissa, mutta voi sen pestä millä vaan... :D
IAC?

Kuva

(Kuva netistä)

HTG
Viestit: 22
Liittynyt: 31.07.2013. 19:20
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja HTG » 12.09.2013. 18:34

Tässä on itellä ollut vähän samoja oireita omassa ZJ:ssä niin päätin myös puhdistaa tuon IAC-venttiilin sillä tuloksella että nyt se vasta tyhjäkäynti seilaakin.... Välillä meinaa sammua ja välillä nostaa kierrokset yli 1500...

Siinä nimittäin kävi niin että osaa putsatessani tulin nykäisseeksi koko pötikän irti siitä mötikästään, luulin saaneeni sen kyllä kasattua uudelleen mutta ilmeisesti en.

Uskaltaakohan tuolla nyt ajaa ollenkaan? Lienee turvallisinta hankkia uusi venttiili tuon vanhan tilalle....
ZJ-95 5.2 V8

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 12.09.2013. 21:35

IAC se siinä kuvassa on.. ja tosiaan, sitä tankoa ei saa vetää/ työntää ollenkaan, muuten menee rikki.. Ja kyllä, ameriikan serkkujen sähkötyöt ovat aika erikoista tekoa. :)
ZJ 4.0 -96

GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 13.09.2013. 17:00

Tuli putsailtua tuota IAC:ia.

Samaa sävelmää soittaa edelleen. Check Engine-valo syttyi taas, nyt antoi vikakoodin 51 avaintempulla.

Tästä http://www.troublecodes.net/chrysler/jeep/ päätellen (koodi 1051?) ois tyhjäkäynti liian kovalla, mutta se vaipui koneen lämmettyä kyllä aika alas, sammumisrajoille taas.

arska63
Viestit: 16
Liittynyt: 06.04.2013. 23:15
Paikkakunta: Kuru, Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja arska63 » 13.09.2013. 22:53

Moi!

Tuolla vikakoodit 93-97 vuosimalleihin:

http://www.nagca.com/grandtech/troubleshootcodes.htm

Siellä koodi 51:

A lean air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor. (O2 sensor)
EX: Jeep Liberty KJ 2.8 CRD A Ltd -05
EX: Jeep Grand Cherokee WJ 3.1TD 4x4 Laredo - 00
EX: Jeep Cherokee XJ 4.0 A Country -95
EX: Jeep Grand Cherokee 4.0 A Limited -93

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 14.09.2013. 20:58

Sen verran hintavia nuo happianturit että voisi kokeilla puhdistaa liittimet. Tiedä vaikka olisi hapettuneet eikä saa kunnolla kosketusta.
ZJ 4.0 -96

GC9612
Viestit: 21
Liittynyt: 27.07.2009. 13:58
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja GC9612 » 15.09.2013. 17:36

arska63 kirjoitti:Moi!

Tuolla vikakoodit 93-97 vuosimalleihin:

http://www.nagca.com/grandtech/troubleshootcodes.htm

Siellä koodi 51:

A lean air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor. (O2 sensor)
Kiitti oikeasta koodin selityksestä.

Nyt vain pitäis käsittää mitä se merkkaa...

Siis happianturi aistii laihaa seosta jota on korjattu epänormaalin rikastetusti (niinköhän tuo suurinpiirtein). Ei tarkoittane kuitenkaan, että se anturi välttämättä on risa (vai oisko)?

sako
Viestit: 15
Liittynyt: 09.02.2010. 21:58
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja sako » 15.09.2013. 21:30

Rockautosta happianturit 20-50€ +tk, mahdolliset tullit ja alvit.

Jos etsii interwebistä anturin johtojen värikartan et mitkä johdot on
esilämmitykselle ja itse anturille. Niin voi sit vaikka mitata anturia moottorin
käydessä muuttuuko jännite arvot ja onko esivastus kunnossa (~7ohm).
Olikos tuossa autossa laajakaista anturi ?

Ja jos 1996 mallissa on yhtä laadukkaat/tiiviit O2 anturi liittimet kuin 1988 mallin autossa niin ei sinne oikeen pääse kosteutta.

Anturin voi ottaa pois pakarista ja jos se näyttää nokiselta, mustalta niin todennäköisesti on rikki.

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 25.09.2013. 9:01

Tuskin on laajakaista-antureita ennen 2000-lukua valmistetuissa autoissa. Noita lambdoja on periaatteessa kolmea erillaista, kaikki kuitenkin toimivat samoin.

1-johtoinen, signaali
3-johtoinen, signaali sekä lämmityksen johdot
4-johtoinen, signaali, anturin maadoitus sekä lämmityksen johdot

Noi lämmityksen johdot voidaan kytkeä kummin päin vaan, eli ei ole merkitystä kumpaan karvaan laittaa plussa ja kumpaan miinuksen. Lämmitysvastuksen kunnon voi mitata yleismittarin vastusmittaus-alueella. Jos vastusta ei ole, niin lämmitysvastus on rikki.

Signaalin ulostuloa voi mitata koneen käydessä yleismittarilla, toinen mittarin johto miinukseen. Sieltä pitäisi tulla 400-1000mV, jos anturi on kunnossa.

Niin, ja ne halvat tarvikeanturit kannatta jättää kaupanhyllylle :wink: Uusi Bosch:in tekemä anturi maksaa motonetissa jotain satasen ja ne tuntuu kestävän erinomaisesti.

Kirjoita vastaus