Vakaajan puslat + koiranluut

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 25.01.2016. 7:37

Näyttää olevan etuvakaajan puslat loppu ja samalla olisi varmaan vaihdettava koiranluut??
Käykö alkuperäiset vai pitäisikkö laittaa pidemmät? onko väliä? Autossa oli siis 2" korotus.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Jorma » 25.01.2016. 17:25

Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.

viewtopic.php?f=16&t=2191&sid=e4b8da9a6 ... 3ff#p11433
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.01.2016. 9:35

Jorma kirjoitti:Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.

viewtopic.php?f=16&t=2191&sid=e4b8da9a6 ... 3ff#p11433
Kesällä olisi tarkoitus laittaa pidemmät iskarit, juurikin ulosjouston takia.
Onko suosituksia mitä laittaa tuonne? eteen/taakse
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.01.2016. 15:04

Jorma kirjoitti:Jos ulosjoustoja on kasvatettu korotuksen yhteydessä niin kannattaa laittaa pidemmät välitangot.
Ainakin XJ :ssä vakaajan kulma muuttuu niin että alkuperäiset varret vääntyy mutkalle.

Avainsana on tuo mainitsemasi vakaajan kulma: sen pitäisi olla auton ajokorkeudessa siinä asennossa kuin alunperinkin, eli sivusta katsoen vakaajan takapää n.10° kulmassa ylöspäin - silloin koiranluun kumit/ uudemman ZJ:n tapauksessa koiranluun pallonivel pysyy ehjänä. Ulosjoustoahan pidemmät koiranluut ei varsinaisesti tarjoa, paitsi siinä mielessä että reilusti liian lyhyet alkuperäisenmalliset koiranluut estää akselin liikkeen suoraan alaspäin hyvin äkkiä -> jotain hajoaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 29.01.2016. 21:43

Mikä on sitten oikea pituus 2" korotuksella koiranluulle? jos laitan kesällä pidemmät iskarit?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.01.2016. 22:00

Machist kirjoitti:Mikä on sitten oikea pituus 2" korotuksella koiranluulle? jos laitan kesällä pidemmät iskarit?
Aikalailla korotuksen verran pidemmät koiranluut. Silloinhan se vakaaja on samassa asennossa kuin ennen korotusta :)

Ulosjouston määrään koiranluiden pituus ei sinällään vaikuta mitään, kallistuksenvakaaja kun nimensä mukaisesti vähentää korin kallistumista - tai metsässä ajaessa akselin kiertymisen määrää. Ainoa miten koiranluut vaikuttaa ulosjoustoon on silloin, jos ne on aivan liian lyhyet ja puslat kanittaa vastaan estäen akselin "tippumisen" riittävän alas ennenkuin iskareiden ja/ tai tukivarsien liikevara loppuu kesken.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 31.01.2016. 21:49

Nuo varmaan menisi 2" korotuksellakin? Alkuperäisen mittaset/malliset ei tulis paljoa halvemmaksi..
http://www.4x4parts.fi/tarvikkeet/1396- ... -disc.html

+ pitäs vielä koripuslat lisäksi

Tekeeköhän näillä mitään=? ei olis kalliit
https://eshop.rbs-handel.de/en/catalog/ ... ions/7958/
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 24.03.2016. 7:15

Tässä nyt monen mutkan kautta sain uudet puslat + koiranluut.
Ihan vakiomittaisia on ja vaihdetaan sitten pidempiin/iroitettaviin, jos laitetaan lisää korotusta joskus.

Kaikki on MOOG:ia joten jätin suosiolla nuo halvimmat kiinanihmeet ostamatta.

Saas nähdä milloin nuo sais vaihdettua, kun on talli taas täynnä :lol:

Kannattaako se vakaajan tanko päästää kokonaan irti ja laittaa puslat (kori) paikolleen, vai vaihtaa puli kerrallaan?

Toivottavasti tuo hillitön kolina loppuu tällä :shock:
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 21.04.2016. 7:29

Tänään tarkoitus vaihdella renkaita alle ja samalla jos puslat ja koiranuut laittas..
Lienee helpointa jos nostaa molemmat puolet pukkien päälle ja renkaat irti?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

pstj
Viestit: 69
Liittynyt: 28.09.2014. 23:01
Paikkakunta: Päijät-Häme
CONTACT:

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja pstj » 21.04.2016. 8:03

Hyvin nuo vaihtui ihan autoa nostamattakin. Vakiomittaiset koiranluut, autossa 1 3/4" korotus ja juuri vaihdoin kallistuksenvakaajan sekä koiranluiden puslat.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 23.04.2016. 21:37

Tästä lähdettiin:
Kuva

Takapää pukkien päälle ja molemmat renkaat irti. Sitten vain vääntelemään koiranluuta pois, joka lähtikin yllättävän helposti.
Samalla nappasin koripuslan pois. Koripusla oli kyllä loppu, mutta koiranluut oli vielä välttävät. Vaihtoon kaikki kuitenkin.

Kuva

Kuva

Uutta ja vanhaa..

Kuva

Ja paikallaan..

Kuva

Taakse tämä oli nopea ja helppo homma. Jätin sitten etupään seuraavalle päivälle.
Edessä olikin sitten huomattavasti tuskaisempi projekti. Yläpään pultit irtosi helposti, mutta se ei kuitenkaan suostunut irtoamaan tangosta.
Alapää oli kusin puolella todella tiukassa ja tähän joutui käyttämään aikaa, kun siellä oli taas se pirun torksi pultti :evil:
Loppujenlopuksi pätkin pultin rälläkällä.
Pelkääjän puolelta aukesi ihan suosiolla ilman rälläkkää.

Tanko irti kokonaan ja ihmettelemään.

Kuva

Näille sai ihan oikeasti antaa pajavasaraa että irtosivat

Kuva

Vanhat koripuslat oli täysin loppu

Kuva

Kuva

Koiranluiden nivelet oli ok, mutta toisen alapää oli kulunut soikeaksi

Kuva

Uudet koiranluut eteen ja rasvanipalla

Kuva

Sorkkaraudalla piti väääntää tankoa alaspäin että vastasi tuohon koiranluun kartioon, että sai pultin kiristettyä.

Kuva

Ja valmista..

Kuva

Taas on laatikollinen kierrätystavaraa nurkassa..

Kuva

Nyt ei kolise eikä lotise.. erittäin tyytyväinen lopputulokseen :mrgreen:

Samalla kävin kaikki rasvanipat vielä läpi ja laitoin mutikat alle, niin taas kelpaa ajella.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.04.2016. 21:49

Ja ihan vinkiks, tuuttaa mahdollisimman usein rasvaa noihin kuppeihin. Ei se kyllä auta, noi on suunniteltu ihan metsään ja rasvaaminen ei auta ja jos auttaa, niin hyvä juttu....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Machist » 23.04.2016. 22:01

JAMANT kirjoitti:Ja ihan vinkiks, tuuttaa mahdollisimman usein rasvaa noihin kuppeihin. Ei se kyllä auta, noi on suunniteltu ihan metsään ja rasvaaminen ei auta ja jos auttaa, niin hyvä juttu....
Vanhoissakin oli kyllä yllätukseksi nuo nivelet ihan ok, vaikka ne ei ollu edes rasvattavaa malllia.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.04.2016. 22:03

Sullon sitten ollu tuuria, kun ei noi tahdo kestää kuin reilun vuoden kerrallaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: Vakaajan puslat + koiranluut

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 25.04.2016. 9:04

Vaikuttiko kuinka paljon ajettavuuteen/käytökseen toi remppa?

Omassa tiettyä levottomuutta ja tarttee kesällä paneutua tarkemmin noihinkin....

Hyvä ja selkeä rapsa. Kiitos siitä!

Kirjoita vastaus