Patriot ristiriipuntatesti

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Toni S.
Viestit: 325
Liittynyt: 09.04.2008. 23:23
Paikkakunta: Helsinki

Patriot ristiriipuntatesti

Viesti Kirjoittaja Toni S. » 26.11.2008. 14:21

Eräällä jenkkiläisellä foorumilla oleva Patriotin FDII-version omistajan videonpätkä herättää hämmennystä - se kun vaikuttaa olevan ristiriidassa ajoneuvon ohjekirjan kanssa siitä miten TCS:n pitäisi toimia. Paras tapa saada selvyys asiaan olisikin testata mahdollisimman monta erilaista MK-sarjan Jeeppiä ristiriipuntatilanteessa ja katsoa miten ne käyttäytyvät.

Minulta löytyisi testattava ajoneuvo, pitäisi vain keksiä sellainen järkevä testijärjestely mikä minimoi vaurioriskit. Ja mikäli käy niin että Chrysler kusetti ohjekirjassansa niin vetoauton läsnäolo ei välttämättä olisi huono asia. :oops: Elektroniikan pitäisi jarruttaa ilmassa pyöriviä pyöriä ja näin toimia kitkalukkomaisesti (limited slip). Vaan tämän keskustelun aiheuttaneen videonpätkän auto ei meinannut haluta tehdä näin vaan suurimmalla osalla ESP:n toimintamoodeista renkaat pyörivät iloisesti ilmassa. Itsellänihän ei ainakaan tietääkseni ole ollut kuin yksi pyörä kerrallaan ilmassa joten en mene vannomaan miten auto todellisuudessa käyttäytyy...
Jeep Patriot '07, pikkuisen paranneltu.
Ford F-150 '88, kaipaa pikkuisen parantelua.

Kuva

Avatar
hentpe
Viestit: 180
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 26.11.2008. 15:10

En ole nähnyt moista videota. Käytännössä tuon jarrujen kautta toimivan TCs:n/ESP:n toiminta vaatii yleensä pyöriltä riittävän pyörimisnopeuden toimiakseen. Systeemihän toimii ABS:n kautta. Jos renkaat pyörii moottori joutokäynnillä ei jarrutusta tapahdu. Systeemi alkaa toimia vasta kun pyörille tulee riittävästi nopeutta. Oma kokemukseni esim. Transitin ABS:n kautta toimivasta TCS:ssästä on vähän yhtä tyhjän kanssa. ESP kyllä toimii hienosti (kurveihin uskaltaa lykätä liukkaalla melkoista vauhtia kunhan ei rupea korjaamaan luistoa itse) mutta TCS:n toiminnassa on enemmän tai vähemmän puutteita. Jos auto jää paikalleen sutimaan yhdellä pyörällä, niin siinähän sutii. TCS ei ala toimia ennen kuin antaa vähän kaasua ja yleensä siitä ei ole mitään apua.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 30.11.2008. 18:39

Täällä on ainakin yksi aiheeseen liittyvä videonpätkä
http://www.youtube.com/watch?v=3TC4tC0Y ... re=related
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Kirjoita vastaus