Kokemuksia katsastukseta!

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Kirjoita vastaus
Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Kokemuksia katsastukseta!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 10.04.2008. 23:05

Eli tänne vaan hyvät ja huonot kokemukset konttorilla käynneistä, niitä varmaan riittää.

Tässä linkki AKE:en
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/

Oma kokemusliittyy Jeep Cherokee -85 valoihin.

Vein Cherokeeni vuosikatsatukseen ja homma meni hyvin paitsi valot piti nyt muuttaa vaikka ne oli palanneet jo vuodesta 97 asti joka katsatuksessa tehtaan jäljiltä näin ja itse olin leimannut pelin jo seitsemän kertaa.

Eli etuparkki ei saannut olla oranssi vaan sen piti olla valkoinen, nyt jouduin avaamaan tehtaan johdotuksen ja siirtämään parkit ajovaloihin joissa oli parkeille paikat ja muuttamaan nykyisten parkki/vilkku johdotuksen niin että niissä palaa vain vilkku.
Määräys oli astunut voimaan vuonna -86 ja nyt katsastushenkilö sen minun kohdallani ensimmäisen kerran luki??

Tein kyllä niin kuin katsatusviranomainen käski. Mutta, kyllä vähän ihmettelin??

t.Ismo
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä ImacInnes, muokattu yhteensä 13 kertaa
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 11.04.2008. 8:01

Vähän saman tyylinen homma kävi aikanaan itsellä Raision K1:llä. 70-mallisessa Hornetissa oranssit etuparkit (olleet siinä jo useamman omistajan ajan) käskettiin muuttamaan valkoisiksi. No eikun nippusiteillä halpis parkit kiinni maskiin ja konttorille. Leima tuli. Mielenosoituksena purin virityksen pois jo parkkipaikalla katsurin nenän edessä.

Vastavuoroisesti voi kehua Raision Myllyn konttorin porukkaa (älä Janne ylpisty). Leppoisa tunnelma, asiansa osaava porukka joka ei nipota turhista vaan ainoastaan jos jokin on tosiaan lakia ja asetusta vastaan.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Laikkari
Viestit: 18
Liittynyt: 29.03.2008. 22:02
Paikkakunta: Kolari

Wranglerin takarekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Laikkari » 11.04.2008. 20:21

90 wranglerin katsastuksessa tarkastaja ei katsonut kovin hyvällä kun takarekkari oli vetokoukun ja vararenkaan välissä. Ei kuulemma näy tarpeeksi hyvin. Antoi sen olla kun se oli jo siinä yli 10 vuotta ollut eikä kukaan ollut aikaisemminkaan sitä siirrättänyt.

Runkonumero oli kanssa hukassa, eikä löytynyt kun oli massattu huolella. Siellä pohjassa se kai jossain on...
Jeep Wrangler YJ -90

Petri
Viestit: 3
Liittynyt: 04.04.2008. 21:09
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Petri » 19.04.2008. 0:03

-81:n Cherokeen runkonumeron etsiminen oli muutaman vuoden ajan show! :lol:
Tajusin sitten kysyä "Jamantilta" mistä etsiä. Pitkään hankasin ruosteet pois ja maalasin sen punaiseksi...nyt löytyy.

Kahdeksaan vuoteen ei ole katsastusmies kokeillut pissapoikaa, ei kai tiedä mistä se toimii.
Konttorille on tullut uusi kaveri ja hän keskittyy enemmän ihailemaan "Jeepin ajatonta muotoilua" !!!

Yhtenä vuotena kävin 5 kertaa jarrujen takia. Nuori katsastusmies sitten viimeisellä kerralla polkaisi jarruja todella voimakkaasti sillä seurauksella että mitä alemmaksi poljin meni sitä valkoisemmaksi kävi poikaparka...runkoputki hajosi...
Cherokee-81, "katuraato"

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.11.2008. 11:14

Tarkastaja kävi tarkkaan läpi erään edellisen autoni, sitten loppukommenttina ilmoitti että jarrulevyt ovat liian ohueksi kuluneet, pitää vaihtaa. Kysyin että paljonko mahtaa olla se alaraja minkä yläpuolella ne vielä hyväksytään? Äijä selaili kirjojansa hyvän tovin, ei löytänyt tietoa, ja sanoi sitten että minun pitää kysyä maahantuojalta.
Mistä ihmeestä se sitten päätteli että levyt ovat liian kuluneet?
Selvästikin kun ovesta vyöryi sisään vanha ruosteisen näköinen lintta, virkailija päätti jo auton nähdessään että tuo ei mene läpi. Sitten kun auto olikin kunnossa eikä mitään oikeaa huomautettavaa löytynyt, piti keksiä hatusta jotain. Siltä minusta ainakin tuntui.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 09.11.2008. 21:10

Noh, meikäläiselle kävi vähän samalla tavalla joitakin vuosia sitten. Katsuria alkoi vissiin kismittämään kun -82 Taunus ei ollutkaan mätä :D Koko käsivarren voimalla päästeli mätävasarallaan ensin hyvän tovin helmoja läpikäyden. Kun ei sitten mitään oikeaa vikaa löytynyt niin alkoi nipottamaan. Lopputulema oli että saranatapit oli löysät kuskin ovessa ja toisessa umpiossa oli hieman kosteutta. Myös vanhojen lisävalojen rungot piti poistaa puskurista. Johtoja tai polttimoitahan niissä ei ollut, mutta määritelmän mukaan ne valot eivät silloin toimi ja sehän ei byrokraatille sopinut :roll: Valojen kun kuulemma pitää toimia jos ne autossa on... Niin ja lisävalojen lasien merkinnöistä laskettuna näiden toimimattomien valojen pistelukukin ylitti vissiin parilla yksiköllä sallitun :? Kyllä muuten sapetti tuo keikka. Pikku juttuhan noi oli korjata, mutta kyllä näki että katsuria sapetti kun sitä mätää ei ollutkaan.
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 11.11.2008. 12:41

[quote="Jorma"]Tarkastaja kävi tarkkaan läpi erään edellisen autoni, sitten loppukommenttina ilmoitti että jarrulevyt ovat liian ohueksi kuluneet, pitää vaihtaa. Kysyin että paljonko mahtaa olla se alaraja minkä yläpuolella ne vielä hyväksytään? Äijä selaili kirjojansa hyvän tovin, ei löytänyt tietoa, ja sanoi sitten että minun pitää kysyä maahantuojalta.
Mistä ihmeestä se sitten päätteli että levyt ovat liian kuluneet?

Hylkäys tapauksessa hylkäyksen peruste on esitettävä yksiselitteisesti. Jos katsastusmies ei löydä levyjen alinta sallittua paksuutta kirjoistaan pitää kuitenkin mitattu paksuus ilmoittaa. Silmämääräinen arvio ei ole hylkäyksen peruste. Jos levyt näyttävät kuluneilta ja pahasti uraisilta tai ruosteisilta (pala ei ota koko alaltaan levyyn kiinni) vaikka minimi paksuus täytyykin voidaan tätä käyttää hylkäämisen perusteena.

Hyvä esimerkki on kaverin Mustin sivuvilkut. Aikanaan tuontiautoon valoja rakenneltiin ja asennettiin sivuvilkut peilien alapinnoille. Katsurin mielestä ne eivät olleet riittävän kirkkaat jolloin pyysin häntä esittämään EU-direktiivin kohdan jossa kerrotaan nuo vaaditut kulmat ja kirkkaudet, jotta osaamme korjata valot vaatimusten mukaisiksi. Siinä vaiheessa valot alkoivat kummasti taas kelvata. Olin itse tätä ennen selvittänyt mitä valoilta vaaditaan mutta netistä ei löytynyt liite piirroksia, joissa nuo kulmat esitetään. Sitten vaan itse silmämääräisesti katseltiin että sivulta ja takaviistosta vilkut näkyy riittävästi. Sivuvilkun kirkkaus saa olla huomattavasti himmeämpi kuin etu ja takavilkun.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä hentpe, muokattu yhteensä 11 kertaa
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
hentpe
Viestit: 179
Liittynyt: 31.03.2008. 14:43
Paikkakunta: Mynämäki
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja hentpe » 11.11.2008. 12:48

cmalino kirjoitti:Lopputulema oli että saranatapit oli löysät kuskin ovessa ja toisessa umpiossa oli hieman kosteutta. Myös vanhojen lisävalojen rungot piti poistaa puskurista. Johtoja tai polttimoitahan niissä ei ollut, mutta määritelmän mukaan ne valot eivät silloin toimi ja sehän ei byrokraatille sopinut :roll: Valojen kun kuulemma pitää toimia jos ne autossa on... Niin ja lisävalojen lasien merkinnöistä laskettuna näiden toimimattomien valojen pistelukukin ylitti vissiin parilla yksiköllä sallitun :?
Itse olisin myös tarttunut rikkinäisiin lisävalohin. Joko ne pitää korjata tai poistaa. Samoin kosteuteen ajovalossa, koska se vaikuttaa valokuvioonkin. Saranatapeista huomauttelu voidaan katsoa joko kettuiluksi tai asiakaspalveluksi. Riippuu vähän tilanteesta ja äänen sävystä. Kuitenkaan nuo mainitsemasi viat eivät pitäisi johtaa ainakaan hylkäämiseen. Korjauskehotuksen niistä kyllä kirjoittaisin, koska muuten nuo asiat jäävät varmasti hoitamatta (ainakin sellaisessa tilanteessa, että asiakas ja katsuri eivät tunne toisiaan). Pikkuasioita mutta vastoin lakia ja asetusta.
HePe
Willys Jeep Cj3B ´54 ja Willys MBT traileri
Jeep Cherokee 5d 258+4v ´80
Varaosina: 2x75 Chero S 3d, 79 Chero, 78 Wago
Varaosia myös käyttis Fordeihin myytävänä

Avatar
cmalino
Viestit: 354
Liittynyt: 27.03.2008. 20:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja cmalino » 11.11.2008. 14:49

Juu, eihän noissa mitään epäselvää ollut. Helppohan nuo oli korjata ja kyllähän inssi ihan oikeassa oli, mutta silloin katsastuksessa se oli kyllä niin ilmiselvää v****ilua :x Ihan sujuvasti se inssi kyllä ensin teloi maalit/massat helmoista ja pohjasta :?

Noiden lisävalojen kohdallahan riitti että nyppäsin ne rungot mäkeen puskurista kun ei niillä muutenkaan mitään tehnyt, pelkät muovipallonpuolikaat kun olivat, mutta onkohan tuossakaan pykälässä oikeasti mitään järkeä? Ketähän niillä oikein vaaransin? Surkuhupaisinta oli vieressä samaanaikaan tapahtuva wanhan mätävolvon katsastus jossa ei mennyt kun tovi ja inssin kättelystä ja tyytyväisestä hymystä kuskin naamalla sanoin että läpi meni. Auto oli kyllä siinä kunnossa että linnut lensi ovista läpi... ja samaan aikaan minulla oli löysä saranatappi :roll: (Etu- ja takaovien saranat oli onneksi samanlaiset, joten vaihdoin ne päittäin. Inssiä ei kiinnostanut kun kuskin ovi.)

NOH, eräällä toisella katsastuskerralla saman Taunuksen kanssa, kaikki oli muuten ok mutta päästöt oli kuulemma päin persettä. Siitä sitten hylky ja ajoin suoraan läheiselle huoltoasemalle säädättämään kaasarin ruuvit kohdilleen. Huoltomiehet löivät mittarin kiinni ja OHHOH, kaikki olikin ihan kohdallaan. Sitä hetken ihmettelivät ja totesivat kaiken olevan tiptop. Ajoin takaisn konttorille ja näytin mittaupaperin. Inssi iski leiman rek.otteeseen ja toivotti hyvät jatkot. Ei sitten reagoinut mitenkään siihen että heidän mittarinsa näytti aivan kuutamolle... Vaikka katsastus menikin läpi niin armoton ketutus tuostakin turhasta seikkailusta jäi.

Noh, se oli silloin joskus vuosituhannen taitteessa. Sittemmin on ollut vain lähinnä positiivisia kokemuksia katsastuksista, jos kassalla käyntiä ei lasketa...
Jeep Grand Cherokee Limited -93, 5.2l V8
Dodge Ramcharger -76, 360cid V8+NP445+NP203, D44/Chrysler 9.25"
Chevrolet Trans Sport -98, 3.4L V6 (Myytävänä: http://www.nettiauto.com/chevrolet/trans-sport/5217414 )

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

XJ:llä leimalla!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 11.06.2009. 0:02

Käväsin leimalla ja aika leppoisasti tuo sujui.

Katsastusmiehen kanssa käytyjä keskusteluja seuraavassa.
km= katsastus mies mi= minä ite

km: Onkos tätä muutettu?
mi: Jouset olen vaihtanut ja siitä ryhti parantunut.
km: Joo, vakiohan tuo on.
mi: Hmmm.

Olishan tuon 2,5" korotuksen voinnut merkkauttaa oteeseenkin, mutta ei nyt tullut kuitenkaan.

km: rekisteri kilven valo ei pala?
mi: aina se on kyllä ennen palnnut?

korjattava kuukauden kuluessa.

km: Perävaunun pistoke korjattava. kuukauden kuluessa.
mi: ?? Korjataan.

Otan sen kyllä kokonaan pois ulkopuolelta ja siirrän sisäpuolelle josta jatkojohdolla virrat luukun välistaä perävaunuun, eipähän enään murkaudu kantoihin ja kiviin.

km: Onkos nämä 16" renkaat mekitty otteeseen?
mi: ei ole mutta siellä on isommat 15" tuumaiset.
km: mahtuukos nämä rajoihin?
mi: joo, pitäis mahtua?
Km: Ok. tulostan otteen.

Cherokeehe kavutessani toinen katsastus mies ohi menessä sanoi että tuulilasissa ei saa olla kuin veromerkki tarrroja johon km: yhtyi sanomalla että kaikki tarrat täytyy tuulilasista poistaa.
mi: ok ??

Menin leimalle ilman kallistuksen vakimia ja odottelin niistä jotain keskusteua, mutta ei tainnut huomata puutetta olenkaan, enkä itsekkään ottanut ko. asiaaa esille.

Mielyttävä toimenpide kaikkiaan.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 11.06.2009. 8:19

Oma mieleenjäänyt katsastuskokemus on vuodelta 1991(pikkuvirkamiesten mielivallan ajalta...)

Ajokkina ensimmäinen oma jenkkilahna; Plymouth Valiant ja kuskilla hirveä heviletti :oops: :evil:
Katsastukseen valmistautuminen alkoi edellisenä iltana havainnolla, että apukuskinpuoleisessa takajousen runkokorvakkeessa oli ruostereikä. No, minä nohevana hinaamaan miggiä vesisateeseen ja räkimään paikkaa pohjaan. Hana ollut auki kuukauden ja kaasu lopussa :? Jep. Kaasuahan ei siihen hätään mistään saanut.
Räiskin paikan kiinni ympäriinsä ja katsoin valot läpi. Kaikki pelaa(auto oli oikeasti hyväkuntoinen)

Seuraavana aamuna konttorin tiskillä hyvissä ajoin ennen katsastusaikaa(sehän varattiin tuolloin pahimmillaan viikkoja ennen tapahtumaa :roll: ) Puolisen tuntia odottelua jonossa: Juu! Katsastusjonossahan joutui myös odottamaan, vaikka aika oli varattu :D
Ja viimein sai ajaa auton konttorin katokseen ja avata katsastusmiehelle oven...
Ensimmäinen huomio katsurilta: Tää penkkihän on ihan hajalla.
Etujarrut: Aika ärhäkät.
Takajarrut: Pyrkiikös nämä lukkiutumaan...
Käsijarru(kiskottava sateenvarjomalli): Sehän pitää?!?!??
Valot: epämääräisiä murahduksia aina kun valo toimi.

Sitten ajettiin kierros pihalla konttorin ympärillä mutkitellen sinne-tänne.
Nosturille ja kuski istumaan ajan tavan mukaan ratin taakse ja heiluttelemaan sitä, polkemaan jarrua, ym.
Auton alla oli ihan hiljaista kunnes alkoi hirveä paukutus ja ryske kantautua takaoikealta: Homma jatkui minuutin verran ja alkoi jo ottaa pannuun kun auto heilui ja huojui reuhtomisen voimasta.

Viimein se lakkasi ja voitonriemuisen näköinen katsuri tulee nosturin alta esittelemään tuota kovan onnen pellinpalaa: Tämmöinen irtosi tuolta pohjasta, siellä on reikä... Menee uusintatarkastukseen, kun on kantavassa palkissa.

Että näin.

Auto muuten meni läpi kolmannella näytöllä. Toisella kerralla "havaittiin", että auton ohjaus ei palauta riittävästi...

Jere
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2009. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Jere » 14.06.2009. 10:25

Mulla oli taannoin pirun siisti -88 Camino mikä oli ollu tuudesta asti Suomessa. No, kas kummaa, eräs kats.konttorin setä keksi että edessä olevat sidemarkerit eivät nyt sittenkään 18vuoden kelpoisuuden jälkeen kelpaa sivuvilkuiksi. :shock: Minä siihen että joototaööö... Kun ne on ihan virallisen maahantuojan jäljiltä, että mitenkäs me nytsitten...

Inssi sanoi että nou hätä. Haet sellaset Ooppelin pyöreät nappisivuvilkut ja liimaat niistä sen keltaisen lasin tuohon sidemarkerin päälle niin ei tartte porailla reikiä. Minä ihmettelemään että kas kun ne kelpaa sitten. Inssi sanoi vaan että nehän on siinä silloin kiinteästi kiinni ja on muuten oikeat E-merkinnätkin, puhumattakaan siitä että se näkyy asetusten mukaisesti eteen ja taakse. Eipä ollut ennen katsastaja neuvonut että miten se lintta saadaan menemään leimasta läpi. :D

Antoi leiman paperiin vaikka pari hitsattavaa kohtaakin oli. Sanoi vaan että tuut näyttään noi hitsaukset hänelle kuukauden päästä niin asia on kunnossa. Melkein hyppäsin sykkyyn ja annoin pusun poskelle, en meinannut uskoa että noin asiallista Katsuria voi maa päällään kantaa!!!

Hitsasin Katsurin osoittamat kohdat pohjasta ja kävin näyttämässä ennenkuin se kuukausi meni umpeen ja homma kelpasi hyvin. Samainen kaveri pyörittää nykyään omaa asemaa Kangasalla. Ohessa linkki mistä löytyy yhteystiedot. Olen tuon Caminon leiman jälkeen mennyt aina katsastamaan sinne, missä tämä kaveri on töissä. Sanoo asiasta mutta ei asiattomasti, eli jos vikaa on, se kerrotaan mutta virkapukusyndrooma ei vaivaa.

http://www.kangasalanautokatsastus.fi/
http://www.katsastushinnat.fi/Kangasala ... tsastus+Oy
Kipu on vain tunne

Urkki
Viestit: 113
Liittynyt: 01.05.2008. 20:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Urkki » 02.07.2009. 21:10

Moro
Toisen käden tietoa, mutta positiivista! Kaverien autoissa on nyt niitä (laittomia) maastovaloja katolla, kannet päällä. Katsurit oli ainakin kahdelle sanoneet että nuohan ovat kylläkin laittomat ja pitäis poistaa, mutta kun kuitenkin laitat ne heti takaisin niin annetaan olla ja sovitaan että et käytä maantiellä. Hienoa ja realistista asennetta kiitetään!! Ehkä tää "kilpailu" joka ei näy hinnoissa, näkyykin jotenkin realistisessa asenteessa ja asiakaspalvelussa.
Ihan itelle on tullut pääosin asiallista kohtelua, vaikkapa kiinnitetty huomiota etuakselien nivelten kuluneihin suojakumeihin. Ei vaikuta katsastukseen mutta ajoissa vaihtaminen säästää rahhaa.
Ja olkatapin kulumasta mainittiin jo paljon ennenkuin menisi hylkyyn. Vaihdettiin, ja mystinen kolina etipäästä katosi samantien:)

Urkki

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: Kokemuksia katsastukseta!

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 17.11.2009. 8:16

ImacInnes kirjoitti:Eli tänne vaan hyvät ja huonot kokemukset konttorilla käynneistä, niitä varmaan riittää.

Tässä linkki AKE:en
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/

Oma kokemusliittyy Jeep Cherokee -85 valoihin.

Vein Cherokeeni vuosikatsatukseen ja homma meni hyvin paitsi valot piti nyt muuttaa vaikka ne oli palanneet jo vuodesta 97 asti joka katsatuksessa tehtaan jäljiltä näin ja itse olin leimannut pelin jo seitsemän kertaa.

Eli etuparkki ei saannut olla oranssi vaan sen piti olla valkoinen, .......
Määräys oli astunut voimaan vuonna -86 ja nyt katsastushenkilö sen minun kohdallani ensimmäisen kerran luki??

Tein kyllä niin kuin katsatusviranomainen käski. Mutta, kyllä vähän ihmettelin??

t.Ismo
Tuttu juttu ja siksi siitä jotain tiedän:

Jos härveli oli "suomi-auto" eli ensirekisteröity uutena suomeen -85 ja valot sekä muut rensselit orginaalissa kunnossa, ei sitä koske myöhemmin muuttuneet määräykset.

Jos taasen jälkituonti kamaa niin sitä koskee ne määräykset jotka olivat voimassa ensirekisteröintihetkellä.

ja jos ovat vahingossa aiemmin hyväksyneet jotain niin ei auta, korjattava on kun oman virheensä huomaavat.

Tilanne voi olla sellainen että pihallasi seisoo kaksi samanlaista saman vuosimallin jeeppiä joista toisessa saa olla edessä keltaiset parkit tai valkoiset vilkut ja takana punaiset vilkut ja toisessa taasen kaikkien vilkkujen tulee olla keltaiset ja etuparkkien valkoiset.
Ja muutakin naurettavaa.

Tässä siis ratkaisee suomeenrekisteröintipäivämäärä.
Esimerkkinä lisäjarruvalo, ei sitäkään tarvitse kaikkiin ajoneuvoihin asentaa vaikka sellainen on 01.10.2000 jälkeen ensirekisteröidyissä ollut pakollinen varuste.

M Arkku

Avatar
JKAUTO
Viestit: 34
Liittynyt: 03.04.2008. 8:51
Paikkakunta: Savonlinna

Pikku Cheron lisävalot

Viesti Kirjoittaja JKAUTO » 20.11.2009. 15:09

Aikoinaan minulla Jeepin ensikatsastus meinasi ruveta valkaisemaan nenänpäätä kun useampi katsastusmies rupesi "ihastelemaan" kattovaloja.
"Mitkäs sulla on katolla?", "Toimiiko ne?", "Ei oo rekisteriotteessa mainintaa".
Ajattelin että ei kai ne tosiaan rupea ehdottelemaan tehdasasennettujen valojen irti ravistamista.
Siinä sivussa oli vanhempi inssi seuraillut nuorempien touhuja Jeepin ympärillä, kunnes piipahti toimiston puolella, tullen paperin kanssa takaisin. Kyseinen paperi kiersi kädestä käteen (oli hiukan pahan enteistä) kunnes tämä vanhempi inssi toi lapun minulle, mainiten että "paappas tuo talteen, niin saatat päästä helpommalla tien päällä".

Ihan mukava lappuhan se oli ja on siitä lähtien ollut rekisteriotteen liitteenä.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8D7E9A76 ... usunto.pdf
Löytyyhän tuo kyllä näköjään AKE:n avoimilta sivuiltakin.
Poliisit eivät ole noihin kattovaloihin kiinnittäneet huomiota mutta katsastuksessa lähes aina tulee kysymys "mitkäs sulla on katolla".

Siis positiivinen kokemus (tästä vanhemmasta herrasmiehestä) :wink:
It´s very Jeep, isn´t it

Kirjoita vastaus