Hallinta- yms. laitteiden jokapäiväinen käyttö

Tänne kaikki yleiset tekniikan kyssärit....
juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Hallinta- yms. laitteiden jokapäiväinen käyttö

Viesti Kirjoittaja juha_r » 29.08.2016. 10:05

Kyseessä vuosimallin -92 Cherokee.
Mitä mahtavat tarkoittaa ylemmän liukuvivun asennot. Siellä on mm. bi-level, vent ja muutama muu.
Sitten se vetotavan valinta: Normaalisti ajen takaveto päällä, mutta miten se seuraava toimii? Tuleeko etuveto mukaan jos takapyörä pyrkivät sutimaan vai miten? Saako sen kytkeä vauhdissa päälle vai pitääkö pysähtyä ja laittaa vaihde vapaalle?
Entä se hidas neliveto? Silloin ilmeisesti kytkeytyy jotain lukkoja päälle, mutta miten ne lähtevät poispäältä. Pitääkö peruutella vai lähtevätkö jollain muulla tavalla "oikeaoppisesti"?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen toivottaa tilapäisnimimerkki "tyhmiä kyselen"

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hallinta- yms. laitteiden jokapäiväinen käyttö

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.08.2016. 11:31

Bi-level, vent yms. on ilmanvaihdon eri asentoja; ts. puhaltaako ylös ja alas, keskeltä, vai tuulilasille. Kokeilemallahan se selviää.

Sekä 231 että 242 ovat "on-the-fly" kelpoisia, eli nopean puolen moodit voi vaihtaa liikkuessa. Muistaakseni tehtaan suositus on max.50mph / 80km/h, mutta hyvin ne menee päälle ja pois yli satasessakin.
Vaihdetaan niin että päävaihteistossa vaihde päällä rullaten (ei kiihdyttäessä/ veto päällä), ja määrätietoisella otteella kahvasta haluttu vetotapa päälle.
* 4hi part time = VAIN liukkaalla alustalla ajamiseen, eli tässä on keskilukko kiinni (etu- ja takakardaani on yhtä puuta)
* 4 full time = jatkuva neliveto, keskilukko on auki, saa ajaa ympäri vuoden millä tahansa alustalla. Voimanjako planeettapyörästön kautta, 48/52 voimanjako. Jos yksi pyörä sutii, voima karkaa sinne

4lo part time kytketään päälle ja pois joko paikallaan ollessa tai max.5km/h nopeudessa rullatessa. Päävaihteisto täytyy olla vapaalla. XJ:ssä ei ole akseleilla tasauspyörästön lukkoja, taka-akselilta voi löytyä kitkalukko joka pitää joko huonosti tai vielä huonommin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

juha_r
Viestit: 15
Liittynyt: 16.08.2016. 8:19
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Hallinta- yms. laitteiden jokapäiväinen käyttö

Viesti Kirjoittaja juha_r » 29.08.2016. 15:54

Suuret kiitokset Timolle.

Noissa puhalluksissa ei tunnu suurta eroa olevan keskenään paitsi siinä tuulilasille puhalluksen kohdassa.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Hallinta- yms. laitteiden jokapäiväinen käyttö

Viesti Kirjoittaja Jorma » 12.09.2016. 19:10

Sieltä voi olla alipaineletku irti, silloin se puhaltaa koko ajan tuulilasille vaikka kääntäisit vipua minnepäin vain.
Tietysti sama homma jos auto ei ole ollut aikoihin käynnissä eikä alipainetta ole edes olemassa niin säätökään ei silloin toimi vaikka puhallin toimiikin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus