Sivu 1/1

Ensimmäinen Wrangler TJ

Lähetetty: 03.03.2016. 12:30
Kirjoittaja VesaPee
Sain maanantaina ensimmäisen Jeepin avaimet käteen. Malli on Wrangler TJ vm. 2000, 4,0 ja automaatti. Aikaisempaa kokemusta laitteesta ei ole minkäänvertaa. Kaikki kommentit ja vinkit masiinan suhteen otetaan ilolla vastaan. Eritoten, mitä kannattaa huomioida huolloista, onko jotain erikoisia tyyppivikoja jotka pitäisi tietää yms. Tietoa haluaisin myös tuosta nelivedosta, olen ymmärtänyt, että sitä ei voi käyttää ns. päivittäisessä ajossa, pitääkö tämä paikkansa? Ja voiko nopean nelivedon kytkeä päälle ilman, että auton vaihteisto on P:llä.

Kesärenkaat on uusinnan tarpeessa. Onko suosituksia renkaista ja kannattaako ostaa ns. ympärivuoden renkaat, joita esim. BF Goodrich myy. Haluisin myös ehkä laittaa pienet levityspalat, jotta renkaat tulisi hieman enemmän ulos, pitääkö nämä katsastaa erikseen ja meneekö ne yleensä katsastuksesta läpi ja suositteletteko kokeneemmat käyttäjät näitä laisinkaan.

Kiitos jo etukäteen kommenteista ja vinkeistä!

Re: Ensimmäinen Wrangler TJ

Lähetetty: 04.03.2016. 11:17
Kirjoittaja Timo L
VesaPee kirjoitti:Sain maanantaina ensimmäisen Jeepin avaimet käteen. Malli on Wrangler TJ vm. 2000, 4,0 ja automaatti. Aikaisempaa kokemusta laitteesta ei ole minkäänvertaa. Kaikki kommentit ja vinkit masiinan suhteen otetaan ilolla vastaan. Eritoten, mitä kannattaa huomioida huolloista, onko jotain erikoisia tyyppivikoja jotka pitäisi tietää yms. Tietoa haluaisin myös tuosta nelivedosta, olen ymmärtänyt, että sitä ei voi käyttää ns. päivittäisessä ajossa, pitääkö tämä paikkansa? Ja voiko nopean nelivedon kytkeä päälle ilman, että auton vaihteisto on P:llä.
Aikalailla perustekniikkaahan tuo on, normaalit öljynvaihdot yms... alustan puslat kannattaa tarkistaa jos on yhtään enemmän veivattu, mutta jos on ollut katuajossa eikä hirveitä kilometrejä, niin tuskin on vielä loppu. 2000- vuosimallin nelilitraisessa kannattaa tiedostaa ko. vuosimallin koneen tyyppivika (kansi halkeaa 3-4 pytyn välistä) - se ei sinällään ole mikään äärettömän yleinen vika, mutta tiedossa oleva ja mahdollinen. Kannattaa pitää jäähdytysnesteen pintaa silmällä ja välttää viimeiseen asti sitä että kone ylikuumenee. Wranglerissa jakoaskina on 231 joka ei juuri muuta huoltoa kaipaa kuin pitää huoli että jakoaskissa on tarpeeksi ATF:ää, ja että sen satunnaisesti vaihtaa.

Wranglerin jakoaskia on "shift-on-the-fly"; takavedolta nopealle nelivedolle voi vaihtaa missä tahansa laillisessa ajonopeudessa päävaihteisto vaihteella, ei kuitenkaan kannata veto päällä kiskoa kahvasta. Hitaalle alueelle kytketään mieluiten 1-5km/h nopeudessa päävaihteisto vapaalla ollessa. Vetotavan ja -alueen voi toki vaihtaa myös auton ollessa paikallaan/ sammuksissa, mutta paremmin nuo moodit yleensä oikeastaan vaihtuu kun auto liikkuu.
Jos autoa tarvitsee hinata, niin päävaihteistosta P- asento päälle, ja jakoaski N- asentoon. Ei rajoituksia hinausnopeudessa tai -matkassa valmistajan puolelta.

Nelivedosta: pääsääntöisesti niin että jos alusta antaa pyörien sutia, niin part- time nelivetoa voi käyttää. Metsässä ajaessa/ huonolla tiellä jossa 4PT Lo on tarpeen, sitä voi käyttää jatkuvasti. Metsässä ei ole sellaisia olosuhteita missä rengas ei pääsisi luistamaan. 4PT Hi- asentoa voi käyttää huoletta esim. lumen tai jään peittämällä tiellä; talvella pakkaskelissä jos on vuoronperään lunta ja kuivaa, niin periaatteessa voit käyttää.
Kesärenkaat on uusinnan tarpeessa. Onko suosituksia renkaista ja kannattaako ostaa ns. ympärivuoden renkaat, joita esim. BF Goodrich myy. Haluisin myös ehkä laittaa pienet levityspalat, jotta renkaat tulisi hieman enemmän ulos, pitääkö nämä katsastaa erikseen ja meneekö ne yleensä katsastuksesta läpi ja suositteletteko kokeneemmat käyttäjät näitä laisinkaan.
Speiserit eivät kelpaa katsastuksessa. Ostat vanteet missä on sopiva ET- luku niin ei tartte speisereitä väliin. Peltivanteet on ~60-100€/ kpl., hyvät aluvanteet parin satkun tietämillä kappaleelta.

Itse olen ajanut Grand Cherokeella ympäri vuoden viimeset 5 vuotta BFG MT KM2:lla, nyt meni alle BFG AT KO2:t. Eihän nuo mitään huippupitoa tarjoa talvikeleissä, mutta kyllä niillä pärjää.