IAC-venttiilit, sijainnit
Lähetetty: 17.04.2014. 9:07
Kerään tähän topikkiin eri vuosimallien IAC-venttiilien sijainteja.
IAC-venttiili, Idle Air Control Valve, hoitaa nykyaikaisen suihkutus (yleensä sanotaan ruisku) -moottorin tyhjäkäynnin säädön, avaamalla ja sulkemalla ilmakanavaa, enemmän ilmaa->korkeampi tyhjäkäynti, vähemmän ilmaa-> matalampi tyhjäkäynti, moottorinohjaus kontrolloi kokoajan tyhjäkäynnin kierroslukua ja säätämällä ilmamäärää yrittää pitää tyhjäkäynnin määritellyssä vakiossa, joka on noin 650-750 r/min. IAC-venttiili on askelmoottori ja ajan kanssa se kuluu, jolloin säätöalue pienenee niin että pahimmassa tapauksessa moottorinohjaus ei ehdi reagoimaan kierrosten tippumiseen ja moottori sammuu (esim liikennevaloihin tullessa, ajoneuvon pysähtyessä, venttiilin pitäisi avata ilmakanavaa, mutta jos askelmoottori on kulunut, ensimmäinen säätöyritys ei vielä siirrä karaa ilmakanavassa ja ennen kuin ohjaus havaitsee että säädetään lisää, kone jo sammuu). Toinen ongelmia aiheuttava tekijä on karan ja kanavan karstoittuminen, estää karan liikkeen ja saa askelmoottorin jumittumaan, puhdistus auttaa hetkeksi, ainoa pitkäaikainen korjaus on IAC-venttiilin vaihtaminen.
Alemmaksi kerään IAC-venttiilien sijainteja mallikohtaisesti ja moottorikohtaisesti!!
IAC-venttiili, Idle Air Control Valve, hoitaa nykyaikaisen suihkutus (yleensä sanotaan ruisku) -moottorin tyhjäkäynnin säädön, avaamalla ja sulkemalla ilmakanavaa, enemmän ilmaa->korkeampi tyhjäkäynti, vähemmän ilmaa-> matalampi tyhjäkäynti, moottorinohjaus kontrolloi kokoajan tyhjäkäynnin kierroslukua ja säätämällä ilmamäärää yrittää pitää tyhjäkäynnin määritellyssä vakiossa, joka on noin 650-750 r/min. IAC-venttiili on askelmoottori ja ajan kanssa se kuluu, jolloin säätöalue pienenee niin että pahimmassa tapauksessa moottorinohjaus ei ehdi reagoimaan kierrosten tippumiseen ja moottori sammuu (esim liikennevaloihin tullessa, ajoneuvon pysähtyessä, venttiilin pitäisi avata ilmakanavaa, mutta jos askelmoottori on kulunut, ensimmäinen säätöyritys ei vielä siirrä karaa ilmakanavassa ja ennen kuin ohjaus havaitsee että säädetään lisää, kone jo sammuu). Toinen ongelmia aiheuttava tekijä on karan ja kanavan karstoittuminen, estää karan liikkeen ja saa askelmoottorin jumittumaan, puhdistus auttaa hetkeksi, ainoa pitkäaikainen korjaus on IAC-venttiilin vaihtaminen.
Alemmaksi kerään IAC-venttiilien sijainteja mallikohtaisesti ja moottorikohtaisesti!!