TJ:n simpukan vaihto ja ohjaustehostajan öljy
TJ:n simpukan vaihto ja ohjaustehostajan öljy
Merkkiliike tarjosi vm 2000 Wragleriin ohjauksen öljyksi maahantuojan ohjeen mukaan Petronas Tutela transmission Force4 ATF+4 automaattilaatikkoöljyä, eikä ollut muita vaihtoehtoja. Ohjekirjan ja tehdashuolletun uuden simpukan mukana tulleen ohjeen mukaan nimenomaan kielletään ATF-automaattiöljyn käyttö ohjauksessa sen huonomman voitelun ja tiivisteitä vaurioittavan ominaisuuden vuoksi.
Jamantin verkkokaupassa näyttää tuota oikeaa nestettä olevan. Ajattelin valuttaa koko järjestelmän kuivaksi vanhasta epämääräisestä nesteestä simpukan vaihdon yhteydessä.
Paljonko ohjaustehostaja öljyä menee järjestelmään?
Jos pidän etupyörät suorassa ja ohjauspyörän paikallaan koko vaihdon ajan niin meneekö kaikki suoraan kohdalleen?
En omista vakuumipumppua, joten onnistuuko järjestelmän nesteen lisäys ja ilmaus tehostajan pumpun omalla voimalla kunhan pidän säiliön nestetason riittävän ylhäällä?
Jamantin verkkokaupassa näyttää tuota oikeaa nestettä olevan. Ajattelin valuttaa koko järjestelmän kuivaksi vanhasta epämääräisestä nesteestä simpukan vaihdon yhteydessä.
Paljonko ohjaustehostaja öljyä menee järjestelmään?
Jos pidän etupyörät suorassa ja ohjauspyörän paikallaan koko vaihdon ajan niin meneekö kaikki suoraan kohdalleen?
En omista vakuumipumppua, joten onnistuuko järjestelmän nesteen lisäys ja ilmaus tehostajan pumpun omalla voimalla kunhan pidän säiliön nestetason riittävän ylhäällä?
Ota säiliöstä paluuletku pois (nestettä lurahtaa, jos ei jollain ime säiliötä tyhjäksi), tulppaa säiliön liitos, letkuun jatkoa sen verran että ylettää jäteöljyastiaan ja sitten säiliö täyteen ja kaveri käynnistää koneen ja kaadat nestettä säiliöön ja samalla kaveri kääntelee rattia laidasta laitaan, kaksi litraa ainakin läpi näin, sitten kone sammuksiin ja letku takaisin kiinni säiliöön ja säiliö taas täyteen ja kone käyntiin ja jonkun kerran rattia laitaan - toiseen laitaan ja ilmaus on suoritettu.... Ei tarvita järjestelmän ilmaukseen muuta kuin säiliöön ainetta ja kone käyntiin ja ratin kääntelyä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
esim. Motonet myy sellasta isoa ruiskua jolla saa ton säiliön tyhjäksi.
Sitten kun tuolla jamantin ohjeella alat kippaamaan tuota öljyä sinne tehostajaan paluuletku vedettynä muualle niin suosittelen että kaadat ne pikkupurkit johonkin isompaan nokkakannuun josta kaadat sitten.
Ainakin KJ:n kanssa ei oikein ehtinyt ottaa toista purkkia kun säiliö aina valahti tyhjäksi.
Sitten kun tuolla jamantin ohjeella alat kippaamaan tuota öljyä sinne tehostajaan paluuletku vedettynä muualle niin suosittelen että kaadat ne pikkupurkit johonkin isompaan nokkakannuun josta kaadat sitten.
Ainakin KJ:n kanssa ei oikein ehtinyt ottaa toista purkkia kun säiliö aina valahti tyhjäksi.
kozel@ircnet
Tosiaan aika nopeasti tuo pumppu tyhjentää säiliön. Piti moottori sammuttaa muutaman sekunnin välein että ehti säiliö täyttyä. Suurin työ tuossa vaihdossa oli Pitman armin irrotus. Ensimmäinen ulosvetäjä hajos. Vinkkinä muillekin että kannattaa hankkia järeä ulosvetäjä
Vielä jäi epäilyttämään tuo Pitman armin mutterin kiristystiukkuus. Haynesin korjausoppaan mukaan 185 in-lbs eli pikkasen reilu 20 Nm. Onkohan tuossa virhe vai jätetäänkö se tosiaan niin löysälle? Pitäiskö se olla 185 ft-lbs, mikä kuulostaa sitten aika tiukalta?

Vielä jäi epäilyttämään tuo Pitman armin mutterin kiristystiukkuus. Haynesin korjausoppaan mukaan 185 in-lbs eli pikkasen reilu 20 Nm. Onkohan tuossa virhe vai jätetäänkö se tosiaan niin löysälle? Pitäiskö se olla 185 ft-lbs, mikä kuulostaa sitten aika tiukalta?
Haynesin/ Chiltonin kirjat kelpaa parhaiten nuotion sytyttämiseen. Ne on niin täynnä virheitä että ei mitään rajaa. Etsi netistä tai osta tehtaan alkuperäinen FSM, niistä ei juuri virheitä löydy.Kuubobo kirjoitti:Vielä jäi epäilyttämään tuo Pitman armin mutterin kiristystiukkuus. Haynesin korjausoppaan mukaan 185 in-lbs eli pikkasen reilu 20 Nm. Onkohan tuossa virhe vai jätetäänkö se tosiaan niin löysälle? Pitäiskö se olla 185 ft-lbs, mikä kuulostaa sitten aika tiukalta?
Tuo kiristysmomentti on tosiaan 185ft-lbs, ei suinkaan in-lbs. Tiukkaan se laitetaan, on yksi kireimpiä muttereita koko autossa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä