apupoika kirjoitti:Nopeasti 1. vaihteelle vetäistynä toimii ja lähtee kuten pitääki. 2. vaihteella lähtee kuten pitääkin, ja D-asennosta 2:lle siirtäessä tuntuu kyllä pudottavan pienempää silmään. ja taitaa todellakin lähteä D-asennossa liikkeelle 3:lla

Noniin eli anturivikaa siis on kyseessä, vähän kuten epäilinkin.
Paljonkos tuo solenoidien vaihto purattaa, riittääkö pelkkä öljypohjan ja suodattimen otto edestä pois vai pitääkös venttiilipakettikin irrottaa.

olikos mitään erikoista tuon venapaketin irroituksessa, viimeisen ruuvin kun löysää niin jousia ja kuulia lentää Pitkin pihamaata.

Venapöytä pitää irrottaa, mutta se on itse asiassa aika helppo homma - joskin sotkuinen ja jonkinverrna aikaavievä.
* Sähköliitin (se isompi, NSS:n piuhaa ei tartte irrottaa) irti
* TV- kaapelin & vaihteenvalitsimen vivut irti
* Öljypohja pois, suodatin irti (2 kpl. T25 ruuveja), sitten 10kpl. kuusiokantaisia venapöydän pultteja irti.
1-2kpl. accumulator:in jousia ja sen mäntä tulee venapöydän mukana alas (kuskin puolella), ole varovainen. Huomioi onko sinulla montako jousta ja missä; osassa laatikoista niitä on vain yksi, joissain kaksi. Älä kysy miksi
Solenoidipaketti on kiinni parilla T25 pultilla, governor- paketti lähtee muistaakseni kahdella vai kolmella T25:llä irti + lukkoklipsit.
Tai tarviinko mitä muita osia hommata valmiiksi kun tuohon hommaan ryhtyy, tiivisteitä, jousia , erikoisempia työkaluja, ???
Jos ei paketissa tule mukana, niin 3-4 accumulator:in jousi kannattaa hommata. Se on lähes poikkeuksetta aina rikki.
Lisäksi venapöydän mukana alas tippuvan accumulatorin jousi usein on poikki; samoin se mäntä voi olla halki - ei kuitenkaan ole aina näin.
Itse suosittelen Transgo:n shift correction kitin (hinta n.40$) asennusta samalla kun venapöytä on irti, mutta se vaatii jo vähän enemmän työtä. On tehtävissä autotallin pöydällä perustyökaluilla, kuten koko homma muutenkin. Tarkkana toki pitää olla.
Shift correction kit:in mukana tulee ne jouset mitkä yleensä on poikki -> ei tarvitse silloin ostaa erikseen.
Ei ole koskaan vielä tarvinnut vaihteistopuoleen autoissa puuttua mutta nyt vissiin tarvii..

Olikos Timolla vielä tietoa noista pantojen momenteista..?
Ei se ole niin paha kuin ajattelisi, mutta ole huolellinen. Suosittelen lataamaan jeepslimited.com:ista tehtaan korjausoppaan (FSM), helpottaa huomattavasti. Sieltä löytyy myös momentit yms..
* Etupanta ensin 8 Nm (jos käytät 3" jatkovartta, niin 5 Nm), sitten 3 5/8- kierrosta auki.
* Takapanta ensin 8 Nm, sitten 4 kierrosta auki.
Tämän jälkeen lukitusmutterit 35-40 Nm momenttiin. Niihin ei oikein saa momenttiavainta koska säätömutterista täytyy pitää samalla kiinni. Vedä lenkillä sopivasti tiukalle

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä