Sivu 1/2

Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 16.08.2016. 17:49
Kirjoittaja Bunker
Moro!

Tarjolla näyttäisi olevan useita kompuroita, NRF, ALANKO, AIRCOTEK, DENSO, AKS DASIS ja LUCAS ELECTRICAL.
Hintahaarukka 200-650... kalleinko paras, onko porukoilla kokemuksia jostakin listatuista härpäkkeistä?

t. Artsi

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 16.08.2016. 21:20
Kirjoittaja Timo L
Denso on alkuperäinen (tarkemmin sanoen Nippon Denso 10PA17), jos sellaisen saat hyvään hintaan niin olisi minun ykkösvaihtoehto.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 16.08.2016. 22:33
Kirjoittaja Bunker
DENSO olis 476€

Kylmäaine: R 134a
täytetty:
Kompressorin tunnus: 10PA17J
Öljyntäyttömäärä [ml]: 220
Paino [g]: 7380
Hihnapyörät: Moniurahihnapyörällä
Hihnapyörä-Ø [mm]: 136,5
kiiloja: 7
Korkeus (mm): 128
Pituus (mm): 216
Valmistaja rajaus: DENSO
Laatu: OE
Jännite (V): 12
Vuosimallista: 06/1993
OE-numerolle: 56006551

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 16.08.2016. 23:30
Kirjoittaja kozel
Ja sitten asentaa uutta tai vanhaa niin kantsii tarkastaa se öljymäärä sieltä kompurasta.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 17.08.2016. 17:07
Kirjoittaja Bunker
Onko tuo öljy yhtä kuin kylmäaine?

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 17.08.2016. 17:26
Kirjoittaja Timo L
Bunker kirjoitti:Onko tuo öljy yhtä kuin kylmäaine?
Ei, vaan öljy on öljy. Muistaakseni alunperin on PAG50 öljyä näissä, vai olikohan se PAG100. Pitää kattoa tuolta FSM:stä oikeat määrät ja aine.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 17.08.2016. 21:20
Kirjoittaja kozel
Öljyt voi kipata ihan ml-mitalla sinne kompuraan ja yleensä on proppu kyljessä. Kylmäaine on sitten se kaasu joka laitetaan koneella sinne huoltoliittimien kautta. Myös jos kuivainvaihdetaan järjestelmästä niin syytä laittaa sillä koneella sinne linjaan myös oikea määrä sitä kylmäainetta.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 17.08.2016. 22:45
Kirjoittaja Bunker
Timo L kirjoitti:
Bunker kirjoitti:Onko tuo öljy yhtä kuin kylmäaine?
Ei, vaan öljy on öljy. Muistaakseni alunperin on PAG50 öljyä näissä, vai olikohan se PAG100. Pitää kattoa tuolta FSM:stä oikeat määrät ja aine.
Tämmöinen taulukko löytyi:

Year_______Model___Refrigerant___Oil
___________________Type__Ounces_Type___Ounces
CHEROKEE
2000-2001 All Engines R134a 20.00 PAG100 6.00
1997-1999 All Engines R134a 20.00 PAG100 8.00
1995-1996 All Engines R134a 32.00 PAG100 7.75
1990-1994 All Engines R12 38.00 Mineral 4.50
1989 All Engines R12 32.00 Mineral 6.00
1986-1988 All Engines R12 36.00 Mineral 8.00
COMANCHE
1990-1992 All Engines R12 38.00 Mineral 4.50
1989 All Engines R12 32.00 Mineral 6.00
GRAND CHEROKEE
2002-2004 All Engines R134a 27.00 PAG46 4.50
2000-2001 All Engines R134a 24.00 PAG100 5.75
1998-1999 All Engines R134a 26.00 PAG100 7.50
1993-1997 All Engines R134a 28.00 PAG100 7.75
GRAND WAGONEER
1993 All Engines R12 28.00 Mineral 7.75
1989-1991 All Engines R12 32.00 Mineral 4.50
LIBERTY
2002-2003 All Engines R134a 26.00 PAG46 8.00
WAGONEER
1990 All Engines R12 38.00 Mineral 4.50
1989 All Engines R12 32.00 Mineral 6.00
WRANGLER
2001-2004 All Engines R134a 20.00 PAG46 6.00
2000 All Engines R134a 20.00 PAG100 6.00
1997-1999 All Engines R134a 20.00 PAG100 8.00
1995 All Engines R134a 32.00 PAG100 4.50
1990-1994 All Engines R12 32.00 Mineral 4.50
1989 All Engines R12 32.00 Mineral 6.00

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 9:26
Kirjoittaja kozel
Sit kannattaa muistaa sekin että jos on R12 järjestelmä muutettu R134a niin siellä pitäis olla öljytkin vaihdettu. Jos näin niin sitten pitää laittaa sitä mitä siellä on.

Tosin -95 voi hyvinkin olla jo tehtaalta tuo uus kaasu kuten tuo listakin sanoo.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 10:53
Kirjoittaja Timo L
ZJ:t on kaikki tehtaalta lähtien R134a järjestelmiä, ihan kuten tuossa listassakin lukee.
Kun ostaa uuden/ tehdaskorjatun kompuran, kannattaa tyhjentää sekä vanha kompura että uusi kompura öljyistä (eri astioihin), ja täyttää uuteen kompuraan se määrä tuoretta öljyä mitä vanhasta tuli ulos. PAG- öljyt imee itseensä kosteutta, joten ei kannata kaataa sitä vanhaa käytettyä uuteen kompuraan.

Ilmastointijärjestelmän kuivain pitäisi vaihtaa AINA kun mikä tahansa järjestelmän muu komponentti uusitaan, ja kuivaimeenkin tulee lisätä öljyä oikea määrä.
FSM:stä löytyy määrät paljonko öljyä mihinkin uuteen komponenttiin kuuluu kaataa sisälle, kun osa vaihdetaan. Sillä varmistutaan että öljy leviää kunnolla kaikkialle, ja että sitä on järjestelmässä oikea määrä.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 16:21
Kirjoittaja kozel
Kun ostaa uuden/ tehdaskorjatun kompuran, kannattaa tyhjentää sekä vanha kompura että uusi kompura öljyistä (eri astioihin), ja täyttää uuteen kompuraan se määrä tuoretta öljyä mitä vanhasta tuli ulos.
Mitä itse oon noita tulkinnu ni kompuroita on tullu vastaan 2 eri mallia. Toisessa on proppu ja siellä on erillinen öljytila sekä sitten se joka kiertää kylmäkaasun mukana. Toiset on sitten että siellä on vaan sen kaasun mukana kanavissa öljyä. Nämä missä on proppu ja varsinkin ilmoitettu vielä öljytilavuus kompuran tyyppilätkässä niin olen kaatanu sen ilmoitetun öljymäärän sinne siitä riippumatta että paljonko sieltä tuli ulos.

Viimeisimmästä KJ kompurasta joka kesti vuoden tuli sieltä propun puolelta noin 10ml ulos ja tyyppilätkässä oli jotain 240ml jos muistan oiken. Eli selkeesti liian vähän.

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 17:38
Kirjoittaja Timo L
Öljyhän kiertää järjestelmässä, koska se pitää mm. tiivisteet ja letkut kunnossa. Osassa kompuroita on kait omat erilliset öljytkin. Joka tapauksessa kompuraan ja muihin komponentteihin pitää lisätä se määrä öljyä mitä ajoneuvon valmistaja ilmoittaa.

ZJ:n kompuroissa öljy lisätään kylmäaineen puolelle, nyt en muista vaan ulkoa oliko se kummalle puolelle kompuraa..

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 18:07
Kirjoittaja JAMANT
Timo L kirjoitti:
ZJ:n kompuroissa öljy lisätään kylmäaineen puolelle, nyt en muista vaan ulkoa oliko se kummalle puolelle kompuraa..
Eikä sun tarttekkaan muistaa, koska täyttöjä saa tehdä vain ne joilla on kylmäainepätevyys ja ne laittaa sen öljyn kyllä sinne ennen sitä kylmäainetta. Mun mielestä se menee korkeapaineletkua pitkin, koska kylmäaine menee sitä pitkin nestemäisenä ja tyhjentää letkun öljystä sinne järjestelmään....

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 18.08.2016. 22:55
Kirjoittaja Timo L
No ei mikään määräys edes sääntö- Suomessa kiellä yksityishenkilöä asentamasta tyhjennettyyn järjestelmään uusia komponentteja ja lisäämään niihin tarvittsvaa määrää kylmäaineöljyjä.
Sen sijaan järjestelmän kylmäaineiden tyhjennys ja täyttö on tehtävä ammattilaisen toimesta jolla on siihen pätevyys. Siinä on merkittävä ero.

..ja jos totta puhutaan, niin minulle on aivan se ja sama jos joku p@rkeleen vatipää byrokraatti on ollut sääntöjä keksiessään sitä mieltä että kylmäainejärjestelmän osia ei saa vaihtaa kuin ammattilainen. Jos autosta hajoaa joku osa, niin sen saa vaihdettua. Kylmäainejärjestelmän saa tyhjennettyä turvallisesti missä tahansa liikkeessä joka tekee kylmäainehuoltoja, minkä jälkeen järjestelmän osien vaihto on turvallista.
Osien vaihdon jälkeen kun menee täyttämään shsteemiä, täyttölaitteen pitää ensin tehdä järjestelmälle hyväksytty alipainetesti ennenkuin laite suostuu täyttämään järjestelmän. Suomeksi sanottuna, vuotavaa järjestelmää ei saa täytettyä kuin kepulikonstein. Tässäkin siis varmistutaan siitä, että kuka ikinä on systeemiä huoltanut, niin erheen sattuessa vuotavaa systeemiä ei täytetä.


Se on muuten jännä juttu, että tuota supermyrkky r134a:ta myydään lähes kaikkialla muualla maailmassa aikalailla vapaasti yksityisillekin - EU:ta lukuunottamatta..

Re: Ilmastointi kompura ZJ:hin (1995)

Lähetetty: 19.08.2016. 9:17
Kirjoittaja JAMANT
Siinä on vaan se, että kun se alipainetesti tehdään niin se öljy ei siellä pysy, kun se alipaine saa sen nesteen kiehumaan ja se höyry imetään pois ja joudutaan kumminkin se öljy sinne laittamaan uudestaan, niin miksi laittaisit sen öljyn sinne?? En sanonutkaan ettet saa laittaa öljyä sinne, mutta kun se kumminkin poistetaan niin miksi laittaa...

Komponentteja saat toki vaihtaa, mutta laille me ei mitään voida. Muualla, siis jossain on myös niin että ei ole vuosittaista autojen katsastuspakkoa, pitääkö meidän myös luopua siitä?? Tai saksassa saa (on EU:n jäsen) ajaa Autobahnilla kuinka kovaa vaan, pitääkö meidän myös luopua nopeusrajoituksista motareilla?? Lait on lakeja ja niitä noudatetaan niissä valtioissa joissa ne on voimassa... Jos muualla myydään kylmäaineita vapaasti, se on niiden etu, me ei sille mitään voida. Vai yleistätkö niin että lait on vain sanoja/kirjoitettua juttua ja niitä ei tarvitse noudattaa, kun ne on sun mielestä niin typeriä??