Commander ilmastointi
Commander ilmastointi
Jeep Commander 3.0crd /07 manuaalista ilmastointia on korjattu huollossa useaan otteeseen. Vuoto paljastui rikkinäiseen kennoon.
Tällä hetkellä ongelmana on se, että kompressori pyörii koko ajan vaikka ilmastoinnin merkkivalo on sammuksissa. Kompura pysähtyy kun tuuletus käännetään nollaan, mutta pyörähtää käyntiin aina kun tuuletus laitetaan päälle. Ilmastoinnin kytkimen painaminen ja merkkivalon syttyminen tai sammuminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Samoin lämpötilan säätimen laita.
Ilmastoinnin merkkivalo syttyy myös tsestään kun puhallussuunnan valitsin käännetään sisäilman kiertoon eiikä sammu ennen kuin ilmastoinnin kytkintä painetaan vaikka suuntavalitsimen asento olisi mikä tahansa. Tosin kompura pyörii koko ajan, joten asialla ei ole siinä mielessä merkitystä.
Kuuluuko kopressorin pyörikä koko ajan vai vain silloin kun ilmastoinnin kytkintä on painettu?
Kuuluuko ilmastoinnin käynnistyä automaattisesti jos otetaan sisäilmankierrätys käyttöön?
Aina kun auto käynnistetään tuuletus henkäisee tuulilasin hetkeksi huuruun ja selvästi kosteaa ilmaa virtaa sisään.
Tällä hetkellä ongelmana on se, että kompressori pyörii koko ajan vaikka ilmastoinnin merkkivalo on sammuksissa. Kompura pysähtyy kun tuuletus käännetään nollaan, mutta pyörähtää käyntiin aina kun tuuletus laitetaan päälle. Ilmastoinnin kytkimen painaminen ja merkkivalon syttyminen tai sammuminen ei vaikuta asiaan mitenkään. Samoin lämpötilan säätimen laita.
Ilmastoinnin merkkivalo syttyy myös tsestään kun puhallussuunnan valitsin käännetään sisäilman kiertoon eiikä sammu ennen kuin ilmastoinnin kytkintä painetaan vaikka suuntavalitsimen asento olisi mikä tahansa. Tosin kompura pyörii koko ajan, joten asialla ei ole siinä mielessä merkitystä.
Kuuluuko kopressorin pyörikä koko ajan vai vain silloin kun ilmastoinnin kytkintä on painettu?
Kuuluuko ilmastoinnin käynnistyä automaattisesti jos otetaan sisäilmankierrätys käyttöön?
Aina kun auto käynnistetään tuuletus henkäisee tuulilasin hetkeksi huuruun ja selvästi kosteaa ilmaa virtaa sisään.
Joo, sulla on ilmastointikompuran kytkin juminut päälle!! Ainakin tuossa, mikä mulla on pihalla, kun painaa ilmastoinnin pois päältä (puhallus muualle kuin tuulilasille), niin kompura pysähtyy!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kompuran kytkin ei ole jumittunut päälle, sillä kytkin irrottaa kun tuuletus kytketään pois päältä.
Kojelaudan ilmastoinnin käyttökytkinkin ilmeisesti toimii, sillä ilmastoinnin merkkivalo syttyy ja saammuu käyttökytkintä painettaessa.
Mielenkiintoista on siinä, että tuuletussuunnan valitsin sisäilmakierrolla sytyttää ilmastoinnin merkkivalon vaikkei niin ohjekirjan mukaan pitäisi tapahtua. Ohjekirjassa mainitaan, että sisäilmakiertoa käytetttäessä kannattaa ilmastointi käynnistää, jotteivat ikkunat huurru.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ilmastointia ohjaava tietokone on seonnut.
Huomasin, ettei ilmastointi toimi vuosi sitten alukesästä. Venin auton ihuoltoon, jossa ilmoitettiin ilmastointilaitteen olevan tyhjä ja sitten täyttivät järjestelmän. Toimi viikon ja oli taas tyhjä.
Huollossa vikaa etsittiin syksyllä uudestaan eikä oikein löytynyt. Päättivät vaihtaa korkeapaineputken, koska sen pinnassa oli hiertymä. Letku tilattiin, mutta unohtivat ilmoittaa sen saapuneen.
Letku vaihdettiin seuraavassa huollossa talvella ja järjestelmä kerrottti olevan varmasti kunnossa. Kokeilin ilmastointia noin kuukauden päästä sisähallissa, muttei se toiminut. Kysyn asiaa huollosta, mutta sanoivat ilmeisesti olevan liian viileää, jotta toimisi. Ilmojen lämmettyä ja kesällä ilmastointi ei toiminut.
Viime elokuussa huolto taas tutki asiaa ja järjestelmä oli lähes tyhjä. Typpikoe näytti jossain vuotoa. Yksi tiiviste vaihdettiin, mutta vuoto jatkui. Lopulta etupää purettiin ja lauhduttimessa oli kymmensenttinen tepeämä. Lauhdutin uusittiin.
Hain auton tyytyväisenä huollosta ja se starttasi vähän huonosti, mutten kiinnittänyt asiaan enempää huomiota kuska kaikki oli määräaikaishuollon jälkeen kunnossa. Ilmastointitoimi hienosti.
Seuraavana päivänä auto ei tahtonut lähteä millään käyntiin. Kone ei jaksanut pyöriä. Akun jännite oli 10 V. Akku oli täysin kypsä. Ihmettelin ettei ollut huollossa mainintaa.
Vein auton huoltoon takaisin akun vaihtoon ja samalla pyysin, ett määräaikaishuollon jäljiltä täytettäisiin riittävästi moottoriöljyä ja sama ohjaustehostimeen. Lupasivat hoitaa akun halvalla ja lisätä puuttuvat öljyt.
Hain auton seuraavana päivänä, jolloin kerrottiin kolmen hehkutulpan menneen rikki. Ihmettelin, miten eivät olleet huomanneet huollossa, joten kerrottiin niiden menneen rikki huollon jälkeen parissa päivässä. Eli akku ja kolme hehkua olivat hajonneet itsestään huollon jälkeen?
Tilasin hehkujen vaihdon samantien ja ne uusittiin ja auto oli taas täysin kunnossa. Ilmastointi toimi ja kaikki hyvin, mutta jostaisn syystä tuulilasi huurtui ja tuuletin puhalsi hetken kosteaa ilmaa auton käynnistyksen jälkeen. Tuuletusilmakin oli yllättävän viileää vaikkei ilmastointi ollut päällä ja sisäilmakieto sytytti ilmastoinnin merkkivalon sekä ulkolämpömittari näyttää jatkuvasti samaa lukemaa.
Jännä juttu, että määräaikaisuhuollon ja ilmastoinnin korjauksen jälkeen moottori- ja ohjaustehostimen öljyä on liian vähän, akku rikkoontuu, kolme hehkua palaa, ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan ja uölolämpömittari näyttää samaa lukemaa.
Jostain kumman syystä Autokeskus ei ole vastannut sähköpostiini ja täytyy taas käydä Konalassa.
Kojelaudan ilmastoinnin käyttökytkinkin ilmeisesti toimii, sillä ilmastoinnin merkkivalo syttyy ja saammuu käyttökytkintä painettaessa.
Mielenkiintoista on siinä, että tuuletussuunnan valitsin sisäilmakierrolla sytyttää ilmastoinnin merkkivalon vaikkei niin ohjekirjan mukaan pitäisi tapahtua. Ohjekirjassa mainitaan, että sisäilmakiertoa käytetttäessä kannattaa ilmastointi käynnistää, jotteivat ikkunat huurru.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ilmastointia ohjaava tietokone on seonnut.
Huomasin, ettei ilmastointi toimi vuosi sitten alukesästä. Venin auton ihuoltoon, jossa ilmoitettiin ilmastointilaitteen olevan tyhjä ja sitten täyttivät järjestelmän. Toimi viikon ja oli taas tyhjä.
Huollossa vikaa etsittiin syksyllä uudestaan eikä oikein löytynyt. Päättivät vaihtaa korkeapaineputken, koska sen pinnassa oli hiertymä. Letku tilattiin, mutta unohtivat ilmoittaa sen saapuneen.
Letku vaihdettiin seuraavassa huollossa talvella ja järjestelmä kerrottti olevan varmasti kunnossa. Kokeilin ilmastointia noin kuukauden päästä sisähallissa, muttei se toiminut. Kysyn asiaa huollosta, mutta sanoivat ilmeisesti olevan liian viileää, jotta toimisi. Ilmojen lämmettyä ja kesällä ilmastointi ei toiminut.
Viime elokuussa huolto taas tutki asiaa ja järjestelmä oli lähes tyhjä. Typpikoe näytti jossain vuotoa. Yksi tiiviste vaihdettiin, mutta vuoto jatkui. Lopulta etupää purettiin ja lauhduttimessa oli kymmensenttinen tepeämä. Lauhdutin uusittiin.
Hain auton tyytyväisenä huollosta ja se starttasi vähän huonosti, mutten kiinnittänyt asiaan enempää huomiota kuska kaikki oli määräaikaishuollon jälkeen kunnossa. Ilmastointitoimi hienosti.
Seuraavana päivänä auto ei tahtonut lähteä millään käyntiin. Kone ei jaksanut pyöriä. Akun jännite oli 10 V. Akku oli täysin kypsä. Ihmettelin ettei ollut huollossa mainintaa.
Vein auton huoltoon takaisin akun vaihtoon ja samalla pyysin, ett määräaikaishuollon jäljiltä täytettäisiin riittävästi moottoriöljyä ja sama ohjaustehostimeen. Lupasivat hoitaa akun halvalla ja lisätä puuttuvat öljyt.
Hain auton seuraavana päivänä, jolloin kerrottiin kolmen hehkutulpan menneen rikki. Ihmettelin, miten eivät olleet huomanneet huollossa, joten kerrottiin niiden menneen rikki huollon jälkeen parissa päivässä. Eli akku ja kolme hehkua olivat hajonneet itsestään huollon jälkeen?
Tilasin hehkujen vaihdon samantien ja ne uusittiin ja auto oli taas täysin kunnossa. Ilmastointi toimi ja kaikki hyvin, mutta jostaisn syystä tuulilasi huurtui ja tuuletin puhalsi hetken kosteaa ilmaa auton käynnistyksen jälkeen. Tuuletusilmakin oli yllättävän viileää vaikkei ilmastointi ollut päällä ja sisäilmakieto sytytti ilmastoinnin merkkivalon sekä ulkolämpömittari näyttää jatkuvasti samaa lukemaa.
Jännä juttu, että määräaikaisuhuollon ja ilmastoinnin korjauksen jälkeen moottori- ja ohjaustehostimen öljyä on liian vähän, akku rikkoontuu, kolme hehkua palaa, ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan ja uölolämpömittari näyttää samaa lukemaa.
Jostain kumman syystä Autokeskus ei ole vastannut sähköpostiini ja täytyy taas käydä Konalassa.
Jaa´a, näkemättä ja tutkimatta paha sitten sanoa, mikä on vialla!! Periaatteessa ilmastointi on pakko-ohjatusti päällä, kun on suuntaus tuulilasille, meneekö ilmastointi päälle pakko-ohjatusti, kun panee sisäilmankierron päälle, sitä en osaa sanoa, koska erilaisia ohjausohjelmointeja on eri vuosille ilmennyt!! Pitäis päästä itse tutkimaan... Kuulostaa myös siltä kuin ulkolämpöanturin johto olisi jäänyt anturista irti... Tainnut taas merkkiorganisaatio tehdä kiireellä työnsäbrohu kirjoitti:Kompuran kytkin ei ole jumittunut päälle, sillä kytkin irrottaa kun tuuletus kytketään pois päältä.
Kojelaudan ilmastoinnin käyttökytkinkin ilmeisesti toimii, sillä ilmastoinnin merkkivalo syttyy ja saammuu käyttökytkintä painettaessa.
Mielenkiintoista on siinä, että tuuletussuunnan valitsin sisäilmakierrolla sytyttää ilmastoinnin merkkivalon vaikkei niin ohjekirjan mukaan pitäisi tapahtua. Ohjekirjassa mainitaan, että sisäilmakiertoa käytetttäessä kannattaa ilmastointi käynnistää, jotteivat ikkunat huurru.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että ilmastointia ohjaava tietokone on seonnut.
Huomasin, ettei ilmastointi toimi vuosi sitten alukesästä. Venin auton ihuoltoon, jossa ilmoitettiin ilmastointilaitteen olevan tyhjä ja sitten täyttivät järjestelmän. Toimi viikon ja oli taas tyhjä.
Huollossa vikaa etsittiin syksyllä uudestaan eikä oikein löytynyt. Päättivät vaihtaa korkeapaineputken, koska sen pinnassa oli hiertymä. Letku tilattiin, mutta unohtivat ilmoittaa sen saapuneen.
Letku vaihdettiin seuraavassa huollossa talvella ja järjestelmä kerrottti olevan varmasti kunnossa. Kokeilin ilmastointia noin kuukauden päästä sisähallissa, muttei se toiminut. Kysyn asiaa huollosta, mutta sanoivat ilmeisesti olevan liian viileää, jotta toimisi. Ilmojen lämmettyä ja kesällä ilmastointi ei toiminut.
Viime elokuussa huolto taas tutki asiaa ja järjestelmä oli lähes tyhjä. Typpikoe näytti jossain vuotoa. Yksi tiiviste vaihdettiin, mutta vuoto jatkui. Lopulta etupää purettiin ja lauhduttimessa oli kymmensenttinen tepeämä. Lauhdutin uusittiin.
Hain auton tyytyväisenä huollosta ja se starttasi vähän huonosti, mutten kiinnittänyt asiaan enempää huomiota kuska kaikki oli määräaikaishuollon jälkeen kunnossa. Ilmastointitoimi hienosti.
Seuraavana päivänä auto ei tahtonut lähteä millään käyntiin. Kone ei jaksanut pyöriä. Akun jännite oli 10 V. Akku oli täysin kypsä. Ihmettelin ettei ollut huollossa mainintaa.
Vein auton huoltoon takaisin akun vaihtoon ja samalla pyysin, ett määräaikaishuollon jäljiltä täytettäisiin riittävästi moottoriöljyä ja sama ohjaustehostimeen. Lupasivat hoitaa akun halvalla ja lisätä puuttuvat öljyt.
Hain auton seuraavana päivänä, jolloin kerrottiin kolmen hehkutulpan menneen rikki. Ihmettelin, miten eivät olleet huomanneet huollossa, joten kerrottiin niiden menneen rikki huollon jälkeen parissa päivässä. Eli akku ja kolme hehkua olivat hajonneet itsestään huollon jälkeen?
Tilasin hehkujen vaihdon samantien ja ne uusittiin ja auto oli taas täysin kunnossa. Ilmastointi toimi ja kaikki hyvin, mutta jostaisn syystä tuulilasi huurtui ja tuuletin puhalsi hetken kosteaa ilmaa auton käynnistyksen jälkeen. Tuuletusilmakin oli yllättävän viileää vaikkei ilmastointi ollut päällä ja sisäilmakieto sytytti ilmastoinnin merkkivalon sekä ulkolämpömittari näyttää jatkuvasti samaa lukemaa.
Jännä juttu, että määräaikaisuhuollon ja ilmastoinnin korjauksen jälkeen moottori- ja ohjaustehostimen öljyä on liian vähän, akku rikkoontuu, kolme hehkua palaa, ilmastoinnin kompura pyörii koko ajan ja uölolämpömittari näyttää samaa lukemaa.
Jostain kumman syystä Autokeskus ei ole vastannut sähköpostiini ja täytyy taas käydä Konalassa.



Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
No niin. Nyt on tietoa asiasta.
Ilmastoinnin kompressori pyörähtää käyntiin aina kun suuntaus on jotenkin tuulilasille. Siihen ei voi vaikuttaa mitenkään.
Sisäilmankierron tapauksessa automaatti-ilmastointi pyöräyyttää kompressorin päälle, mutta manuaalisessa se pitää käynnistää itse. Tosin jos sisäilmakierrossa suuntaus on tuulilasille, niin pyöriikö kompressori? Tähän ei saanut vastausta, mutta loogisesti kompura lähtee käyntiin kaiken järjen mukaan. Näin myös tapahtuu ainakin minulla.
Käsittääkseni alle 5 asteen lämmössä kompuran suojapiiri estää ilmastoinnin toiminnan.
Eli käytännössä kompura pyörii keväästä syksyyn aina.
Ilmastoinnin kompressori pyörähtää käyntiin aina kun suuntaus on jotenkin tuulilasille. Siihen ei voi vaikuttaa mitenkään.
Sisäilmankierron tapauksessa automaatti-ilmastointi pyöräyyttää kompressorin päälle, mutta manuaalisessa se pitää käynnistää itse. Tosin jos sisäilmakierrossa suuntaus on tuulilasille, niin pyöriikö kompressori? Tähän ei saanut vastausta, mutta loogisesti kompura lähtee käyntiin kaiken järjen mukaan. Näin myös tapahtuu ainakin minulla.
Käsittääkseni alle 5 asteen lämmössä kompuran suojapiiri estää ilmastoinnin toiminnan.
Eli käytännössä kompura pyörii keväästä syksyyn aina.
Mangneetti kytkn?
Mielenkiintoista.
Kai se kompura sentään välillä vapauttaa sitä mangneeti kytkintä, vai jauhaako se tosiaan kokoajan kylmää kun lämpö on yli 5 astetta?
Kestääkös nuo kompurat sitten mitenkä tuon jatkuvan työn?
Entäpäs kun olet säätänyt lämmpöä tulemaan?
Enhän mä tiedä kohan vaan ajattelin äänen tekstin muodossa.
t. Ismo Ämmä
Kai se kompura sentään välillä vapauttaa sitä mangneeti kytkintä, vai jauhaako se tosiaan kokoajan kylmää kun lämpö on yli 5 astetta?
Kestääkös nuo kompurat sitten mitenkä tuon jatkuvan työn?
Entäpäs kun olet säätänyt lämmpöä tulemaan?
Enhän mä tiedä kohan vaan ajattelin äänen tekstin muodossa.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Kompuraa voi "säästää" kytkemällä puhalluksen pois tuulilasilta. Eli suuntaus sellaiseen suuntaan, jossa ei ole tuulilasia.
Jos laitteet ovat suunniteltuja jatkuvaan käyttöön, niin ne pääsääntöisesti kestävät suunnitellun käyttöiän. Auton moottorikin pyörii paljon enemmän kuin kompura ja kestää yllättävän hyvin, vaikka rikkoontuvia osia on aivan mahdoton määrä.
Jos laitteet ovat suunniteltuja jatkuvaan käyttöön, niin ne pääsääntöisesti kestävät suunnitellun käyttöiän. Auton moottorikin pyörii paljon enemmän kuin kompura ja kestää yllättävän hyvin, vaikka rikkoontuvia osia on aivan mahdoton määrä.
Kennon kondenssivesi
Osaisiko joku neuvoa, mistä ilmastoinnin kennon kondenssivesi valuu ulos. Vaikuttaa siltä, että reikä/letku on tukossa. Jos auto on seisonut jonkin aikaa paikallaan, niin käynnistyksen yhteydessä tulee kostea henkäys sisään ja lasit menevät umpihuuruun.
Kondessi veden poisto.
Sieltähän se varmman pitäisi koehuoneen tulipellistä apumiehen puolelta löytyä niin kuin muissakin ilmastoiduissa autoissa.
Kunnon valolla vaan etsimään.
Omassa xj:ssäni kunnostin pitkään käyttämättämänä olleen ilmastoinnin ja poistoputken suu oli liimautunut kiinni.
Ajelin jonkin aikaa kesällä tyytyväisenä kunnes jossain kurvissa sain jääkylmää vettä jaloilleni???
Hetken kesti kunnes tajusin se olvan vain vettä.
Rassasin poistoputken auki ja ongelma poistui.
t. Ismo Ämmä
Kunnon valolla vaan etsimään.
Omassa xj:ssäni kunnostin pitkään käyttämättämänä olleen ilmastoinnin ja poistoputken suu oli liimautunut kiinni.
Ajelin jonkin aikaa kesällä tyytyväisenä kunnes jossain kurvissa sain jääkylmää vettä jaloilleni???
Hetken kesti kunnes tajusin se olvan vain vettä.
Rassasin poistoputken auki ja ongelma poistui.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Saattaa mennä poistoputki myös oikean puolen pitkittäispalkkikotelon sisään, muistelisin että jossain mallissa oli niin....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1