Sivu 1/1

ZJ vaihteiston ongelmia vikakoodi 45

Lähetetty: 07.07.2016. 21:08
Kirjoittaja apupoika
Puutuu puutuu, täysin menohaluton ei kiihdy ei vaihda kunnolla varsinkaan alaspäin, liikkeellepääsyyn vaatii kierroksia reilusti, luistaa laatikko ykkösellä sit kyllä kulkee normi maantie ajossa ihan kohtuu hyvin kun vauhtiin pääsee.(paitsi turha yrittää ohitella ketään)
Kohta rupee taas hieman harmittamaan. :evil:
Ja Koodit 12, 45, 45, 55. heittää näyttöön avain konstilla..
Mikä koodi on tuo 45 Overdrive solenoid - open or shorted condition detected in overdrive solenoid circuit. siis suomeksi..?? siis luulen kyllä ymmärtäväni mutta paremmat alan kielimiehet jos vielä se kertoisi niin kiitos.

Ja olikos jollain kertoilla faktaa mitkä on laatikon pantojen kiristys momentit ja avaus kierrokset..
jeep gc 4.0 laredo 1997

Re: zj vikakoodeista

Lähetetty: 07.07.2016. 23:17
Kirjoittaja Timo L
Kannattaisi luetuttaa OBD-II vehkeestä "oikeat" koodit että näkee ne nelinumeroisina, mutta noin lonkalta heitettynä jos laatikko ei vaihda kunnolla ja luistaa, ja on laatikon vikakoodeja avainkikalla niin siellä on sähkövikaa.
42/44/46/47/48RE- laatikoiden jossainmäärin tyyppivika on että sekä solenoidipaketti (TCC + OD solenoidi), governor pressure sensor (siinä on samassa laatikon lämpöanturi), governor solenoid ja TSS (transmission speed speed sensor, OD- yksikön häntäpäässä; tämä EI ole sama kuin nopeusmittarin anturi!) hajoaa. Joko joku niistä, tai sitten kaikki.

Oireina yleensä huonot/ olemattomat vaihdot, menohaluttomuus, yms... Koitahan seuraavaa ennenkuin lähdet liikkeelle, auto käynnissä:
* Kytke N- asento päälle
* Kahvasta nappi pohjaan ja vedä NOPEASTI 1.- vaihteen kohdalle -> lähteekö pirteämmin? Tämä pitää tehdä oikeasti ripeällä liikkeellä, muuten laatikko ei välttämättä kytke 1.- vaihdetta. Älä kysy miksi, mutta näin se vain menee. Jo muutamankin RE- laatikon kanssa tämä on tullut todettua ihan omakohtaisesti :shock:
* Koita lähteä D:n sijaan laatikko 2.- asennolla. Lähteekö paremmin?

Vaihtaako laatikko n.40-50km/h vauhdissa pienemmälle, jos vaihdat D:ltä 2.:lle? Todennäköisesti sinulla ei toimi ainakaan 1.- vaihde D- asennolla ollenkaan, eikä välttämättä edes 2.- vaihde; sen sijaan lähtee kolmosvaihteella liikkeelle. Tämä on aika tyypillinen tapa miten 4xRE- sarjan laatikot käyttäytyy jonkin solenoidin tai anturin hajotessa, mutta variaatoita on kyllä sen miljoona kappaletta..


Jos tarkentuu solenoidiviaksi, niin vaihdat samalla koko anturi & solenoidinippu. Ne loput kun hajoaa kuitenkin ja saat taas ruuvata öljypohjaa irti..
Täältä löytyy hyvä paketti missä on laadukkaaksi tiedetyt solenoidit yms. kaikki oleellinen:
http://www.cascadetransmissionparts.com ... d9697.aspx

Re: zj vikakoodeista

Lähetetty: 08.07.2016. 8:24
Kirjoittaja apupoika
Nopeasti 1. vaihteelle vetäistynä toimii ja lähtee kuten pitääki. 2. vaihteella lähtee kuten pitääkin, ja D-asennosta 2:lle siirtäessä tuntuu kyllä pudottavan pienempää silmään. ja taitaa todellakin lähteä D-asennossa liikkeelle 3:lla :evil: :evil:

Paljonkos tuo solenoidien vaihto purattaa, riittääkö pelkkä öljypohjan ja suodattimen otto edestä pois vai pitääkös venttiilipakettikin irrottaa. :?:
olikos mitään erikoista tuon venapaketin irroituksessa, viimeisen ruuvin kun löysää niin jousia ja kuulia lentää Pitkin pihamaata. :lol:
Tai tarviinko mitä muita osia hommata valmiiksi kun tuohon hommaan ryhtyy, tiivisteitä, jousia , erikoisempia työkaluja, ???

Ei ole koskaan vielä tarvinnut vaihteistopuoleen autoissa puuttua mutta nyt vissiin tarvii.. :mrgreen:

Olikos Timolla vielä tietoa noista pantojen momenteista..?

Re: zj vikakoodeista

Lähetetty: 08.07.2016. 9:42
Kirjoittaja Timo L
apupoika kirjoitti:Nopeasti 1. vaihteelle vetäistynä toimii ja lähtee kuten pitääki. 2. vaihteella lähtee kuten pitääkin, ja D-asennosta 2:lle siirtäessä tuntuu kyllä pudottavan pienempää silmään. ja taitaa todellakin lähteä D-asennossa liikkeelle 3:lla :evil: :evil:
Noniin eli anturivikaa siis on kyseessä, vähän kuten epäilinkin.

Paljonkos tuo solenoidien vaihto purattaa, riittääkö pelkkä öljypohjan ja suodattimen otto edestä pois vai pitääkös venttiilipakettikin irrottaa. :?:
olikos mitään erikoista tuon venapaketin irroituksessa, viimeisen ruuvin kun löysää niin jousia ja kuulia lentää Pitkin pihamaata. :lol:
Venapöytä pitää irrottaa, mutta se on itse asiassa aika helppo homma - joskin sotkuinen ja jonkinverrna aikaavievä.
* Sähköliitin (se isompi, NSS:n piuhaa ei tartte irrottaa) irti
* TV- kaapelin & vaihteenvalitsimen vivut irti
* Öljypohja pois, suodatin irti (2 kpl. T25 ruuveja), sitten 10kpl. kuusiokantaisia venapöydän pultteja irti.

1-2kpl. accumulator:in jousia ja sen mäntä tulee venapöydän mukana alas (kuskin puolella), ole varovainen. Huomioi onko sinulla montako jousta ja missä; osassa laatikoista niitä on vain yksi, joissain kaksi. Älä kysy miksi :shock: :lol:

Solenoidipaketti on kiinni parilla T25 pultilla, governor- paketti lähtee muistaakseni kahdella vai kolmella T25:llä irti + lukkoklipsit.
Tai tarviinko mitä muita osia hommata valmiiksi kun tuohon hommaan ryhtyy, tiivisteitä, jousia , erikoisempia työkaluja, ???
Jos ei paketissa tule mukana, niin 3-4 accumulator:in jousi kannattaa hommata. Se on lähes poikkeuksetta aina rikki.
Lisäksi venapöydän mukana alas tippuvan accumulatorin jousi usein on poikki; samoin se mäntä voi olla halki - ei kuitenkaan ole aina näin.

Itse suosittelen Transgo:n shift correction kitin (hinta n.40$) asennusta samalla kun venapöytä on irti, mutta se vaatii jo vähän enemmän työtä. On tehtävissä autotallin pöydällä perustyökaluilla, kuten koko homma muutenkin. Tarkkana toki pitää olla.
Shift correction kit:in mukana tulee ne jouset mitkä yleensä on poikki -> ei tarvitse silloin ostaa erikseen.
Ei ole koskaan vielä tarvinnut vaihteistopuoleen autoissa puuttua mutta nyt vissiin tarvii.. :mrgreen:
Olikos Timolla vielä tietoa noista pantojen momenteista..?
Ei se ole niin paha kuin ajattelisi, mutta ole huolellinen. Suosittelen lataamaan jeepslimited.com:ista tehtaan korjausoppaan (FSM), helpottaa huomattavasti. Sieltä löytyy myös momentit yms..

* Etupanta ensin 8 Nm (jos käytät 3" jatkovartta, niin 5 Nm), sitten 3 5/8- kierrosta auki.
* Takapanta ensin 8 Nm, sitten 4 kierrosta auki.

Tämän jälkeen lukitusmutterit 35-40 Nm momenttiin. Niihin ei oikein saa momenttiavainta koska säätömutterista täytyy pitää samalla kiinni. Vedä lenkillä sopivasti tiukalle :shock:

Lähetetty: 08.07.2016. 11:09
Kirjoittaja apupoika
oikeestaa tämä kuuluisi tuonne vaihteisto osioon,,,, siirtäkää modet tämä mihin kuuluukin. :D

Mutta Meikäpoika ei todellakaan luota tähän omaan kielitaitooni näissä ulkomaan tilauksissa.
Joten saisiko vielä pyytää linkkiä tarvittaviin osiin.

Tämähän olisi se solenoidipaketti... ja 3-4 accumulator:in jousi ilmeisesti pitäisi tulla mukana.
http://www.cascadetransmissionparts.com ... d9697.aspx

"Lisäksi venapöydän mukana alas tippuvan accumulatorin jousi usein on poikki; samoin se mäntä voi olla halki" .... Mites tämä..?

"Itse suosittelen Transgo:n shift correction kitin (hinta n.40$) asennusta" Tai tämä setti,,

Sorry kun en vaan luota näissä itseeni.. :cry:

Re:

Lähetetty: 08.07.2016. 11:31
Kirjoittaja Timo L
apupoika kirjoitti:Tämähän olisi se solenoidipaketti... ja 3-4 accumulator:in jousi ilmeisesti pitäisi tulla mukana.
http://www.cascadetransmissionparts.com ... d9697.aspx
Jep.

"Lisäksi venapöydän mukana alas tippuvan accumulatorin jousi usein on poikki; samoin se mäntä voi olla halki" .... Mites tämä..?

"Itse suosittelen Transgo:n shift correction kitin (hinta n.40$) asennusta" Tai tämä setti,,

Sorry kun en vaan luota näissä itseeni.. :cry:
Tämä on se accumulatorin mäntä, mutta jos uskoo että nykyinen muovinen on ehjä eikä tiivisteet vuoda niin jätä tilaamatta.

http://www.cascadetransmissionparts.com ... onkit.aspx


Shift correction kit:

http://www.cascadetransmissionparts.com ... ftkit.aspx


Tämä on vähän reilummin varusteltu vastaava sarja, mutta hinta on tuplat (käyttöautossa tämän paketin kanssa syytä olla varovainen ettei tule liian terävät vaihdot):

http://www.cascadetransmissionparts.com ... onkit.aspx

Re: ZJ vaihteiston ongelmia vikakoodi 45

Lähetetty: 08.07.2016. 17:38
Kirjoittaja apupoika
Kiitoksia paljon,, laitetaanpas tilausta matkaan.. :D