Sivu 1/2
Patriotin korotussarja
Lähetetty: 10.04.2008. 13:29
Kirjoittaja Toni S.
Kaiken mekaanisen suhteen olen aikamoinen idiootti. Sitä kuvaa sekin etten ollut ihan varma että minkä kategorian alle tämän laittaisi...
Tuo oma katumaasturini on kokolailla matala. Eihän tuosta mitään mahtavaa maastojyrää edes saisikaan mutta maltillinen korotus on pyörinyt mielessä. Ja kas, Patriotiin tehdäänkin korotussarjaa:
http://www.rocky-road.com/patriotsus.html
Myyvät jopa Suomeenkin tuota, eikä hinnaksikaan edes tulisi niin järkyttävää kun luulla saattaisi (kiitos halvan dollarin

). Tarkempaa tietoa sarjasta löytyisi vaikkapa tuolta:
http://www.jeeppatriot.com/forum/showthread.php?t=4667
Mitä sanovat teknisesti lahjakkaammat tuosta? Näyttääkö ollenkaan järkevältä puuhalta? Ja mitä mahtaisi asiaan sanoa aina yhtä ihana Ajoneuvohallintokeskuksemme?
Tavoitteena siis olisi maastokelpoisuuden maltillinen korottaminen katuajo-ominaisuuksia juurikaan kuitenkaan uhraamatta. Tärkeää olisi myös että kokonaisuus toimisi eikä autoa pitäisi olla alvariinsa rassauttamassa.
Lähetetty: 10.04.2008. 21:44
Kirjoittaja hentpe
Ymmärtääkseni korotus sarjat joutuu e-tyypätyissä autoissa muutoskatsastamaan samoin kuin madallussarjatkin. Tuolloin korotus sarjan tulee olla joko e- tai TUV-hyväksytty ja siitä pitää olla myös paperia näyttää konttorilla. Jos tilaat sarjan suoraan jenkeistä, niin niissä ei tietääkseni ole mitään hyväksyntä papereita mukana jolloin muutostaminen tyssää siihen.
Lähetetty: 10.04.2008. 22:36
Kirjoittaja ImacInnes
Ompa noita korotussarjoja saatu hyväksyttyä kun on pystynyt näyttämään prosyyristä että se on tarkoitettu ko. autoon.
Mutta jos haluaa varmistua asiasta niin eiku tulostat netistä paperin minkä kanssa menet omalle konttorillesi missä meinaat asioida ja kysäset sieltä.
Tosin ihmisiä ne katsastusmiehetkin on ja jos yksi sanoo että asia on ok, voipi toinen tulkita ne leimalle tullessasi laittomiksi?? Eli riipuu joskus katsatus henkilöstäkin mitä saa leimattua ja mitä ei, vaikka näin ei pitäisi olla.
t.Ismo
Lähetetty: 11.04.2008. 9:47
Kirjoittaja cmalino
Omaan autoon tuli tuossa tovi sitten 3" korotus jenkkivalmisteisella sarjalla (uudet iskarit ja jouset).
Muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa vaikka auto on vuosikertaa 2000 ja e-tyypitetty. Mukaan otin kuitit setistä/asennuksesta ja asennusohjeen, jossa näkyi että sarja on ko. autoon tarkoitettu. Mitään todistuksia ei tarvittu sen kummemmin. Rekisteriotteeseen merkittiin vain uusi korkeus pyörännavasta lokarin kaareen molemmilta akseleilta.
Lisätään vielä:
Piti oikein käydä autosta hakemassa rekisteriote tähän eteen

Tyyppihyväksyntä-kohdassa kaikki kentät jäi nyt uudessa otteessa tyhjäksi.
Erikoisehdot ja huomautukset-kohtaan tuli seuraavat lisäykset:
Aikaisempi tyyppihyväksyntänumero: e11*93/81*0032*09, variantti: FN8P ja versio: 7Y
Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä 520mm takana 500mm.
Vaihdettujen osien määrä 07.03.2008 yhteensä 2.0%.
Lähetetty: 11.04.2008. 10:18
Kirjoittaja Toni S.
Graah... Kuulostaa siltä että olen onnistunut taas valitsemaan sellaisen mielenkiinnon kohteen missä saa ihmetellä viranomaisten järjenjuoksua ja pykäläviidakkoja. On tämäkin...
No joo. Ehkä tämä kuitenkin vielä tästä.
Lakitekninen puoli tuli käsittääkseni selväksi. Palaisin vielä mekaaniseen puoleen. Onko tuollaisessa "budjettiluokan" korotussarjassa järkeä? Vai onko odotettavissa ongelmia?
Lähetetty: 12.04.2008. 23:11
Kirjoittaja ImacInnes
Kaikki korotus on hyväksi.
Joustothan ei tuolla sarjalla lisäänny vaan kori nousee hiukan ylemmäksi. Mielestäni tuon verran korotettuna Jeeppejen pitäisi lähteä jo tehtaalta.
Oma xj:nikin näyttää vanhoissa kuvissa alakuloiselta verrattuna 2" korotuksen jälkeen. Korota ihmeessä ja jos ei tunnu hyvältä niin ainahan voit ne poistaa.
t.Ismo
Lähetetty: 13.04.2008. 22:17
Kirjoittaja ImacInnes
AKE:n sivuilta löytyi tuollaista asian tiimoilta.:
Alustan muutokset
Auton korkeuden muuttaminen
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai jouset vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 77 mm.
Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastohenkilö- ja maastopakettiautoissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.
Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.
Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.
Lisätietoja aiheesta:
AKEn ohje 3367/208/2003
t.Ismo
Lähetetty: 13.04.2008. 22:40
Kirjoittaja cmalino
Kun pilkkua viilataan (ja AKE:han on siinä mestari), niin korottamiseen ei sisälly noiden pykälien mukaan juurikaan eksotiikkaa. Äkkiä kun tuota tavaa läpi, niin madallettaessa alustaa voidaan vaatia ties mitä kuponkia ja sertifikaattia. Tässä nousee kai taas pinnalle se, että miten hyvin katsastusmies on nukkunut edellisenä yönä...
Lähetetty: 14.04.2008. 9:23
Kirjoittaja Toni S.
Hei, minähän olen tuon tekstin joskus lukenutkin.

Ei vaan mennyt tuo katsastuspuoli silloin näköjään ihan perille asti, keskityin lähinnä siinä vaiheessa enemmän noihin rajoihin paljonko autoa saa korottaa.
ImacInnes kirjoitti:Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen <nips> taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.
Ja käsittäisin tuon RRO:n kitin olevan tuollainen "asianmukaiset korotuskappaleet"-mallinen.
Vähän mekaniikan idioottina ihmettelen sitä että jos korotus toimii mallilla tuosta noin vain pari palaa väliin niin mikseivät tehtaalla jo tee autoa niin että sillä on siedettävä maavara...? Eli jotain "kai tämä nyt varmasti toimii kanssa eikä hajoa alta"-tyylistä ajatusta vielä takaraivossa raksuttaa. (Niin siis sen "ja mistäs näihin kaikkiin minun projekteihini ne rahat revitään?"-ajatuksen lisäksi...

)
Lähetetty: 14.04.2008. 11:46
Kirjoittaja ImacInnes
Jo kyllä sen luulis olevan tuollainen, vielä kun esittää lähetteet missä käy ilmi mihin autoon ne on tarkoitettu, niin luulis saavan ne leimaan.
Mikäähän ei kyllä ole varmaa.
t.Ismo
Lähetetty: 14.04.2008. 12:22
Kirjoittaja JAMANT
Toissaviikolla leimasin -00 Grand Cherokeen 2" korotuksen, ei mitään ongelmia!!! Siis muutoskatsastin siihen sen korotuksen!!!
Lähetetty: 16.04.2008. 8:52
Kirjoittaja Toni S.
Kaikki kommentoivat vain katsastuspuolta, kukaan ei tekniikkaa. Pitäisikö tästä vetää johtopäätöksiä?

Lähetetty: 16.04.2008. 10:40
Kirjoittaja ImacInnes
Kenelläkään ei varmaan ole kokemusta vielä tuollaisesta Patriootin tekniikasta.
Tuohan näyttäisi olevan ns. korotuspala eli sillä joustovara ei lisäänny vaan hieman tulee maavaraa ja pyöräaukkoihin pyörille lisä tilaa.
Eiköhän tuo ole juuri sinun tarkoitukseesi sopiva. Sillä saa Patriootin ryhdikkäämmän näköiseksi ja aavistuksen maastokelpoisuutta lisää.
t. Ismo
Lähetetty: 16.04.2008. 12:26
Kirjoittaja cmalino
Tuosta sarjasta en itse mitään tiedä, mutta äkkiä voisi kuvitella että tuollaiset korotuspalat on senverran yksinkertaisia, että tuskin niissä mitään isompaa vikaa voi olla?!

Materiaalit tms. voi toki olla erilaisia.
Lähetetty: 07.03.2014. 17:03
Kirjoittaja japi73
Onko kukaan täällä nyt sitte korotellu Patriottia? Muistelen jostai lukeneeni että olis. Onko kuvia?
En just ole korottelemassa, mutta kiinnostaa
